Tollinntekter er anslått til å utgjøre
1 784 mill. kroner i 2006.
Komiteen viser til merknader
nedenfor knyttet til toll og til forslag til vedtak om tollavgifter
for budsjetterminen 2006 samt bevilgningsforslag under kap. 5511
post 70 og 71 i tabell 6.1 i kapittel 6.
Norge deltar aktivt i den pågående
forhandlingsrunden ("Doha Development Agenda") i Verdens handelsorganisasjon
(WTO). Som navnet indikerer skal runden ha en sterk utviklingsprofil.
Forhandlingene omfatter landbruk, handel med tjenester, markedsadgang
for industrivarer inkludert fisk og fiskeprodukter, regelverket
for internasjonal handel vedrørende antidumping, subsidier,
frihandelsavtaler og tollunioner, handel og miljø, samt
oppfølging av utviklingslandenes krav knyttet til eksisterende
avtaleverk. Flertallet av medlemslandene i WTO er utviklingsland.
Regjeringen legger vekt på at hensynet til utviklingslandene, spesielt
de minst utviklede landene, skal ivaretas i forhandlingene.
Etter at ministerkonferansen i 2003 endte uten
positivt resultat, ble det klart at det ikke ville være
mulig å avslutte forhandlingene innen 1. januar
2005 som forutsatt. I juli 2004 ble det imidlertid oppnådd
enighet om et rammeverk med retningslinjer for de videre forhandlingene,
med særlig vekt på landbruk og markedsadgang for
industrivarer. Retningslinjene fastslår at det for landbruk
blant annet skal forhandles videre om nedbygging av handelsvridende
støtte til innenlandsk produksjon, avvikling av eksportstøtte
og nedbygging av tollsatser. Også for industrivarer skal
det arbeides videre med tollreduksjoner. Rammeverket innebar videre
at det ble startet forhandlinger om forenkling av handelsprosedyrer.
På dette grunnlaget er forhandlingene videreført
med et høyt aktivitetsnivå. Målet er
at medlemslandene skal bli enige om hovedelementene i en endelig
avtale under den neste ministerkonferansen i Hong Kong i desember
2005. I så fall vil Doha-runden kunne avsluttes i løpet
av 2006.
For Norge er forhandlingene om det forpliktende, multilaterale
handelssystemet viktige. Multilaterale avtaler er det beste virkemiddel
mot vilkårlighet, diskriminering, proteksjonisme og den
sterkestes rett. Stabile og forutsigbare rammer for verdenshandelen
er av avgjørende betydning for å sikre økonomisk
vekst og velstandsutvikling. Helheten i systemet må vektlegges selv
om Norge ikke får gjennomslag for alle synspunkter og krav.
Viktige områder for Norge er antidumping
og lignende handelstiltak. Dagens antidumpingregelverk åpner
for misbruk, og for at industrilobbyer i enkelte land kan presse
egne myndigheter til å innføre ekstratoll for å ramme
import som kan utkonkurrere deres egne produkter. Regjeringen mener
derfor at det i forhandlingene må arbeides for at antidumpingregelverket
klargjøres, slik at det i framtiden blir mindre skjønnsbasert.
Fra norsk side legges det også vekt på forhandlingene
om handelsforenkling, som har som mål å gjøre
blant annet grensepassering og fortollingsprosedyrer enklere, bedre
og mindre kostnadskrevende.
Komiteen tar dette til orientering.
EU, Sveits og Norge har samordnet opprinnelsesreglene
i sine GSP-systemer for blant annet å muliggjøre
kumulasjon med opprinnelsesprodukter fra EU, Sveits og Norge som
anvendes i produksjon i et utviklingsland. For å sikre
ensartet forståelse av felles opprinnelsesregelverk har
EU, Sveits og Norge blitt enige om et sett av «forklarende
anmerkninger» til den såkalte kumulasjonsordningen.
Disse anmerkningene vil innarbeides som en integrert del av det
norske GSP-systemet. EU vil i løpet av 2005 og 2006 revidere
sitt GSP-system. Toll- og avgiftsmyndighetene følger utviklingen
i EU nøye med tanke på eventuelle tilsvarende
endringer i det norske systemet.
På oppdrag fra Utenriksdepartementet
er det i 2005 gjennomført en uavhengig studie av GSP-ordningen. En
interdepartemental arbeidsgruppe under ledelse av Utenriksdepartementet
vil, blant annet med utgangspunkt i denne studien, gå gjennom
GSP-ordningen med sikte på å fremme forslag til
ytterligere forenklinger og forbedringer. Gjennomgangen vil bli
sett i sammenheng med de pågående forhandlinger
i WTO.
Komiteen tar dette til orientering.
Norge er en liten og åpen økonomi,
og omfattende internasjonal handel er viktig for å sikre
landets verdiskaping. Regjeringen mener derfor at en ny WTO-avtale
må prioriteres høyt. Stadig flere land inngår imidlertid
bilaterale og regionale frihandelsavtaler, noe som kan føre
til økt diskriminering av norske eksportører av
varer og tjenester på verdensbasis. På områder som
f.eks. handel med fisk kan det være vanskelig å få til
en liberalisering i WTO som kan motvirke denne potensielle diskrimineringen.
EFTAs bilaterale frihandelsavtaler anses derfor som et viktig supplement
til WTO for å sikre norsk markedsadgang, herunder for fisk,
i de voksende markedene utenfor EU. Det vises til proposisjonens
punkt 4.4.1 for en nærmere omtale av nye frihandelsavtaler.
Dersom tidspunktet for iverksettelse av de nye
frihandelsavtaler faller i budsjettperioden, anmoder departementet
om Stortingets fullmakt til å iverksette de tollmessige
sider av avtalene. Det vises til forslag til vedtak II.
Etter EØS-avtalen artikkel 19 skal
avtalepartene med to års mellomrom gjennomgå vilkårene
for handelen med landbruksråvarer (melk, kjøtt,
grønnsaker mv.) med sikte på en gradvis liberalisering.
Neste gjennomgang etter EØS-avtalen artikkel 19 starter
høsten 2005. Det vises til proposisjonens punkt 4.4.2 for
en nærmere redegjørelse av forhandlinger med EU
på landbruksområdet.
Som erstatning for bortfallet av den frie markedsadgangen
til de ti nye EU-medlemslandene, fikk Norge blant annet tollfrie
EU-kvoter for sild og makrell.
Under forhandlingene om EØS-utvidelsen
ble det utestående spørsmålet om transitt
gjennom Norge av fisk fanget av EU-fartøy koblet direkte
mot en tollfri tilleggskvote for Norge på 2 500
tonn reker. Det pågår en dialog med Kommisjonen
for å få en endelig avklaring på disse
spørsmålene, slik at transittordningen og rekekvotene
kan iverksettes.
EUs tiltredelsestraktat med Bulgaria og Romania
ble undertegnet 25. april 2005. Det må derfor
forhandles om vilkårene for en EØS-utvidelse.
Fra norsk side legges det vekt på at EØS-utvidelsen
får virkning fra samme tidspunkt som EU-utvidelsen.
Som et ledd i kampen mot helse- og miljøfarer
og terrorisme knyttet til vareførsel inn og ut av EU, ønsker Kommisjonen å opprette
en felles EU-strategi for risikoanalyser ved inn- og utførsel.
Næringslivet i EU- og EFTA-land er i utgangspunktet skeptiske
til det foreslåtte systemet med forhåndsdeklarering.
Finansdepartementet har gitt uttrykk for dette i høringsuttalelse. Kommisjonen
er innstilt på å inngå bilaterale avtaler med
Norge og andre berørte tredjeland for å forhindre unødige
handelsbarrierer.
I juni 2005 ble den norske oppdrettsnæringen
enig med Kommisjonen om en felles forståelse (Framework Understanding)
som innebar at de midlertidige antidumpingavgiftene ble erstattet
med et system med minstepris etablert under det midlertidige antidumpingtiltaket.
I forståelsen mellom næringen og Kommisjonen inngår
det også at det midlertidige antidumpingtiltaket, i lys
av det endelige utfallet i dumping-undersøkelsen, vil kunne
erstattes med et endelig antidumpingtiltak senest 22. januar
2006. Næringen og Kommisjonen vil drøfte innholdet
i et eventuelt endelig antidumpingtiltak utover høsten
2005.
Den såkalte fiskeaksjonen, med kontroll
av opprinnelsesbevis utstedt av norske eksportører ved
eksport av fisk og fiskevarer til EU, er avsluttet. Toll- og avgiftsetaten
har vært i en løpende dialog med Kommisjonen mht.
kontrollresultater. Mulige tiltak for å gjenopprette tilliten
til opprinnelsesbevis utstedt av norske eksportører som
eksporterer fisk til EU er diskutert. Det er enighet om behov for
enkelte tiltak og presiseringer av vilkår for utstedelse
av opprinnelsesbevis ved eksport.
Som en oppfølging av Regjeringens handlingsplan mot økonomisk
kriminalitet vil kontroller på eksportområdet
generelt bli prioritert fremover, blant annet med tanke på Norges
omdømme som eksportnasjon. Toll- og avgiftsetaten vil kontrollere
fiskeribransjen med sikte på å avdekke feil avgitte
opprinnelseserklæringer og andre typer feildeklareringer
i forbindelse med eksport av fisk.
Norge har deltatt i en arbeidsgruppe for revisjon
av opprinnelsesreglene i det europeiske kumulasjonsområdet
(EU, EFTA-landene, Bulgaria, Romania og Tyrkia), nedsatt av Kommisjonen.
Gruppens mandat er å utarbeide forslag til forenkling av
opprinnelsesreglene i alle de europeiske frihandelsavtalene, herunder
EØS-avtalen. Arbeidsgruppen har avgitt sin rapport til
Kommisjonen, hvor saken ligger til vurdering.
Kommisjonen har nedsatt en annen arbeidsgruppe med
deltakelse fra EFTA-landene. Arbeidsgruppen har studert mulighetene
for å etablere en frittstående konvensjon for
opprinnelsesregler. Gruppen har avgitt sin rapport til Kommisjonen,
hvor saken ligger til vurdering.
EØS-komiteen vil i løpet av
høsten vedta endringer av EØS-avtalens protokoll
4 (opprinnelsesreglene), som innebærer at denne protokollen
er oppdatert med de nye reglene om EuroMed kumulasjon, jf. punktet like
nedenfor.
EU og EFTA-landene har, som et ledd i Barcelona-prosessen
ledet av EU, blitt enige om å knytte de andre landene rundt
Middelhavet tettere til de europeiske frihandelsavtalene gjennom
et sett av identiske opprinnelsesregler.
I løpet av 2005 og 2006 pågår
implementeringsfasen, ved at opprinnelsesprotokollene i EØS-avtalen,
EFTA-konvensjonen og i alle de andre aktuelle frihandelsavtalene
blir erstattet med den nye omforente teksten. Ordningen betegnes
som EuroMed-kumulasjonen.
Finansdepartementet har i tolltariffens innledende bestemmelser § 12
annet ledd den nødvendige fullmakten fra Stortinget til å gjennomføre
de nødvendige tekniske endringene i opprinnelsesreglene
i frihandelsavtalene inngått mellom Norge og fremmed stat
eller gruppe av stater.
Komiteen viser til punkt 5.7.2
der den slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-,
avgifts- og tollvedtak til tollvedtak og tar for øvrig
omtalen til orientering.
Det vises til proposisjonens punkt 4.5. for
en nærmere redegjørelse om forvaltning av tollregimet
for landbruksvarer.
Komiteen tar redegjørelsen
om forvaltning av tollregimet for landbruksvarer i proposisjonens
punkt 4.5 til orientering.
For å tette en utilsiktet uthuling
av importvernet for landbruksvarer ble regelverket for tollbehandling
av landbruksvarer som bearbeides i utlandet, endret med virkning
fra 1. juli 2005, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2005.
Finansdepartementet fastsatte 13. desember
2004 forskrift om preferensielle opprinnelsesregler. Forskriften
trådte i kraft 1. januar 2005 og definerer vilkårene
for hvordan en vare kan sies å ha «opprinnelsesstatus» i
et bestemt land, og derved tilfredsstille vilkårene for å oppnå en
gunstigere tollbehandling enn den ordinære tollbehandlingen
et land pålegger varer.
Arbeidet med et forslag til ny lov om toll og
vareførsel og stortingsvedtak om toll er nå i
sluttfasen. Forslaget til ny lov vil bli sendt på høring.
Lovrevisjonen er hovedsakelig av teknisk karakter. Siktemålet
er å gjøre regelverket enklere og mer tilgjengelig.
Bakgrunnen for revisjonsarbeidet har vært at det lenge
har vært behov for å se nærmere på strukturen
i regelverket, og særlig på plasseringen av de
materielle reglene om toll i Stortingets årlige budsjettvedtak.
Toll- og avgiftsdirektoratet har på oppdrag
fra Finansdepartementet utarbeidet et utkast til nytt regelverk
for toll- og særavgiftsfri tildeling og oppbevaring av
proviant (mat, drikke og tobakk) til skip og luftfartøyer
mv. Bakgrunnen for forslaget er et behov for modernisering og forenkling
av provianteringsreglene. Utkast til nytt regelverk er nå til
vurdering i departementet. Det tas sikte på at forslag
til endringer vil bli sendt på høring innen utløpet
av 2005.
Som et ledd i en mulig overgang til et nytt
regelverk, foreslås det endringer i tolltariffens innledende
bestemmelser §§ 20 og 24, samt Stortingets
vedtak om avgift på alkohol § 2 første
ledd bokstav c nr. 2 og 3, alkoholfrie drikkevarer mv. § 3
første ledd bokstav c nr. 2 og 3, drikkevareemballasje § 3
første ledd bokstav d nr. 2 og 3, tobakkvarer § 3
første ledd bokstav c nr. 2 og 3, sjokolade- og sukkervarer § 2
første ledd bokstav c nr. 2 og 3 samt sukker mv. § 3
første ledd bokstav c nr. 2 og 3.
Endringene åpner for nytt regelverk,
men medfører inntil videre ingen materielle endringer av
dagens rettstilstand. Det vises til forslag til vedtak I.
Komiteen viser til punkt 5.7.2
der den slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-,
avgifts- og tollvedtak til tollvedtak og tar for øvrig
omtalen til orientering.
I Stortingets plenarvedtak om tollavgifter for
budsjettåret 2005 er Finansdepartementet gitt fullmakt
til å innarbeide nye tekniske endringer i tolltariffen.
Også for budsjetterminen 2006 kan det være behov
for endringer blant annet som følge av at det oppdages
feil som må rettes opp, eller at ord og uttrykk bør
endres for å gjøre tolltariffen mer korrekt og
entydig i forhold til den engelske og franske originalteksten. Felles
for de aller fleste tekniske endringene er at de ikke, eller kun i
helt ubetydelig grad, vil påvirke varens tollbelastning. For å imøtekomme
det praktiske behovet for justeringer og for å forenkle
saksbehandlingen, ber departementet også i år
om fullmakt til å iverksette slike tekniske endringer.
Det vises til forslag til vedtak III.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak til
vedtak om tollavgifter for budsjetterminen 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at grensen for tollfri import har stått uendret siden
1975 og er på 200 kroner. Disse medlemmer ønsker
derfor å justere denne grensen til 1 000 kroner.
En slik økning vil i praksis bare bety en konsumprisjustering
av denne grensen. Særlig det forhold at Posten tar urimelig
høye gebyrer for fortolling, hvilket gjør innfortolling
over gjeldende grense uforholdsmessig dyrt taler for en heving av
grensen. Prisen for denne tjenesten er pr. 1. august 2005
170 kroner i fortollingspris pr. oppdrag når Posten fortoller
for forbrukeren.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
grensen for tollfri import til 1 000 kroner."
Disse medlemmer viser til at
endringen først og fremst vil ha provenyvirkning for merverdiavgiften.