Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Kontroll

Støttemottakers opplysningsplikt

       Det foreslås at mottaker av kontantstøtte pålegges en lovbestemt opplysningsplikt vedrørende alle endringer av betydning for retten til kontantstøtte og størrelsen på denne. Opplysningsplikten skal være parallell til den som gjelder i folketrygdloven og barnetrygdloven.

       Det presiseres at opplysningsplikten ikke bare gjelder med hensyn til trygdekontorets mulighet til å vurdere hvorvidt det foreligger rett til kontantstøtte, men at den også gjelder forhold som medfører endringer av ytelsens størrelse. Opplysningsplikten vil komme i tillegg til den informasjonsplikten søkeren har i forbindelse med fremsettelse av søknad om kontantstøtte.

       Den som søker om kontantstøtte skal på forhånd gjøres kjent med at trygdekontoret løpende får tilsendt og kontrollerer opplysninger om bruken av barnehage for barn i alderen 1 til 3 år.

Registre over barn i barnehage

Kommunen som registeransvarlig

       Det lovfestes plikt for kommunene til å opprette register over barn i barnehage. Registeret skal brukes av trygdekontoret til kontroll av støttemottakernes opplysninger vedrørende bruk av barnehage. Hensikten er å unngå feilutbetaling av kontantstøtte.

       Det foreslås opprettet ett register for hver kommune, eventuelt bydel. De kommunale registrene skal opprettes i medhold av egen lovbestemmelse og omfattes således ikke av konsesjonsplikten etter lov 9. juni 1978 nr. 48 om personregistre. Ved utformingen av registeret vil det likevel bli lagt vekt på vilkårene som stilles til registerføring i personregisterloven § 11.

       Registeret er vurdert i henhold til EUs personverndirektiv som etter planen skal implementeres i norsk rett innen oktober 1998. Departementet mener at registeret vil oppfylle de krav som stilles i direktivet.

       Ved utformingen av registrene skal det tas hensyn til kommunenes ulike forutsetninger, slik at opplegget for registreringen skal kunne fungere i alle kommuner.

Registerets innhold

       Av hensyn til personvernet er det ikke tillatt å registrere andre opplysninger enn de som er nødvendige for å kunne vurdere retten til kontantstøtte. Registeret skal derfor kun inneholde opplysninger om:

- fødselsnummer, navn og adresse til barn mellom 1 og 3 år med plass i barnehage,
- fødselsnummer, navn og adresse på den/de barnet bor fast hos,
- barnehagens navn og adresse,
- avtalt ukentlig oppholdstid i barnehagen,
- tidspunktet for når barnet begynte i barnehagen, når det eventuelt fikk endret oppholdstiden eller eventuelt sluttet i barnehagen.

Informasjonsplikt for barnehagene

       Barnehagene må pålegges en informasjonsplikt til kommunene. Det foreslås at denne plikten legges til barnehageeieren. Barnehageeier kan eventuelt overlate den praktiske gjennomføringen av rapporteringen til styrer i barnehagen.

       Barnehageeier pålegges å sende opplysningene om det enkelte barn til barnets bostedskommune. Ikke alle barnehager har dataverktøy, slik at innrapporteringen fra barnehagene også må kunne foregå på den måten at lister over barn med barnehageplass oppdateres manuelt.

Innsamling og kontroll av opplysninger og ajourføring av registeret

       Departementet foreslår at det utarbeides standardiserte skjema for innhenting av opplysninger fra barnehagene. Etter at førstegangsregistrering er foretatt kan kommunen hver måned sende en ferdig utfylt liste over barn i barnehagen til den enkelte barnehageeier, som sørger for at listen oppdateres og returneres til kommunen.

       Kommunene skal føre kontroll med opplysningene fra barnehagene. Kommunene sitter inne med oversikter over antall barnehager, hvem som er eiere av disse, antallet barn og aldersfordelingen blant barna i barnehagen. I tillegg skal kommunene kunne gjennomføre stikkprøver i den enkelte barnehage for å kontrollere opplysningene som er gitt. Kommunene skal føre den samme kontroll med opplysninger fra alle barnehager, uavhengig av eierforhold.

       Det foreslås at registeret oppdateres og ajourføres hver måned i forbindelse med innsending av nye opplysninger fra barnehageeier. Alle opplysninger om endringer for hele den tiden barnet har vært i barnehage mellom fylte 1 og 3 år, må oppbevares fram til opplysningene vedrørende det enkelte barn skal slettes fra det kommunale registeret. Departementet foreslår at alle opplysninger skal slettes ved barnets fylte 6 år.

Overføring av opplysninger fra kommunale registre til trygdeetaten

       Opplysningene i det kommunale registeret skal bare brukes i forbindelse med kontroll av opplysninger som er av betydning for retten til kontantstøtte og størrelsen av denne. Kommunene sender ajourførte opplysninger til trygdekontorene en gang i måneden. Opplysningene kommunene oversender til trygdekontorene skal kunne kjøres opp mot de opplysninger trygdeetaten mottar fra den som søker kontantstøtte. På denne måten vil man kunne unngå, eventuelt avdekke, urettmessig utbetaling av kontantstøtte for barn som har fulltids eller deltids barnehageplass.

       Departementet foreslår at adgangen til å samkjøre kontrollregisteret mot trygdekontorenes registre over støttemottakere lovfestes i barnehageloven. Det skal lovfestes at registeret ikke må kobles med andre personregistre uten når dette skjer med hjemmel i lov.

Innsynsrett og utlevering av opplysninger

       De registrerte har innsynsrett i opplysninger om dem selv. Innsynsretten skal som hovedregel gjennomføres ved utskrift eller kopi. Innsynsretten skal være gratis.

       Utlevering av opplysninger fra de kommunale registre til andre enn de registrerte skal i utgangspunktet bare skje etter skriftlig avtale med barnas foresatte. Utenom i disse tilfellene kan utlevering bare skje dersom mottaker har hjemmel i lov til å kreve opplysninger.

Tidspunkt for første utbetaling av kontantstøtte

       Det er et høyt prioritert mål at utbetalingen av kontantstøtte kan starte så raskt som mulig etter at ordningen har trådt i kraft, slik at de familiene som har rett til kontantstøtte fra 1. august 1998 skal slippe å vente unødig lenge på første utbetaling.

       Selv om arbeidet med å etablere de nødvendige administrative systemer gis høy prioritet med sikte på at utbetaling av kontantstøtte kan komme i gang så raskt som mulig, må det påregnes etterbetaling av kontantstøtte. Departementets mål er at ingen som har rett til kontantstøtte fra august skal motta første utbetaling senere enn i desember 1998.