Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

5. Andre forslag

       Komiteen viser til at rederier og oljseselskap skattlegges etter to forskjellige skattesystemer for inntekter fra henholdsvis rederi- og utvinningsvirksomhet. Fortjeneste ved utleie og drift av skip skattlegges etter de alminnelige regler i skatteloven med en skattesats på 28 prosent. Investeringer i skip kommer med dagens regler til fradrag i skattegrunnlaget med 20 prosent saldoavskrivning. Oljeselskapene skattlegges etter særskilte regler etter petroleumsskatteloven. Dette innebærer at selskapene, i tillegg til ordinær selskapsskatt på 28 prosent, betaler en særskatt på 50 prosent. Oljeselskapene har fradrag i særskatten for en beregnet friinntekt som avhenger av pådratte investeringskostnader. Oljeselskapene kan trekke fra driftsmidler i henhold til gjeldende avskrivningsregler, og kostnader til finansiering av driftsmidler både i grunnlaget for selskapsskatt og særskatt, dvs. mot en skattesats på 78 prosent. Også utgifter til leie av borerigg eller produksjonsskip vil komme løpende til fradrag.

       Komiteen viser til at endringene som ble foretatt i petroleumsbeskatningen i 1992 hadde til hensikt å få et nøytralt petroleumsskattesystem som i minst mulig grad påvirket oljeselskapenes økonomiske disposisjoner. Avskrivnings- og friinntektsreglene ble fastsatt slik at skattereglene ikke skulle påvirke oljeselskapets valg mellom økte driftskostnader og nye investeringer. Komiteen viser til at oljeselskapene kan operere med en høy gjeldsgrad, og at dette kan medføre at det i visse tilfeller blir mer lønnsomt å eie framfor og leie produksjonsutstyr. Komiteen vil imidlertid vise til at borerigger, forsyningsskip m.v. i dag ikke kvalifiserer til friinntekt og avskrivninger etter petroleumsskatteloven selv om de eies av et utvinningsselskap. For slike driftsmidler er dermed ikke incentivene for eie framfor leie like sterke.

       Komiteen vil peke på at en endring i retning av økte incentiver til leie av produksjonsutstyr, vil medføre omfattende endringer i petroleumsskatteloven. Komiteen vil videre peke på at utvinningsselskapene må betale en særskatt på 50 prosent, og at dette er en viktig årsak til at slike vridningsproblemer kan oppstå. Komiteen viser til at Stortingets flertall i denne innstilling går inn for å gi rederiene fritak for selskapsskatt. Komiteen mener dette vil bidra til å redusere noen av de vridningseffektene som kan oppstå.

       Komiteen ser at det er uheldig om skattereglene favoriserer at oljeutvinningselskapene eier produksjonsutstyr selv, hvis rederier kan drive mer effektivt. Komiteen vil på denne bakgrunn be Regjeringen komme tilbake med en vurdering av disse spørsmålene. Komiteen mener en slik gjennomgang bør foretas slik at eventuelle forslag om endringer kan bli tatt med i forbindelse med behandlingen av Nasjonalbudsjettet for 1997.