Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Komiteens merknader

       Komiteen viser til Innst.S.nr.200 (1997-1998) ( St.prp. nr. 53 (1997-1998)) om kontantstøtten. Denne innstillingen vil i stor grad bygge på de avveininger som er foretatt der. Komiteen vil derfor ikke gjenta begrunnelsene for standpunktene, men viser til det enkelte partis merknader i Innst.S.nr.200 (1997-1998).

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser også til den avtale som er inngått mellom partiene Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre vedrørende kontantstøtten.

       Flertallet merker seg Regjeringens forslag til grunnvilkår for tildeling av kontantstøtte. Med bakgrunn i Innst.S.nr.200 (1997-1998) slutter flertallet seg til disse anbefalingene.

Størrelse

       Komiteens flertall viser til Innst.S.nr.200 (1997-1998) hvor det går frem at størrelsen på kontantstøtten fra 1. august 1999 skal ha fem satser: 100 %: 0 timer, 80 %: 1-8 timer, 60 %: 9-16 timer, 40 %: 17-24 timer, 20 %: 25-32 timer, 0 %: 33 timer eller mer. Flertallet ber Regjeringen komme til Stortinget med lovendringer i tråd med dette våren 1999.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i Innst.S.nr.200 (1997-1998) og går imot dette forslaget.

Forvaltningsmodell

       Komiteen viser til de enkelte partiers merknader i Innst.S.nr.200 (1997-1998).

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Fremskrittspartiet og Høyre opprinnelig gikk inn for en ren trygdemodell. Da denne ikke synes å få flertall vil disse medlemmer subsidiært støtte Regjeringens forslag til forvaltningsmodell.

Kontroll

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at vurderingen av kontantstøtte skal baseres på søknaden. For å sikre at disse opplysningene er riktige må det baseres på opplysningsplikt. Videre ser flertallet at det må opprettes en oversikt over barn i barnehage for å sikre riktig utbetaling.

       Flertallet registrerer det innholdet som et slikt register skal ha, og bruksområdet. Flertallet vil understreke at det er viktig at disse opplysningene ikke blir brukt til andre formål enn de som er nevnt i loven.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at forslaget til forvaltningsmodell av kontantstøtten både er kostnads- og ressurskrevende, men vil understreke at barnehager pålegges å holde nøye oversikt og kontroll over listeføring av barns faktiske oppholdstid i barnehagen, samtidig som det føres register over de barn som til enhver tid har barnehageplass. Dette vil barnehagene pålegges å rapportere tilbake til kommunen, som igjen skal gi opplysningene videre til Rikstrygdeverket. Disse medlemmer tror at at kontrollsystemene kan forrykke tilliten mellom foreldre og barnehageansatte, samtidig som en del av barnehagepersonellet vil bruke mer av sin tid på administrasjon og mindre på samvær med barn.

       Disse medlemmer vil beklage at Regjeringens dårlig forberedte innføring av kontantstøtte gjør at Rikstrygdeverket ikke vil ha mulighet til å betale ut kontantstøtte før 1. desember 1998. Disse medlemmer vil vise til det omfattende arbeidet som vil måtte finne sted ved landets 470 trygdekontorer gjennom opplæring og tilpassing til et fungerende datasystem, og er tvilende til om det lar seg gjennomføre med så korte tidsfrister, samtidig som rettsikkerheten ivaretas. Disse medlemmer vil ellers vise til de omfattende problemer/utfordringer Rikstrygdeverket har på datasiden, før kontantstøtten innføres, og de problemer det er i samfunnet i dag å få ansatt folk med datautdanning.

Tidspunkt for første utbetaling

       Flertallet merker seg at Regjeringen har det som et høyt prioritert mål å starte utbetalingene av kontantstøtte så raskt som mulig etter at ordningen har trådt i kraft. Flertallet viser til at fungerende direktør i Rikstrygdeverkets under den åpne høringen 4. mai 1998 opplyste at utbetalingene kunne ta til fra desember 1998.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at Rikstrygdeverket planer vedrørende forvaltningen av kontantstøtten innebærer at utbetaling skal skje i desember. Disse medlemmer har for øvrig merket seg at statsråden i svar til komiteen ikke kan garantere at alle som har rett til kontantstøtte skal få det i løpet av august 1998. Disse medlemmer merker seg at det er fortsatt er uklart når en del småbarnsfamilier kan påregne utbetaling av kontantstøtte.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at med den rene trygdemodellen kunne antageligvis utbetalingene tatt til langt tidligere, da denne modellen krever langt mindre administrasjon, registrering og kontroll.