For å anskueliggjøre
virkningen av Fremskrittspartiets finanspolitikk, og for å komme
i møte de partier som mener at økt bruk av løpende
oljeinntekter over det ordinære statsbudsjettet vil gi
inflasjonspress og et høyere rentenivå, vil komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet legge frem et utenlandsbudsjett
ved siden av det ordinære statsbudsjettet.
En vesentlig og delvis avgjørende vektlegging
av etterspørselsiden og "finanspolitiske indikatorer" ved behandlingen
av statsbudsjettet legger en klar begrensning på offentlige
utgifter selv om staten har penger å bruke. I dagens budsjettsystem
med tabeller og indikatorutregninger regnes alle foreslåtte
endringer av Regjeringens forslag til budsjett å ha tilnærmet
samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Slik budsjettet
i dag er satt opp, skilles det ikke mellom kjøp av varer
og tjenester fra utlandet, og kjøp av varer og tjenester
i Norge. For Norge er dette nå en betydelig hindring for
en fornuftig disponering av den økonomiske velstand i et
langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer vil bruke utenlandsbudsjettet til å omplassere
deler av statens finansformue (oljefondet) til realformue ved hjelp
av investeringer i realkapital, forskning og utdanning. Noen få tiltak
er ekstraordinære og vil bidra til å hjelpe tilbudssiden
i økonomien samt redusere presset på det norske
helsevesen.
Utenlandsbudsjettet viser bruk av penger som
ikke har direkte virkning på den innenlandske økonomien. De
som er imot bruk av oljeinntekter til realinvesteringer fordi det
angivelig skal ha uheldige virkninger på norsk økonomi
via innenlandsk etterspørsel, kan ikke ha de samme motforestillingene
mot de samme realinvesteringer når disse settes opp i et
eget utenlandsbudsjett.
Makroøkonomisk vil utenlandsbudsjettet
isolert sett medføre en viss reduksjon i Norges eksportoverskudd. Dette
kan bli motvirket av økt privat sparing som følge av økt
privat disponibel inntekt etter at skatte- og avgiftsnivået
er senket. Nettovirkningen vil i så fall bli en reduksjon
i eksportoverskuddet som har sin motpart i økt innenlandsk
kapitaloppbygging.
Utenlandsbudsjettet vil i dagens system få inntekter gjennom
overføringer fra petroleumsfondet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Avgrensninger kan være:
– ikke-varige
og langsiktige utgifter
– løpende driftsutgifter
bør alltid være av en karakter, art eller form
som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt 3 år
– kjøp av utstyr skal
ikke inngå i et vedvarende anskaffelsesprogram
– skal ikke muliggjøre
flytting av andre midler fra innenlands til utenlandsk bruk ved
at midler på utenlandsbudsjettet erstatter utgifter innenfor dagens
ramme
Disse medlemmer forutsetter at
det gjøres endringer i bevilgningsreglementet og at Riksrevisjonen fører
normal kontroll med at forutsetningene med eget utenlandsbudsjett
ivaretas.
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2006 skal omfatte følgende områder:
Disse medlemmer viser til det
behovet som er innenfor universitets- og høyskolesektoren
når det gjelder nytt IKT-utstyr og annet utstyr. Slike
innkjøp vil ikke ha noen innvirkning på norsk
innenlandsøkonomi.
Det avsettes 160 mill. kroner til innkjøp
av utstyr til vitenskaplig forskning, og 280 mill. kroner til IKT-utstyr
til skolene.
Norge som et land med lange avstander og spredt bebyggelse
burde, for å utligne ulempene med å ligge langt
fra markedene, ha et bedre utbygd vegnett enn andre land. Dessverre
er det motsatte tilfellet. Norge ligger langt etter de fleste europeiske
land. Bevilgningene til veiformål har gjennom flere år
gått reelt ned, samtidig har trafikkveksten vært
sterk, og ulykkesfrekvensen negativ. For disse medlemmer er
det åpenbart at det er en klar sammenheng mellom mindre penger
til veiformål på den ene siden, og økt
trafikk og flere ulykker på den andre siden. Derfor ønsker disse medlemmer å forsere
utbyggingen av vegnettet i Norge samt forbedre vedlikeholdet. Dette
vil føre til færre ulykker og et mer lønnsomt
næringsliv. Spesielt vil dette virke positivt for næringsliv
og befolkning i Distrikts-Norge. Det bevilges 2 mrd. kroner over
utenlandsbudsjettet. Dette er beløpet som må til
for å ta igjen gapet i forhold til NTP.
Midlene øremerkes innkjøp
av utstyr til sikkerhetsformål innenfor de ulike samferdselssektorene.
En stor andel av slikt utstyr leveres i dag fra utenlandske leverandører.
Disse medlemmer ønsker å avsette
1 mrd. kroner på vårt utenlandsbudsjett til bruk
for bekjempelse av AIDS, malaria, andre verdensomspennende epidemier,
sykdomsforebygging og opplysning. Pengene som skal fordeles kan
for eksempel gå igjennom Gates Foundation og GAVI. Det
er et poeng at pengene ikke går gjennom Utenriksdepartementet
eller NORAD.
For fem år siden beregnet FN at det
ville være 9,3 milliarder mennesker på jorden
i 2050. På grunn av AIDS-epidemien er tallet nå redusert
med 400 millioner. Flere eksperter og tall presentert fra UNAIDS
viser at smitteraten øker raskt i enkelte deler av verden.
Spesielt vil man trekke frem at i mange afrikanske land er over
20 pst. som er smittet. Det er også en skremmende utvikling
i østeuropeiske land og Russland der HIV og AIDS sprer
seg like raskt som i visse deler av Afrika. Disse medlemmer viser
også til all fokus det har vært på dette
viktige arbeidet, gjennom bl.a. Mandela-konserten som ble holdt
i år i Tromsø, og ønsker at dette følges
opp konkret med en slik bevilgning som foreslått.
Dette er bare et av mange alvorlige sykdommer
som truer utviklingen i mange av verdens fattigste land, men som
også er en risiko for vestlige land. Deriblant kan nevnes
malaria som kan ha drept halvparten av alle mennesker som noen gang
har levd. Rundt 300 millioner blir fremdeles syke hvert år,
og 1 million barn under 5 år dør hvert år
av malaria.
Endelig har forskere kommet frem med en lovende vaksine
mot malaria. Det er også viktig at vi har avsatt penger
til epidemier som kan komme. For eksempel fugleinfluensa. Disse
medlemmer ønsker derfor å avsette 1 mrd.
kroner til tiltak rettet mot verdensomspennende epidemier.
Mye av det mest moderne høyelektroniske
utstyr til helseforetakene produseres ikke i Norge og må kjøpes inn
fra leverandører i andre land. Mange norske helseforetak
sliter i dag med gammelt, nedslitt teknisk utstyr der faren for
feil og unøyaktigheter, i verste fall, kan skape uønskede
og til dels farlige situasjoner for pasienter og helsepersonell.
Ved noen sykehus er teknologisk medisinsk utstyr mer enn 10 år
gammelt, noe som betyr at det i realiteten er over "levegrensen".
Det er fornuftig å sørge for at norske helseforetak
utstyres med moderne medisinsk teknisk utstyr av god kvalitet for å unngå misbruk
av helsepersonells tid, og best mulig utnyttelse av kapasiteten
til enhver tid.
Mange norske pensjonister har etter hvert fått
muligheten til å nyte godt av helsebringende opphold ved sykehjem
eller omsorgsboliger i utlandet, spesielt i varmere strøk. Økt
velvære og bedre livskvalitet fører, for mange,
til forbedret helsetilstand og mindre psykiske og fysiske plager.
Etter at Handlingsplanen for eldreomsorgen i stor grad har blitt
konsentrert om utbygging av plasser i omsorgsboliger, er den samlede
kapasiteten av sykehjemsplasser i Norge ikke bedret. Det kan derfor
forventes en økende etterspørsel etter sykehjemsplasser
og øvrige omsorgstilbud i utlandet. For å dempe
etterspørselspresset i Norge, vil disse medlemmer foreslå at
det igangsettes et program for omsorgsboliger og sykehjemsplasser
i utlandet til pensjonister med rehabiliteringsbehov og pleietrengende eldre.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett
bevilges for 2006 i henhold til oppstillingen nedenfor.
Fremskrittspartiets utenlandsbudsjett
for budsjetterminen 2006
Inntekter | | |
(overført fra
Petroleumsfondet) | 7 740 000 000 | |
Utgifter | | |
Kjøp av IKT-utstyr
til universitet og høyskoler | | 280 000 000 |
Kjøp av forskningsutstyr
til universitet og høyskoler | | 160 000 000 |
Riksveiinvesteringer -
utenlandske entreprenører | | 2 000 000 000 |
Investering i forbedret
samferdselssikkerhet | | 500 000 000 |
Bekjempelse av AIDS og
verdensomspennende epidemier | | 1 000 000 000 |
Profilering reiseliv -
Norge som turistland | | 300 000 000 |
Sykehusutstyr | | 500 000 000 |
Bygging og kjøp
av sykehjem | | 1 000 000 000 |
Forsvaret,
utstyrsanskaffelser i utlandet | | 2 000 000
000 |
Sum utenlandsbudsjett | | 7 740 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at på en del områder er forutsigbarhet og langsiktig
planlegging spesielt viktig. Disse medlemmer ønsker å sikre
forutsigbarhet og stabilitet gjennom fondsavkastning. Avkastningen
av fondene skal finansiere prosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes stabile organisasjonsformer for slike fond.
Disse medlemmer ser på petroleumsvirksomheten
som en fremtidsrettet næring med fortsatt potensial for
vekst og utvikling. Mye tyder på at olje- og gassektoren
blir en av Norges viktigste næringer i hele dette århundret,
og vil være av stor betydning for en videre utvikling av
vårt velferdssamfunn, sysselsetting og verdiskapning. Disse
medlemmer vil påpeke at dette langsiktige perspektivet
krever gode rammebetingelser, blant annet gjennom å legge
til rette for høyteknologisk utvikling i næringen.
Det er teknologisk utvikling som gir oss nye muligheter til å utvinne
stadig større andeler av olje- og gassressursene på det enkelte
felt ved at ressurser som er vanskeligere tilgjengelig kan utvinnes. Disse
medlemmer mener forutsigbarhet og grunnlag for langsiktig
planlegging og gjennomføring av forskningsprosjekter bedre
sikres gjennom fondsavkastning, enn gjennom ordinær budsjettbehandling
der midler til forskning må konkurrere med midler til annen
virksomhet, eksempelvis løpende driftsutgifter over statsbudsjettet. Disse
medlemmer ønsker derfor at det avsettes 10 mrd.
kroner til et forskningsfond, der avkastningen av dette skal finansiere
relevante og fornuftige forskningsprosjekter. Det er særlig
viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for et slikt fond,
der avkastningen skal gå til målrettet forskning
blant annet for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt,
bedre teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond vil medføre at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskning, og at dette i stor grad vil være
en investering i fremtidig vekst i norsk økonomi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å opprette et energi- og petroleumsforskningsfond
på 10 mrd. kroner, hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning
for å bedre utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten
på kontinentalsokkelen, samt andre relevante energiforskningsprosjekter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at
avkortingen av grunnpensjonen til gifte og samboende pensjonister reduseres
til 10 pst. av G fra 1. mai 2006."
"Stortinget ber Regjeringen om at
satsene for beregning av særtillegg settes til 87,57 pst.
høy sats og 82,24 pst. lav sats fra 1. mai 2006."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en opptrappingsplan for medisinsk forskning i Norge med spesielt fokus
på en betydelig økt innsats innen stamcelleforskningen."
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang et arbeid med utarbeidelse av DRG-er (Diagnoserelaterte grupper)
og ISF-takster for behandlingsformer innen psykiatrien og rusomsorgen."
"Stortinget ber Regjeringen ikke
overføre finansieringsansvaret for TNF-hemmere til de regionale
helseforetakene, men i stedet komme tilbake med forslag om en permanent
finansiering for hele denne legemiddelgruppen over trygden uavhengig
om legemiddelet må gis i sykehus eller ikke i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2006. Dagens finansieringsordning fortsetter
inntil ny finansieringsmodell foreligger."
"Stortinget ber Regjeringen starte
planlegging og klargjøring av et vaksinasjonsprogram for
pneumokokkvaksinering av barn slik at programmet kan settes i
verk høsten 2006. De nødvendige bevilgninger tas
inn i Revidert nasjonalbudsjett 2006."
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre
et finansieringssystem i grunnskole, videregående opplæring
og fagskoler basert på at staten betaler skolepenger direkte til
den skolen som eleven selv velger. Det legges til grunn en økonomisk
likebehandling av offentlige og private skoler. Stykkprisen skal
innrettes etter størrelse på skolen og differensieres
etter elevenes individuelle behov for tilpasset opplæring."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak for Stortinget om å foreta en bred gjennomgang av spesialundervisningens
plass i norsk skole."
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at kommuner som gir elever med særskilte
behov en tilrettelagt undervisning i tilknytning til eller utenfor
den ordinære skolen, får et ekstra økonomisk
tilskudd pr. elev."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endret studiefinansiering, slik at staten garanterer
for studielån i ordinære banker. Statens lånekasse
for utdanning omstruktureres til kun å håndtere
stipendordninger for elever og studenter, samt administrering av
garantiordningen. Dimensjoneringen av Statens lånekasse
for utdanning reduseres i samsvar med overstående."
"Stortinget ber Regjeringen utvide
mandatet til NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) slik
at organet får ansvar for akkreditering og kvalitetssikring
av hele utdanningssystemet. Regjeringen bes videre om å opprette
en avdeling for fagutdanningene og den yrkesfaglige videregående
opplæringen, og en avdeling for grunnskolen og den teoretiske
videregående opplæringen, og sørge for
at organet plasseres på eget kapittel under programområde
07.60 Høyere utdanning og fagskoleutdanning."
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
nødvendige tiltak slik at det innføres driftsstyrer
på alle offentlig eide skoler med representanter for de
foresatte i flertall."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem egen sak om byggvedlikehold innenfor universitets- og høyskoleområdet
med vurdering og forslag mht. museale bygg spesielt samt rehabilitering,
normalvedlikehold og behov for nybygg. Stortinget ber om at en tilsvarende ordning
med rentekompensasjon som brukes for skolebygg, også vurderes
for denne sektoren. Stortinget forutsetter også at spørsmål
knyttet til husleie for nye byggprosjekter behandles og avklares
i saken."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag til ny finansieringsmodell for forskning ved undervisningsinstitusjoner
innenfor høyere utdanning."
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en ordning med kjøp av vitenskapelig utstyr til forskningsinnsats
ved universitet og høyskoler for å gjennomføre
en nødvendig oppgradering i løpet av en periode
på 5 år og med finansiering over et eget utenlandsbudsjett."
"Stortinget ber Regjeringen gå i
dialog med Kirken om hvordan en kan gjennomføre et fremtidig
skille mellom kirke og stat."
"Stortinget ber Regjeringen vedta
de nødvendige endringer i forskrifter og fremme de nødvendige
lovendringsforslag for å sikre at norske miljøkrav
for næringslivet tilpasses samme rammebetingelser som i EU
og andre konkurrentland."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om teknologinøytrale støtteordninger for økt
vannkraftproduksjon, for eksempel gjennom skatteincentiver."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2006 fremme forbedret forslag til overgangsregler
som tar hensyn til at riggselskapenes årlige skattebelastning
ikke blir urimelig stor, og at egenkapitalen ikke blir urimelig
belastet i overgangsårene."
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og fremme forslag om etablering av et statlig barneverntilsyn."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å vurdere opprettelsen av et Statens Transporttilsyn
som står for kontroll av all transport, og påser
at regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges."
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
forslag og vurdere om prikkbelastning på førerkort
for motorvogn fjernes."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å liberalisere reglene for bruk av snøscooter
og overføre forvaltningsansvaret til lokale myndigheter."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å organisere Avinor AS som et nonprofit-selskap
som har som målsetning at sikkerheten er høyest
mulig og brukeravgiftene lavest mulig."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at den norske stat avvikler sitt eierskap i SAS/Braathens."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at Mesta AS blir børsnotert."
"Den generelle gravferdsstønaden
settes til kr 5 000 med et behovsprøvet tillegg på kr
12 000 fra 1. januar 2006."
"Stortinget ber Regjeringen sette
bagatellgrensen for godkjenning av refusjon av legemidler til 50
mill. kroner og samtidig gjøre legemiddelkapittelet om
til en overslagsbevilgning."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak med status for byggvedlikehold innenfor grunnskoler og
videregående skoler med tiltaksplan og finansieringsplan for å sikre
læringsmiljø for elevene i tråd med opplæringslovens § 9a."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om innføring av skole-PC til elever i videregående
skole."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om gratis skolemateriell i videregående skole som
stipendordning."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak for Stortinget om hvordan statens andel av den samlede forskningsinnsats
kan økes fra 1 pst. av BNP til 1,4 pst. av BNP, slik at
den privatfinansierte andelen reduseres tilsvarende."
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en evaluering av de allerede vernede områder under ordningen
med nasjonale laksefjorder og laksevassdrag. Evalueringen skal foretas
før ytterligere vern igangsettes, og må inkludere
en konsekvensanalyse for næringslivet i berørte
områder."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
tidligere avslåtte vannkraftutbygginger på nytt,
og fremme egen sak om dette til Stortinget."
"Stortinget ber Regjeringen stoppe
igangsetting av nye verneprosesser og foreta konsekvensanalyse av gjennomført
vern."
"Stortinget ber Regjeringen utrede
de samfunnsøkonomiske kostnader ved implementering av Kyoto-avtalen."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om
regulering av ervervsmessig husdyrhold."
"Stortinget ber Regjeringen tilpasse
gebyrinntektene til driften av Brønnøysundregistrene
ved å innarbeide nivået på gebyrene i
tråd med selvfinansieringsprinsippet senest i statsbudsjettet
for 2007."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag i Skipsfartsmeldingen om å innføre nettolønn
for alle norske sjøfolk om bord på skip i NOR
utsatt for internasjonal konkurranse, og som har rett til sjømannsfradrag
etter skattelovens § 6 61. Ordningen må lovfestes
på linje med regelverket i Danmark og Sverige."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en omorganisering og samling av standardiseringsvirksomheten
med sikte på å etablere en ordning hvor det overordnede
ansvar for alt standardiseringsarbeid legges til Nærings-
og handelsdepartementet."
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et landsdekkende såkornfond i Tromsø som er av
samme størrelse og innretning som fondene som er etablert
i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve lov om konsesjon ved erverv av fast
eiendom (konsesjonsloven)."