Fra 1. juni 2007 fikk etaten ny samlet
benevnelse. Kystdirektoratet ble tatt ut som eget navn, og erstattet med
Kystverket hovedkontoret. Samtidig fikk distriktskontorene ny betegnelse
ved at disse nå benevnes som regioner.
Kystforvaltning utgjør om lag 43 pst.
av Fiskeri- og kystdepartementets totale budsjett. Departementets arbeid
på området omfatter blant annet sjøsikkerhet, oljevernberedskap,
navigasjonspolitikk, sjøtransport og havnepolitikk. Programkategori
16.60 Kystforvaltning omfatter drift, vedlikehold og investeringer
for Kystverket og de elektroniske navigasjonssystemene som forvaltes
av Fiskeri- og kystdepartementet. I programkategorien inngår
også tilskudd til Redningsselskapet.
Budsjettforslaget for 2008 innebærer
en nominell økning under programkategori 16.60 Kystforvaltning på om
lag 208,5 mill. kroner eller 16,2 pst. i forhold til saldert budsjett
2007.
Kystverket har levert en statusrapport for oljevernmateriell
i statlige depoter langs kysten, med en anbefalt utskiftingsplan
fram til 2010. Som en oppfølging av denne rapporten fremmes
det forslag om en økning på 25 mill. kroner til
fornyelse av utstyr på de statlige depotene.
Det foreslås å øke
bevilgningen til fiskerihavner og farleder med 105 mill. kroner
til totalt 295,1 mill. kroner. Dette innebærer at Regjeringen
legger til rette for en oppfølging av planrammen for fiskerihavner
og farleder i Nasjonal transportplan 2006-2015.
Fiskeri- og kystdepartementets hovedprioritering under
programkategori 16.60 er å legge til rette for at Norge
kan ha en konkurransedyktig infrastruktur for sjøtransport
med effektive havner og transportkorridorer, et høyt sjøsikkerhetsnivå og
en god oljevernberedskap. Arbeidet med regelverksforenkling, brukerorientering
og fornying av forvaltningen har høy prioritet.
Fiskeri- og kystdepartementet har fremmet forslag for
FNs sjøfartsorganisasjon IMO om seilingsleder utenfor territorialfarvannet
fra Vardø til Røst. Forslaget ble akseptert av
IMO i desember 2006 og implementert i norsk rett fra 1. juli
2007.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for å koordinere
den sivile navigasjonspolitikken i Norge, og leder departementsgruppen
for navigasjonsspørsmål. Det arbeides aktivt med å videreutvikle
den sivile navigasjonspolitikken.
I tillegg til en bred gjennomgang av alle gebyrer
og avgifter innen sjøtransport, arbeides det med en intern gjennomgang
av Kystverkets gebyrer. Det legges opp til at denne gjennomgangen
ferdigstilles innen utløpet av 2007.
I 2001 ble det ferdigstilt et forprosjekt for
en skipstunnel gjennom Stad, og en konsekvensutredning ble sendt
på høring. Kostnadsoverslaget for utbygging er indeksjustert
til 1,14 mrd. kroner i 2005-priser. Anslag for vedlikeholdskostnader
er oppjustert, slik at samlet anslag for driftsutgifter er økt
fra 2,5 mill. kroner til 5,0 mill. kroner (2005-priser). I ettertid
har det blitt reist nye spørsmål tilknyttet prosjektet,
bl.a. fra prosjektgruppen med fylkesordførerne i Møre
og Romsdal og Sogn og Fjordane i spissen. Regjeringen har derfor besluttet å igangsette
nye utredninger. På denne bakgrunn har Fiskeri- og kystdepartementet
gitt Kystverket i oppdrag å foreta en ny utredning om Stad
skipstunnel, med hensyn til tunnelens størrelse og nytteverdi.
Regjeringen vil tidligst kunne orientere Stortinget om prosjektet
i 2009.
Hovedprioriteringer for Kystverket i 2008 er å:
– videreutvikle
meldingssystemet SafeSeaNet til en felles portal for skipsfartens
innrapportering til havner og offentlige etater ved anløp
i norsk farvann
– gjennomføre effektiviseringstiltak
i lostjenesten
– utvikle og vedlikeholde navigasjonsinnretningene slik
at sjøtransporten kan foregå uten hindringer og uønskede
hendelser
– levere tjenester til skipsfarten
for å sikre trygg ferdsel
– utvide overvåkingen
av skipstrafikken til å gjelde hele norskekysten, og med
spesiell oppmerksomhet viet fartøy med farlig og forurensende
last
– etablere og vedlikeholde utstyr
for bekjempelse av oljeforurensning
– følge opp offentlige
og private trafikkhavner når det gjelder krav og kriterier
i Nasjonal transportplan
– legge til rette for intermodale
og multimodaleløsninger gjennom samarbeid med
andre transportetater, lokale myndigheter og private aktører
– bidra til å balansere
interessene til ulike brukergrupper av kystsonen
– bidra til at fiskerihavnene
inngår som nyttig infrastruktur for fiskerinæringen
i samarbeid med lokale/regionale myndigheter og brukere
– avvikle ikke næringsaktive
fiskerihavner
– administrativ effektivisering.
For kapittel og poster som ikke er nevnt nedenfor,
har komiteen ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget
for Kystforvaltning.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
1062 | 1 257,72 | 1 464,99 |
Kap. 1062 Kystverket foreslås totalt
bevilget med 1 469,99 mill. kroner i 2008.
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget
med 979,94 mill. kroner i 2008. Dette innebærer en realøkning
på 25 mill. kroner knyttet til styrking av oljevernberedskapen.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
bevilget med 3,9 mill. kroner. Posten dekker utgifter til aksjoner
for bekjempelse av akutt forurensing. Det fremmes videre eget forslag
til romertallsvedtak om at Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt
til å utgiftsføre inntil 15 mill. kroner utover
bevilgningen dersom det er nødvendig for å iverksette
tiltak uten opphold og før Kongen kan gi sitt samtykke.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold
foreslås bevilget med 341,25 mill. kroner i 2008. Dette
innebærer en realøkning på 105 mill.
kroner knyttet til økte statlige investeringer i fiskerihavner
og farleder.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold foreslås bevilget med 45,8 mill. kroner
i 2008.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget
med 30,1 mill. kroner i 2008. Det fremmes også forslag
om en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten,
jf. eget forslag til romertallsvedtak. Posten omfatter tilskudd
til fiskerihavneanlegg, og går til delfinansiering av kommunale
fiskerihavneanlegg etter søknad.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget
med 40 mill. kroner i 2008.
Post 72 Tilskudd til omstilling Secora bevilget
med 24,0 mill. kroner 2008. Bevilgningen på posten skal dekke
tilskudd til omstillingskostnader for Secora AS, tidligere Kystverket
produksjon. Bevilgningen i 2008 skal dekke resterende tilskudd til
omstillingstiltak.
Komiteen viser til at bevilgningene
på post 1 Driftsutgifter består av drift av navigasjonsinstallasjoner,
losing, trafikkovervåking og kontroll, transportplanlegging,
kystforvaltning, drift og utvikling av statens beredskap mot akutt
forurensing, samt Kystverkets administrasjon. Komiteen vil
vise til at ett av Kystverkets viktige satsingsområder
er å sikre en god beredskap langs kysten.
Komiteen vil peke på at
det er viktig at Kystverket har høyt fokus på arbeidet
for å videreutvikle den statlige beredskapen, for å redusere
risikoen for miljøskade på grunn av
oljeutslipp og andre stoffer fra skip og vrak.
Komiteen vil peke på at
forslaget nå om å øke bevilgningene til
oljevernberedskapen med 25 mill. kroner er et skritt i riktig retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine partiers alternative statsbudsjetter
der det foreslås å øke bevilgningene
til oljevernberedskap med ytterligere 25 mill. kroner utover de
rødgrønnes opplegg.
Komiteen viser til at økt
virksomhet i nordområdene både på norsk
og russisk side gir nye utfordringer innenfor sjøsikkerhet
og oljevernberedskap.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Fiskeri-
og kystdepartementet har igangsatt tiltak og vurderer ytterligere
tiltak for å styrke sjøsikkerheten og beredskapen
i den nordlige landsdelen.
Flertallet har merket seg at
det er etablert en god dialog med russiske myndigheter om dette.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker viktigheten av at Fiskeri-
og kystdepartementet legger stor vekt på deltakelse i internasjonalt
arbeid innen utvikling av elektroniske navigasjonshjelpemidler,
og at det blir deltatt aktivt i det internasjonale arbeidet med
utvikling av en overordnet strategi for e-navigasjon.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er foreslått bevilget 979,94 mill. kroner
på post 1 for 2008, og at dette innebærer en realøkning
på 25 mill. kroner knyttet til styrking av oljevernberedskapen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til det arbeidet EU gjør
for å utnytte sjøtransporten bedre. Flertallet viser
blant annet til "Motorways of the seas" og Marco Polo II-programmet. Flertallet peker
på viktigheten av at Norge deltar aktivt i det internasjonale
arbeidet for å få mer gods over på skip,
sikring av seilingsruter osv.
Flertallet viser til at Kystverket
har levert en statusrapport for oljevernmateriell i statlige depoter
langs kysten, med en anbefalt utskiftningsplan fram til 2010.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen følger opp dette i budsjettforslaget
for 2008 med en foreslått økning på 25
mill. kroner til fornyelse av utstyr i de statlige depotene. Dette
flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
MS "Server"s havari nær Hellesøy fyr ved Fedje
i Hordaland 12. januar 2007 og tilhørende oppryddingsaksjon
der det gjennom egen sak i Stortinget tidligere er gitt ekstrabevilging
på 255 mill. kroner. Disse medlemmer har
merket seg at den gjennomførte oppryddingsaksjonen etter
fartøyets havari, har fremvist behov for å tydeliggjøre
de administrative rutinene som ligger til grunn for en statlig oljevernaksjon,
herunder revurdering av fullmakter og rapporteringsrutiner. Disse
medlemmer viser til svar på hhv. skriftlig spørsmål
nr. 73 og 111 (2007-2008), og legger til grunn at ekstern evaluering
gjennomføres av Server-aksjonen, og at Stortinget orienteres
om resultatet på egnet måte.
Disse medlemmer viser til WWFs
sitt arbeid med å lære opp frivillige mannskaper
innen oljevernberedskap i strandsonene, gjennom prosjektet "Ren Kyst". Disse
medlemmer viser til oljekatastrofene ved forlisene av "Exxon
Valdez", "Prestige" og "Server", hvor det viste seg at antallet
kvalifiserte mannskaper i en tidlig fase var meget viktig for kvaliteten
og effektiviteten på oppryddingsarbeidet. Disse
medlemmer mener at det private initiativet er svært
viktig, også innenfor oljevernberedskapen, og at mannskapene
som får opplæring vil være et verdifullt
bidrag i arbeidet for å begrense skadene på dyre-
og plantelivet langs kysten ved et oljeutslipp.
Disse medlemmer vil spesielt
peke på den viktige innsatsen WWF gjorde i forbindelse
med opprydningen i oljesølet etter "Server"-ulykken på Fedje. Disse
medlemmer vil derfor peke på at WWF nå har
måttet redusere sitt arbeid med opplæring av mannskaper
innen oljevernberedskap i strandsonen på bakgrunn av avslag
på sin søknad om 500 000 kroner til prosjektet
"Ren kyst" fra Fiskeri- og kystdepartementet. Dette innebærer
at vi får en langt dårligere beredskap langs kysten.
Disse medlemmer har merket seg
departementets svar i brev av 23. oktober 2007 om oljevernutstyr og
fartøy, og som igjen fremviser et stort behov for utskifting
og oppgradering. Disse medlemmer peker på at
oljevernberedskap må ses i nær sammenheng med
forebyggende sjøtrygghet; derfor er det viktig at nødvendig
og riktig utstyr er på plass.
Disse medlemmer er bekymret over
Regjeringens satsing på oljevernberedskap. Disse
medlemmer legger vekt på føre-var-prinsippet
i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor legges
inn på å forebygge forurensing. Vi må også ha
et apparat med kort responstid og moderne utstyr for å bekjempe
akutt forurensing, dersom uhellet først er ute.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre har merket seg uttalelsen i budsjettforslaget
fra Regjeringen på side 167 der det heter at "Beredskapen
til Kystverket er dimensjonert i høve til miljørisiko
for skipsuhell".
Det store behovet for utskifting og oppgradering
av oljevernutstyr gir etter disse medlemmers syn dessverre
grunn til å tro at denne dimensjoneringen ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett legge frem plan med tilhørende finansiering
for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets
depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
videre:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at alle offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker
og utslipp, rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg,
også revideres av Riksrevisjonen."
Disse medlemmer har merket seg
at terrorberedskap i havner er omtalt.
Disse medlemmer viser til inneværende års budsjett
der Kystverkets arbeid med terrorsikring av terminaler for utenriksfart
skal dekkes av brukerne gjennom avgift. Regjeringen innførte
i 2007 et årsgebyr for havnesikkerhet på 25 000
kroner pr. havn som omfattes av regelverket for terrorsikring. Disse medlemmer vil
peke på at flere av havnene i Norge synes å oppfatte
dette som en økonomisk motivert statlig ansvarsfraskrivelse.
Dette fordi terrorsikkerhet et statlig ansvar, og at det derfor
er underlig at staten sender hele regningen for etableringen av
terrorsikre havner og kontrollordningen over på brukerne. Disse medlemmer påpeker
at i tillegg til flere andre statlige gebyrer er dette forhold som
bidrar til å hindre like konkurranseforhold mellom de ulike
transportformene i samferdselssektoren. Disse medlemmer mener en
slik utvikling er meget uheldig, og stikk i strid med uttalt nasjonal
strategi om å øke godstransport med skip. Disse
medlemmer viser også til at en nødvendig
modernisering av havneloven fortsatt ikke er fremlagt til behandling.
Disse medlemmer legger derfor
frem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem egen handlingsplan for økt bruk av sjøtransport.
Planen må omhandle lovverk og avgifter."
Komiteens medlem fra Venstre er
bekymret over Regjeringens manglende vilje til å satse
på og forebygge miljøskade. Dette medlem vil
vise til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre derfor foreslår
en kraftig opptrapping innen oljevernberedskapen over Kystverkets
budsjett med totalt 100 mill. kroner, hvorav 30 mill. kroner går
til tømming av skipsvrak som lekker tungolje over post
21, og hvorav 70 mill. kroner går til økt beredskap, økt
slepebåtkapasitet og større utstyrsanskaffelser
over post 1 og post 45.
Dette medlem vil vise til at
Kystverket i fjor utarbeidet en rapport som tok for seg undersøkte
vrak langs kysten. Kystverket anbefaler nye undersøkelser
og tømming av olje fra i alt fem vrak. Tømming
av vrakene vil etter Kystverkets vurdering til dels fjerne faren for
oljeforurensning av betydning i nærområder til
vrakene.
Dette medlem vil på denne
bakgrunn foreslå å øke bevilgningene
utover Regjeringens forslag med 30 mill. kroner til å igangsette
arbeidet med tømming av følgende skipsvrak for
olje:
– Welheim,
utenfor Florø
– Nordvard, i Mossesundet
– Neuenfels, utenfor Narvik
– Erich Giese, utenfor Narvik
– Boardale, utenfor Bø i
Vesterålen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forventer
at Regjeringen tidlig i 2008 fremmer sak for Stortinget om heving
av U-864. Disse medlemmer er meget bekymret for at
arbeidet med å sikre det kvikksølvfylte vraket
av ubåten U-864 på havbunnen utenfor Fedje og
sedimentene rundt, strekker ut i tid. Disse medlemmer understreker
at miljøtrusselen og hensynet til å opprettholde
tilliten og omdømmet til norsk sjømat, tilsier
at arbeidet må få en meget tett oppfølging. Disse
medlemmer bemerker at de nødvendige kostnader knyttet
til opprydding må dekkes utenom ordinære bevilgninger,
om nødvendig med forskuttering, i påvente av eventuelt
behov for ekstrabevilgninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det pågående arbeid med ubåten U-864
som ligger i havet vest for Fedje i Hordaland, og til Innst. S.
nr. 193 (2006-2007), jf. Dokument nr. 8:33 (2006-2007) om fjerning
av kvikksølv i vrak etter ubåt U-864.
Disse medlemmer forutsetter at
Stortinget løpende informeres om arbeidet med saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon
og kontroll for budsjettåret 2006 (ref. Dokument nr. 1
(2007-2008) i år foreligger før budsjett for 2008
er behandlet og vedtatt. Rapporten får egen behandling. Disse
medlemmer vil likevel peke på at Riksrevisjonen
har et revisjonsbrev med merknad til Kystverket vedrørende
anskaffelser gjort i strid med regelverket. Disse medlemmer forutsetter
at departementet på nødvendig måte sikrer
at regelverket for offentlige anskaffelser følges.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg forslaget til
et nasjonalt etatsmuseum for Kystverket organisert etter nettverksmodellen. Flertallet synes
det er viktig og støtter dette.
Flertallet har merket seg at
fyrmuseumsnettverket har pekt på at det er behov for et
nytt museumsbygg for fyrmuseet i Dalsfjord i Møre og Romsdal.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at departementet bør
sette av midler til dette i budsjettet for 2009. Det er viktig at
vår viktige kysthistore og kultur blir tatt vare på og
videreformidlet til nye generasjoner.
Komiteen understreker viktigheten
av å kunne gjennomføre bekjempelse av akutt forurensing
og at det gis mulighet til raskt å kunne stille midler
eller gi garantier.
Komiteen viser til Regjeringens
forslag om å bevilge 3,9 mill. kroner til å dekke
utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensing. Komiteen viser videre
til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt til å kunne
utgiftsføres inntil 15 mill. kroner ut over bevilgningen
for å bekjempe akutt forurensing.
Komiteen slutter seg til forslaget
til bevilgning.
Komiteen understreker at Kyst-Norge
er viktig for verdiskapingen i landet. Sjøtransport, havner,
sjøsikkerhet og oljevernberedskap er sentrale elementer
i den samla transportpolitikken.
Komiteen understreker betydningen
av å få mer gods over på båt,
og at havnene må tilfredsstille næringslivets
behov med god tilgang til omlastning mellom båt, jernbane
og lastebil.
Komiteen støtter Regjeringens ønske
om å legge til rette for sikker transport langs kysten,
med bedre merking og vedlikehold av farleder, samt utvikling av moderne
navigasjonssystemer og fastsatte seilingsleder utenfor kysten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
fremmes forslag om å bevilge 341,25 mill. kroner på post
30 i 2008.
Flertallet er meget fornøyd
med at dette innebærer en realøkning på 105
mill. kroner knyttet til økte statlige investeringer i
fiskerihavner og farleder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at det er et potensial for effektivisering i Kystverket. Disse
medlemmer mener at effektiviseringspotensialet er høyere
enn det man har fått ut så langt.
Disse medlemmer vil også peke
på at man i større utstrekning bør bruke
konkurranse som virkemiddel når oppdrag skal utføres
og at dette vil medføre besparelser. I utgangspunktet skulle
det derfor her ligget større ressurser til nyanlegg og
større vedlikehold til budsjettet for 2008. Disse
medlemmer vil videre peke på at på kort
sikt er det et utbedringsbehov av farleder på 300-400 mill.
kroner.
Disse medlemmer ønsker
derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår,
og legger til grunn at økt bruk av konkurranse sammen med økte bevilgninger
vil frigjøre vesentlige midler slik at utbedring av farleder
med disse ressurser dermed kan framskyndes.
Komiteen peker på at
et godt utbygd og effektiv transportnett er av vesentlig betydning
for næringslivets konkurranseevne, verdiskaping og sysselsetting. Komiteen understreker
betydningen av at havnene utvikles til hensiktsmessige knutepunkt
i transportkorridorene som binder sammen ulike deler av landet,
og som kobler det innenlandske og internasjonale transportnettet
sammen.
Komiteen vil understreke betydningen
av gode fiskerihavner. Dette har stor betydning for den nasjonale
verdiskapingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker på at det er viktig at opprustningen av fiskerihavner
forsetter slik som Regjeringen legger opp til i budsjettforslaget
for 2008.
Flertalletvil
understreke at kysten og særlig de fiskeriavhengige kommunene
er avhengige av gode havneforhold, for eksempel Gryllefjord havn
i Troms, Gjerdsvika i Sande i Møre og Romsdal og Stamsund
i Nordland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre etterlyser
en sterkere satsing på fiskerihavner. Fiskerihavnene spiller
en viktig rolle for verdiskapingen langs kysten.
Disse medlemmer er opptatt av
det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene, som større
og mer dyptgående fartøy har medført. Disse
medlemmer viser til Kystverkets langtidsplan og egne prioriteringer
i budsjettet for 2007. Disse medlemmer mener at Stortinget
bør få til behandling en mer konkret handlingsplan
for fiskerihavnene i Norge, og som bør inneholde en særskilt
prioritering av viktige prosjekt som for eksempel Gryllefjord havn
i Troms, Stamsund havn i Nordland og Gjerdsvika i Sande i Møre
og Romsdal.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke viktigheten av å starte utbyggingen av
fiskerihavnen i Gryllefjord. Denne havnen har stor betydning for
fiskenæringen i Midt-Troms, og det er derfor svært
viktig at arbeidet med utbyggingen av denne fiskerihavnen gjennomføres. Disse
medlemmer legger derfor til grunn at utbedringen av havnen
starter snarest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og kystdepartementet
varsles at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
om bevilgning til utbedring av Stamsund havn, dersom trålselskapet
som leverer råstoff til fiskeindustrien, beslutter å investere
i nye og større trålere enn i dag og dette forverrer adkomsten
til fiskeindustrianlegget. Flertallet mener dette
gir grunnlag for å fullføre planleggingen av tiltaket
og god framdrift i saken.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at Stamsund
fiskerihavn nå har et akutt behov for utbedring av innseilingen
til havna, og at det er nødvendig med utvidelse av seilingsinnløpet
og utdyping i havneområdet. Disse medlemmer er
kjent med at utbyggingen i Stamsund først har prioritet
i planverket i 2012-2013. Disse medlemmer er videre
kjent med at Vestvågøy kommune i samarbeid med
bedriftene i havna tidligere har tatt opp spørsmålet
om å få anledning til å forskuttere fiskerihavneprosjektet
mot å få pengene tilbakebetalt på det
tidspunkt hvor prosjektet har prioritet. Vestvågøy
kommune og samarbeidspartnerne har selv sagt seg villige til å betale
rentekostnadene.
Disse medlemmer er kjent med
at en større tråler allerede er innkjøpt
og at rederiet planlegger utskifting av minst ett fartøy
til. Disse medlemmer forventer nå at det
framforhandles en forskutteringsavtale med Vestvågøy
kommune slik at havneutbedringen i Stamsund kan ta til så snart
som mulig.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Kystverket årsplan
for 2008 i forbindelse med utbedring av farleder. Flertallet støtter
de forslag som framkommer her.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
videre til at man i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 vedtok å flytte
utbyggingen av Brevikstrømmen til 2008. Disse medlemmer viser
til at det i 2007 ble bevilget 5 mill. kroner, noe disse medlemmer
pekte på at var alt for lite. Disse medlemmer er
derfor tilfreds med at Regjeringen for 2008 har foreslått å bevilge
47 mill. kroner til utbedringen av Brevikstrømmen. Disse
medlemmer vil likevel peke på at det fortsatt vil
mangle ca. 52,5 mill. kroner for å ferdigstille utrettingen
av Brevikstrømmen. Disse medlemmer forutsetter
derfor at disse midlene kommer på plass senest i forbindelse
med statsbudsjettet for 2009, slik at prosjektet kan ferdigstilles
i løpet av samme år.
Disse medlemmer ønsker
også at man bygger ut innseilingen til Ulvan som lå inne
i Kystverkets handlingsprogram for 2006, men som i Regjeringens
forslag ble tatt ut i 2006. Disse medlemmer legger
derfor med vising til sitt alternative budsjett til grunn at denne utbyggingen
gjøres i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser igjen
til at konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled
til Bergen indre havn foreligger med et kostnadsanslag på 180 mill.
kroner, men at prosjektet fortsatt ikke er prioritert av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at
en slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av
Askøybrua. Brua er for lengst bygget og er ferdig nedbetalt
i 2006. Trafikantene har betalt 1,2 mrd. kroner i bompenger gjennom
22 år; hvorav 8 år med forhåndsinnkreving. Disse
medlemmer merker seg at denne Regjeringen ikke gjør
noe forsøk på å oppfylle Stortingets
forutsetninger om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn
uten havnebegrensing. Eksisterende høydebegrensing fremstår
som et stadig økende problem for Bergen havn som til nå har
hatt en viktig posisjon som en av Europas fremste cruisehavner og som
en viktig innfallsport til cruisetrafikken langs norskekysten. Disse
medlemmer mener det er viktig at prosjektet nå blir
realisert og ved statlig initiativ.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn
i Revidert nasjonalbudsjett 2008."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er kjent med
utredningsarbeidet om Stad skipstunnel, og venter at Regjeringen legger
fram saken for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker
at departementet jobber videre med å utrede Stad skipstunnel
som OPS-prosjekt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
prosjektet Stad skipstunnel, eventuelt som OPS-prosjekt, og innarbeide
saken i Nasjonal transportplan."
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader og slutter seg
til forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative forslag til statsbudsjett hvor post 45 ønskes økt
med 20 mill. kroner, øremerket oppgradering av trafikksentralen
på Fedje som første ledd i en to-årig
plan for full oppgradering av sentralens utstyr.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett der bevilgning
til kjøp av nytt oljevernutstyr er styrket.
Disse medlemmer viser til at
både lostjeneste og trafikksentraler skal være
selvfinansierende. Disse medlemmer peker på at
begge tjenester skal bidra til høy sikkerhet, god fremkommelighet
og beskyttelse av det marine miljøet mot forurensing.
Begge tjenestene har behov for oppgradering,
fornyelse og modernisering av sitt utstyr for å utføre
oppgaven på en best mulig måte. Disse medlemmer har merket
seg at trafikksentralene alene har et behov for utstyrsfornyelse/oppgradering
på over 200 mill. kroner i næreste 10-årsperiode.
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen sørger for nødvendige bevilgninger
til oppgradering, fornyelse og modernisering av utstyr til lostjeneste
og trafikksentraler som kan sikre at slike tiltak blir gjennomført
uten at dette medfører sterk økning i gebyrer.
Komiteen framhever betydningen
av gode fiskerhavner og støtter forslaget til bevilgning
for 2008 med 30,1 mill. kroner. Komiteen gir videre
sin tilslutning til en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner
knyttet til posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak.
Komiteen viser til at Redningsselskapet
(NSSR) utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid og er
en avgjørende ressurs i sjøredningsarbeid langs
norskekysten. Komiteen er positiv til at det gis
statlig tilskudd til NSSR.
Komiteen viser til omstillingsprosessen
NSSR har igangsatt på bakgrunn av tidligere organisasjonsmessige
utfordringer, og er tilfreds med at Fiskeri- og kystdepartementet
har tatt initiativ til en dialog med NSSR knyttet til selskapets
rolle i det totale sjøsikkerhetsarbeidet.
Komiteen viser til at redningstjenesten
i Norge er organisert som et samvirke mellom offentlige etater, private
og frivillige organisasjoner. Komiteen vil peke på at
NSSR, som en landsdekkende humanitær frivillig organisasjon,
motiverer til å gjøre en uunnværlig innsats
for sikkerheten til sjøs.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfreds
med NSSRs arbeid for å styrke grunnlaget som operativ aktør
ytterligere, i tillegg til å videreutvikle forbundet som
en generell ressurs innen norsk redningstjeneste.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet i budsjettforslaget
for 2008 gir uttrykk for at:
"Med sine fartøyer og mannskap langs hele
kysten er NSSR en avgjørende redningsressurs. FKD har tatt
initiativ til en dialog med NSSR knyttet til selskapets rolle i
det totale sjøsikkerhetsarbeidet. Dette arbeidet vil fortsette
inn i 2008."
Disse medlemmer legger til grunn
at denne dialogen også har som et snarlig resultat at det årlige økonomiske
tilskuddet til NSSR økes for å gi organisasjonen
et sikrere grunnlag for videreført drift innenfor sjøsikkerhetsarbeidet. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett,
hvor tilskuddet til NSSR er økt med 10 mill. kroner.
Komiteen viser til omstillingen
av Secora AS og understreker at bevilgningen for 2008 skal dekke
de resterende tiltakene i omstillingen.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til forslaget til bevilgning.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
4062 | 569,985 | 631,798 |
Post 1 Gebyrinntekter losberedskapsgebyr, losgebyr, sikkerhetsgebyr
og kystgebyr. Det fremmes forslag om at inntektskravet settes til
623,02 mill. kroner i 2008.
Post 2 Andre inntekter omfatter refusjoner og
inntekter fra eksterne, samt inntekter knyttet til statens beredskap
mot akutt forurensning. Det fremmes forslag om å bevilge
8,778 mill. kroner på posten i 2008.
Komiteen viser til at post 1
omfatter inntekter fra losberedskapsgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Komiteen peker
på at losvirksomheten er 100 pst. gebyrfinansiert og at
sikkerhetsgebyrene finansierer driftskostnadene for trafikksentralenes
trafikkovervåkning og kontroll. Komiteen vil
derfor peke på at det er nødvendig å holde
disse kostnadene på et lavest mulig nivå.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
1070 | 28,2 | 29,45 |
4070 | 3,605 | 4,26 |
Kap. 1070 post 1 Driftsutgifter dekker kostnadene
til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen og drift av
de fire norske Loran-C-stasjonene. Det fremmes forslag om å bevilge
29,45 mill. kroner på posten i 2008.
Kap. 4070 post 7 Refusjoner omfatter refusjoner
fra Det norske meteorologiske institutt og Telenor for deler av
felleskostnadene knyttet til Samfunnet Jan Mayen. Det fremmes forslag
om å bevilge 3,76 mill. kroner på posten i 2008.
Komiteen har merket seg at Fiskeri-
og kystdepartementet og Forsvarsdepartementet har inngått
en avtale om drift av Samfunnet Jan Mayen som omfatter all infrastruktur
på øya og det personell som driver denne. Samfunnet
yter i dag tjenester til Loran-C, Det norske meteorologiske institutt,
Telenors kystradio og eventuelle andre som har virksomhet på øya.
Komiteen har videre merket seg
at det er avdekket et behov for vedlikehold og oppjustering både
av bygningsmassen på Jan Mayen og Loran-C-stasjonene på fastlandet,
og at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om denne saken
på egnet måte.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til forslagene til bevilgning under kap. 1070 og
4070.