Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

4. Behandling av klager på advokater - disiplinærordningen

       I Michelsen-utvalgets innstilling vises det til at det kan reises innvendinger mot dagens system med klagebehandling både i Justisdepartementet og i Advokatforeningen. FNs menneskerettighetskommisjon har vedtatt grunnsetninger for likhet under rettshåndhevelse hvor det bl.a. slås fast at advokaters uavhengighet av den offentlige administrasjon skal sikres gjennom lovbestemmelser og sedvane. Selv om Advokatforeningens klageordning for egne medlemmer har vist seg tjenlig, kan det hevdes at ordningen ikke gir den ønskede garanti for upartiske avgjørelser. Utvalget konkluderer med at det eksisterende tosporede system bør oppheves. Det foreslår opprettet en egen frittstående disiplinærordning uavhengig både av Justisdepartementet og Advokatforeningen. Disiplinærordningen skal etter forslaget bestå av regionale utvalg med advokater som medlemmer, og en ankeinstans i form av en sentral disiplinærnemnd bestående av fem medlemmer, hvorav en dommer utpekt av Justitiarius i Høyesterett, to advokater utpekt av Advokatforeningen og to lege medlemmer oppnevnt av Kongen. Utvalgets mindretall foreslår at nemnden settes sammen av tre advokater og to ikke-advokater.

       Advokatforeningen har fremmet forslag til en alternativ modell hvor man beholder foreningens regionale utvalg og den sentrale Disiplinærnemnden. Disse organene skal ha utvidet kompetanse til også å behandle klager på ikke-medlemmer. Det foreslås en endret sammensetning av Disiplinærnemnden mer i tråd med forslaget til utvalgets flertall.

       Det synes å være stor grad av enighet blant høringsinstansene om at det tosporede system bør avvikles.

       Etter høringen har departementet bedt Tilsynsrådet og Advokatforeningen finne fram til et nytt omforenet forslag. De to instansene har fremmet et forslag om at behandling av klager skal skje i to instanser med Advokatforeningens regionale utvalg som første instans og en sentral, offentlig oppnevnt disiplinærnemnd som klageinstans. Den sentrale nemnden skal sammensettes som foreslått av Michelsen-utvalget. Advokater som ikke er medlemmer av Advokatforeningen, skal etter forslaget stilles fritt med hensyn til om de vil la sine saker behandles av foreningens regionale utvalg med klageadgang til Disiplinærnemnden, eller om de kun vil la sine saker behandles av Disiplinærnemnden.

       Departementet er enig i at det bør opprettes en frittstående og uavhengig nemnd som skal behandle klager på advokater. Departementet mener at en sentral nemnd er tilstrekkelig, og følger ikke opp utvalgets forslag om å opprette regionale disiplinærutvalg. Advokatforeningen ønsker å beholde sine regionale disiplinærutvalg. For foreningens egne medlemmer forutsettes disse fortsatt å være førsteinstans ved behandlingen av klager. Den sentrale disiplinærnemnd vil bli klageinstans. For advokater som ikke er medlemmer, vil Disiplinærnemnden utgjøre første og eneste instans med mindre advokaten selv ønsker å få saken prøvet i foreningens regionale utvalg som førsteinstans.

       Michelsen-utvalget vurderte om det burde innføres obligatorisk medlemskap i Advokatforeningen slik ordningen er bl.a. i Sverige og Danmark. Et enstemmig utvalg konkluderte med at det ikke var ønskelig og departementet slutter seg til dette.

       Departementet er enig i at nemnden skal bestå av fem medlemmer, og lederen skal være dommer. De øvrige medlemmene skal være to advokater og to medlemmer som representerer hhv. forbruker- og næringsinteresser. Medlemmene skal oppnevnes av Kongen, etter forslag fremmet av Justisdepartementet. For advokatmedlemmene innhentes forslag fra Advokatforeningen.

       De nærmere regler om Disiplinærnemndens virksomhet og behandling foreslås gitt av Kongen. Disiplinærnemnden skal ha kompetanse til å vurdere alle sider av en advokats opptreden, også salærberegningen. Dersom nemnden finner at en advokat har opptrådt i strid med god advokatskikk, skal dette meddeles advokaten i form av en irettesettelse, eller ved en advarsel. Nemnden skal ikke ha kompetanse til å tilbakekalle en bevilling, men skal vurdere om det foreligger grunnlag for dette. I så fall fremmer den forslag om det overfor Advokatbevillingsnemnden. Det antas ikke nødvendig å opprette et eget sekretariat for Disiplinærnemnden, idet de nødvendige oppgaver kan ivaretas av Advokatforeningen.

       I tråd med Michelsen-utvalget foreslås det at det inntas en generell norm for god advokatskikk i domstolloven. Advokatforeningen skal utforme de nærmere regler for god advokatskikk, og disse kan stadfestes av Kongen.

Komiteens merknader

       En forutsetning for å oppnå tillit og godt omdømme er at ordninger med tilsyns-, kontroll- og dispiplinærordninger fungerer godt. Komiteen vil peke på at advokater er viktige både for rettspleien og rettssikkerheten. Advokatene må i sitt virke følge regler og normer for yrkesutøvelsen som samler bred aksept.

       Komiteen støtter Regjeringens forslag til omlegging, som innebærer at kontroll- og tilsynssystemet for advokater blir uavhengig av den offentlige administrasjon og dermed ivaretar FNs menneskerettighetskommisjons grunnsetninger for likhet under rettshåndhevelse.

       Komiteen viser til at disiplinærsystemet, utover å behandle klager, også tar standpunkt i konflikter mellom advokater. Komiteen vil peke på at det kan være en fordel om disiplinærnemndas to representanter for hhv. forbruker- og næringsinteresser som skal oppnevnes av Kongen, har juridisk utdannelse.