Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om lov om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 34 (1997-1998)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 29 (1997-98)
  • Dato: 24.02.1998
  • Utgiver: energi- og miljøkomiteen
  • Sidetall: 3

Innhold

       Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. (sjødyktighetsloven). Formålet med endringsforslaget er å øke norske myndigheters mulighet til å undersøke fremmede skip ved mistanke om ulovlige utslipp til havet.

       Miljøverndepartementet viser til at FNs havrettskonvensjon (HRK) ble ratifisert av Norge i 1996, jf. St.prp. nr. 37 (1995-1996). HRK artikkel 218 nr. 3 og artikkel 220 regulerer henholdsvis havnestaters og kyststaters håndhevelsesmyndighet ved utslipp fra skip, og etter artikkel 218 nr. 3 har Norge som havnestat plikt til i visse tilfeller å foreta undersøkelser av skip som er mistenkt for utslippsovertredelser. Det foreliggende lovforslaget sørger for at denne plikten gjennomføres i sjødyktighetsloven § 121.

       Når det gjelder betydningen av i større grad å utnytte Norges beføyelser som kyststat, viser departementet til at det i forbindelse med Nordsjøsamarbeidet bl.a. er alminnelig enighet mellom statene om innenfor folkerettens rammer så langt som mulig å gjennomføre reglene om kyststatjurisdiksjon for vern og bevaring av det marine miljø. Dette lovforslaget innebærer en gjennomføring av deler av HRK artikkel 220.

       Det er i proposisjonen gjort rede for kyststatens jurisdiksjon ved utslipp fra skip, gjeldende rett, HRK artikkel 220 og for høringsinstansenes syn på endringsforslaget. Videre er det gjort rede for havnestatens jurisdiksjon ved utslipp fra skip, gjeldende rett, HRK artikkel 218 nr. 3, og for høringsinstansenes syn på endringsforslaget.

       Det er ikke nevneverdige administrative og økonomiske konsekvenser knyttet til lovforslaget. De kontrolloppgaver som vil følge av den utvidete jurisdiksjonsutøvelsen kan bli utført av kystvakten innenfor dagens virksomhet.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Olav Akselsen, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, Øyving Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Bror Yngve Rahm og Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, har ingen merknader.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H Langeland, viser til at formålet med foreliggende lovendringsforslag er å øke norske myndigheters mulighet til å undersøke fremmede skip ved mistanke om ulovlige utslipp i havet. Dette medlem vil påpeke at det mangler regelverk for utslipp til luft for skipstrafikken, f.eks. for CO2, men regner med at dette blir vurdert i forbindelse med den kommende meldingen om oppfølgingen av Kyoto-forhandlingene, og regner med at lovverket angående Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. vil bli justert i forhold til dette.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.

I.

I lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:

§ 121 første ledd skal lyde:

       Tilsynet kan gå om bord i skip som er i norsk havn eller indre farvann, eller ved installasjon på norsk kontinentalsokkel eller i Norges økonomisk sone, for å undersøke om skipet:

1. har foretatt utslipp i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4.
2. har om bord gyldig sertifikat påbudt i medhold av § 114 nr. 5.
3. tilfredsstiller krav til konstruksjon og utrustning fastsatt i medhold av § 114 nr. 5.
4. fører last i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 1.
5. har foretatt dumping i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8.
6. har foretatt forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 9.
7. har foretatt utslipp i internasjonalt farvann i strid med internasjonale overenskomster tiltrådt av Norge om forurensning av det marine miljø.

§ 121 nytt annet ledd skal lyde:

       Tilsynet skal så langt det er praktisk mulig gå om bord i skip som frivillig befinner seg i norsk havn eller ved installasjon på norsk kontinentalsokkel eller i norsk økonomisk sone, for å undersøke om skipet har foretatt utslipp i strid med internasjonale overenskomster tiltrådt av Norge i en annen stats indre farvann, territorialfarvann eller økonomiske sone, eller som har forårsaket eller truer med å forårsake skade der, når det foreligger anmodning om slik undersøkelse fra den berørte stat. Dette gjelder uten hensyn til hvor overtredelsen fant sted, dersom det foreligger anmodning om slik undersøkelse fra flaggstaten.

§ 121 tredje ledd (nåværende annet ledd) skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk indre farvann eller norsk territorialfarvann av forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan skip som befinner seg i norsk territorialfarvann stanses og bordes for undersøkelse.

§ 121 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk økonomisk sone av forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan tilsynet kreve at skip som befinner seg i norsk territorialfarvann eller norsk økonomisk sone gir opplysninger om identitet, forrige og neste anløpssted og andre relevante opplysninger som er nødvendig for å få fastslått om en overtredelse har funnet sted.

§ 121 nytt femte ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk økonomisk sone av forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan skip som befinner seg i norsk territorialfarvann eller norsk økonomisk sone stanses og bordes for undersøkelse, dersom informasjon som nevnt i foregående ledd ikke gis eller er mangelfull eller ikke troverdig, og overtredelsen har ført til et vesentlig utslipp som har forårsaket eller truer med å forårsake betydelig forurensning av det marine miljø.

§ 121 sjette ledd (nåværende tredje ledd) skal lyde:

       Skip kan stanses og bordes for undersøkelse når det er skjellig grunn til mistanke om dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8 eller nr. 9 dersom

a. skipet befinner seg i norsk territorialfarvann, norsk økonomisk sone eller på norsk del av kontinentalsokkelen på håndhevingstidspunktet, eller
b. det for øvrig er adgang til å treffe et slikt tiltak etter folkeretten.

§ 121 nytt syvende ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om at norsk skip har overtrådt forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan skipet stanses og bordes for undersøkelse uten hensyn til hvor overtredelsen har funnet sted eller hvor skipet befinner seg på håndhevingstidspunktet. Det samme gjelder ved skjellig grunn til mistanke om at norsk skip har foretatt dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8 eller 9.

§ 121 åttende ledd (nåværende femte ledd) skal lyde:

       Undersøkelse av skip skal begrenses til kontroll av skipets dokumenter med mindre:

1. det foreligger skjellig grunn til mistanke om at skipets tilstand og utstyr i vesentlig grad fraviker fra innholdet i dokumentene, eller
2. innholdet i dokumentene ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å fastslå hvorvidt en overtredelse har funnet sted.

       I slike tilfeller kan tilsynet inspisere skipets tank- og rørsystem, maskin- og lasterom, samt ta prøver hvor det anses nødvendig.

§ 121 niende ledd (nåværende sjette ledd) skal lyde:

       Undersøkelse foretatt i medhold av denne paragraf må ikke medføre unødig forsinkelse eller unødig utgift for skipet.

Ny § 121a skal lyde:

       Norske skip plikter å etterkomme anmodninger fra andre stater om opplysninger som nevnt i § 121 fjerde ledd.

II.

       Denne loven trer i kraft straks.

Oslo, i energi- og miljxkomiteen, den 24. februar 1998.

Jens Stoltenberg, Torny Pedersen, Aud Blattmann,
leder. ordfører. sekretær.