Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Rammeområde 22 finansadministrasjon

Tabell 4.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 22

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

289 800 000

1

Driftsutgifter

246 800 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

31 200 000

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 800 000

1602

Kredittilsynet

184 800 000

1

Driftsutgifter

184 800 000

1610

Toll- og avgiftsetaten

1 178 100 000

1

Driftsutgifter

1 081 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

96 600 000

1618

Skatteetaten

3 915 000 000

1

Driftsutgifter

3 422 500 000

21

Spesielle driftsutgifter

101 500 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

227 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

164 000 000

1620

Statistisk sentralbyrå

586 800 000

1

Driftsutgifter

393 300 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

185 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

8 500 000

1630

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

16 500 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

16 500 000

1631

Senter for statlig økonomistyring

302 000 000

1

Driftsutgifter

248 700 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

53 300 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

10 945 000 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning

9 700 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 245 000 000

1634

Statens innkrevingssentral

228 100 000

1

Driftsutgifter

228 100 000

1637

EU-opplysning

4 200 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

4 200 000

1638

Kjøp av klimakvoter

105 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

105 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m.

16 092 600 000

1

Driftsutgifter

28 600 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

16 064 000 000

Sum utgifter rammeområde 22

33 847 900 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet

12 800 000

2

Diverse refusjoner

1 000 000

85

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 800 000

4610

Toll- og avgiftsetaten

260 500 000

1

Ekspedisjonsgebyr

7 200 000

2

Andre inntekter

2 100 000

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer

1 200 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

250 000 000

4618

Skatteetaten

65 200 000

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyrer

21 700 000

2

Andre inntekter

26 700 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

14 800 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå

191 800 000

1

Salgsinntekter

300 000

2

Oppdragsinntekter

185 000 000

85

Tvangsmulkt

6 500 000

4631

Senter for statlig økonomistyring

43 900 000

1

Økonomitjenester

43 900 000

4634

Statens innkrevingssentral

1 429 000 000

2

Refusjoner

29 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

125 000 000

86

Bøter, inndragninger

1 120 000 000

87

Vegadministrasjonsgebyr

55 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

100 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

443 433 000

30

Avskrivninger

443 433 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

64 906 000

80

Renter av statens faste kapital

64 906 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

7 267 400 000

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

6 025 100 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

971 300 000

83

Av alminnelige fordringer

50 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

220 000 000

5606

Finnmarkseiendommen

165 000

80

Renter

165 000

Sum inntekter rammeområde 22

9 779 104 000

Netto rammeområde 22

24 068 796 000

Komiteen viser til Stortingets vedtak 28. november 2006 der netto utgiftsramme for rammeområde 22 er fastsatt til kr 24 068 796 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine partiers alternative budsjettforslag, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007), samt til de respektive merknader under pkt. 2.1.2 foran. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn ikke forslag under rammeområde 22 Finansadministrasjon.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

224 196

235 465

246 800

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

29 389

27 900

31 200

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 719

11 700

11 800

Sum kap. 1600

265 304

275 065

289 800

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

160 056

165 200

184 800

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

727

Sum kap. 1602

160 783

165 200

184 800

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

1 013 142

1 009 700

1 081 500

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

2 496

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

55 225

101 200

96 600

Sum kap. 1610

1 070 863

1 110 900

1 178 100

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

3 393 609

3 340 800

3 422 500

21

Spesielle driftsutgifter

106 698

107 000

101 500

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

182 744

227 700

227 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

131 214

160 500

164 000

Sum kap. 1618

3 814 265

3 836 000

3 915 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Høyre og Venstre i sine alternative budsjetter foreslo å styrke innsatsen for å avdekke skatteunndragelsen og dermed en økt bevilgning til skatteetaten slik at det kunne opprettes nye årsverk i skatteetaten og hos kemnerkontorene, til sammen 70 mill. kroner og 5 mill. kroner til nye årsverk i Økokrim, under rammeområde 5, for å følge opp økonomisk kriminalitet. En slik satsing ville ha innbrakt om lag 300 mill. kroner i økte skatteinntekter.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

367 049

368 700

393 300

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

155 862

127 300

185 000

22

Folke- og boligtelling mv., kan overføres

1 187

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 753

9 300

8 500

Sum kap. 1620

531 851

505 300

586 800

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

15 383

15 100

16 500

Sum kap. 1630

15 383

15 100

16 500

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

217 724

200 100

248 700

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

29 298

53 300

Sum kap. 1631

247 022

200 100

302 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 726 979

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning

8 986 571

9 670 000

9 700 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

877 211

915 000

1 245 000

Sum kap. 1632

11 590 761

10 585 000

10 945 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader til momskompensasjonsordningen i Innst. S. nr. 200 (2005-2006), der det slås fast at dagens ordning med kompensasjon etter sjablong ikke fungerer tilfredsstillende. Disse medlemmer er skuffet over at Fremskrittspartiets forslag om å utrede en mer effektiv ordning ble nedstemt av stortingsflertallet ved behandlingen av denne innstillingen 14. juni 2006, men vil fortsette å jobbe for en likebehandling av kommunale og private virksomheter når det gjelder merverdiavgift.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

200 193

221 400

228 100

Sum kap. 1634

200 193

221 400

228 100

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

4 000

4 200

Sum kap. 1637

2 000

4 000

4 200

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

105 000

Sum kap. 1638

105 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

Komiteens medlem fra Venstre mener handel med utslippskvoter er et viktig bidrag til å innfri Norges klimaforpliktelser. Dette medlem vil imidlertid påpeke at behovet for kjøp av CO2-kvoter vil avgjøres av i hvor stor grad det gjennomføres nasjonale klimatiltak. Dette medlem mener at de fleksible mekanismene kun skal være et supplement til nasjonale tiltak og at minst halvparten av utslippsreduksjonene som forpliktelsen nå innebærer, skal tas nasjonalt.

Dette medlem vil påpeke at Regjeringen gjennom regjeringserklæringen har lovet å gjennomføre sektorvise klimahandlingsplaner, hvor det skal settes konkrete mål for hvor mye hver sektor skal bidra til at Norge når klimaforpliktelsene i Kyoto-avtalen. Dette medlem viser til at Venstre i påvente av de sektorvise klimahandlingsplanene gikk imot forslaget om bevilgning til kjøp av CO2-kvoter med 105 mill. kroner i Venstres alternative budsjett, men varslet samtidig at dette ville vurderes i forbindelse med RNB dersom de sektorvise planene da foreligger.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Driftsutgifter

15 817

20 900

28 600

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

-3

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

15 775 569

18 099 600

16 064 000

Sum kap. 1650

15 791 383

18 120 500

16 092 600

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld,

overslagsbevilgning

498 474

328 243

36 020 100

Sum kap. 1651

498 474

328 243

36 020 100

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Diverse inntekter

28

2

Diverse refusjoner

3 578

1 000

1 000

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

3 701

18

Refusjon av sykepenger

1 919

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 719

11 700

85

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 800

Sum kap. 4600

20 945

12 700

12 800

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Ekspedisjonsgebyr

7 931

8 000

7 200

2

Andre inntekter

2 581

2 100

2 100

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer

1 744

1 000

1 200

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

92

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

248 254

230 000

250 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

98

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

156

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

10 695

17

Refusjon lærlinger

20

18

Refusjon av sykepenger

16 556

Sum kap. 4610

288 127

241 100

260 500

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

36 108

35 000

21 700

2

Andre inntekter

28 689

26 700

26 700

5

Gebyr for utleggsforretninger

25 610

22 700

14 800

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 403

800

2 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

994

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

36 345

17

Refusjon lærlinger

43

18

Refusjon av sykepenger

69 665

Sum kap. 4618

198 857

85 200

65 200

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

01

Salgsinntekter

271

500

300

02

Oppdragsinntekter

157 177

127 300

185 000

04

Tvangsmulkt

7 023

6 500

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

278

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

6 138

18

Refusjon av sykepenger

6 447

85

Tvangsmulkt

6 500

Sum kap. 4620

177 334

134 300

191 800

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

1

Økonomitjenester

27 221

16 400

43 900

2

Andre inntekter

3 407

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

648

18

Refusjon av sykepenger

3 498

Sum kap. 4631

34 774

16 400

43 900

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

2

Refusjoner

31 045

28 000

29 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

203

16

Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger

1 796

18

Refusjon av sykepenger

3 365

81

Bøter, inndragninger

1 092 015

1 120 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

54 133

55 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

109 400

125 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

146 860

125 000

125 000

86

Bøter, inndragninger

1 120 000

87

Vegadministrasjonsgebyr

55 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

100 000

Sum kap. 4634

1 438 817

1 453 000

1 429 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2006 beløper seg til 435,7 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

Statens forretningsdrift vil i 2007 bestå av virksomheten under forvaltningsbedriftene Statsbygg, Garanti-Instituttet for eksportkreditt (GIEK), Statens kartverk, Statens Pensjonskasse og NVE Anlegg.

Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftenes brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås bevilget med 64,9 mill. kroner i 2007.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

6 025 100

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

574

1 000

1 000

82

Av innenlandske verdipapirer

530 072

676 300

971 300

83

Av alminnelige fordringer

29 717

50 000

50 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

220 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 648 257

3 483 400

88

Av utlån under opptrekk

113 021

90 000

Sum kap. 5605

3 321 641

4 300 700

7 267 400

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

80

Renter

165 000

Sum kap. 5606

165 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er imot finnmarksloven, fordi den fører til forskjellsbehandling på bakgrunn av etnisk tilhørighet. Folk flest i Finnmark ble aldri spurt. Disse medlemmer ønsker å avvikle Finnmarkseiendommen og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006-2007). Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.

Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding. Forslagene fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er ført opp under kapittel 10 Forslag fra mindretall.

Bevilgningsforslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget vedtok 28. november 2007 for rammeområde 22. Forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.