7. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt Sosialistisk Venstreparti, viser til Gul bok for 1994, St.prp. nr. 1 (1993-1994) og til flertallets merknad i B.innst.S.nr.2 (1993-1994).

       Flertallet slutter seg til Regjeringens framlegg i Gul bok hvor det varsles at Regjeringen vil komme med en gjennomgang av de ulike stønadsordningene for enslige forsørgere. Flertallet er enig i at hensikten til dels må være å stramme inn på ytelser hvor disse ikke er målrettet nok i forhold til behovene, og dels å øke ytelser til de mest utsatte gruppene av enslige forsørgere. Hensikten må være å få til en målretting av midlene slik at de dekker reelle behov for støtte til denne gruppen.

       Flertallet er enig i at det tas inn en bestemmelse i loven som sier at utvidet barnetrygd faller bort dersom stønadsmottakeren inngår ekteskap, slik staten har tolket loven til nå.

       Flertallet er videre enig i at det er rettferdig at et stabilt, ekteskapslignende forhold der man har felles husholdning, ikke lenger får rett til ytelser som er tiltenkt reelt enslige forsørgere.

       Flertallet vil peke på at etter dagens regler opprettholder samboere utvidet barnetrygd for særkullsbarn, uansett hvor lenge samboerskapet varer og også om de har felles barn. Enslige forsørgere som inngår ekteskap mister derimot retten til utvidet barnetrygd f.o.m. måneden etter ekteskapsinngåelsen.

       Flertallet vil videre peke på at dagens regelverk for barnetrygd innbyr til å la være å gifte seg. Det er uheldig å ha økonomiske ordninger som gjør det attraktivt ikke å gifte seg. Flertallet er derfor enig med Regjeringen i at ektepar og samboere i stabilt, ekteskapslignende forhold bør likebehandles når det gjelder barnetrygd.

       Flertallet er enig i at bortfall av stønadsretten knyttes til at man bor sammen på et bestemt tidspunkt, og dessuten har bodd sammen i minst 12 av de siste 18 måneder.

       Flertallet er videre enig i at samboere som får felles barn, mister retten til utvidet barnetrygd for særkullsbarn fra den påfølgende kalendermåneden etter at det felles barn er født.

       Flertallet slutter seg til at departementet ved forskrifter kan gi nærmere regler til utfylling og gjennomføring av de nye lovbestemmelsene.

       Flertallet er enig i at det er viktig å motvirke forsøk på omgåelse av regelverket. Flertallet har merket seg at det tas sikte på å legge fram forslag om dette våren 1994.

       Komiteen sine medlemar frå Senterpartiet kan ikkje sjå at det skal vere nødvendig å etablere ein bevisbyrderegel om at to personar vert rekna som sambuarar dersom det er klare objektive indikasjonar på at så er tilfelle. Ein slik bevisbyrderegel kan verte vanskeleg å praktisera, særleg i byar og tettstadar. I små lokalsamfunn kan det slå uheldig ut at det offentlege skal inn for å « sjekke » truverde til einskilde personar.

       Desse medlemane meiner det vil føre til unødvendig kontroll og unødvendig bruk av midlar om opplysningar frå stønadsmottakarar som vert gitt til ulike offentlege instansar, skal sjåast i samanheng. Desse medlemane meiner at dei same reglane som gjeld for andre stønadsmottakarar med omsyn til plikt til å oppgje endring i sivil status, og plikt til å oppgje sivil status på sjølvmeldinga, må også gjelde for denne gruppa.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til B.innst.S.nr.I (1993-1994) og B.innst.S.nr.2 (1993-1994) der Sosialistisk Venstreparti gikk imot Regjeringens forslag om bortfall av dobbel barnetrygd for enslige forsørgere i ekteskapslignende forhold.

       Dette medlem vil minne om at Stortinget tidligere har vedtatt å redusere bo- og utdanningsstøtten med 54 mill. kroner Stortinget har imidlertid avvist Regjeringens forslag om å endre overgangsstønaden og nedkomststønaden.

       Enhver gjennomgang av stønadsordningene for enslige forsørgere må ha som utgangspunkt at mellom 60-70 % av enslige forsørgere er blant dem i Norge som har de største økonomiske problemene.

       Dette medlem mener derfor at Stortinget bør få seg forelagt en egen stortingsmelding der både levekår og ulike stønadsordninger for enslige forsørgere blir gjennomgått og drøftet, slik at eventuelle endringer av en stønadsordning blir sett i nær sammenheng med de øvrige ordningene og den samlede effekten av disse.

       Sosialistisk Venstreparti har tidligere fremmet forslag i tråd med dette.

       Dette medlem vil på denne bakgrunn gå imot Regjeringens forslag.