| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
1560 | 152,546 | 60,899 |
Kap. 1560 post 22 Samordning av IKT-politikken dekkjer
utgifter til samordning av IKT-politikken. Det vert foreslått
løyvd 60,899 mill. kroner til posten i 2008.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet utformer
IKT-politikken og har eit hovudansvar for at innsats og prioriteringar
på IKT-området støttar opp om ein heilskapleg
politikk og fremjar utviklinga på IKT-området.
Samordningsansvaret som departementet har for IKT-politikken inneber
m.a. å:
– vere pådrivar
i høve til andre departement på IKT-området
og støtte opp om aktivitetar i regi av desse departementa
– identifisere og følgje
opp sektorovergripande spørsmål knytte til informasjonssamfunnet
og initiere og koordinere tiltak av tverrgåande karakter
– arbeide for samordning av IKT-arkitekturen
i offentleg sektor medrekna standardisering og felles grunndata
– samordne breibandspolitikken
– vere pådrivar for utviklinga
av elektroniske tenester i offentleg sektor
– følgje opp Nasjonale
retningsliner for informasjonstryggleik
– for å medverke til
utbreiing av ein tryggleikskultur for heile det norske samfunnet
– arbeide for å etablere
ein offentleg infrastruktur for elektronisk ID og elektroniske signaturar,
og sjå til at den vert teke i bruk.
– arbeide for etablering av universelt
utforma IKT-løysingar i samfunnet
– utarbeide oversikter og statistikk
for utvikling av den samla IKT-politikken
– koordinere internasjonal deltaking
på IKT-området
– tilrettelegge for meir vidarebruk
av offentleg informasjon
– arbeide for auka bruk av fri
programvare i offentleg sektor og stimulere framvekst av løysingar basert
på fri programvare
Fornyings- og administrasjonsdepartementet vil
i 2008 særleg ha merksemda retta mot oppfølginga
av St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle.
Kvart fagdepartement er ansvarleg for å nå målsetjingane
i stortingsmeldinga og eNorge2009-planen på sine område.
I tråd med meldinga ynskjer departementet
mellom anna å styrkje arbeidet med å realisere
ei døgnopen elektronisk forvaltning. Gode og sikre offentlege
elektroniske tenester trengst for å kunne realisere dette målet.
Post 50 Breiband vert foreslått løyvd
med 10,0 mill. kroner i 2008. 2007 var siste virkeår av
programperioden 2005-2007. Tildelinga frå Høykom
i september 2007 av 100 mill. kroner frå Revidert nasjonalbudsjett 2007
inneber oppfølging som vil vare inn i 2008. Sidan breibandsdekninga
no nærmar seg 100 pst. og det enno ikkje er klårt
kor høg dekninga vil vere etter at dei prosjekta som er
sett i gang er ferdige, vil programmet i 2008 primært drive
oppfølging av prosjekter som er sett i gang, medverke til å måle
verknadene av prosjekta og å summere og synleggjere kunnskap
frå prosjekta.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig at prioriterte tiltak
i St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle,
jf. Innst. S. nr. 158 (2006-2007), følges opp.
Flertallet viser til at den første
undervegsrapporten for eNorge 2009 viser en markant framgang med å nå målet
med et IKT-samfunn for alle. Flertallet er fornøyd
med at Norge er i fremste rekke internasjonalt med tilgang på Internett,
offentlige tjenester på nett, utbredelse av mobilteknologi
og bruk av IKT i industri og næringsliv.
Flertallet understreker at politikken
må utformes på en slik måte at den gir
gode muligheter for innovasjon og utvikling gjennom nyetablering
av bedrifter. Like viktig er å gi eksisterende bedrifter
gode rammevilkår til videre utvikling innenfor sitt område.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser positivt på at Regjeringen mener at utvikling og gjennomføring
av en helhetlig og samordna IKT-politikk er nødvendig for å nå målet
om et informasjonssamfunn for alle.
Dette flertallet viser til Regjeringens
storsatsing på utbygging av bredbånd for å kunne
tilby alle i hele landet høyhastighets bredbåndstilknytning.
Dette er viktig både for bosetning og eksisterende og nyskapende
næringsvirksomhet. Som følge av denne innsatsen
står Norge nå foran full bredbåndsdekning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringspartiene
forsøker å fremstille det som man vil ha oppnådd
full bredbåndsdekning innen utgangen av 2007. Det er grovt
misvisende. I den grad dekningen er blitt forbedret siden høsten
2005, skyldes dette i hovedsak kommunale og fylkeskommunale bevilgninger. Det
er forøvrig fortsatt mange hvite hull. Det vises til merknadene
i St.meld. nr. 17 (2006-2007) "IKT-meldingen" for ytterligere kommentarer
til bredbåndsdekning og kvalitet. Disse medlemmer viser
ellers til den meget omfattende kritikken av Regjeringens IKT- og
moderniseringspolitikk i Dagens Næringsliv den 26. november
2007.
Disse medlemmer viser til at
flere av høringsinstansene under den åpne budsjetthøringen,
herunder Abelia og IKT-Norge, gav klart uttrykk for at det fortsatt
vil være flere store hvite flekker også i 2009. Disse
medlemmer viser til at målinger foretatt av Teleplan
våren 2007 knyttet til dekningsgrad, ble gjort på kommunenivå og
ikke på husstandsnivå og at enkelte innbyggere
derfor ikke fanges opp av målingene.
Disse medlemmer viser til Høykom-midlene som
ble innført av regjeringen Bondevik I, og at Høykom-programmet
har vært svært viktig for bredbåndsutbygging
i Norge. Disse medlemmer mener det fortsatt er behov
for sterk bredbåndssatsing i Norge. Disse medlemmer understreker
at uviklingen innenfor IT og bredbånd skjer i høyt
tempo, og mener det er lite tilfredsstillende at Høykom-sekretariatet, som
en viktig kompetansebase og rådgivningsinstitusjon særlig
overfor offentlige forvaltningsorgan og som et virkemiddel for å få opp
etterspørselen etter tjenester for Internett, foreslås
avviklet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at Regjeringens mål om full bredbåndsdekning
i 2007 ikke vil bli innfridd. Disse medlemmer påpeker
at selv med de bevilgningene som ble gitt i 2007 og lovet for 2008,
vil sannsynligvis målet heller ikke nås i 2008. Disse
medlemmer vil videre peke på at den hastigheten
som Regjeringen har lagt til grunn som minimum (640 kb), er under
det de fleste operatørene definerer som minimum av hva man
kan betrakte som funksjonelt bredbånd. Disse medlemmer viser
til at for å komme opp på det nivået
som operatørene definerer som minimum, må Stortinget
bevilge et høyere beløp. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor det foreslås
20 mill. kroner ut over Regjeringens forslag for 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at modernisering av offentlig
sektor har stoppet opp med den rødgrønne regjeringen.
Disse medlemmer vil effektivisere
driften av statlig administrasjon i departementer og underliggende
etater, og viser til sine respektive alternative budsjetter der
det derfor er fremmet forslag om å redusere bevilgningene
på enkelte utgiftsområder.
Komiteen mener det er viktig
at det skjer en koordinert utvikling av IKT-infrastruktur og støtter
Regjeringens fokus på bruk av åpne standarder. Komiteen viser
til at det er utarbeidet en katalog over standarder til bruk i offentlig
sektor og at disse er foreslått obligatoriske og/eller
tilrådde for denne sektoren. Komiteen ser
det som viktig at arbeidet med åpne standarder holder fram. Åpne
standarder vil også legge til rette for åpen systemarkitektur
og øke muligheten til bruk av fri programvare.
Komiteen støtter at
det blir bevilget 10 mill. kroner til arbeidet med åpne
standarder og fri programvare i 2008.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker betydningen av å benytte
fri programvare og er enig med departementet i at arbeidet er knyttet
opp mot vilkår for å kunne føre en preferansepolitikk
for fri programvare. Flertallet viser til at Nasjonalt
kompetansesenter for fri programvare ble etablert sommeren 2007,
og at senteret skal ha som mål å bedre kompetansen
og informasjonstilgangen knyttet til bruk av fri programvare. Dette
vil uten tvil styrke bruken av fri programvare. Flertallet støtter
at 4 mill. kroner av foreslått bevilgning til åpne standarder
og fri programvare tildeles Nasjonalt kompetansesenter for fri programvare.
Komiteen har merket seg at KS
opplyser at det i en gjennomsnittlig kommune er 80-100 ulike IKT-systemer.
Dette sammen med de statlige IKT-systemene gir store utfordringer
i grenseflata mellom stat og kommune. Komiteen understreker
viktigheten av at det arbeides aktivt med å fjerne problemer
med at IKT-systemer ikke "snakker" sammen.
Komiteen støtter at
det som minimum avsettes 5 mill. kroner til dette arbeidet
i 2008.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
1509 | 10,5 | |
1561 | | 22,5 |
Kap. 1561 post 70 Tilskot til internasjonale
program vert foreslått løyvd med 22,5 mill. kroner
i 2008, og gjeld program i regi av EU som Noreg kan ta del i etter EØS-avtalen,
og som er knytt til utviklinga av informasjonssamfunnet og elektronisk
forvaltning.
Løyvinga dekkjer òg tilskot
til andre IKT-relaterte aktivitetar og samarbeidsområde
og dekning av utgifter til nasjonale ekspertar i EU-kommisjonen
og nasjonale oppfølgingsaktivitetar.
Komiteen ser positivt på Norges
deltakelse i det omfattende samarbeidet som er i EU på IKT-området gjennom
deltakelse i ulike EU-programmer. Dette kan gi viktig erfaringsgrunnlag
og kunnskaps- og erfaringsdeling mellom landene innenfor IKT-politikken,
og medvirke til videre utvikling av de felleseuropeiske offentlige
tjenestene. Samtidig bidrar dette samarbeidet til å oppfylle
viktige målsettinger i IKT-politikken i Norge, som å tilrettelegge
for digital samhandling i og med offentlig sektor, bruk av åpne
standarder og åpen kildekode og felles tiltak for sikker
kommunikasjon.
Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget
legger opp til deltagelse i tre EU-programmer:
– CIP (rammeprogram
for konkurranseevne og innovasjon)
– IDABC (Elektroniske tjenester
mellom forvaltning, næringsliv og innbyggere)
– ENISA (Europeisk nettverks-
og informasjonssikkerhetsnivå).
Komiteen registrerer at Norge
i 2007 sluttet seg til EUs nye rammeprogram for konkurranseevne
og innovasjon (CIP), og ser fram til resultatene av arbeidet med å bruke
IKT som virkemiddel for fornyelse av offentlig sektor og som pådriver
for økonomisk vekst.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
1562 | 1,4 | 1,4 |
Post 70 Tilskot NorStella vert foreslått
løyvd med 1,4 mill. kroner i 2008. NorStella sitt arbeid
som pådrivar for betre elektronisk samhandling i og med
offentleg sektor, og forenkling av forretningsprosessar i næringslivet
nasjonalt og internasjonalt, er viktig for heile samfunnet.
Komiteen slutter seg til forslaget
til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til det arbeidet NorStella gjør som pådriver
for bedre elektronisk samhandling i og med offentlige sektor, og
forenkling av forretningsprosesser i næringslivet nasjonalt
og internasjonalt. Flertallet understreker viktigheten
av dette arbeidet.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
1563 | 4,0 | 4,0 |
Post 70 Tilskott til Norsk senter for informasjonssikring
(NORSIS) vert foreslått løyvd med 4,0 mill. kroner
i 2008. NORSIS har som overordna mål å betre tryggleiken
og gjere informasjons- og kommunikasjonsteknologi i samfunnet mindre
sårbar.
Komiteen slutter seg til forslaget
til bevilgning.
Komiteen ser det som viktig å høyne
bevisstheten og kompetansen vedrørende IKT-sikkerhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
de mål og strategier som NORSIS arbeider etter.