Tabell 3.1 Oversikt over
kapitler og poster under rammeområde 21
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
2460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 |
| | 1 Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -46 500 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 46 500 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 21 | 0 |
Inntekter i hele kroner |
5460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) | 688 800
000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 619 700 000 |
| 72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 69 100 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 21 | 688
800 000 |
| | Netto
rammeområde 21 | -688
800 000 |
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 28. november 2006 der netto utgiftsramme for rammeområde
21 er fastsatt til -688 800 000 kroner, jf. Budsjett-innst.
S. I (2006-2007). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor
er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
(i
1 000 kr) |
Post/
underpost | Betegnelse | Regnskap
2005 | Saldert
budsjett 2005 | Forslag
2007 |
24 | Driftsresultat: | | | |
24.1 | Driftsinntekter, refusjon
av driftsinntekter fra
risikoavsetningsfond | -38 158 | -44 500 | -46 500 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 38 158 | 44 500 | 46 500 |
| Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
Garanti-Instituttet for Eksportkreditts garantiordninger
dekker sine administrasjonsutgifter. GIEK mottar refusjoner for
de ordningene som forvaltes for andre. Administrasjonsutgiftene
føres etter kontantprinsippet. Deler av administrasjonskostnadene
til GIEK Kredittforsikring AS (GK) inngår i posten. Denne
vil bli redusert fra 2006 som følge av at GK har overtatt
en vesentlig del av administrasjonen selv. Fortsatt vil GIEK stå for
IT-drift, resepsjon/sentralbord, felles rekvisita o.l. Dette
vil føres som utgift og inntekt hos GIEK. Arbeidet med
vurdering av søknader og oppfølging av tapsutsatte
engasjementer stiller store krav til kompetanse i GIEK. Den interne
gjennomgangen av mål- og risikovurderinger i virksomheten
viser at GIEKs risikoer i dag særlig er knyttet til tilgangen
på god og stabil kompetanse. Det legges derfor opp at GIEKs
saksbehandlerkapasitet og juridiske kompetanse styrkes i 2007. I tillegg
er det behov for å styrke GIEKs informasjonsarbeid. På dette
grunnlag foreslås rammen for administrasjonsbudsjettet
satt til 46,5 mill. kroner i 2007, dvs. en økning på 2
mill. kroner fra 2006.
Det er for tiden stor aktivitet i norsk eksportindustri, spesielt
innenfor maritim næring og olje/gass. GIEK rapporterer
om et økende antall henvendelser fra industrien og har
forventninger om at dette skal resultere i flere større
saker. Rammen for Alminnelig ordning var pr. 1. september
2006 utnyttet med ca. 28,8 mrd. kroner. I tillegg hadde
GIEK mottatt nye søknader med et ansvarsbeløp
på i overkant av 12 mrd. kroner på samme
tidspunkt. Garantirammen for ordningen har siden 2002 vært
på 40 mrd. kroner.
Henvendelser og søknader om GIEKs garantier
varierer over tid med mange mrd. kroner. I tillegg er det også andre
forhold som tilsier behov for å ha en margin på ordningen.
GIEK inngår reforsikringsavtaler med andre lands garantiinstitutter,
og i enkeltsaker blir GIEKs ramme teknisk bundet av eksport fra
utenlandske prosjektpartnere inntil reforsikring i saken er ferdig avtalt,
dvs. i hele tilsagnsperioden. En vesentlig del av GIEKs saker er
dessuten i utenlandsk valuta, og GIEKs garantiansvar kan endres
betydelig som følge av valutakursutvikling.
En eventuell køsituasjon under garantiordningen
kan gi norske eksportører dårligere konkurransevilkår
enn bedrifter i andre land ved at de må vente på finansiering.
En økning av rammen vil gi forutsigbare rammebetingelser
for næringslivet og legge til rette for at GIEK kan oppfylle
sitt hovedmål om eksportfremme.
Det foreslås derfor å øke
garantirammen for Alminnelig ordning med 10 mrd. kroner
slik at total ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar under gammel
og ny Alminnelig ordning settes til 50 mrd. kroner, jf.
forslag til vedtak VIII, 2 i proposisjonen.
Det er også stor etterspørsel
etter garantier som dekker lån til land med høyere
risiko enn det som er akseptabelt under Alminnelig garantiordning.
U-landsordningen er derfor et nyttig supplement.
Garantirammen for U-landsordningen er på 1,5 mrd. kroner.
Pr. 1. september 2006 var rammen under ordningen utnyttet
med ca. 1,379 mrd. kroner (summen av utestående
ansvar og tilsagn). Grunnfondet utgjorde ca. 276 mill.
kroner. Ettersom styringsregelen for ordningen slår fast
at rammen ikke skal overskride fem ganger innestående beløp
på grunnfondet, er rammen dermed fullt utnyttet. Rammen
har de siste årene begrenset aktiviteten under ordningen.
U-landsordningen skal gå i balanse
på lang sikt når det tas hensyn til grunnfondet.
Fondet representerer en likviditetsbuffer som GIEK trekker veksler
på når det ikke er likviditet i ordningen. Utestående
fordringer og premieinntekter skal benyttes til å bygge
opp grunnfondet til opprinnelig størrelse på 300 mill.
kroner. Anslag for framtidige gjenvinninger under ordningen viser
at grunnfondet i løpet av de nærmeste år
vil komme opp på opprinnelig nivå. Erfaringene
med og økonomien i ordningen tilsier at ordningens garantiramme
kan økes uten at det er nødvendig med nye bevilgninger
til grunnfondet. Tilsagn binder erfaringsmessig en stor del av rammen
til enhver tid fordi det tar lang tid før tilsagn resulterer
i polise. Mange tilsagn faller dessuten bort uten at de resulterer
i polise.
Det foreslås derfor at den totale tilsagns-
og ansvarsrammen for U-landsordningen økes fra 1,5 til
2,1 mrd. kroner. Begrensningen om at rammen ikke kan overstige
fem ganger det til enhver tid innestående beløp
på ordningens grunnfond, foreslås samtidig økt
til sju ganger fondets størrelse, jf. forslag til vedtak VIII, 3
i proposisjonen.
Ordningen foreslås videreført
innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantier på 2,5 mrd.
kroner for 2007, jf. forslag til vedtak VIII, 4 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak I og II.1 og II.3 under kapittel
11 Komiteens tilråding, A. Rammeområde 21.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om utvidelse av U landsordningen,
jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding,
A. Rammeområde 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad og forslag i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) der
Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med forslag til økning
i rammen til GIEKs U landsordning fra 2,1 mrd. kroner til
3 mrd. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Garanti-Instituttet for eksportkreditt (GIEK) er med på å sikre
at norske bedrifter kan foreta investering og eksport til bedrifter
i verdens aller fattigste land, og sikrer mulighetene for utbygging
av næringsliv og infrastruktur for de fattige landene.
Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert
budsjett 2006 | Forslag 2007 |
50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for SUS/
Baltikum-ordningen | 6 256 | | |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 304 600 | 336 200 | 619 700 |
72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 72 900 | 63 700 | 69 100 |
| Sum kap. 5460 | 383 756 | 399 900 | 688 800 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.