1. Sammendrag
Stortingsrepresentant Olav Akselsen har den 27. november 1997 fremsatt følgende forslag:
I Almindelig borgerlig Straffelov av 22. mai 1902 nr. 10 gjøres følgende endringer:
§ 68 første ledd nytt andre punktum skal lyde:
Ved overtredelse av § 192 eller § 195 der handlingen er foretatt overfor barn under 14 år, skal fristen likevel regnes fra den dag fornærmede fyller 18 år.
§ 192 skal lyde:
Den som ved vold eller ved å fremkalle frykt for noens liv eller helse tvinger noen til utuktig omgang eller medvirker til dette, straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år, men med fengsel i minst ett år, dersom den utuktige omgang var samleie. Hvis handlingen er foretatt overfor barn under 14 år, skal dette tillegges vekt i skjerpende retning ved vurdering av om det er utøvet vold.
Hvis den fornærmede som følge av handlingen omkommer eller får betydelig skade på legeme eller helse, eller den skyldige tidligere er straffet etter denne paragraf eller etter § 195, kan fengsel inntil 21 år idømmes. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlige smittsomme sykdommer jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, eller handlinger mot barn jf. § 195, første ledd, hvor det er fare for langtidsvirkninger, anses alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragraf.
§ 195 andre ledd skal lyde:
Fengsel inntil 21 år kan idømmes hvis den fornærmede som følge av handlingen omkommer eller får betydelig skade på legeme eller helse, eller den skyldige tidligere har vært straffet etter denne paragraf eller etter § 192, eller handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller den er foretatt overfor barn under 10 år og det har skjedd gjentatte overgrep. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, eller handlinger mot barn jf. første ledd, hvor det er fare for langtidsvirkninger, anses alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragraf.
I lov om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven) av 22. mai 1981 nr. 25 gjøres følgende endringer:
§ 239 nytt fjerde ledd skal lyde:
Avhør etter første ledd og observasjon etter tredje ledd skal iverksettes innen 1 uke etter at anmeldelse av den straffbare handlingen er inngitt til politiet.
Nåværende fjerde ledd blir nytt femte ledd.
Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. »
I begrunnelsen for forslaget heter det bl.a. at Stortinget siden 1981 en rekke ganger har vedtatt endringer som har skjerpet samfunnets reaksjoner mot seksuelle overgrep mot barn. Dessverre er ikke de endringene som er vedtatt gode nok til at vi kan si at barnas rettsvern blir ivaretatt. I en dom avsagt i Gulating lagmannsrett ble en voksen mann frifunnet for voldtekt mot en åtte år gammel jente, til tross for at tiltalte gjennomførte analt samleie mens jenta var bundet.
Problemet med den tolkingen av straffeloven § 192 (voldtektsparagrafen), som lagmannsretten legger til grunn, er at den mener at reglene skal praktiseres likt ovenfor barn og voksne. M.a.o. seksuelle overgrep mot barn kan bare straffes som voldtekt dersom barna har vært utsatt for like grov vold eller trusler om vold som når en voksen er offeret.
Straffeloven § 195 har samme maksimumsstraff for utuktig omgang med barn som for voldtekt av barn. Men praksis viser at de som får en dom etter § 195 får en lavere straff enn de som blir dømt etter § 192. Det er derfor etter forslagsstillers oppfatning nødvendig med en lovendring som gjør at barn og voksne reelt, og ikke bare formelt, får samme vern mot voldtekt.
I straffeloven § 68 heter det at fristen for når en sak er foreldet blir regnet fra den dagen det straffbare forhold er opphørt. Når et barn blir utsatt for overgrep, vet det kanskje ikke selv at dette er en lovstridig handling. Overgrepets karakter blir ofte først kjent etter at barna er voksne. For at barn skal få samme rettsvern som voksne bør derfor lovverket innrettes slik at dersom offeret er barn skal fristen for når en sak er foreldet først begynne å løpe den dagen offeret blir voksen.
Når et overgrep mot et barn blir meldt til politiet, skal det tas dommeravhør eller gjøres en sakkyndig observasjon av barnet. I dag kan det ta opp til en måned, i enkelte tilfeller lenger, før dette avhøret blir foretatt. I denne tiden skal ikke foreldre eller andre snakke med barnet om det som har skjedd. Dette for å unngå å påvirke barnet før avhøret. Det sier seg selv at dette er en ekstra byrde for de foresatte, men særlig for barna. For å bedre situasjonen for de som har blitt utsatt for et overgrep, bør det derfor gå så kort tid som mulig før dommeravhør blir tatt eller observasjon igangsatt. En absolutt frist for hvor lang tid det kan gå før dommeravhør blir tatt eller observasjon igangsettes, vil ordne dette. Fristen foreslås satt til en uke.