4. Rammeområde 22 finansadministrasjon
- 4.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Finansdepartementet
- 4.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 22
- 4.3 Kap. 1600 Finansdepartementet (jf. kap. 4600)
- 4.4 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)
- 4.5 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)
- 4.6 Kap. 1618 Skatteetaten (jf. kap. 4618)
- 4.7 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)
- 4.8 Kap. 1630 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring
- 4.9 Kap. 1631 Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631)
- 4.10 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
- 4.11 Kap. 1634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)
- 4.12 Kap. 1637 EU-opplysning
- 4.13 Kap. 1638 Kjøp av klimakvoter
- 4.14 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m.
- 4.15 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning
- 4.16 Kap. 4600 Finansdepartementet (jf. kap. 1600)
- 4.17 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)
- 4.18 Kap. 4618 Skatteetaten (jf. kap. 1618)
- 4.19 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)
- 4.20 Kap. 4631 Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631)
- 4.21 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)
- 4.22 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. 2445-2490)
- 4.23 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)
- 4.24 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
- 4.25 Kap. 5606 Finnmarkseiendommen
- 4.26 Forslag til vedtak
Tabell 4.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
Finansdepartementet | |||
1600 | Finansdepartementet | 289 800 000 | |
1 | Driftsutgifter | 246 800 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 31 200 000 | |
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 11 800 000 | |
1602 | Kredittilsynet | 184 800 000 | |
1 | Driftsutgifter | 184 800 000 | |
1610 | Toll- og avgiftsetaten | 1 178 100 000 | |
1 | Driftsutgifter | 1 081 500 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 96 600 000 | |
1618 | Skatteetaten | 3 915 000 000 | |
1 | Driftsutgifter | 3 422 500 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 101 500 000 | |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 227 000 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 164 000 000 | |
1620 | Statistisk sentralbyrå | 586 800 000 | |
1 | Driftsutgifter | 393 300 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 185 000 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 8 500 000 | |
1630 | Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring | 16 500 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 16 500 000 | |
1631 | Senter for statlig økonomistyring | 302 000 000 | |
1 | Driftsutgifter | 248 700 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 53 300 000 | |
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift | 10 945 000 000 | |
61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning | 9 700 000 000 | |
72 | Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 1 245 000 000 | |
1634 | Statens innkrevingssentral | 228 100 000 | |
1 | Driftsutgifter | 228 100 000 | |
1637 | EU-opplysning | 4 200 000 | |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 4 200 000 | |
1638 | Kjøp av klimakvoter | 105 000 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 105 000 000 | |
1650 | Statsgjeld, renter m.m. | 16 092 600 000 | |
1 | Driftsutgifter | 28 600 000 | |
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 16 064 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 22 | 33 847 900 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
4600 | Finansdepartementet | 12 800 000 | |
2 | Diverse refusjoner | 1 000 000 | |
85 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 800 000 | |
4610 | Toll- og avgiftsetaten | 260 500 000 | |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 7 200 000 | |
2 | Andre inntekter | 2 100 000 | |
3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer | 1 200 000 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 250 000 000 | |
4618 | Skatteetaten | 65 200 000 | |
1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyrer | 21 700 000 | |
2 | Andre inntekter | 26 700 000 | |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 14 800 000 | |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 2 000 000 | |
4620 | Statistisk sentralbyrå | 191 800 000 | |
1 | Salgsinntekter | 300 000 | |
2 | Oppdragsinntekter | 185 000 000 | |
85 | Tvangsmulkt | 6 500 000 | |
4631 | Senter for statlig økonomistyring | 43 900 000 | |
1 | Økonomitjenester | 43 900 000 | |
4634 | Statens innkrevingssentral | 1 429 000 000 | |
2 | Refusjoner | 29 000 000 | |
85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning | 125 000 000 | |
86 | Bøter, inndragninger | 1 120 000 000 | |
87 | Vegadministrasjonsgebyr | 55 000 000 | |
88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret | 100 000 000 | |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. | |||
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift | 443 433 000 | |
30 | Avskrivninger | 443 433 000 | |
Renter og utbytte mv. | |||
5603 | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift | 64 906 000 | |
80 | Renter av statens faste kapital | 64 906 000 | |
5605 | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 7 267 400 000 | |
80 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 6 025 100 000 | |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 1 000 000 | |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 971 300 000 | |
83 | Av alminnelige fordringer | 50 000 000 | |
84 | Av driftskreditt til statsbedrifter | 220 000 000 | |
5606 | Finnmarkseiendommen | 165 000 | |
80 | Renter | 165 000 | |
Sum inntekter rammeområde 22 | 9 779 104 000 | ||
Netto rammeområde 22 | 24 068 796 000 |
Komiteen viser til Stortingets vedtak 28. november 2006 der netto utgiftsramme for rammeområde 22 er fastsatt til kr 24 068 796 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine partiers alternative budsjettforslag, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007), samt til de respektive merknader under pkt. 2.1.2 foran. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn ikke forslag under rammeområde 22 Finansadministrasjon.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 224 196 | 235 465 | 246 800 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 29 389 | 27 900 | 31 200 |
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 11 719 | 11 700 | 11 800 |
Sum kap. 1600 | 265 304 | 275 065 | 289 800 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 160 056 | 165 200 | 184 800 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 727 | ||
Sum kap. 1602 | 160 783 | 165 200 | 184 800 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 1 013 142 | 1 009 700 | 1 081 500 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 2 496 | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 55 225 | 101 200 | 96 600 |
Sum kap. 1610 | 1 070 863 | 1 110 900 | 1 178 100 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 3 393 609 | 3 340 800 | 3 422 500 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 106 698 | 107 000 | 101 500 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 182 744 | 227 700 | 227 000 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 131 214 | 160 500 | 164 000 |
Sum kap. 1618 | 3 814 265 | 3 836 000 | 3 915 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Høyre og Venstre i sine alternative budsjetter foreslo å styrke innsatsen for å avdekke skatteunndragelsen og dermed en økt bevilgning til skatteetaten slik at det kunne opprettes nye årsverk i skatteetaten og hos kemnerkontorene, til sammen 70 mill. kroner og 5 mill. kroner til nye årsverk i Økokrim, under rammeområde 5, for å følge opp økonomisk kriminalitet. En slik satsing ville ha innbrakt om lag 300 mill. kroner i økte skatteinntekter.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 367 049 | 368 700 | 393 300 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 155 862 | 127 300 | 185 000 |
22 | Folke- og boligtelling mv., kan overføres | 1 187 | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 7 753 | 9 300 | 8 500 |
Sum kap. 1620 | 531 851 | 505 300 | 586 800 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 383 | 15 100 | 16 500 |
Sum kap. 1630 | 15 383 | 15 100 | 16 500 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 217 724 | 200 100 | 248 700 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 29 298 | 53 300 | |
Sum kap. 1631 | 247 022 | 200 100 | 302 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
60 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 1 726 979 | ||
61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning | 8 986 571 | 9 670 000 | 9 700 000 |
72 | Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 877 211 | 915 000 | 1 245 000 |
Sum kap. 1632 | 11 590 761 | 10 585 000 | 10 945 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader til momskompensasjonsordningen i Innst. S. nr. 200 (2005-2006), der det slås fast at dagens ordning med kompensasjon etter sjablong ikke fungerer tilfredsstillende. Disse medlemmer er skuffet over at Fremskrittspartiets forslag om å utrede en mer effektiv ordning ble nedstemt av stortingsflertallet ved behandlingen av denne innstillingen 14. juni 2006, men vil fortsette å jobbe for en likebehandling av kommunale og private virksomheter når det gjelder merverdiavgift.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 200 193 | 221 400 | 228 100 |
Sum kap. 1634 | 200 193 | 221 400 | 228 100 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 4 000 | 4 200 |
Sum kap. 1637 | 2 000 | 4 000 | 4 200 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 105 000 | ||
Sum kap. 1638 | 105 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
Komiteens medlem fra Venstre mener handel med utslippskvoter er et viktig bidrag til å innfri Norges klimaforpliktelser. Dette medlem vil imidlertid påpeke at behovet for kjøp av CO2-kvoter vil avgjøres av i hvor stor grad det gjennomføres nasjonale klimatiltak. Dette medlem mener at de fleksible mekanismene kun skal være et supplement til nasjonale tiltak og at minst halvparten av utslippsreduksjonene som forpliktelsen nå innebærer, skal tas nasjonalt.
Dette medlem vil påpeke at Regjeringen gjennom regjeringserklæringen har lovet å gjennomføre sektorvise klimahandlingsplaner, hvor det skal settes konkrete mål for hvor mye hver sektor skal bidra til at Norge når klimaforpliktelsene i Kyoto-avtalen. Dette medlem viser til at Venstre i påvente av de sektorvise klimahandlingsplanene gikk imot forslaget om bevilgning til kjøp av CO2-kvoter med 105 mill. kroner i Venstres alternative budsjett, men varslet samtidig at dette ville vurderes i forbindelse med RNB dersom de sektorvise planene da foreligger.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Driftsutgifter | 15 817 | 20 900 | 28 600 |
88 | Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | -3 | ||
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 15 775 569 | 18 099 600 | 16 064 000 |
Sum kap. 1650 | 15 791 383 | 18 120 500 | 16 092 600 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
98 | Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 498 474 | 328 243 | 36 020 100 |
Sum kap. 1651 | 498 474 | 328 243 | 36 020 100 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Diverse inntekter | 28 | ||
2 | Diverse refusjoner | 3 578 | 1 000 | 1 000 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 3 701 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 1 919 | ||
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 719 | 11 700 | |
85 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 800 | ||
Sum kap. 4600 | 20 945 | 12 700 | 12 800 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 7 931 | 8 000 | 7 200 |
2 | Andre inntekter | 2 581 | 2 100 | 2 100 |
3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer | 1 744 | 1 000 | 1 200 |
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk sprit | 92 | ||
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 248 254 | 230 000 | 250 000 |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 98 | ||
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 156 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 10 695 | ||
17 | Refusjon lærlinger | 20 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 16 556 | ||
Sum kap. 4610 | 288 127 | 241 100 | 260 500 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr | 36 108 | 35 000 | 21 700 |
2 | Andre inntekter | 28 689 | 26 700 | 26 700 |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 25 610 | 22 700 | 14 800 |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 1 403 | 800 | 2 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 994 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 36 345 | ||
17 | Refusjon lærlinger | 43 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 69 665 | ||
Sum kap. 4618 | 198 857 | 85 200 | 65 200 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
01 | Salgsinntekter | 271 | 500 | 300 |
02 | Oppdragsinntekter | 157 177 | 127 300 | 185 000 |
04 | Tvangsmulkt | 7 023 | 6 500 | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 278 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 6 138 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 6 447 | ||
85 | Tvangsmulkt | 6 500 | ||
Sum kap. 4620 | 177 334 | 134 300 | 191 800 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
1 | Økonomitjenester | 27 221 | 16 400 | 43 900 |
2 | Andre inntekter | 3 407 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 648 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 3 498 | ||
Sum kap. 4631 | 34 774 | 16 400 | 43 900 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
2 | Refusjoner | 31 045 | 28 000 | 29 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 203 | ||
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 1 796 | ||
18 | Refusjon av sykepenger | 3 365 | ||
81 | Bøter, inndragninger | 1 092 015 | 1 120 000 | |
82 | Vegadministrasjonsgebyr | 54 133 | 55 000 | |
84 | Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. | 109 400 | 125 000 | |
85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning | 146 860 | 125 000 | 125 000 |
86 | Bøter, inndragninger | 1 120 000 | ||
87 | Vegadministrasjonsgebyr | 55 000 | ||
88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret | 100 000 | ||
Sum kap. 4634 | 1 438 817 | 1 453 000 | 1 429 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2006 beløper seg til 435,7 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
Statens forretningsdrift vil i 2007 bestå av virksomheten under forvaltningsbedriftene Statsbygg, Garanti-Instituttet for eksportkreditt (GIEK), Statens kartverk, Statens Pensjonskasse og NVE Anlegg.
Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftenes brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås bevilget med 64,9 mill. kroner i 2007.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
80 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 6 025 100 | ||
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 574 | 1 000 | 1 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 530 072 | 676 300 | 971 300 |
83 | Av alminnelige fordringer | 29 717 | 50 000 | 50 000 |
84 | Av driftskreditt til statsbedrifter | 220 000 | ||
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 2 648 257 | 3 483 400 | |
88 | Av utlån under opptrekk | 113 021 | 90 000 | |
Sum kap. 5605 | 3 321 641 | 4 300 700 | 7 267 400 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert budsjett 2006 | Forslag 2007 |
80 | Renter | 165 000 | ||
Sum kap. 5606 | 165 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under pkt. 4.2 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er imot finnmarksloven, fordi den fører til forskjellsbehandling på bakgrunn av etnisk tilhørighet. Folk flest i Finnmark ble aldri spurt. Disse medlemmer ønsker å avvikle Finnmarkseiendommen og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006-2007). Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.
Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding. Forslagene fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er ført opp under kapittel 10 Forslag fra mindretall.
Bevilgningsforslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget vedtok 28. november 2007 for rammeområde 22. Forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.