1. Sammendrag
Kommunal- og arbeidsdepartementet foreslår i proposisjonen å gjøre visse administrative endringer og mindre tekniske/redaksjonelle endringer i følgende lover:
- | lov av 27. juni 1947 nr. 9 om tiltak for å fremme sysselsetting, |
- | lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd (kapittel 5B, yrkesrettet attføring), |
- | lov av 16. desember 1966 nr. 9 om anke til trygderetten. |
Departementet foreslår å ta inn en ny § 3 i sysselsettingsloven som presiserer at det skal være fylkesarbeidskontor i fylkene. Departementet ser det som formålstjenlig at fylkesarbeidskontorene, på lik linje med de øvrige leddene i arbeidsmarkedsetaten, er utrykkelig omtalt i loven.
Videre foreslås det å endre sysselsettingslovens § 29 andre ledd slik at det er arbeidskontorene og ikke fylkesarbeidskontorene, som skal fatte vedtak i alle saker om dagpenger under arbeidsløshet, også når saken gjelder søknad om dispensasjon fra tidsavgrensningen i oppholdsperioden mellom to 80-ukersperioder. Departementet viser til at erfaringene tilsier at det vil være mest formålstjenlig at det samme organ har ansvar for å behandle både tiltakstilbudet og dispensasjonssøknadene. Dessuten vil en slik løsning også være mest fordelaktig administrativt sett.
I § 37 i sysselsettingsloven er det tatt inn en henvisning til folketrygdlovens kapittel 5B om yrkesrettet arttføring, og i § 41 er det foreslått å oppheve regelen om nærings- og sysselsettingsstyrene, da disse ikke eksisterer lenger.
Endringene som foreslås i § 5B-15 nr. 2 i lov om folketrygd går blant annet ut på å gjøre denne regelen om saksbehandling og administrasjon mer generell, slik at en ikke trenger å endre bestemmelsen når andre saksbehandlingsregler i folketrygdloven blir endret.
De øvrige endringene som foreslås i folketrygdloven gjelder hensvisninger.
Endringen i § 11 nr. 1 i lov om anke til Trygderetten er en ajourføring og omformulering vedrørende hvilken institusjon anke skal framsettes for. § 13 i samme lov endres slik at det gjøres unntak for overordnet organs prøving av vedtak fra fylkesarbeidskontor - i likhet med fylkeskontor eller trygdekontor - når sistnevnte er ankemotpart til Trygderetten ved behandling av saker om yrkesrettet attføring.
Med hensyn til administrative og økonomiske konsekvenser mener departementet at endringen som er foreslått i sysselsettingslovens § 29 samlet sett ikke vil føre til nevneverdig mer arbeid for arbeidsmarkedsetaten. Ellers er endringene i forslaget tekniske/redaksjonelle og vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser.