3. Endring av reglene om beskatning ved realisasjon og uttak m.v.
3.1 Sammendrag
Departementet foreslår å endre petroleumsskattereglene slik at det skjer en lineær inntektsføring av gevinst og fradragsføring av tap ved realisasjon av driftsmidler på samme måte som for avskrivninger.
Departementet foreslår at en i tillegg til dagens inntektsføring av gevinst også må inntektsføre friinntekt av eventuelle gevinster ved salg, og at en tilsvarende får et ekstra fradrag for friintekt for eventuelle tap.
Departementet forslår også at det innføres en uttrykkelig hjemmel i petroleumsskatteloven som innebærer at uttak av driftsmidler fra særskattepliktig virksomhet i skattemessig forstand behandles på en tilsvarende måte som ved realisasjon av driftsmidler.
I proposisjonens avsnitt 4.1 og 4.2 er det gjort nærmere rede for bakgrunnen for forslagene og svakhetene ved gjeldende regler.
Skattlegging av gevinst og tap ved realisasjon og uttak
Etter petroleumsskatteloven § 3 f skal gevinst og tap ved realisasjon av driftsmiddel som avskrives etter petroleumsskatteloven § 3 b, føres på gevinst- og tapskonto, jf. skatteloven § 44 A-7, og inntektsføres eller utgiftsføres med 20 % av positiv eller negativ saldo. For å oppnå en symmetrisk behandling av hhv. fradrag for avskrivninger og inntektsføring (fradragsføring) av gevinst (tap), foreslår departementet at bestemmelsen endres. Det foreslås at gevinst og tap ved realisasjon av driftsmiddel som avskrives etter petroleumsskatteloven § 3 b, inntekts- og fradragsføres etter en lineær metode. Gevinster skal etter forslaget inntektsføres med minst 16 2/3 % pr. år, mens tap kan fradragsføres med inntil 16 2/3 % pr. år. Det vises til forslag til § 3 f annet ledd i petroleumsskatteloven.
Etter departementets oppfatning bør realisasjon og uttak av driftsmiddel fra særskattepliktig virksomhet skattemessig behandles på samme måte. Det foreslås derfor at de reglene som gjelder for realisasjon av driftsmiddel som avskrives etter petroleumsskatteloven § 3 b, får tilsvarende anvendelse ved uttak av slikt driftsmiddel. Det vises til forslag til § 3 f nytt fjerde ledd i petroleumsskatteloven. Dette forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens avsnitt 4.3.3.
Et driftsmiddel som avskrives etter petroleumsskatteloven § 3 b kan endre bruk slik at det ikke lenger kvalifiserer til slike avskrivninger, selv om det fortsatt benyttes i særskattepliktig virksomhet. Et eksempel er et flerfunksjonsskip som først benyttes 3 år til oljeutvinning som kvalifiserer til avskrivninger etter petroleumsskatteloven § 3 b, og deretter benyttes til leteboring eller transport der avskrivningene skjer etter de ordinære saldoreglene i skatteloven § 44A. Det bør her skje et oppgjør tilsvarende reglene ved uttak av driftsmiddel fra særskattepliktig virksomhet dersom driftsmidlet etter bruksendringen skal følge andre avskrivningsregler. Det foreslås derfor at slik endret bruk likestilles med realisasjon etter petroleumsskatteloven § 3 f. Skattyter må inntektsføre (fradragsføre) gevinst (tap) med 16 2/3 % etter § 3 f, samt inntektsføre friinntekt av gevinsten etter § 5 fjerde ledd, jf. avsnitt 4.3.2 i proposisjonen. Deretter vil omsetningsverdien av driftsmidlet på bruksendringstidspunktet være gjenstand for saldoavskrivninger etter skatteloven § 44A.
Det foreslås også en endring av petroleumsskatteloven § 3 f første ledd for å tilpasse bestemmelsen til begrepsbruken etter skattereformen. Forslaget er ikke ment å innebære noen realitetsendring. Det vises til forslag til § 3 f første ledd i petroleumsskatteloven.
Endringene i § 3 f i petroleumsskatteloven foreslås trådt i kraft med virkning fra og med inntektsåret 1998.
Beregning av friinntekt ved realisasjon og uttak
Etter gjeldende § 5 i petroleumsskatteforskriften skal vederlaget ved realisasjon av driftsmiddel, oppad begrenset til historisk kostpris, trekkes fra vedkommende driftsmiddels kostpris ved senere beregning av friinntekt. Departementet foreslår at bestemmelsen endres slik at friintekt på gevinst eller tap ved realisasjon av driftsmidlet skal inntektsføres eller utgiftsføres etter samme metode og sats som benyttes ved beregning av friinntekten, dvs. med 5 % av hhv. gevinsten eller tapet i 6 år. Inntekts- og fradragsføring av friintekt på gevinst og tap får bare virkning for særskattegrunnlaget.
Ved at det innføres inntektsføring av friinntekt på gevinst, vil begrepet friinntekt også omfatte negativ friinntekt. Etter forslaget vil friinntekten kunne bli et tillegg til alminnelig inntekt, slik at særskattegrunnlaget blir høyere enn alminnelig inntekt. Ordlyden i petroleumsskatteloven § 5 tredje ledd foreslås endret i overensstemmelse med dette. Videre foreslås det enkelte redaksjonelle endringer i petroleumsskatteloven § 5, ved at bestemmelsen deles opp i flere ledd enn tidligere. Det vises til forslag til § 5 tredje til åttende ledd i petroleumsskatteloven.
Beregning av friinntekt ved uttak av driftsmiddel (overføring av driftsmiddel til bruk i annen virksomhet) reguleres i petroleumsskatteforskriften § 6. I slike tilfeller skal driftsmidlets kostpris ved beregning av friinntekt for senere år reduseres forholdsmessig etter det antall hele år som er igjen av friinntektsperioden. Departementet foreslår at bestemmelsen endres, slik at de reglene som er foreslått for beregning av friinntekt ved realisasjon, får tilsvarende anvendelse ved uttak fra særskattepliktig virksomhet. Likeledes skal de reglene som er foreslått ved realisasjon etter forslaget få tilsvarende anvendelse ved bruksendring som innebærer at driftsmidlet ikke lenger kvalifiserer til avskrivninger etter § 3 b.
Bestemmelsene om beregning av friinntekt ved realisasjon og overføring til annen bruk m.v., er inntatt i gjeldende petroleumsskatteforskrift. Hittil har reglene ikke vært anvendt i særlig utstrekning i praksis. Departementet foreslår at reglene nå i stedet tas inn i petroleumsskatteloven, noe som medfører at petroleumsskatteforskriften må endres i samsvar med dette ved kongelig resolusjon. Det vises til proposisjonens vedlegg 2, utkast til endringer i petroleumsskatteforskriften.
Det foreslås at reglene også kommer til anvendelse på utgifter til erverv av driftsmidler pådratt før 1. januar 1998.
Det vises til forslag til § 5 tredje til femte ledd i petroleumsskatteloven.
Spørsmål om hvilke driftsmidler som faller innenfor petroleumsskatteloven § 3 b
Etter petroleumsskatteloven § 3 b og § 5 tredje ledd, jf. petroleumsskatteforskriften § 1, kommer de særskilte avskrivnings- og friinntektsreglene til anvendelse på rørledninger og « produksjonsanlegg med de installasjoner som er en del av eller tilknyttet slikt anlegg ».
Gjeldende regler i petroleumsskatteloven har først og fremst vært utformet med tanke på en situasjon der rettighetshaverne på feltet har stått som eiere av faste produksjonsinnretninger som bare har vært i bruk på ett felt. En utvikling på sokkelen i retning av økt bruk av flyttbare produksjonsinnretninger, herunder flerfunksjonsskip som f.eks. kan veksle mellom å produsere og transportere petroleum m.v., medfører at det kan være behov for å avklare nærmere virkeområdet for petroleumsskatteloven § 3 b i slike tilfeller.
Departementet anser det klart at et flyttbart produksjonsskip i prinsippet kan anses som et produksjonsanlegg som kvalifiserer til avskrivninger etter petroleumsskatteloven § 3 b. Den nærmere vurderingen av om et driftsmiddel omfattes av bestemmelsen vil imidlertid avhenge av en konkret bedømmelse i det enkelte tilfellet med utgangspunkt i de retningslinjer som følger av lov og forskrift, forarbeider og ligningspraksis.
Departementet er kommet til at en nå ikke vil foreslå at det gis nærmere retningslinjer når det gjelder hvilke driftsmidler som faller innenfor petroleumsskatteloven § 3 b, men at en vil følge utviklingen framover før det eventuelt foreslås slike retningslinjer. Derimot foreslås det at formuleringen i petroleumsskatteforskriften § 1, som angir hvilke driftsmidler som avskrives etter petroleumsskatteloven § 3 b, tas direkte inn i lovteksten. Samtidig må petroleumsskatteforskriften endres tilsvarende. En slik endring vil klargjøre anvendelsesområdet for § 3 b. Departementet foreslår dessuten at formuleringen « produksjonsanlegg » endres til « produksjonsinnretning », som er mer dekkende for de driftsmidler som kan omfattes av bestemmelsen, jf. f.eks. produksjonsskip.
Det vises til forslag til § 3 b i petroleumsskatteloven, samt vedlagte utkast til endring i petroleumsskatteforskriften.
3.2 Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til forslagene til endringer i petroleumsskatteloven § 3 og § 5.
Komiteen viser til at det etter forslagene om endring i reglene om beskatning ved realisasjon og uttak m.v. ikke gis overgangsregler for prosjekter som er planlagt og vedtatt før endringene trer i kraft. Etter det opplyste er det for et antall prosjekter med flyttbare produksjonsinnretninger truffet vedtak om plan for utbygging og drift basert på gjeldende regelverk. Komiteen mener på denne bakgrunn at det bør innarbeides en overgangsregel for slike prosjekter som må antas å være besluttet og planlagt på grunnlag av gjeldende regelverk.
Komiteen legger til grunn at en overgangsregel som gjelder driftsmidler omfattet av plan for utbygging og drift godkjent før 1. januar 1998, vil skape noe merarbeid ved ligningen, blant annet ved at en må holde orden på hvilke driftsmidler som faller innenfor overgangsregelen. Videre må ligningsmyndighetene anvende to regelsett parallelt så lenge det kan være aktuelt å realisere et driftsmiddel som nevnt. Dersom overgangsregelen undergis en tidsbegrensning, f.eks. at de gjeldende regler skal få anvendelse dersom innretningen realiseres innen et visst antall år, vil det på den annen side gi incentiver til å realisere raskt for å utnytte gjeldende regler. Komiteen mener på denne bakgrunn at det bør fastsettes en overgangsbestemmelse om at gjeldende regler kan få anvendelse første gang driftsmidlet realiseres eller tas ut etter 1. januar 1998. Komiteen mener at en slik overgangsbestemmelse bør utformes i overensstemmelse med Finansministerens merknader i brev 5. februar 1998 til saksordfører.
Komiteen fremmer følgende forslag:
« I lov om endringer i lov av 13. juni 1975 om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster m.v. i Ot.prp.nr.36 (1997-1998) tas inn en overgangsbestemmelse i III med følgende ordlyd:
For driftsmiddel som er omfattet av plan for utbygging og drift godkjent før 1. januar 1998 skal § 3 bokstav f annet ledd, § 3 bokstav f fjerde ledd og § 5 femte ledd ikke komme til anvendelse første gang driftsmidlet anses realisert etter nevnte bestemmelser etter 1. januar 1998.
Ikrafttredelsesbestemmelsene, som er inntatt i III i forslaget i proposisjonen tas inn i nytt IV:
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for leieavtaler inngått fra og med 1. januar 1997. Endringene under II og III trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1998. »
Komiteen slutter seg til de øvrige forslagene til endringer i reglene om beskatning ved realisasjon og uttak m.v. Komiteen har imidlertid merket seg at det i arbeidet med uttaks- og realisasjonsbeskatningsreglene har kommet innvendinger fra flere bransjeorganisasjoner. På dette grunnlag mener komiteen at Regjeringen bør komme tilbake med en gjennomgang av gevinstbeskatningsreglene i et dertil egnet dokument, dersom det skulle vise seg at endringene gir uheldige utslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Finansdepartementet i proposisjonen uttaler at avgrensningen av begrepet produksjonsinnretning kan være noe uklar når det gjelder flerfunksjonsskip. Videre har departementet uttrykt at de vil følge utviklingen nøye fremover før eventuelle retningslinjer foreslås.
Disse medlemmer konstaterer videre at næringen selv ønsker et samarbeid med departementet i forhold til utredning av grensedragningen, og vil anmode om at det opprettes en arbeidsgruppe hvor næringen inviteres til å delta.
Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen har knyttet forslaget til særregler for eie/leie sammen med nye skatteregler for realisasjon av driftsmidler. Begrunnelsen er at nåværende regler kan gi et skatteincentiv til å foreta bytte av driftsmidler. Gevinstbeskatningsreglene knyttet til uttak og realisasjon ble vurdert og endret ved skattereformen i 1991/92. Forslaget vil kunne innebære en nominell gevinstbeskatning på over 90 prosent. Dette kan få samfunnsøkonomisk negative konsekvenser i form av at flyttbare innretninger ikke blir omsatt i annenhåndsmarkedet, noe som påvirker fleksibiliteten for ressursutnytting av særlig små felt.
Disse medlemmer vil derfor primært gå inn for at denne skatteskjerpelsen avvises. Disse medlemmer konstaterer dog at komiteens flertall er oppmerksom på nettopp dette forhold, og disse medlemmer vil derfor subsidiært slutte seg til at Regjeringen bør komme tilbake med en gjennomgang av gevinstbeskatningsreglene i et dertil egnet dokument, dersom det skulle vise seg at endringene gir uheldige utslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin særmerknad under avsnitt 2.2. Dette medlem vil støtte de foreslåtte endringene i uttaks- og realisasjonsbeskatningen.