Tabell 5.1 Oversikt over
statsbudsjettets 90-poster
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Utgifter i
hele kroner |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet | |
| 90 | Lån til norske
borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 360 000 |
161 | | Næringsutvikling | |
| 95 | NORFUND - grunnfondskapital
ved investeringer i utviklingsland | 341 250 000 |
|
Kunnskapsdepartementet |
286 | | Fondet for forskning og
nyskaping | |
| 95 | Fondskapital | 10 000 000 000 |
|
Helse- og omsorgsdepartementet |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 90 | Lån til investeringsformål
i helseforetak | 3 500 000 000 |
| 91 | Opptrekksrenter, overslagsbevilgning | 200 000 000 |
|
Miljøverndepartementet |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 200 000 000 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
1544 | | Boliglån for statsansatte | |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 1 900 000 000 |
|
Finansdepartementet |
1651 | | Statsgjeld, avdrag og innløsning | |
| 98 | Avdrag på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning | 36 020 100 000 |
|
Olje- og energidepartementet |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | 10 000 000 000 |
| 95 | Kapitalinnskudd | 10 000 000 000 |
|
Statsbankene |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Lån til Statens
lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning | 18 280 000 000 |
2412 | | Den norske stats husbank | |
| 90 | Lån til Husbanken, overslagsbevilgning | 11 294 000 000 |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Lån fra statskassen
til utlånsvirksomhet, overslagsbevilging | 33 200 000 000 |
2426 | | SIVA SF | |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 300 000 000 |
| 95 | Egenkapital | 50 000 000 |
| | Sum utgifter | 125 285 710
000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet | |
| 90 | Tilbakebetaling av nødlån
fra utlandet | 318 000 |
3732 | | Regionale helseforetak | |
| 90 | Avdrag på investeringslån
| 325 000 000 |
3950 | | Forvaltning av statlig
eierskap | |
| 96 | Salg av aksjer | 10 000 000 |
4312 | | Oslo Lufthavn AS | |
| 90 | Avdrag på lån | 388 800 000 |
4322 | | Svinesundforbindelsen AS | |
| 90 | Avdrag på lån
| 25 000 000 |
4720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | |
| 90 | Lån til boligformål
| 2 800 000 |
5310 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Avdrag og renter | 8 879 000 000 |
| 91 | Tap og avskrivninger | 567 000 000 |
| 93 | Omgjøring av studielån
til stipend | 4 464 000 000 |
5312 | | Den norske stats husbank | |
| 90 | Avdrag | 8 803 000 000 |
5322 | | Statens miljøfond,
avdrag | |
| 91 | Innbetaling av avdrag | 12 000 000 |
5325 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 33 400 000 000 |
5326 | | SIVA SF | |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 300 000 000 |
5341 | | Avdrag på utestående
fordringer | |
| 91 | Alminnelige fordringer
| 4 792 000 |
| 98 | Avdrag på egenbeholdning
statsobligasjoner | 2 500 000 000 |
|
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 65 604 000
000 |
| | Sum inntekter | 125 285 710
000 |
| | Netto | 0 |
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet
forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån er
til stede. For 2006 foreslås bevilget kr 360 000.
Det fremmes forslag om at Stortinget samtykker
i at Utenriksdepartementet i 2007 kan overskride bevilgningen ved
behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering
av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller
og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, og viser til forslag III under pkt. C Vedtak utenfor rammeområdene
i kapittel 11 Komiteens tilråding.
For 2007 foreslås bevilget 341,25 mill.
kroner under post 95 Grunnfondskapital.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Regjeringa foreslår å auke
kapitalen i Fondet for forsking og nyskaping med 10 mrd. kroner
frå 1. januar 2007, slik at samla kapital blir
60 mrd. kroner. Kapitalen i Fondet for forsking og nyskaping
blir plassert som kontolån til staten med ei rente som
tilsvarer renta på statsobligasjonar med ti års
bindingstid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
"286 | | Fondet for forsking
og nyskaping
(jf. kap. 3286) | |
| 95 | Fondskapital | 35 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig med en progressiv og moderne forskningsaktivitet i
Norge. Et av virkemidlene for å oppnå dette er å disponere
fondsavkastningen fra fondet for forskning og nyskaping. Regjeringen Bondevik
II foreslo i budsjettforslaget for 2006 å øke kapitalen
i fondet med 39 mrd. kroner slik at fondets totale størrelse
ble 75 mrd. kroner. Det ville gitt et etterlengtet løft
for forskningen i Norge og i området 800-900 mill. kroner
mer til forskning i 2006 enn resultatet etter regjeringen Stoltenberg
IIs reduksjon. Den foreslo at økningen i fondskapitalen
skulle reduseres i forhold til forslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
med 25 mrd. kroner. I budsjettet for 2007 foreslår Regjeringen å øke forskningsfondet
med kun 10 mrd. kroner til 60 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener dette er
et tydelig signal på at en ikke prioriterer forskningsaktivitet
i den grad som det tidligere er gitt uttrykk for. Regjeringen vil
på denne måten bidra til å redusere muligheten
for å nå målet om at 3 pst. av BNP skal
gå til forskning innen år 2010. Disse medlemmer mener
det er et meget dårlig signal overfor næringslivet
og frykter at dette vil ha konsekvenser for fremtidig etablering,
eller mangel på sådan, av store internasjonale
næringslivsaktører. Ved etablering av ny virksomhet
er det grunn til å tro at internasjonale konsern vurderer
hvilke muligheter en har for å få økonomisk
uttelling for forskningsvirksomhet i virksomheten.
Disse medlemmer vil derfor øke
denne posten med ytterligere 25 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Gitt en rentesats på 4,4 pst. vil en økning på 25
mrd. kroner medføre en avkastning til forskningsformål
på om lag 1,1 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fondet for forskning og nyskaping plasseres som kontolån
til staten med en rente som tilsvarer statsobligasjoner med 10 års
bindingstid. Disse medlemmer mener det kan være
nødvendig å gå gjennom denne forvaltningsformen
og få vurdert andre fondsforvaltningsmodeller for Fondet
for forsking og nyskaping.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og foreslår å styrke
Forskningsfondet med 25 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Disse
medlemmervil med dette øke
samlet kapital i Forskningsfondet til 85 mrd. kroner, noe som gir
1,1 mrd. kroner mer til forskning enn med Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
og foreslår å styrke Forskningsfondet med 15 mrd.
kroner utover Regjeringens forslag, slik at samlet kapital i 2007
blir 75 mrd. kroner. Med denne bevilgningen vil Forskningsfondet
nå den størrelsen som regjeringen Bondevik II
foreslo i statsbudsjettet for 2006, hvor de nåværende
regjeringspartier valgte å kutte fondsbevilgningen med
39 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og
nyskaping | |
| 95 | Fondskapital | 25 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative budsjett hvor det ble foreslått å styrke
Forskningsfondet med 40 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.
Med dette forslaget vil den samlede kapitalen i Forskningsfondet
være 100 mrd. kroner, noe som gir om lag 1,5 mrd. kroner
mer til forskning i 2007 enn Regjeringens forslag innebærer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forsking
og nyskaping | |
| 95 | Fondskapital | 100 000 000 000" |
Helseforetakenes vedtekter legger til grunn
at lån til investeringer kun skal foretas gjennom denne
statlige låneordningen som administreres av Helse- og omsorgsdepartementet.
Bevilgningen over denne budsjettposten utgjør en øvre
ramme, og er utformet for at helseforetak som har behov for ekstra
likviditet i år med stor byggeaktivitet har mulighet til å gjennomføre investeringsprosjekter. Årlige
vedtatte lånerammer fordeles av departementet mellom de
fem regionale helseforetakene med bakgrunn i fremdrift og likviditetsbehov
i helseforetakenes vedtatte investeringsplaner. De siste årene
har den årlige lånerammen vært benyttet fullt
ut.
I 2007 vil det være et meget høyt
investeringsnivå i regionale helseforetak, spesielt som
følge av utbygging ved St. Olavs hospital og Ahus. For
2007 gis de regionale helseforetakene samlet mulighet til å låne
inntil 3,5 mrd. kroner. For 2007 foreslås lånerammen
satt til 3,5 mrd. kroner.
Post 91 er en teknisk håndtering av
renter som påløper og belastes, men ikke betales
av helseforetakene i perioden frem til ferdigstillelse av prosjekter
som delfinansieres gjennom låneopptak. Dette innebærer
at disse rentene blir tillagt de regionale helseforetakenes låneporteføljer.
Tilsvarende inntekter budsjetteres på Finansdepartements
budsjetter (kap. 5606 post 88).
I 2005 utgjorde samlede opptrekksrenter 97 mill. kroner.
For 2007 foreslås det budsjettert med 200 mill. kroner
i byggelånsrenter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å bedre risikokapitaltilgangen til næringslivet
i et samarbeid mellom staten og private. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Argentum Fondsinvesteringer AS og mener selskapets
virksomhet, etter en fond-i-fond-modell innen private equity, har
fungert godt. Disse medlemmer registrerer at dersom
selskapets investeringsstrategi skal realiseres, er det nødvendig
med en ytterligere kapitalallokering fra staten. Disse medlemmer foreslår
at Argentum Fondsinvesteringer AS styrkes i tråd med selskapets
investeringsstrategi. Disse medlemmer understreker
at det blir opp til styret i Argentum Fondsinvesteringer AS å organisere virksomheten
på en slik måte at forvaltningen blir kostnadseffektiv
samtidig som selskapets målsettinger nås.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
967 | | Investeringsselskap, Argentum | |
| 90 | (NY) Egenkapital-
tilskudd | 1 800 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i forbindelse med Trontaledebatten
5. oktober 2006 fremmet forslag om å opprette
et infrastrukturfond på 300 mrd. kroner. Avkastningen var
foreslått øremerket veiinvesteringer med 70 pst.,
jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk
med 25 pst. og bredbånd med 5 pst.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative budsjett og foreslår å opprette
et vegfond på 20 mrd. kroner. Disse medlemmer mener det
er viktig å ta igjen etterslepet i Nasjonal transportplan
og sikre midler til å bygge nye veier. Avkastningen som
benyttes til veiformål fra vegfondet i 2007 vil med dette
utgjøre rundt 880 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
1325 | | Vegfond | |
| 95 | Vegfond | 20 000 000 000" |
Fondskapitalen er på i alt 800 mill.
kroner. Frå og med 2007 er denne foreslått auka
med 200 mill. kroner. Fondskapitalen er plassert som kontolån
i Statskassa med rente tilsvarande renta på 10 års
statsobligasjonslån. Avkastninga av kapitalen skal nyttast
til tilskot til kulturminneformål og til forvalting av
tilskotsmidlane, jf. post 50.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og foreslår å styrke
Kulturminnefondet med 100 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 300 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
og foreslår å styrke Kulturminnefondet med 200
mill. kroner utover Regjeringens forslag, slik at samlet fondskapital
er 1,2 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 400 000 000" |
Løyvingsforslaget på 1,9 mrd.
kroner skal dekkje venta utlån til bustadlån til
statstilsette utover det som blir dekt av innbetalte avdrag og fondet
til Statens Pensjonskasse.
Overslaget for 2007 er sett på grunnlag
av oppdaterte prognosar frå Statens Pensjonskasse.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag på faste innenlandske
statslån, avdrag på langsiktige kontolån,
og avdrag og innløsning av grunnkjøpsobligasjoner.
For 2007 anslås avdragene, justert for tilbakekjøpte
eldre statsobligasjoner, til 36,0 mrd. kroner. Statens pensjonsfond
vil ved slutten av 2006 innløse samtlige kontolån,
jf. omtale under underpost 89.13. Posten vil fra 2007 derfor ikke
omfatte avdrag på langsiktige kontolån. Eventuelle
framtidige tilbakekjøp og førtidige innfrielser
av statsobligasjoner er ikke anslått, da det på forhånd
er vanskelig å vite omfanget av disse transaksjonene. I
tillegg anses det uhensiktsmessig av hensyn til statens forretningsmessige
handlefrihet i markedet å spesifisere eventuelle planer
om tilbakekjøp.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Regjeringen foreslår å etablere
et Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering. Det foreslås
et innskudd på 10 mrd. kroner i 2007. Regjeringen
vil foreslå å skyte inn ytterligere 10 mrd.
kroner i 2009. Avkastningen fra fondet anslås å bli
i størrelsesorden 880 mill. kroner når
fondskapitalen kommer opp i 20 mrd. kroner.
Fondets midler vil bli plassert som kontolån
til staten, med en rente tilsvarende renten på statsobligasjoner
med ti års bindingstid. Statsobligasjoner vil gi en stabil
avkastning over tid og ha lav risiko. I tillegg gir dette en enkel
administrasjon av fondet. Fondets avkastning føres årlig
inn på statsbudsjettets inntektsside (80-post) og tilsvarende
beløp bevilges på statsbudsjettets utgiftsside
(50-post) som overføring til Energifondet.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 9 (2006-2007) og merknader under kap.
1825 Omlegging av energibruk og energiproduksjon der disse
medlemmer subsidiært går inn for Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at de mener et grønt sertifikatmarked
vil ha en bedre miljøeffekt enn Regjeringens forslag om
et kapitalinnskudd i Energifondet. Disse medlemmer går
derfor imot forslaget om et kapitalinnskudd på 10 mrd.
kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
og foreslår å øke kapitalinnskuddet i
grunnfondet for fornybar energi med 5 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag, til 15 mrd. kroner i 2007. Dette ville kunne øke
bevilgningen til satsing på fornybar energi med ytterligere
440 mill. kroner i 2007.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 15 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring
med fortsatt potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at
olje- og gassektoren blir en av Norges viktigste næringer
i hele dette århundret, og vil være av stor betydning
for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsetting
og verdiskaping. Disse medlemmer vil påpeke
at dette langsiktige perspektivet krever gode rammebetingelser,
blant annet gjennom å legge til rette for høyteknologisk utvikling
i næringen. Det er teknologisk utvikling som gir oss nye
muligheter til å utvinne stadig større andeler av
olje- og gassressursene på det enkelte felt ved at ressurser
som er vanskeligere tilgjengelig, kan utvinnes. Disse medlemmer mener
forutsigbarhet og grunnlag for langsiktig planlegging og gjennomføring
av forskningsprosjekter bedre sikres gjennom fondsavkastning, enn
gjennom ordinær budsjettbehandling der midler til forskning
må konkurrere med midler til annen virksomhet, eksempelvis
løpende driftsutgifter over statsbudsjettet. Disse
medlemmer ønsker derfor at det avsettes 10 mrd.
kroner til et forskningsfond, der avkastningen av dette skal finansiere
relevante og fornuftige forskningsprosjekter. Dette vil, gitt en
rentesats på 4,4 pst., medføre en ekstra avkastning til
forskningsformål på om lag 440 mill. kroner. Det
er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for
et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet forskning
blant annet for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt,
bedre teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond vil medføre at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskning, og at dette i stor grad vil være
en investering i fremtidig vekst i norsk økonomi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
1830 | | Forskning | |
| 90 | (NY) Fond for
energi- og petroleumsforskning | 10 000 000" |
Løyvinga på posten dekkjer
det totale behovet som Lånekassen har for innlån
frå staten til alle låneordningar. Det blir foreslått
at ordninga med ekstra lån til studentar som tek eit sommarsemester,
blir ført vidare i 2007, jf. forslag til vedtak III nr.
4 i proposisjonen.
Komiteen, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag, og viser til forslag II under pkt. C Vedtak utenfor rammeområdene
under kapittel 11 Komiteens tilråding. Komiteen viser
for øvrig til vedtak i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006)
vedrørende ordningen med ekstra lån til studenter
som tar et sommersemester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen inflasjonsjusterer lån/stipendandelen
til studenter i høyere utdanning. Disse medlemmer viser
til at det i lengre tid har vært en for lav oppjustering
av samlet lån/stipendandel i forhold til kostnadsveksten
for studenter. Disse medlemmer vil derfor øke
andelen opp mot kr 94 000, som er det beløp
Norsk Studentunion mener representerer laveste mulige levekostnad
for studenter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Lån til Statens
lånekasse for utdanning | 18 330 000 000" |
Posten viser Husbankens brutto finansieringsbehov
i forbindelse med utlånsvirksomheten, det vil si utbetalinger
av nye lån og rentestøtte.
Regjeringen foreslår en utlånsramme
i Husbanken på 13 mrd. kroner i 2007, jf. vedtak
IX i proposisjonen. Summen av lån som forventes utbetalt årene
etter 2007 inkludert nye tilsagn i 2007 anslås til 8 563 mill.
kroner.
Husbanken skal supplere kredittmarkedet og gi
lån til formål som er samfunnsøkonomisk
og fordelingspolitisk ønskelig. Husbanken gir lån
til vanskeligstilte husstander og til boliger som har tatt hensyn
til bl.a. miljø og universell utforming. I tillegg skal
Husbanken gi lån til utbedring eller oppføring
av boliger i distriktene.
I 2003 ble det innført en ordning med
lån til etablering av sykehjemsplasser, eldreboliger og
rehabiliteringsplasser i sydlige land. Siden Revidert budsjett 2003
har det vært satt av en ramme på inntil 500 mill. kroner årlig
til dette formålet. Fram til og med første halvår
2006 har det kun vært gitt ett tilsagn på 250 mill. kroner.
Det er ingen etterspørsel etter ordningen, og Regjeringen
foreslår derfor at lån til dette formålet avvikles
fra 2007.
Regjeringen mener at en låneramme på 13 mrd.
kroner er godt tilpasset situasjonen i boligmarkedet, og den vil
legge godt til rette for fortsatt satsing på startlånet
og grunnlånet i 2007. Regjeringen vil at startlånet skal
være et godt virkemiddel for unge og vanskeligstilte på boligmarkedet,
og startlånet skal ha høyeste prioritet innenfor
lånerammen i 2007. Videre har Regjeringen sørget
for at Husbanken fra høsten 2006 kan gi et tilbud om 10 års
fastrente. Dette bidrar til at låntakerne kan velge mellom
flytende rente eller lån med fast rente med 3, 5 eller
10 års binding.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II og V under pkt. C. Vedtak utenfor rammeområdene
i kapittel 11 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere kommuner de siste årene har etablert sykehjemsplasser
i utlandet. Disse medlemmeranser
dette tiltaket for å være et godt tilbud til sykehjemsbrukere
som har muligheten til å benytte seg av det. Et opphold
under andre klimatiske forhold kan bidra til bedre helse og livskvalitet
for mange. I lys av dagens stramme arbeidsmarked,
og økende etterspørsel etter eldreomsorgstjenester,
synes også ordningen fornuftig.
Disse medlemmer mener ordningen
med mulighet for lån til kommuner som ønsker å opprette
sykehjemsplasser i utlandet må videreføres, og
at det må gis bedre informasjon til kommunene om adgangen
til å oppnå lån. Lånebetingelsene
bør dessuten være bedre enn de er i dag, slik
at ordningen blir attraktiv.
I samarbeid med kommunene kan også private
prosjekter gis lån, slik det fremgår på Husbankens
internettsider. Disse medlemmermener
kommunene må få bedre informasjon om denne muligheten. Disse medlemmer mener
dessuten gjenstående beløp fra tidligere bør
kunne overføres til senere år slik at ordningen
ikke opphører.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forbedre
ordningen med lån til etablering av sykehjemsplasser, eldreboliger
og rehabiliteringsplasser i sydlige land, samt sørge for bedre
informasjon om ordningen og bedre profilering av ordningen, og komme
tilbake til saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007."
For å finansiere sin utlånsvirksomhet
foretar Innovasjon Norge innlån i statskassen til valgfri
løpetid og med en rentesats som tilsvarer rente på statspapirer med
tilsvarende løpetid. Innlån fra statskassen budsjetteres
under kap. 2421, mens avdrag/tilbakebetaling budsjetteres
under kap. 5325. Innlån og avdrag bruttoføres,
dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres hver gang
selskapet tar opp eller tilbakebetaler et lån. Bevilgningene
vil variere mer som følge av hvor hyppig innlånene
refinansieres enn som følge av endringer i utlånsvolumet.
Løpetiden på innlånene kan variere fra to
måneder til flere år. Rentene som Innovasjon Norge betaler
på innlån, inntektsføres under kap. 5625.
I tillegg skal Innovasjon Norge betale låneprovisjon til
staten på 0,4 pst. p.a., som inntektsføres
under kap. 5325. Selv om det er felles poster i statsbudsjettet
for finansieringen av Innovasjon Norges ulike låneordninger,
er det en forutsetning at ordningene holdes regnskapsmessig og rapporteringsmessig
atskilt.
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto innlånsbehov
for risiko- og lavrisikolåneordningen i 2007. Bevilgningen
dekker også refinansiering av tidligere opptatte innlån
for disse ordningene og den avviklede distriktsrettede
ordningen. Det foreslås en total innlånsbevilgning
på 33,2 mrd. kroner for 2007. Av dette er ca.
26,4 mrd. kroner knyttet til lavrisikolåneordningen,
6,0 mrd. kroner til risikolåneordningen og 800 mill.
kroner til refinansiering av distriktsrettet låneordning.
Anslaget på det totale innlånsbehovet er usikkert,
og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2007 eller endring
av budsjettet høsten 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
SIVA SF kan foreta innlån
i statskassen og selv velge løpetid på lånene.
Det enkelte innlån knyttes til et statspapir, og rentesats
på innlånet blir satt lik renten på statspapir
med tilsvarende løpetid. Innlån fra og avdrag til
statskassen bruttoføres, dvs. at beløpene utgifts-
og inntektsføres hver gang SIVA SF tar opp et
nytt eller tilbakebetaler et gammelt lån. Innlån
budsjetteres under kap. 2426 post 90, mens avdrag
budsjetteres under kap. 5326 post 90, jf. nedenfor.
Det foreslås å bevilge 300 mill.
kroner under låneposten. Det legges til grunn at SIVAs
låneramme ved utgangen av 2007 er 700 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I St.meld. nr. 46 (2003-2004) ble det lagt opp
til at SIVA SF skulle tilføres 150 mill. kroner
i egenkapital i løpet av noen år, til nedbetaling
av gjeld. Samtidig skulle SIVA gjennom interne tiltak i selskapet
nedbetale 100 mill. kroner av statskasselånet. Både
i 2005 og 2006 ble det bevilget 50 mill. kroner i egenkapital til SIVA
over statsbudsjettet. SIVAs gjeld i statskassen har i samme periode
blitt redusert i tråd med forutsetningene i St.meld. nr.
46 (2003-2004).
Det foreslås en bevilgning på 50
mill. kroner under post 95. Tilførselen på til
sammen 150 mill. kroner vil dermed bli sluttført i 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Tabell 3.3 Trekkfullmakter
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2005 | Saldert
budsjett 2005 | Forslag 2007 |
90 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
- ny SUS/Baltikumordning | 0 | 30 000 | 30 000 |
91 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
- byggelånsgarantier til
skipsbyggingsindustrien | - | 200 000 | 200 000 |
Trekkfullmakter er et hensiktsmessing låneinstrument
for Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) til å regulere
likviditeten i perioder når det forventes større
erstatningsutbetalinger.
Ordningen innebærer at GIEK kan låne
midler fra statskassen dersom erstatningsutbetalinger under en garantiordning
overstiger ordningens bankinnskudd. Dersom GIEK foretar trekk i
statskassen, forutsettes midlene tilbakebetalt etterfølgende år
når fordringer som følge av erstatning helt eller
delvis gjenvinnes. Tidshorisonten vil variere med type garantiordning. Trekk
i statskassen renteberegnes.
For Alminnelig garantiordning, U-landsordningen, gammel
SUS/Baltikum-ordning (1994-1998) og Gammel portefølje
er likviditetssituasjonen for 2007 slik at det ikke forventes behov
for trekkfullmakter.
For ny SUS/Baltikum-ordning er det
en likviditet på ca. 27 mill. kroner, etter en ekstraordinær
innbetaling til statskassen i 2004 på 88 mill. kroner.
Utestående ansvar utgjorde 58,8 mill. kroner pr. 1. september 2006.
Det foreslås at trekkfullmakten videreføres i 2007
med samme beløpsgrense som for 2006, på 30 mill.
kroner, jf. Forslag til vedtak III, 1 i proposisjonen.
For garantiordningen for byggelån til
skip vil det de første driftsårene ikke være
bygd opp noen egenkapital under ordningen. For å ta høyde
for eventuelle utbetalinger før egenkapital er bygd opp,
foreslås at trekkfullmakten på 200 mill. kroner
opprettholdes, jf. Forslag til vedtak III, 2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak VI under pkt. C. Vedtak utenfor
rammeområdene i kapittel 11 Komiteens tilråding.
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet
forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån er
til stede. For 2007 foreslås bevilget kr 318 000.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av "Romanifolkets fond" og er av den oppfatning
at Romanifolket på lik linje med andre minoriteter må søke
om offentlig støtte hvert år. Disse medlemmer ønsker å avvikle Romanifolkets
fond og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006-2007).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
3670 | | Nasjonale minoriterer | |
| 90 | (NY) Avvikling av Romanifolkets
fond | 75 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av Samefolkets fond og er av den oppfatning at
samene på lik linje med andre minoriteter må søke
om offentlig støtte hvert år. Disse medlemmer ønsker å avvikle
Samefolkets fond og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2006-2007).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
3680 | | Sametinget | |
| 90 | (NY) Avvikling av Samefolkets
fond | 75 000 000" |
Bevilgningen dekker avdragsinnbetalinger fra
de regionale helseforetakene på inngåtte langsiktige
låneavtaler. I 2005 ble det innbetalt 131 mill. kroner
i avdrag på inngåtte låneavtaler.
Det foreslås at de regionale helseforetakenes
avdrag på investeringslån budsjetteres med 325
mill. kroner for 2007.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene
har opparbeidet seg. Når helseforetakene i tillegg har
et akkumulert underskudd som ved utgangen av 2006 nærmer
seg 7,5 mrd. kroner, blir de regionale helseforetakenes økonomiske
handlingsrom er svært begrenset. Det akkumulerte underskuddet
gjør dessuten at likviditeten blir svært
presset. Disse medlemmer mener en gjeldslette er
helt nødvendig for at de regionale helseforetakene skal klare å få kontroll
på gjelden og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet.
De regionale helseforetakenes lånesaldo pr. 31. desember
2005 var på 8 554,1 mill. kroner, og dette er
penger benyttet til investeringer. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at den samlede gjelden til staten reduseres
med 2 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
3732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 90 | Avdrag på investeringslån
| 2 325 000 000" |
Departementet er avhengig av å bruke
meglerforetak og annen faglig bistand for å gjennomføre
transaksjoner. Salg av aksjer skal bruttobudsjetteres, noe som innebærer
at også den delen av salgsbeløpet som tilsvarer
utgifter til meglertjenester og rådgiving i forbindelse
med transaksjoner skal budsjetteres under post 96.
Som for 2006 foreslås et anslag på megler-
og rådgivningsandelen av inntektene fra mulige statlige aksjesalg
for 2007 på 10 mill. kroner. Endelige og fullstendige inntektsbeløp
for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget
i løpet av budsjettåret når transaksjonene
er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner
eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre deler
helt og fullt den vurdering at departementet er avhengig av bruk
av ekstern faglig bistand bl.a. for å gjennomføre transaksjoner
knyttet til forvaltning av det statlige eierskapet. En slik politikk
er imidlertid rimelig på kollisjonskurs med det som kommunalminister Åslaug Haga
har varslet knyttet til bruk av slik ekstern faglig bistand i offentlig
sektor. Haga mener at de fleste oppgaver med fordel kan utføres
av den kompetanse som allerede finnes, og "ikke på noe
som står i en tykk bok som noen har finansiert, og som
er basert på forskning som ingen forstår seg på".
I forbindelse med etableringen av Avinor AS,
ble det vedtatt tre års avdragsfrihet på statslånet
til Oslo Lufthavn AS (OSL). Det vil si at avdrag først
skulle begynne å løpe fra og med 2006. På grunn
av god likviditet har OSL innbetalt ekstraordinære avdrag
på statslånet tidligere enn opprinnelig lagt til
grunn. Selskapet har betalt avdrag i 2004 og 2005, og i 2006 er
det budsjettert med 389 mill. kroner i avdrag. Med bakgrunn i vilkår
i låneavtalen er det lagt til grunn avdrag i 2007 på 388,8
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Den nye Svinesundsforbindelsen ble åpnet
for trafikk i juni 2005, og bompengeinnkrevingen startet 1. juli
2005. Utbyggingen er finansiert ved statlige lån, og påløpte
renter i byggetiden legges til lånet. Lånet utgjorde
745 mill. kroner pr. 31. desember 2005.
Nettoinntektene fra bompengeinnkrevingen skal deles
mellom Norge og Sverige. Det er lagt til grunn at Norges andel av
nettoinntektene i 2006 vil være om lag 55 mill. kroner
hvorav 23 mill. kroner går til dekning av renter og 32
mill. kroner til avdrag. Samferdselsdepartementet legger til grunn
at Norges andel av nettoinntektene i 2007 vil være om lag
55 mill. kroner hvorav 25 mill. kroner vil gå til avdrag
på lån.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag innenfor Forsvarets
låneordning, samt forskudd og avdrag på regresskrav
i Befalets låneordning, der Forsvaret har overtatt lånene
fra banker. Korrigert for priskompensasjon er posten redusert med
2,3 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2006, til
2,8 mill. kroner. Reduksjonen skyldes synkende portefølje.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Løyvinga på post 90 gjeld
innbetalte avdrag og renter frå kundane til Lånekassen.
Løyvinga på post 91 gjeld
tap og avskriving i Lånekassen, jf. kap. 2410 post 73 og
74.
Post 93 omfattar innbetaling frå eit
fond (Konverteringsfondet) til Lånekassen basert på konvertering
av lån til stipend, jf. kap. 2410 post 50.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte. Dette
følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten blir
budsjettert med 8 803 mill. kroner i 2007. Det regnes med
at ordinære innbetalinger blir på 3 754 mill.
kroner bruttotap på utlånsvirksomheten på 37 mill.
kroner og rentestøtte på 19 mill. kroner. De ekstraordinære
innbetalingene er anslått til 5 000 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Basert på fortløpande lån
og utbetalingar er avdraga utrekna til 12 mill. kroner for 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag på de innlån
Innovasjon Norge har tatt opp i statskassen. Det vises til nærmere omtale
av innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Avdrag på innlån
tilknyttet lavrisikolåneordningen anslås til ca.
26,8 mrd. kroner, mens avdrag under risikolåneordningen
og distriktsrettet låneordning anslås å utgjøre
henholdsvis om lag 5,8 og 0,8 mrd. kroner. Det foreslås
dermed en bevilgning på 33,4 mrd. kroner i avdrag. Anslagene
er usikre, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2007 eller ved
endring av budsjettet høsten 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det vises til omtale under kap. 2426. SIVA SF
foretar sine låneopptak i statskassen med utgangspunkt
i eksisterende statspapirer. SIVA har et låneforfall i
statskassen på 300 mill. kroner i 2007. På denne
bakgrunn budsjetteres det med avdrag på 300 mill. kroner
på SIVAs utestående fordringer.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Budsjettforslaget for 2007 omfatter avdrag på lån, blant
annet til næringsvirksomhet, på 4,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag som staten mottar på egenbeholdning
av statsobligasjoner som benyttes til markedspleieformål,
jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004 og Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Første avdraget under denne posten er i 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
før lånetransaksjoner. Brutto finansieringsbehov
bestemmes derfor av differansen mellom utlån og tilbakebetalinger
og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler post 90. Brutto finansieringsbehov
anslås til 65,6 mrd. kroner i 2007.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i foregående kapitler om bevilgninger
på 90-poster, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 100 304 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i foregående kapitler om bevilgninger på 90-poster,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 100 490 250 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader i foregående
kapitler om bevilgninger på 90-poster, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 85 577 225
000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i foregående kapitler om bevilgninger på 90-poster,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 95 054 000 000" |