Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

9. Noteopplysninger

9.1 Sammendrag

       Departementet foreslår en generell bestemmelse om at det i noter til årsregnskapet skal gis opplysninger som er nødvendige for å bedømme den regnskapspliktiges eller konsernets stilling og resultat og som ikke framgår av årsregnskapet for øvrig. Departementet foreslår videre at det i samsvar med utvalgets forslag fastsettes enkelte spesifiserte krav til noteopplysninger i loven. Disse opplysningene vil etter forslaget normalt kunne utelates når de ikke er av betydning for å bedømme den regnskapspliktiges stilling og resultat. Enkelte spesifiserte noteopplysninger skal imidlertid gis uavhengig av betydningen for foretakets stilling og resultat. Dette gjelder bl.a. opplysninger om ytelser til ledende ansatte m.v.

       Departementet foreslår at det fastsettes unntak fra kravene til noteopplysninger for små foretak i samsvar med det det er adgang til etter EØS-direktivene. Departementet legger vekt på at notekravene er et område som egner seg godt til å fastsette mindre omfattende krav til de små foretakene. Det vises for øvrig til at også små foretak står fritt til å utarbeide mer spesifiserte noter. Med dette som utgangspunkt har departementet for hver notebestemmelse foretatt en konkret avveining av nytten for regnskapsbrukerne og kostnadene for de små foretakene ved å gi opplysningene.

       Departementet legger opp til å følge utvalgets forslag til gruppering av notebestemmelsene ut fra sammenhengen med årsregnskapet.

       Det vises til departementets merknader til de enkelte notekravene som framgår av særmerknadene til de respektive paragrafene i lovforslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) avsnitt 15.

       Det vises også til at departementet har valgt å formulere et eget sett av notekrav for små foretak, jf. §§ 8-8 til 8-18 i proposisjonen.

9.2 Komiteens merknader

Alminnelig opplysningsplikt

       Komiteen fremmer følgende forslag:

« § 7-1 skal lyde:

§ 7-1. Opplysningsplikt

       I noter til årsregnskapet skal det gis opplysninger som nevnt i §§ 7-2 til 7-34. Små foretak kan i stedet gi opplysninger som nevnt i §§ 7-35 til 7-45.

       I tillegg til opplysninger som nevnt i første ledd skal det gis opplysninger som er nødvendige for å bedømme den regnskapspliktiges eller konsernets stilling og resultat og som ikke fremgår av årsregnskapet for øvrig. Små foretak som ikke utarbeider konsernregnskap kan unnlate å gi slike tilleggsopplysninger om forhold knyttet til konsernets stilling og resultat.

       Opplysninger kan utelates når de ikke er av betydning for å bedømme den regnskapspliktiges eller i tilfelle, konsernets stilling og resultat. Det skal likevel alltid gis opplysninger som nevnt i § 7-26, § 7-27 og §§ 7-30 til 7-32. Små foretak skal alltid gi opplysninger som nevnt i §§ 7-42 til 7-45. »

Antall ansatte

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til at avgrensningen mellom små og store foretak i henhold til EØS-direktivene fastsettes på bakgrunn av gjennomsnittlig antall ansatte, og at de samme EØS-direktiver krever opplysninger om antall ansatte. Samtidig mener flertallet at gjennomsnittlig antall ansatte gir et bedre uttrykk for faktisk omfang av virksomheten. Eksempelvis vil krav om antall ansatte ved regnskapsårets utgang for sesongbetont virksomhet gi tilfeldige utslag, ikke minst avhengig av om virksomheten er knyttet til sommer- eller vinteraktiviteter. Flertallet støtter Regjeringens forslag, jf. lovforslaget § 7-30 og § 7-43, og legger til grunn at den nærmere fastsettelse av hvordan gjennomsnittlig antall ansatte skal beregnes, fastsettes i forskrift eller gjennom god regnskapsskikk.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at kravet om opplysning om gjennomsnittlig antall ansatte reiser mange praktiske problemstillinger. Disse medlemmer mener det vil være hensiktsmessig og dekkende for opplysningsbehovet at det opplyses om antall ansatte ved årets utgang.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« § 7-30 skal lyde:

§ 7-30. Antall ansatte

       Det skal opplyses om antall ansatte ved regnskapsårets utgang.

       § 7-43 skal lyde:

§ 7-43. Antall ansatte

       Det skal opplyses om antall ansatte ved regnskapsårets utgang. »

Forenklingsregler for små foretak

       Komiteen mener at det ikke vil være nødvendig for små foretak å måtte identifisere og opplyse om de benyttede særregler som gjelder for små foretak, jf. § 7-35 i lovforslaget i denne innstillingen.

       Komiteen har merket seg departementets innvending som lyder:

       « Det blir også uoversiktlig når lovkapitlet har en rekke « kan » bestemmelser og det ikke fremgår klart hvilke alternativer de små foretakene har hvis de ikke benytter denne bestemmelsen. »

       Komiteen har vurdert dette slik at øvrige notebestemmelser i tilstrekkelig grad ivaretar hensynene til klargjøring.

       Komiteen mener at dette er ivaretatt gjennom kravet om å opplyse om anvendte regnskapsprinsipper, og ved noen justeringer i notekravene for små foretak.

       Komiteen fremmer følgende forslag:

« § 7-35 skal lyde:

§ 7-35. Regnskapsprinsipper m.v

       Det skal gis opplysninger om anvendte regnskapsprinsipper, herunder omregning av utenlandsk valuta. Endringer i hvilke prinsipper som anvendes skal begrunnes. Det skal gis opplysninger om og begrunnelse for sikringsvurdering, jf. § 4-1 nr. 5. Tilsvarende gjelder eventuell porteføljevurdering.

       Det skal opplyses om virkningen av endring av regnskapsprinsipp. Det samme gjelder feil i tidligere årsregnskap og korrigering av slike feil, samt omklassifiseringer.

       Det skal opplyses om sammenligningstallene er omarbeidet. Dersom de omarbeides skal omarbeidingen forklares, jf. § 6-6.

§ 7-36 skal lyde:

       § 7-36. Konsern, tilknyttet selskap m.v

       Det skal opplyses om firma, forretningskontor, eierandel og stemmeandel for datterselskap, tilknyttet selskap og felles kontrollert virksomhet.

       For datterselskap og tilknyttet selskap skal det gis opplysninger om egenkapitalen og resultatet ifølge siste årsregnskap. Dette gjelder likevel ikke datterselskap som er konsolidert eller er regnskapsført etter egenkapitalmetoden i selskapsregnskapet, eller tilknyttet selskap som er regnskapsført etter egenkapitalmetoden.

       Dersom datterselskap er utelatt fra konsolideringen etter § 3-8, skal dette opplyses og begrunnes.

       For investering som regnskapsføres etter egenkapitalmetoden, skal det opplyses om anskaffelseskost og balanseført egenkapital på anskaffelsestidspunktet. For hver investering skal det opplyses om inngående balanse, inntektsført resultat, andre endringer i løpet av året og utgående balanse. Det skal opplyses om merverdier og goodwill samt avskrivning av merverdier og goodwill.

       Morselskap som ikke utarbeider konsernregnskap, skal opplyse om transaksjoner med og mellom datterselskaper og interngevinst på disse.

       For fordringer, annen langsiktig gjeld og kortsiktig gjeld skal det angis det samlede beløp som gjelder foretak i samme konsern, tilknyttet selskap og felles kontrollert virksomhet. § 6-6 annet ledd om sammenligningstall gjelder tilsvarende.

       Det skal opplyses om samlet forpliktelse i form av pantstillelse, annen sikkerhetsstillelse og garantier til fordel for foretak i samme konsern.

§ 7-37 skal lyde:

§ 7-37. Virkning av bruk av markedsverdiprinsippet

       For finansielle omløpsmidler som er vurdert etter § 5-8 første ledd, skal det opplyses om anskaffelseskost. »

Anleggsmidler

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, slutter seg til Regjeringens forslag til notebestemmelser om anleggsmidler, jf. lovforslaget § 7-12 og § 7-39.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine merknader og forslag i avsnitt 6.4.2 foran.

Øvrige notebestemmelser

       Komiteen viser til proposisjonen og slutter seg til Regjeringens vurderinger vedrørende øvrige krav til noteopplysninger, jf. lovforslaget kap. 7.