90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1
(2004-2005) | | St.prp. nr.
1
(2004-2005)
med Tillegg nr. 1 |
| | | | | |
Utgifter i hele kroner |
Landbruks- og matdepartementet |
1100 | | Landbruks-
og matdepartementet (jf. kap. 4100) | 122 094
000 | | 122 094
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 116 470 000 | | 116 470 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer, kan overføres, kan nyttes under post
50 | 5 203 000 | | 5 203 000 |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter
| 221 000 | | 221 000 |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 200 000 | | 200 000 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og
kunnskapsutvikling m.m . | 121 345
000 | | 121 345
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 65 285 000 | | 65 285 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 42 079 000 | | 42 079 000 |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 13 981 000 | | 13 981 000 |
1115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 4115) | 1 162
567 000 | | 1 162
567 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 093 685 000 | | 1 093 685 000 |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 68 882 000 | | 68 882 000 |
1138 | | Støtte
til organisasjoner | 17 100
000 | | 17 100
000 |
| 70 | Støtte til organisasjoner, kan overføres | 17 100 000 | | 17 100 000 |
1139 | | Genressurser,
miljø- og ressursregistreringer | 30 796
000 | | 30 796
000 |
| 70 | Tilskudd til miljø-
og ressurstiltak, kan overføres | 14 162 000 | | 14 162 000 |
| 71 | Tilskudd til generessursforvaltning, kan overføres | 16 634 000 | | 16 634 000 |
1141 | | Kjøp
av forvaltningsstøtte innen miljø- og næringstiltak
i landbruket | 33 949
000 | | 33 949
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
næringsøkonomisk dokumentasjon
og analyse | 20 066 000 | | 20 066 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling
i skogbruket | 13 883 000 | | 13 883 000 |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | 318 681
000 | | 318 681
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 149 579 000 | | 149 579 000 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren, kan overføres | 1 071 000 | | 1 071 000 |
| 71 | Tilskudd til små slakteri, kan overføres | 4 239 000 | | 4 239 000 |
| 72 | Erstatninger, overslagsbevilgning | 302 000 | | 302 000 |
| 73 | Tilskudd til erstatninger
m.m. ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer, overslagsbevilgning | 39 103 000 | | 39 103 000 |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen
planteforedling og oppformering, kan
overføres | 11 267 000 | | 11 267 000 |
| 75 | Tilskudd til matkorn, overslagsbevilgning | 113 120 000 | | 113 120 000 |
1144 | | Ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket | 7 313
000 | | 7 313
000 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m., kan overføres | 7 313 000 | | 7 313 000 |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | 150 991
000 | | 150 991
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 148 923 000 | | 148 923 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 2 068 000 | | 2 068 000 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 4146) | 82 454
000 | | 82 454
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 82 454 000 | | 82 454 000 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. Kap. 4147) | 52 497
000 | | 52 497
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 37 104 000 | | 37 104 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold, kan overføres | 3 232 000 | | 3 232 000 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer
| 659 000 | | 659 000 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark, kan overføres | 11 502 000 | | 11 502 000 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 68 089
000 | | 68 089
000 |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m., kan overføres | 8 089 000 | | 8 089 000 |
| 71 | Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning | 60 000 000 | | 60 000 000 |
1149 | | Verdiskapings
og utviklingstiltak i landbruket | 336 170
000 | | 336 170
000 |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets
Utviklingsfond (LUF) | 295 500 000 | | 295 500 000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 170 000 | | 3 170 000 |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket,
kan overføres | 37 500 000 | | 37 500 000 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 4150) | 10 767
749 000 | | 10 767
749 000 |
| 50 | Fondsavsetninger | 296 700 000 | | 296 700 000 |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres | 208 000 000 | | 208 000 000 |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning | 1 958 300 000 | | 1 958 300 000 |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres | 6 482 285 000 | | 6 482 285 000 |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres | 225 110 000 | | 225 110 000 |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres | 1 597 354 000 | | 1 597 354 000 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | 95 000
000 | | 95 000
000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 33 500 000 | | 33 500 000 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid
| 5 800 000 | | 5 800 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, kan overføres | 53 900 000 | | 53 900 000 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 000 | | 1 800 000 |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 24 083
000 | | 24 083
000 |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift
| 16 922 000 | | 16 922 000 |
| 73 | Avviklingskostnader | 232 000 | | 232 000 |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger
| 6 929 000 | | 6 929 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 11 | 13
390 878 000 | | 13
390 878 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4100 | | Landbruks-
og matdepartementet (jf. kap. 1100) | 429 000 | | 429 000 |
| 1 | Refusjoner m.m . | 429 000 | | 429 000 |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | 737 926
000 | | 737 926
000 |
| 1 | Gebyr og avgifter | 736 926 000 | | 736 926 000 |
| 2 | Driftsinntekter og refusjoner
mv. . | 1 000 000 | | 1 000 000 |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | 29 217
000 | | 29 217
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m . | 29 217 000 | | 29 217 000 |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | 11 374
000 | | 11 374
000 |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter
| 9 306 000 | | 9 306 000 |
| 2 | Sideutgifter | 2 068 000 | | 2 068 000 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 1146) | 28 641
000 | | 28 641
000 |
| 2 | Driftsinntekter | 28 641 000 | | 28 641 000 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. Kap. 1147) | 30 000 | | 30 000 |
| 1 | Refusjoner m.m . | 30 000 | | 30 000 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 1150) | 145 000
000 | | 145 000
000 |
| 80 | Markedsordningen for korn
| 145 000 000 | | 145 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 11 | 952
617 000 | | 952
617 000 |
| | Netto
rammeområde 11 | 12 438
261 000 | | 12 438
261 000 |
Rammeområde 11
(Landbruk)
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2005 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 1100 post 1 | kap. 4100 post 1 |
kap. 1115 post 1 | kap. 4115 post 2 |
kap. 1143 post 1 | kap. 4143 post 1 |
kap. 1145 post 1 | kap. 4145 post 1 |
kap. 1145 post 21 | kap. 4145 post 2 |
kap. 1146 post 1 | kap. 4146 post 2 |
kap. 1147 post 1 | kap. 4147 post 1 |
2. overskride kap. 1100
Landbruks- og matdepartementet, post 45 Store utstyrskjøp
og vedlikehold, med et beløp som tilsvarer merinntektene
fra salg av eiendom. Ubrukte merinntekter fra salg av eiendom kan
regnes med ved utregning av overførbart beløp
under bevilgningen.
III
Forskuttering av utgifter
til tvangsflytting av rein
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2005 kan overskride bevilgningen under kap. 1147 Reindriftsforvaltningen,
post 1 Driftsutgifter, med inntil 0,5 mill. kroner i sammenheng
med forskuttering av utgifter til tvangsflytting av rein.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2005 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1148 | | Naturskade - erstatninger
og sikring | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m. | 2 mill. kroner |
| 71 | Naturskade, erstatninger
| 41 mill. kroner |
V
Salg av fast eiendom
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2005 kan selge innkjøpt og opprinnelig statseiendom for
inntil 5 mill. kroner.
VI
Avgifter på matproduksjon
(kap. 4115)
a) Stortinget
samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2005 kan oppkreve
matproduksjonsavgifter begrenset oppad til følgende satser:
1. Avgift på norskprodusert
kjøtt med en sats på kr 0,45 pr. kg.
2. Avgift på andre norskproduserte
animalia med en sats på 1,76 prosent.
3. Avgift på norskproduserte vegetabilier
med en sats på 0,80 prosent.
4. Avgift på fisk landet fra EØS-fartøy
med en sats på kr 14,20 pr. mottatt tonn råstoff.
5. Avgift på fisk landet fra tredjelandsfartøy
med en sats på kr 29,70 pr. mottatt tonn.
6. Avgift på fisk tatt om bord
på norsk fabrikkfartøy eller omlastet til utenlandsk
fartøy med en sats på kr 14,20 pr. mottatt tonn.
7. Avgift på produksjon av oppdrettsfisk
med en sats på kr 14,20 pr. mottatt tonn fisk til slakting.
8. Avgift på innfrysing av fisk
med en sats på kr 1,30 pr. mottatt tonn.
9. Avgift på fisk som skal benyttes
til mel og olje med en sats på kr 1,90 pr. mottatt tonn.
10. Avgift på importerte fisk
og fiskevarer med en sats på kr 14,20 pr. tonn.
11. Avgift på importerte råvarer,
unntatt fisk og fiskevarer, med en sats på 1,29 pst.
12. Avgift på importerte ferdigvarer
og halvfabrikata, unntatt fisk og fiskevarer, med en sats på 0,80
pst.
b) Avgiftene skal dekke kostnader ved tilsyn
og kontroll. Avgiftene oppkreves i henhold til lov om matproduksjon
og mattrygghet mv. (Matloven) § 21, lov 20. desember 1974
nr. 73 om dyrevern § 30a, lov 4. desember 1992 nr. 130
om husdyravl § 6a og lov 15. juni 2001 nr. 75 om veterinærer
og annet dyrehelsepersonell § 37a.
Ved Stortingets vedtak 25. november 2004 er
netto utgiftsramme for rammeområde 11 fastsatt til kr 12
438 261 000. Dette er uendret i forhold til framlegget fra Regjeringen
i St.prp. nr. 1 (2004-2005) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til
budsjett for rammeområde 11 som har som målsetting å være
et budsjett hvor matpolitikken vil stå sentralt, og hvor
fokus er på mattrygghet, livskvalitet, matproduksjon og
næringsutvikling. Navneskiftet på departementet
til Landbruks- og matdepartementet er da også med og understreker
dette. Disse medlemmer ser helheten og hensiktsmessigheten
ved at landbruks- og matpolitikken favner over hele produksjonskjeden
fra jord og fjord til bord. Det er viktig å sikre både
en nasjonal matproduksjon og trygge matvarer uavhengig av om produktene
er produsert nasjonalt eller importert, men samtidig har landbruks-
og matpolitikken andre viktige samfunnsmål å fylle.
Disse medlemmer er enige i at
hovedformålet med landbruks- og matpolitikken er økt
verdiskaping og livskvalitet tuftet på en bærekraftig
forvaltning av landbruket og bygdenes ressurser. Disse medlemmer ser
betydningen av en helhetlig tilnærming der helse-, miljø-
og forbrukerhensyn tas. Mat og foredling av denne er viktig for
den lokale og nasjonale egenart, opplevelse, kultur og reiseliv
og dermed også som grunnlag for økt verdiskaping
og ny næringsutvikling.
Disse medlemmer ser en klar sammenheng
mellom målsettingene og prioriteringene i matpolitikken og
opprettelsen av Mattilsynet 1. januar 2004, og støtter
opp under dette.
Disse medlemmer støtter
opp under en mest mulig realistisk landbrukspolitikk som må ta
utgangspunkt i behovet for strukturendringer og effektivisering
i hele produksjonskjeden fra primærproduksjon fram til
forbruker. Disse medlemmer er enige i at disse utfordringene
må møtes ved å gi større frihet
og flere valgmuligheter for aktive jordbruksvirksomheter. Samtidig
skal det satses på alternativ næringsutvikling, slik
at dette vil gi grunnlag for en mer robust og framtidsrettet landbruksproduksjon
over hele landet. Disse medlemmer er enige i at en
variert bruksstruktur samtidig vil bidra til å nå flere
viktige samfunnsmål.
Disse medlemmer støtter
opp under strategien for Landbruk Pluss hvor målsettingen
er å vise tydelige strategier for å møte
endringene i de internasjonale rammevilkårene. Denne strategien
skal bygge opp under og medvirke til at landbrukspolitikken i større grad
tilrettelegger for å utvikle ny aktivitet og attraktive
boplasser.
Disse medlemmer er enige i fortsatt
prioritering av arbeidet med forenkling av virkemidler som unødvendig
setter grenser for næringsutvikling, bosetning og arealdisponering
samt økt satsing på nyskaping og kunnskapsutvikling.
Det er viktig å stimulere nyskaping og innovasjon gjennom å skape
møteplasser og nettverk og styrke båndene mellom
forskning, utvikling og kommersialisering.
Disse medlemmer synes også det
er viktig med den fortsatte prioriteringen av utfordringene rundt gjengroing
av kulturmark og nedbygging av jordbruksareal, samt styrking av
regional- og distriktspolitikken for å sikre bosetting,
verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn over hele landet.
Disse medlemmer vil også vise
til at et desentralisert landbruk med variert bruksstruktur er viktig både
av beredskapshensyn og av hensyn til behovet for trygg mat. Landbruket
spiller også en vesentlig rolle for å sikre levende
bygder og spredt bosetting. Økt fokus på forbrukerne
er ikke i disfavør av et fortsatt desentralisert landbruk. Disse
medlemmer ser det som viktig å legge til rette
for økte inntektsmuligheter for aktive utøvere
og for å sikre den fremtidige rekrutteringen til landbruket.
På denne måten vil prioriteringer innenfor landbruket
bidra med å sikre bosetting, verdiskaping og levedyktige
lokalsamfunn over hele landet.
Disse medlemmer viser til rammeverket
for videre WTO-forhandlinger som ble fastsatt i Genève
1. august 2004. Fra norsk side er det en målsetting i forhandlingene å sikre
et resultat som gir handlingsrom for å videreføre
en nasjonal landbrukspolitikk. Forhandlingene er nå inne
i en prosess med sikte på å konkretisere innholdet
i rammeverket. Mange spørsmål gjenstår
til de videre forhandlingene. Disse medlemmer ser
det som hensiktsmessig at en bredere gjennomgang gjennomføres
når forhandlingene er kommet lenger og det foreligger et
mer konkret grunnlag for en gjennomgang enn i dag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til vedtak i Stortinget 25. november 2004 om rammeområde
11. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett slik det fremkommer i Budsjett-innst. S. I (2004-2005). Disse
medlemmer vil ikke fremme egne forslag innenfor vedtatt
ramme.
Disse medlemmer vil føre
en politikk som legger grunnlag for et levedyktig og bærekraftig
landbruk i hele landet. Disse medlemmer mener hovedoppgaven
for norsk landbruk skal være å produsere helsemessig
trygg mat av høy kvalitet og sikre langsiktig matforsyning. Disse
medlemmer vil understreke at landbrukets samfunnsnytte bygger
på et forbrukerrettet landbruk som skal bidra til å produsere
og forsyne landets innbyggere og industri med trygge matvarer av
høy kvalitet, og i tillegg levere andre varer og tjenester
basert på næringens samlede ressurser. Disse
medlemmer viser til at man gjennom jordbruksproduksjonen
oppnår en rekke andre samfunnsmål ut over matproduksjon.
Disse medlemmer vil peke på at
internasjonale avtaler og markedsforhold i stadig større
grad påvirker handlingsrommet for den nasjonale landbrukspolitikken,
samtidig som den åpne handelen over landegrensene gir større
markedsmuligheter for norske virksomheter og norsk landbruk. Disse
medlemmer mener de nye utfordringene innen landbruket, næringsmiddelindustrien
og matvaresektoren må møtes med en aktiv landbrukspolitikk.
Disse medlemmer viser til de
utfordringene som landbruket står overfor. Dette krever
en aktiv landbrukspolitikk, hvor en ser landbrukets betydning i
et større perspektiv, det gjelder selvsagt matproduksjon, men
også bosetting, kulturlandskap og ikke minst landbrukets
betydning i reiselivssammenheng.
Disse medlemmer viser til de
utfordringene som gjelder WTO, men mener det er fullt mulig å ha
en nasjonal strategi for hvordan norsk landbruk skal kunne ivaretas. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig at helheten
i landbrukspolitikken i sterkere grad må settes på dagsorden
når vi ser resultatet av forhandlingene i WTO.
Disse medlemmer viser til forslaget
om å nedsette en "kommisjon" for å løfte
næringens utfordringer. Dette vil bety at en ser landbrukets betydning
i et større perspektiv og at en får diskutert næringa
og utfordringene knyttet til matproduksjonen på et høyt
politisk nivå. Det vil etter disse medlemmers vurdering
være viktig at næringa og næringsmiddelindustrien
blir godt representert i en slik sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den internasjonale utviklingen bærer bud om endrede
rammebetingelser for jordbruket. Nå som rammene er lagt
for de videre WTO-forhandlinger, mener disse medlemmer det blir
viktig å tilpasse de nasjonale betingelser for jordbruket
til en ny konkurransesituasjon.
Disse medlemmer mener utviklingen
av en robust produksjon basert på markedsøkonomiske
kriterier må ha topp prioritet og må utvikles
før importvernet faller. I denne sammenheng vil disse medlemmer peke
på at det kan være fornuftig først å høste
erfaring på noen områder, f.eks. egg- og fjørfesektoren.
Disse medlemmer vil i denne forbindelse
minne om Dokument nr. 8:3 (2004-2005) om å oppheve markedsreguleringen
for egg og fjørfe.
Disse medlemmer er skuffet over
at de øvrige partier på Stortinget ikke har tatt
et oppgjør med det jordbrukspolitiske styringssystemet
og det juridiske grunnlaget for jordbrukspolitikken som i stor grad
ble utformet i mellomkrigstiden under helt andre forhold. Disse
medlemmer mener resultatet av mer enn 60 år med
en gjennomregulert landbruksnæring beviser at den førte
politikken har vært mislykket fordi man ikke har nådd
ambisiøse mål knyttet til bosetting, sysselsetting
og inntektsnivå. Videre har jordbrukspolitikken betydd
betydelige kostnader i form av offentlige utgifter, høye
priser på matvarer og innskrenket næringsfrihet
for bønder. Disse medlemmer vil peke på at
administrative priser, konsesjoner, produksjonskvoter og selektive
støtteordninger har vært ødeleggende
for entrepenørskapet hos primærprodusentene.
Disse medlemmer mener det haster
med å innføre en ny landbrukspolitikk gjennom
en entreprenørskapsmodell. Dette vil kreve en radikal endring av
rammebetingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede næringsliv. Disse
medlemmer vil hevde at et sentralt element i dette vil være å styrke
den private eiendomsretten. Det krever blant annet at loven som
regulerer eiendomsomsetningen fjernes.
Disse medlemmer mener at konsesjonspolitikken
og offentlig fastsatte eiendomspriser reduserer entreprenørenes
forventninger og investeringslyst fordi de risikerer ikke å få avkastning
av kapitalen som blir investert. Videre må bo- og drivepliktsbestemmelsene
i odels- og konsesjonslovgivningen fjernes. Disse medlemmervil i denne forbindelse vise til Dokument
nr. 12:4 (2003-2004) om opphevelse av Grunnloven § 107
(Odels- og aasætesretten maa ikke oppheves) og Dokument
nr. 8:74 (2003-2004) om at skogeiere som utsettes for ekspropriasjon
eller ulike verneformer av skogseiendom, tilkjennes erstatning på samme
nivå som ved salg av skogeiendommer.
Disse medlemmer vil hevde at
konkurranse er den viktigste forutsetning for et godt entreprenørmiljø. Det
innebærer at de etablerte ordningene som hindrer dette,
bør avvikles. Dette gjelder også jordbruksavtalen og
de forvaltningsoppgaver som den er med å finansiere. Videre
bør alle former for produksjons- og markedsreguleringer
som begrenser eller hindrer konkurranse, avvikles. Produksjonskvoter
og begrensninger i husdyrproduksjonen bør avskaffes og
fri etablering i alle produksjoner gjenopprettes. Disse medlemmer vil
kun beholde produksjonsbegrensninger som sikrer miljøet,
f.eks. krav om spredeareal for gjødsel. Denne typen krav ødelegger
ikke konkurransen i markedet. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til egne anmodningsforslag om deregulering av
jordbruket i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til avtalen
mellom regjeringspartiene Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre og Fremskrittspartiet om statsbudsjettet for 2005, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2004-2005).
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke den store betydningen landbruket har for det norske
samfunnet. Landbruket er viktig av mange grunner: Landbruket skal
både sikre våre innbyggere trygg mat, ta vare
på vårt kulturlandskap og sikre bosetting i Distrikts-Norge. Disse medlemmer er
bekymret for den sterke reduksjonen i antall bruk, og mener det
må tilstrebes å få redusert denne utviklinga
de neste årene. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av et allsidig landbruk der det også er plass
for de små bruk og deltidsbonden. Samtidig registreres
det som positivt at arealet for matproduksjon er relativt stabilt. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at landbruket
står foran en rekke krevende utfordringer framover. En
av disse er å få økt andelen av økologisk
produksjon. I dette arbeidet er det helt avgjørende med
et langt tettere samarbeid med butikkjedene slik at markedsføring
og profilering blir prioritert. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 25 mill. kroner mer til økologisk
landbruk. Den nye dyrevernmeldinga er positiv for landbruket. Disse
medlemmer forventer at dyrevelferd gis høy prioritet
framover i forbindelse med jordbruksoppgjørene, og særlig
må fjørfe, pelsdyr og transport av dyr gis oppmerksomhet
da disse medlemmer mener det på disse områdene
er mest kritikkverdige forhold. Disse medlemmer viser
til at Stortinget har vedtatt forbud mot kastrering av hanngris
fra 2009, og ønsker å intensivere dette arbeidet
ved å bevilge 5 mill. kroner ekstra til dette. Rekruttering
til landbruksnæringa er viktig. Disse medlemmer ønsker
derfor å avsette 5 mill. kroner til et forprosjekt for å styrke
rekruttering i denne næringa. Matavgiftene i Norge er svært
høye. Disse medlemmer har, siden Mattilsynet
ble etablert, framhevet dette, og vil redusere matavgiftene med
ytterligere 40 mill. kroner i 2005. Avrenning fra landbruket er
et stort problem mange steder i landet. Disse medlemmer ønsker derfor å avsette
10 mill. kroner for å intensivere dette arbeidet. Disse
medlemmer mener tiden er overmoden for en offensiv satsing
på utnyttelse av bioenergi som fornybar energiressurs. Disse
medlemmer setter derfor av 50 mill. kroner til en handlingsplan
for bioenergi. Bevilgningene til skogplanting og skogkultivering
er redusert kraftig de siste åra. Disse medlemmer mener
dette er dramatisk for skogbruket mange steder i landet og vil derfor øke bevilgningene
til dette med 15 mill. kroner. Mange steder har langsiktige investeringer
vært prioritert fram til nå, og dette er viktig
i skogbruket. Dersom bevilgningene ikke økes, vil både
skogplanting, tynning og ungskogpleie bli nedprioritert, og dette
er svært uheldig i et langsiktig perspektiv. Regjeringen
foreslår ny skatt på salg av landbrukseiendommer. Disse medlemmer er
uenig i dette. I en strategi for økt økologisering
av landbruket må bruken av kunstgjødsel reduseres. Disse
medlemmer vil derfor ta inn 50 mill. kroner i kunstgjødselavgift.
Reindrifta er ei viktig næring i Norge, særlig
i samiske områder i nord. Disse medlemmer mener
reindrifta står foran svært store utfordringer
for å få antall rein i samsvar med beitegrunnlaget.
I dette arbeidet blir det svært viktig å få etablert
et langt sterkere markedsapparat slik at det kan omsettes mer reinkjøtt.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at norsk landbruk og matproduksjon sysselsetter ca. 120 000
personer og har en produksjonsverdi på om lag 150 mrd.
kroner på årsbasis. I sum er dette ca. 30 pst.
av norsk industris totale produksjonsverdi.
Landbruket og matindustrien bidrar med stor
verdiskaping i distriktene og er på den måten
av vesentlig betydning for å sikre bosetningsmønsteret.
Dette medlem mener det er grunn
til å peke på at jordbruksnæringen driver
med biologiske prosesser og kan derfor ikke uten videre sammenlignes
med næringslivet for øvrig. Landbruksnæringen
må tenke langsiktig og er derfor svært avhengig
av forutsigbare rammebetingelser.
Dette medlem mener det er grunn
til å peke på at Samarbeidsregjeringen i løpet
av den tiden den har sittet ved makten, på vesentlige punkter
har foreslått endringer til skade for landbruket. I forslaget
til statsbudsjett for 2005 foreslår regjeringspartiene å innføre gevinstbeskatning
av landbrukseiendommer som er eid i mer enn 10 år. I denne
forbindelse går regjeringspartiene på Stortinget
inn for å begrense skadeomfanget av forslaget fra deres
egen regjering, ved å unnta generasjonsskifter fra en slik
skatteregel. Men samtidig blir det vanskeligere for unge mennesker
som ønsker seg inn i næringen å overta
et gårdsbruk, fordi selgeren vil måtte dekke inn
skattebelastningen gjennom økt salgspris. Fradragsretten
for vedlikehold blir fjernet fra og med 1. januar 2005. Gjennomsnittsligningen
for skogbruk fjernes. Effekten av disse endringene kjenner ingen,
og de er ikke utredet.
Dette medlem har lagt merke til
at departementet bare følger opp Skauge-utvalgets forslag
om å fjerne en del av særfradragene for landbruket,
men at departementet ikke følger opp anbefalingen om å konsentrere innsatsen
ved å øke jordbruksfradraget. Dette medlem foreslår
derimot å heve jordbruksfradraget med 10 000 kroner.
Dette medlem vil videre vise
til endringene i tomtefesteloven. Grunneiere tvinges til å avstå bortfestede
tomter, som av fester seinere kan selges videre med svært
stor fortjeneste.
Dette medlem finner også grunn
til å minne om at denne regjeringen har kuttet overføringene
over jordbruksavtalen med 1,3 mrd. kroner så langt i inneværende
stortingsperiode.
Dette medlem viser til at norsk
landbruk står overfor betydelige utfordringer i tiden som
kommer. Den framforhandlede WTO-avtalen i Genève har lagt føringer
for sluttforhandlingen av Doha-runden, som vil kunne gi dramatiske
utslag for norsk landbruk. Dette medlem mener det
er viktig å bygge bredest mulige allianser både
nasjonalt og internasjonalt i de videre WTO-forhandlingene. Dette
er av stor betydning for å legge til rette for et aktivt
landbruk over hele landet. Ren og trygg mat, og et velholdt kulturlandskap er
verdier vi som samfunn skal ta oss råd til å prioritere.
Dette medlem mener det er et
grunnleggende ansvar å føre en politikk som ivaretar
disse verdiene i norsk landbruk. Gjennom å gi de som ønsker
landbruk som levevei muligheter til å hente en inntekt
som står i samsvar med arbeidsmengden på bruket,
vil vi bidra til å sikre framtidig ressursutnyttelse i
landbruksnæringa. Dette medlem ønsker
en variert bruksstruktur, for å ivareta både næringa
og bygdekulturen.
Dette medlem viser til at Regjeringen
foreslår en kraftig økning på miljøavgiftene
på plantevernmiddel i landbruket. Dette medlem mener
forslaget er dårlig begrunnet. Det er nettopp lagt fram
en evaluering av handlingsplanen for redusert risiko ved bruk av plantevernmiddel.
Hovedkonklusjonen er at faglig arbeid over tid gir resultater, ikke økt
bruk av avgifter.
Dette medlem fremmer ikke forslag
innenfor ramme 11.
For nærmere omtale av de enkelte skatteforslagene vises
det til Senterpartiets merknader under ramme 23.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjoners
primærstandpunkter under rammeområde 11 presentert.
Tabellen viser budsjettforslag
fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de framkommer i finansinnstillingen. Avvik
i forhold til Regjeringens forslag i parentes
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tl.
nr. 1 | H, KrF | A | FrP | SV | Sp |
| | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
1100 | | Landbruks-
og matdepartementet (jf. kap. 4100) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 116 470 | 116 470 (0) | 116 470 (0) | 84 470 (-32
000) | 106 470 (-10
000) | 116 470 (0) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer | 5 203 | 5 203 (0) | 5 203 (0) | 3 203 (-2
000) | 5 203 (0) | 5 203 (0) |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter | 221 | 221 (0) | 221 (0) | 221 (0) | 221 (0) | 221 (0) |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 200 | 200 (0) | 200 (0) | 200 (0) | 200 (0) | 200 (0) |
1112 | | Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver
og kunnskapsutvikling m.m. | | | | | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 65 285 | 65 285 (0) | 65 285 (0) | 65 285 (0) | 65 285 (0) | 65 285 (0) |
| 51 | Forvaltningsstøtte, utvikling
og kunnskapsformidling, Planteforsk | 42 079 | 42 079 (0) | 42 079 (0) | 30 079 (-12
000) | 42 079 (0) | 42 079 (0) |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 13 981 | 13 981 (0) | 13 981 (0) | 13 981 (0) | 13 981 (0) | 13 981 (0) |
1115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 4115) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 093 685 | 1 093 685 (0) | 1 093 685 (0) | 1 033 685 (-60 000) | 1 093 685 (0) | 1 093 685 (0) |
| 70 | Tilskudd til veterinær beredskap | 68 882 | 68 882 (0) | 68 882 (0) | 124 882 (+56
000) | 68 882 (0) | 68 882 (0) |
1138 | | Støtte
til organisasjoner | | | | | | |
| 70 | Støtte til organisasjoner | 17 100 | 17 100 (0) | 17 100 (0) | 17 100 (0) | 17 100 (0) | 17 100 (0) |
1139 | | Genressurser,
miljø- og ressursregistreringer | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til miljø-
og
ressurstiltak | 14 162 | 14 162 (0) | 14 162 (0) | 14 162 (0) | 14 162 (0) | 14 162 (0) |
| 71 | Tilskudd til generessursforvaltning | 16 634 | 16 634 (0) | 16 634 (0) | 16 634 (0) | 16 634 (0) | 16 634 (0) |
1141 | | Kjøp
av forvaltningsstøtte innen miljø- og næringstiltak
i landbruket | | | | | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
næringsøkonomisk dokumentasjon og analyse | 20 066 | 20 066 (0) | 20 066 (0) | 10 066 (-10
000) | 20 066 (0) | 20 066 (0) |
| 51 | Forvaltningsstøtte, utvikling
og kunnskapsformidling i skogbruket | 13 883 | 13 883 (0) | 13 883 (0) | 13 883 (0) | 13 883 (0) | 13 883 (0) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 149 579 | 149 579 (0) | 149 579 (0) | 124 579 (-25
000) | 149 579 (0) | 149 579 (0) |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren | 1 071 | 1 071 (0) | 1 071 (0) | 1 071 (0) | 1 071 (0) | 1 071 (0) |
| 71 | Tilskudd til små slakteri | 4 239 | 4 239 (0) | 4 239 (0) | 4 239 (0) | 4 239 (0) | 4 239 (0) |
| 72 | Erstatninger | 302 | 302 (0) | 302 (0) | 302 (0) | 302 (0) | 302 (0) |
| 73 | Tilskudd til erstatninger m.m.
ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer | 39 103 | 39 103 (0) | 39 103 (0) | 39 103 (0) | 39 103 (0) | 39 103 (0) |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen planteforedling
og oppformering | 11 267 | 11 267 (0) | 11 267 (0) | 11 267 (0) | 11 267 (0) | 11 267 (0) |
| 75 | Tilskudd til matkorn | 113 120 | 113 120 (0) | 113 120 (0) | 63 120 (-50
000) | 113 120 (0) | 113 120 (0) |
1144 | | Ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket | | | | | | |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid m.m. | 7 313 | 7 313 (0) | 7 313 (0) | 2 313 (-5
000) | 17 313 (+10
000) | 7 313 (0) |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 148 923 | 148 923 (0) | 148 923 (0) | 148 923 (0) | 148 923 (0) | 148 923 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 068 | 2 068 (0) | 2 068 (0) | 2 068 (0) | 2 068 (0) | 2 068 (0) |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 4146) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 82 454 | 82 454 (0) | 82 454 (0) | 82 454 (0) | 82 454 (0) | 82 454 (0) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen (jf.
kap. 4147) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 37 104 | 37 104 (0) | 37 104 (0) | 18 104 (-19
000) | 37 104 (0) | 37 104 (0) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold | 3 232 | 3 232 (0) | 3 232 (0) | 3 232 (0) | 3 232 (0) | 3 232 (0) |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer | 659 | 659 (0) | 659 (0) | 659 (0) | 659 (0) | 659 (0) |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre Finnmark | 11 502 | 11 502 (0) | 11 502 (0) | 1 502 (-10
000) | 11 502 (0) | 11 502 (0) |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak m.m. | 8 089 | 8 089 (0) | 8 089 (0) | 8 089 (0) | 8 089 (0) | 8 089 (0) |
| 71 | Naturskade, erstatninger | 60 000 | 60 000 (0) | 60 000 (0) | 60 000 (0) | 60 000 (0) | 60 000 (0) |
1149 | | Verdiskapings
og utviklingstiltak i landbruket | | | | | | |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond
(LUF) | 295 500 | 295 500 (0) | 295 500 (0) | 255 500 (-40
000) | 295 500 (+30
000) | 295 500 (0) |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 170 | 3 170 (0) | 3 170 (0) | 3 170 (0) | 3 170 (+15
000) | 3 170 (0) |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket | 37 500 | 37 500 (0) | 37 500 (0) | 27 500 (-10
000) | 132 500 (+50
000) | 37 500 (0) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | | | | | | |
| 50 | Fondsavsetninger | 296 700 | 296 700 (0) | 296 700 (0) | 76 700 (-220
000) | 296 700 (0) | 296 700 (0) |
| 70 | Markedsregulering | 208 000 | 208 000 (0) | 208 000 (0) | 188 000 (-20
000) | 208 000 (0) | 208 000 (0) |
| 73 | Pristilskudd | 1 958 300 | 1 958 300 (0) | 1 958 300 (0) | 858 300 (-1
100 000) | 1 958 300 (0) | 1 958 300 (0) |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 482 285 | 6 482 285 (0) | 6 482 285 (0) | 3 082 285 (-3 400 000) | 6 482 285 (0) | 6 482 285 (0) |
| 77 | Utviklingstiltak | 225 110 | 225 110 (0) | 225 110 (0) | 145 110 (-80
000) | 225 110 (0) | 225 110 (0) |
| 78 | Velferdsordninger | 1 597 354 | 1 597 354 (0) | 1 597 354 (0) | 1 197 354 (-400 000) | 1 597 354 (0) | 1 597 354 (0) |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | | | | | | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 33 500 | 33 500 (0) | 33 500 (0) | 21 500 (-12
000) | 33 500 (0) | 33 500 (0) |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid | 5 800 | 5 800 (0) | 5 800 (0) | 5 800 (0) | 5 800 (0) | 5 800 (0) |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd | 53 900 | 53 900 (0) | 53 900 (0) | 30 900 (-23
000) | 53 900 (0) | 53 900 (0) |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) |
1152 | | Kompensasjonstiltak, omstilling
i landbruket | | | | | | |
| 70 | Kompensasjonsordning, omstilling | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 1 000 000 (+1 000 000) | 0 (0) | 0 (0) |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift | 16 922 | 16 922 (0) | 16 922 (0) | 16 922 (0) | 16 922 (0) | 16 922 (0) |
| 73 | Avviklingskostnader | 232 | 232 (0) | 232 (0) | 232 (0) | 232 (0) | 232 (0) |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger | 6 929 | 6 929 (0) | 6 929 (0) | 6 929 (0) | 6 929 (0) | 6 929 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
390 878 | 13
390 878 (0) | 13
390 878 (0) | 8
916 878 (-4 474 000) | 13
485 878 (+95
000) | 13
390 878 (0) |
Inntekter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
4100 | | Landbruks-
og matdepartementet
(jf. kap. 1100) | | | | | | |
| 1 | Refusjoner m.m. | 429 | 429 (0) | 429 (0) | 429 (0) | 429 (0) | 429 (0) |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | | | | | | |
| 1 | Gebyr og avgifter | 736 926 | 736 926 (0) | 736 926 (0) | 676 926 (-60
000) | 696 926 (-40
000) | 601 926 (-135
000) |
| 2 | Driftsinntekter og refusjoner
mv. | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | | | | | | |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 29 217 | 29 217 (0) | 29 217 (0) | 29 217 (0) | 29 217 (0) | 29 217 (0) |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | | | | | | |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter | 9 306 | 9 306 (0) | 9 306 (0) | 9 306 (0) | 9 306 (0) | 9 306 (0) |
| 2 | Sideutgifter | 2 068 | 2 068 (0) | 2 068 (0) | 2 068 (0) | 2 068 (0) | 2 068 (0) |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | | | | | | |
| 2 | Driftsinntekter | 28 641 | 28 641 (0) | 28 641 (0) | 28 641 (0) | 28 641 (0) | 28 641 (0) |
4147 | | Reindriftsforvaltningen (jf.
kap. 1147) | | | | | | |
| 1 | Refusjoner m.m. | 30 | 30 (0) | 30 (0) | 30 (0) | 30 (0) | 30 (0) |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | | | | | | |
| 80 | Markedsordningen
for korn | 145 000 | 145 000 (0) | 145 000 (0) | 145 000 (0) | 145 000 (0) | 145 000 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 952
617 | 952
617 (0) | 952
617 (0) | 892
617 (-60 000) | 912
617 (-40 000) | 817
617 (-135 000) |
| | Sum
netto
rammeområde 11 | 12
438 261 | 12
438 261 (0) | 12
438 261 (0) | 8
024 261 (-4 414 000) | 12
573 261 (+135 000) | 12
573 261 (+135 000) |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 0 | 0 | 0 | -4 414
000 | 135 000 | 135 000 |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2004-2005) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2004-2005).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2004-2005) med de endringer som fremgår
av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2004-2005), hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 122 094 000
på kap. 1100 og kr 429 000 på kap. 4100.
Det foreslås bevilget kr 116 470 000
på post 1.
Det foreslås bevilget kr 5 203 000
på post 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets forslag blant annet i tilknytning til statsbudsjettet
vedrørende færre reguleringer og forenklinger
i landbrukssektoren som sterkt vil redusere departementets arbeidsoppgaver. Disse medlemmer mener
også at departementet i større grad enn tidligere
skal benytte seg av mulighetene ved salg til å finansiere
utstyrskjøp og vedlikehold. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1100 post 1
med kr 32 000 000 fra kr 116 470 000 til kr 84 470 000, og kap.
1100 post 45 med kr 2 000 000 fra kr 5 203 000 til kr 3 203 000.
Det foreslås bevilget kr 121 345 000
på kap. 1112.
Komiteen vil understreke
betydningen av at god beredskap og pålitelig overvåking
er en forutsetning i arbeidet med å sikre trygg mat- og
dyrehelse. Det er grunnleggende for å kunne sette i verk
effektive tiltak mot en sykdomssituasjon at unormale situasjoner avdekkes
så tidlig som mulig. I den sammenheng vil komiteen understreke
den jobben Veterinærinstituttet gjør. Komiteen vil
særlig peke på det økende problemet med
allergifremkallende stoffer i maten. Det er viktig at Veterinærinstituttet
selv og i samarbeid med andre institusjoner, nasjonalt og internasjonalt,
utvider sin kunnskap på dette området.
Komiteen mener også at
det må settes økt fokus på merking av
mat, blant annet med sikte på å få etablert så raskt
som mulig et regelverk for godkjenning og merking av produkter med
genmodifiserte organismer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Stortinget i 2002 vedtok at det fra 2009 skal være
forbud mot kastrering av hanngris. Flertallet er
kjent med at fors-kningsprogrammet "Hanngrisprogrammet"
er finansiert ved hjelp av Forskningsrådet, Fondet for
forskningsavgift for landbruksprodukter og Styret for forskningsmidler
over Jordbruksavtalen, og at disse partene har vedtatt en ramme
på 45 mill. norske kroner.
Flertallet er kjent med at dette
utgjør ca. halvparten av de omsøkte midlene, og
at næringen må finansiere resten selv.
Flertallet viser til komiteens
merknader i budsjettinnstillingen for 2004, hvor komiteen den gang
ba om at det løpende blir vurdert muligheten til ekstra
midler til denne forskningen, slik at man fra 2009 kan gjennomføre
forbudet mot kastrering.
Flertallet har forstått
at næringen ikke synes at de tildelte midlene er tilstrekkelige
til å få gjennomført forskningsprogrammene
på en tilstrekkelig måte, og at de derfor er usikre
på om de kan nå målet innen 2009.
Flertallet ber derfor om at departementet
foretar en vurdering av situasjonen, og eventuelt kommer tilbake
til saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Det foreslås bevilget kr 42 079 000
på post 51.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
et redusert offentlig engasjement innenfor sektoren for at andre
sektorer med større verdiskapning og fremtidsmuligheter
skal få høyere prioritet. Disse medlemmer mener
at aktørene i landbruksnæringen selv bør
avgjøre aktivitetsnivået utover en viss basis
ved selv å finansiere dette. Disse medlemmerforeslo på denne bakgrunn å redusere bevilgningene
på kap. 1112 post 51 med kr 12 000 000, fra kr 42 079 000
til kr 30 079 000.
Det foreslås bevilget kr 1 162 567
000 på kap. 1115 og kr 737 926 000 på kap. 4115.
Komiteen viser til
de endringene som har funnet sted gjennom opprettelsen av Mattilsynet
fra 1. januar 2004 hvor hovedansvaret er å forvalte virkemidlene knyttet
til målsettingene om trygg mat, friske planter, fisk og
dyr og et etisk forsvarlig dyrehold. Videre vil tilsynet i kraft
av egen oppgaveportefølje og kompetanse i tillegg medvirke
på andre matpolitiske områder som verdiskaping
og næringsutvikling. Komiteen er kjent med
at Mattilsynet også i 2005 vil ha fokus og prioritet på arbeidet
med å etablere virksomhet innenfor de organisatoriske,
geografiske, faglige og forvaltningsmessige rammene som er lagt for
matforvaltningsreformen i tillegg til faglige utfordringer.
Det foreslås bevilget kr 1 093 685
000 på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
rasjonaliseringsgevinsten etter sammenslåing av tilsynene
til Mattilsynet må bli større enn det departementet
legger opp til i 2005, og på sikt i størrelsesorden
30 pst. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1115
post 1 med kr 60 000 000 fra kr 1 093 685 000 til kr 1 033 685 000.
Det foreslås bevilget kr 68 882 000
på post 70.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at forhandlingene mellom staten og Den Norske Veterinærforening
er brutt andre året på rad, og at vaktavtalen
er sagt opp av veterinærene, noe som vil medføre
at en fra 1. januar 2005 vil kunne få problemer med å nå veterinærer
utenfor kontortid.
Flertallet har forstått
at et av de uavklarte spørsmålene er hvilken yrkesgruppe
som er sammenlignbar med deltakerne i klinisk vakt, og hva som er rimelig
godtgjørelse/tilskudd for klinisk vakt for veterinærene.
Flertallet er gjort kjent med
at partene med grunnlag av protokoll av 30. januar 2002 nedsatte
en partssammensatt gruppe som skulle søke å oppnå enighet
om bl.a. de nevnte spørsmålene.
Flertallet viser til at denne
gruppa avga sin rapport den 17. oktober 2002 med anbefalinger til
de nevnte spørsmålene.
Flertallet vil peke på at
det er mange uavklarte spørsmål i denne saken
og ber derfor om at Regjeringen kommer tilbake til saken i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti er enig i at kommunene
er de nærmeste til å vurdere behov for tiltak
for at innbyggerne skal få tilfredsstillende tilgang på veterinærtjenester. Disse medlemmer ber
Regjeringen arbeide videre med utgangspunkt i den utvalgsinnstillingen
som er omtalt i budsjettproposisjonen, og komme tilbake til saken
i neste kommuneøkonomiproposisjon.
Disse medlemmer har merket seg
at Den Norske Veterinærforening har sagt opp
vaktavtalen med staten. Disse medlemmer anmoder partene om å forsøke å finne
en løsning på uenighetene, slik at en helhetlig
løsning kan presenteres i kommuneøkonomiproposisjonen.
Det er viktig at veterinærtjenesten
nå kan bli fulgt opp på en tilfredsstillende måte
også i den tiden det arbeides med å finne varige
løsninger.
Uansett er det en forutsetning at veterinærtjenesten fungerer
i nødstilfeller, i samsvar med norsk lov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forhandlingene mellom staten og Den Norske Veterinærforening
er brutt andre året på rad, og vaktavtalen er
sagt opp av veterinærene. Disse medlemmermener veterinærene skal ha godtgjørelse
på linje med sammenliknbare yrkesgrupper som åpenbart
ligger høyere enn departementets bevilgningsforslag. Disse
medlemmer har det syn at veterinære vaktordninger
skal baseres på avtaler mellom staten og Veterinærforeningen,
slik loven forutsetter. Disse medlemmer forutsetter
videre at veterinærer som deltar i veterinærvakten
skal honoreres for dette i form av en godtgjøring for hvilende
vakt slik partene har kommet til enighet om.
Disse medlemmer viser til at
Veterinærforeningen i forhandlinger med staten har fremmet
et samlet krav for vaktordninger på om lag 156 mill. kroner. Disse
medlemmer vil vurdere en opptrapping av bevilgninger over
to budsjetterminer. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å øke tilskuddet på kap. 1115
post 70 med kr 56 000 000 fra kr 68 882 000 til kr 124 882 000.
Det foreslås bevilget kr 736 926 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at effektiviseringen av matforvaltningen
gjør at departementet foreslår reduksjoner av
matproduksjonsavgiftene, kjøttkontroll- og drikkevanns-gebyrene. Disse
medlemmermener kostnadene ved
driften av Mattilsynets virksomheter og avgiftene må reduseres
i et raskere tempo. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
minne om at eksempelvis kjøttkontrollavgiftene er dobbelt
så høye som i Sverige og bidrar sterkt til å redusere
kjøttbransjens konkurransedyktighet.
Disse medlemmer viser til partiets
merknader ved behandlingen av Ot.prp. nr. 100 (2002-2003) Om lov
om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven). Disse medlemmer vil
hevde at brukerne (tilsynsobjektene) ikke skal finansiere mer enn
det som har nær relevans for virksomheten, så som
utferdigelse av attester, erklæringer, direkte tilsyn og
kostnader inkludert analysekostnader også knyttet til oppfølging
av brudd på bestemmelser i loven. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere inntektene i kap. 4115
post 1 med kr 60 000 000 fra kr 736 926 000 til kr 676 926 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at matavgiftene i Norge fortsatt er for høye sammenliknet
med andre land. Disse medlemmer mener det må arbeides
aktivt for å få disse avgiftene ned, og at den
private andelen i løpet av kort tid må ligge på maksimum
70 pst. For å redusere den private andelen noe i 2005,
foreslår disse medlemmer i sitt alternative
budsjett en økt bevilgning på 40 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa i forbindelse
med Revidert budsjett for 2005 legge fram et forslag for finansiering
av Mattilsynet der den private andelen utgjør maksimalt
70 pst. av kostnadene."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til den kraftige økningen i gebyr og avgifter for å finansiere
Mattilsynets virksomhet. Dette medlem mener det er
galt at en så stor andel som 70 pst. av tilsynets arbeid
finansieres av næringsutøverne. Regjeringens avgiftsøkninger
bidrar til å svekke økonomien for mange produsenter
og oppfattes som en urimelig merbelastning. Dette medlem vil
derfor redusere avgifter og gebyr med 135 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 17 100 000
på kap. 1138.
Komiteen registrerer
at tilskudd under dette kapittel i all hovedsak blir tildelt organisasjoner
og tidsskrift som er landsdekkende, og at tilskudd kan gis til slike som
driver med miljøarbeid, næringsutvikling og forbrukerinteresser
innen jord- og skogbrukssektoren. Det kan også gis til
de som jobber med likestilling og holdningsarbeid blant unge.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å bevilge kr 17 100 000 til kap. 1138 Støtte
til organisasjoner.
Det foreslås bevilget kr 30 796 000
på kap. 1139.
Komiteen registrerer
at bevilgningsforslaget i all hovedsak er knyttet til videreføring
av flere hovedtiltak knyttet til miljø- og ressurskunnskap
i landbruket.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å bevilge kr 14 162 000 til kap. 1139 Genressursar,
miljø- og ressursregistreringar.
Det foreslås bevilget kr 33 949 000
på kap. 1141.
Komiteen vil peke
på den store betydninga forsk-ning og utvikling har for
landbruket. I et landbruk med stadig strengere krav på en
rekke områder, vil det være avgjørende
med et stadig sterkere fokus på dette området.
Samarbeidet med NILF og Skogforsk er her helt sentralt. Komiteen vil
særlig peke på betydningen av matkvalitet og behovet
for en landbrukspolitikk som ivaretar alle spekter i forhold til
nasjonens mål om bosetting over hele landet. Komiteen har
merka seg at det har vært ei klar omlegging av skogpolitikken,
og ber om at konsekvensene av dette gis betydelig oppmerksomhet.
Videre har komiteen merka seg den økte satsinga
på biodrivstoff, og mener dette er et område som
også framover må gis prioritet.
Det foreslås bevilget kr 20 066 000
på post 50.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
offentlig støtte til utredninger og analyse i landbruket
bør reduseres til fordel for andre sektorer som har betydelige
vekstmuligheter. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1141
post 50 med kr 10 000 000 fra kr 20 066 000 til kr 10 066 000.
Det foreslås bevilget kr 318 681 000
på kap. 1143 og kr 29 217 000 på kap. 4143.
Det foreslås bevilget kr 149 579 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative landbrukspolitikk med en deregulering av
sektorer og en nedtrapping av støtte- og tilskuddsordninger
som vil redusere landbruksforvaltningens arbeidsoppgaver. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1143 post 1 med kr 25 000 000 fra kr 149 579 000 til kr 124
579 000.
Det foreslås bevilget kr 113 120 000
på post 75.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
administrerte priser gjennom tilskudd til nedskrivning av priser
på matkorn må erstattes av et markedssystem med
fri prisfastsettelse. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1143 post 75 med kr 50 000 000
fra kr 113 120 000 til kr 63 120 000.
Det foreslås bevilget kr 7 313 000
på kap. 1144.
Komiteen vil peke
på de store utfordringene når det gjelder ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket. Komiteen vil
understreke betydningen av at det avsettes tilstrekkelig med midler
til arbeidet med rovviltforvaltningen. For svært mange
lokalsamfunn er problemene med rovdyr av en slik art at det offentlige på en
aktiv måte må bidra med sikte på gode,
lokalt forankrede løsninger.
Komiteen vil videre peke på betydningen
av at statlig medvirkning i forbindelse med verneplanprosesser skjer
på en måte som tar hensyn til lokale interesser
og næringsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prosjekt knyttet til miljøforbedringer i landbruket i større
grad må finansieres av næringsutøverne. Dissemedlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1144 post 77
med kr 5 000 000 fra kr 7 313 000 til kr 2 313 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på de store utfordringene landbruket har i forhold
til avrenning som skaper store miljøproblemer i mange av
våre vassdrag. I forbindelse med budsjettet for 2004 pekte
et flertall i Stortinget på de spesielle problemene som
er i Østfold, og ba om at dette området måtte
prioriteres. Disse medlemmer viser til sitt alternative
budsjett der det er avsatt 10 mill. kroner ekstra til dette.
Det foreslås bevilget kr 82 454 000
på kap. 1146 og kr 28 641 000 på kap. 4146.
Komiteen er kjent
med arbeidet som Norsk institutt for jord- og skogkartlegging (NIJOS)
gjør, hvor grunnleggende faginformasjon av høy
kvalitet om naturressurser, areal og miljø for landbruksforvaltningen,
foretak i landbruket og ellers i samfunnet blir produsert. Komiteen har
også merket seg at det satses på at utvikling
av nye produkt og tjenester skal rettes inn mot måla i
landbruks- og matpolitikken om næringsutvikling og innovasjon.
Videre finner komiteen det positivt at stadig mer
av data fra NIJOS er tilgjengelig over Internett.
Det foreslås bevilget kr 52 497 000
på kap. 1147 og kr 30 000 på kap. 4147.
Komiteen er svært
bekymret for det høye reintallet i Finnmark. Komiteen er
kjent med at Regjeringa arbeider aktivt med dette spørsmålet,
og vil understreke at det haster med å få redusert
antall rein slik at det blir samsvar mellom beitegrunnlag og reintall. Komiteen mener
det om nødvendig må settes inn tvangstiltak dersom
en ikke lykkes i å nå målene gjennom
den prosessen som er satt i gang og som er basert på frivillig
tilpasning av reintallet. Komiteen mener at et av
de viktigste tiltakene er å få etablert et salgs-
og markedsføringsapparat som fungerer. Videre må det fortsatt
arbeides aktivt med verdiskapingsprogrammet for rein. Både
tradisjonell videreforedling, utnyttelse av biprodukter og andre
næringsnisjer må videreutvikles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
reguleringsordningene som benyttes i reindriftsnæringen
motvirker en helt nødvendig strukturrasjonalisering og
drift etter forretningsmessige prinsipper. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1147 post 1
med kr 19 000 000, fra kr 37 104 000 til kr 18 104 000.
Det er foreslått bevilget kr 11 502
000 på post 71.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
omstillingstiltakene i Indre Finnmark har vært mislykket
og bør avvikles snarest. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap.1147 post 71
med kr 10 000 000 fra kr 11 502 000 til kr 1 502 000.
Det foreslås bevilget kr 68 089 000
på kap. 1148.
Komiteen viser til
at spørsmåla knytt til endring av naturskadelova
blir behandla i ei eiga innstilling knytt til Ot.prp. nr. 19 (2004-2005)
Om lov om endringer i lov 25. mars 1994 nr. 7 om sikring mot og erstatning
for naturskader (naturskadeloven) og lov 16. juni 1989 nr. 70 om
naturskadeforsikring.
Komiteen viser til at løyvinga
til naturskadeerstatningar er ei overslagsløyving.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til de endringer i naturskadeordningen
som er omtalt i Ot.prp. nr. 19 (2004-2005) med en reduksjon i bevilgningsbehovet
på 24 mill. kroner.
Det er foreslått bevilget kr 8 089
000 på post 70.
Komiteen har merka
seg omtalen i budsjettet av eit stort fjellparti, Åkerneset
i Stranda kommune, som er ustabilt og der det er risiko for ras.
For å kunne overvake fjellmassane og gjere varsling mogleg,
er det behov for nye undersøkingar og installering av nytt overvakingsutstyr. Komiteen har
merket seg at departementet i lag med andre aktuelle departement vurderer
det vidare arbeidet på dette området. Komiteen meiner
dette er eit viktig arbeid og reknar med at det vert prioritert.
Det foreslås bevilget kr 336 170 000
på kap. 1149.
Det er foreslått bevilget kr 295 500
000 på post 50.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til utviklingstilskudd
for utkantbutikker i distrikta. Disse medlemmer går
inn for at 2,5 mill. kroner fra Landbrukets utviklingsfond blir brukt
til målretta støtte til utkantbutikkene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
tilskudds- og støtteordninger til landbruket har nådd
et uakseptabelt høyt nivå fordi resultatene av
tiltakene ikke kan forsvare ressursbruken. Disse medlemmermener aktørene innenfor landbruket
selv må ta et større økonomisk ansvar for
nærings- og utviklingstiltak. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å redusere kap. 1149 post 50
med kr 40 000 000 fra kr 295 500 000 til kr 255 500 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er behov for en mer helhetlig og langsiktig skogpolitikk.
Det er for lite uttak, noe som har utviklet seg over lengre tid, og
det er for lite tilplanting, hvor det skjedde en drastisk reduksjon
da tilskuddet for tilplanting ble borte. Flertallet mener
derfor at en bør se skog i et lengre perspektiv enn bare
det markedsrelaterte. Det bør være et lengre perspektiv
i skogpolitikken, det vil også kunne ivareta alle som er
avhengig av skogpolitikken, skogeierne og entreprenører,
trevare- og annen industri.
Flertallet mener derfor det er
behov for en gjennomgang av helheten og perspektivene framover,
og ber Regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet for
2006 å se på skogpolitikken i et lengre perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
skogbruket i større grad må ta et eget ansvar
for å styrke næringens konkurranseevne. Disse
medlemmer viser til partiets politikk med lavere skatter
og avgifter samt harmonisering av regelverket med andre land i tillegg
til satsing på infrastruktur som viktige bidrag til å utvikle
en robust og lønnsom skognæring. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1149 post 71 med kr 10 000 000 fra kr 37 500 000 til kr 27
500 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det må tilføres mer penger til skogbruket slik
at vi tar vare på en viktig ressurs for landet. Disse
medlemmer viser til sitt alternative budsjett der det foreslås
en økning på 15 mill. kroner til dette.
Norge har behov for mer fornybar energi. Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2002-2003), der det heter:
"Komiteens flertall, alle unntatt Fremskrittspartiet, mener
derfor det i denne sammenheng er viktig at arbeidet med bioenergi
intensiveres. Det gjelder både effektive løsninger
for uttak av biobrensel fra skogen, en brei satsing på utvikling
og spredning av teknologi for utnyttelse av bioenergi, og ikke minst
et avgiftssystem som gjør at biobrensel blir konkurransedyktig
med annen energi."
Disse medlemmer vil derfor bruke
50 mill. kroner mer på dette, og viser til sitt alternative
budsjett.
Disse medlemmer ønsker å bevilge
5 mill. kroner til et forprosjekt for rekruttering til norsk landbruk. Disse
medlemmer er svært opptatt av at ungdom i større
grad stimuleres til å starte med matproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa utarbeide
et forprosjekt med det mål å kartlegge metoder
for å stimulere til økt rekruttering i norsk landbruk."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at Regjeringa arbeider aktivt med dyrevelferd, og forventer at dette
følges opp i forhandlinger med partene i jordbruket. Særlig
er det nødvendig å intensivere arbeidet innen
fjørfe, pelsdyr, forsøksdyr og transport av dyr.
Stortinget har vedtatt at det skal være forbud mot kastrering
av gris innen 2009. For å nå dette målet
kreves en betydelig forskningsinnsats. Disse medlemmer mener
det avsettes for lite midler til dette, og har i sitt alternative
budsjett avsatt 5 mill. kroner mer til dette.
Disse medlemmer er bekymret for
den lave produksjon og omsetting av økologiske varer. En hovedårsak
til dette er manglende profilering, og disse medlemmer forventer
at dette blir prioritert slik at målet om 10 pst. økologisk
produksjon kan nås innen 2010. Disse medlemmer har
i sitt alternative budsjett økt denne satsinga med 25 mill.
kroner, herav 5 mill. kroner ekstra til satsing på økologisk
mat til skoler og barnehager.
Det foreslås bevilget kr 10 767 749
000 på kap. 1150 og kr 145 000 000 på kap. 4150.
Komiteen viser til
at budsjettforslaget for 2005 innebærer en bevilgning på 10,767
mill. kroner og at dette er en reduksjon i forhold til saldert budsjett
2004 på 416 mill. kroner.
Komiteen har videre merket seg
at endringene begrunnes i følgende forhold: 410 mill. kroner
reduksjon som følge av redusert tilskott etter jordbruksoppgjøret
2004, 8,7 mill. kroner økning som følge av volumøkning
på overslagsbevilgningene og 14,9 mill. kroner i reduksjon
som følge av flytting av bevilgninger til andre kapitler
på statsbudsjettet.
Komiteen viser til
at fordelsbeskatningen av bolighus opphører fra og med
ligningsåret 2005, i tråd med budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Det betyr at regnskapsligningen
med fradrag for vedlikeholdsutgifter for våningshus i landbruket
også opphører fra samme tidspunkt. For eiere av eldre
bevaringsverdige og fredede våningshus vil dette kunne
medføre en skatteskjerpelse dersom vedlikeholdsutgiftene
over tid har vært større enn leieverdien som har
vært fastsatt for boligen. Komiteen viser
til at Regjeringen vil legge frem en stortingsmelding om kulturminnevernet. Komiteen forutsetter
at det i den sammenheng vurderes tiltak som kan kompensere for en
eventuell skatteskjerpelse som følge av bortfall av regnskapsligningen
av bevaringsverdige og fredede våningshus.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ber
om at det legges til rette for at Stortinget kan få drøftet
jordbrukspolitikken i forkant av jordbruksoppgjøret. Disse
medlemmer peker på at jordbrukspolitikken er viktig
for vår helhetlige politikk og at mesteparten av landbrukspolitikken
vedtas i forbindelse med dette oppgjøret. Det er derfor naturlig
at Stortinget gir synspunkter på hva en ønsker i
forkant av disse forhandlingene.
Komiteen har merket
seg at bevilgningene til marknadstiltak er redusert betydelig
i forhold til 2004, og at dette har sin bakgrunn i at flere avsetninger
er overført til andre poster i budsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative landbrukspolitikk om en nedbygging av landbruksbyråkratiet samt
støtte- og tilskuddsordninger til næringen. Disse medlemmer mener
det haster med en omlegging fordi det blir tvingende nødvendig å utvikle
et robust landbruk før tollmurene faller eller blir sterkt
redusert. Disse medlemmer viser til egne merknader
og forslag ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-1993) Landbruk
i utvikling, St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matvareproduksjonen
og de årlige jordbruksoppgjør. Disse medlemmer foreslo
som en konsekvens av dette å redusere kap. 1150 post 50 med
kr 220 000 000 fra kr 296 700 000 til kr 76 700 000, kap. 1150 post
70 med kr 20 000 000 fra kr 208 000 000 til kr 188 000 000, kap.
1150 post 73 med kr 1 100 000 000 fra kr 1 958 300 000 til kr 858
300 000, kap. 1150 post 74 med kr 3 400 000 000 fra kr 6 482 285
000 til kr 3 082 285 000, kap. 1150 post 77 med kr 80 000 000 fra
kr 225 110 000 til kr 145 110 000 og kap. 1150 post 78 med kr 400
000 000 fra kr 1 597 354 000 til kr 1 197 354 000.
Disse medlemmer erkjenner at
partiets landbrukspolitikk vil medføre betydelige endringer
i landbruket og blant annet bety at en del yrkesutøvere
vil gå over i alternativ virksomhet. Disse medlemmer foreslår
derfor at det avsettes midler til en kompensasjonsordning som skal
omfatte omstillingstiltak innenfor landbruket i en omstillingsperiode. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn en økning
på kap. 1152 (Ny) post 70 med kr 1 000 000 000 til kr 1
000 000 000.
Disse medlemmermener
det må gis større spillerom for at driftige bønder
kan drive mer rasjonelt og effektivt. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve lov om konsesjon ved erverv av fast
eiendom (konsesjonsloven)."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk
som ikke begrenses til kommune, fylke eller region, men gjøres
landsomfattende."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om
ervervsmessig husdyrhold."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av
jordbruksvaror (omsetningsloven)."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til dommen i Oslo Tingrett av 23. september 2004 hvor det fremkom
at Landbruksdepartementet ikke har fulgt opp Stortingets intensjoner om åpen
og likeverdig konkurranse i meierisektoren. Disse medlemmerpeker på at en enstemmig tingrett
konkluderte med at Synnøve Finden har betalt for mye for
melken i perioden 1997-2000 gjennom å måtte betale
for TINEs kapitalkostnader.
Disse medlemmer registrerer at
departementet, som har fastsatt en for høy melkepris, nå har
anket saken. Dette betyr ny usikkerhet og ny utsettelse for å nå en
riktig melkepris. Disse medlemmer finner det uholdbart
dersom Synnøve Finden skal leve videre med en juridisk
strid om dette, og det er negativt for konkurransen. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng minne om at Stortinget
har bestemt at det skal være konkurranse under åpne
og likeverdige forhold for meieriprodukter. Disse medlemmer registrerer at
det i denne perioden er kun to aktører som har etablert
seg. Disse klarer seg så vidt og har ikke økonomi til å satse
i nye markeder, jamfør Synnøve Finden som ikke
kan starte med konsummelk i Namsos begrunnet med at prisen på melk
som råvare er for høy.
Disse medlemmer mener det er
uriktig at en aktør skal få kapitalkostnadene
dekket av andre aktører når det skal være
konkurranse på likeverdige vilkår.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen trekke
anken i saken mellom staten og Synnøve Finden."
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
de nødvendige tiltak slik at korrekt kapitalavkastning
for TINE kan fastsettes."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at dommen
i Synnøve Finden-saken er anket inn for Borgarting lagmannsrett. Flertallet viser
til ansvarsfordelingen mellom Storting og regjering. Det er regjeringens
ansvar å forvalte lovverket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at problemet med forurensning
fra landbruket i noen områder kan være betydelig,
og at dette problemet må vies økt oppmerksomhet. Flertallet vil
spesielt vise til Østfold hvor problemer med avrenning
fra jordbruket har skapt store problemer for vassdragene. Her er
Vansjø, drikkevannkilde for 60 000 mennesker, i en særstilling. Flertallet ønsker å understreke
at i forbindelse med tildeling av midler fra Statens Landbruksforvaltning
til spesielle miljøtiltak til fylkene for 2005 må Vansjø prioriteres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at ved jordbruksforhandlingene våren 2005 bør Østfold
gis høyere prioritet ved fordeling av midler under post
74. Samtidig må rammen for midlene til spesielle miljøtiltak
for 2006 økes kraftig slik at arbeidet med å forhindre
og redusere avrenning til vassdragene kan forseres.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å stimulere
til mindre bruk av kunstgjødsel. Disse medlemmer vil
derfor innføre ei kunstgjødselavgift som vil gi
50 mill. kroner i inntekt, jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005).
Det foreslås bevilget kr 95 000 000
på kap. 1151.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på betydningen
av at reindrifta både har en økologisk, økonomisk
og kulturell bærekraft. Disse områdene må ses
i sammenheng. Flertallet mener det er nødvendig
at staten fortsatt kompenserer for kostnadene den enkelte reineier
har i forbindelse med Tsjernobyl-ulykken for å holde næringsutøverne
i reindriften økonomisk skadesløse. Videre vil flertallet peke
på at det må kompenseres for tap pga. rovdyr. Flertallet har
også merket seg som positivt at de kvinneretta tiltaka
vil bli fulgt opp og at fagbrevordninga blir videreført.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ber
departementet vurdere om Samenes Naturressursforbund kan være
en bidragsyter til en nødvendig omstilling i næringen. Disse
medlemmer ber Regjeringen komme tilbake i Revidert budsjett
for 2005 med en slik vurdering, hvor en også ser på muligheten
til økonomisk støtte til Samenes Naturressursforbund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
næringsavtalen i reindriften og tilhørende
tilskudds- og støtteordninger bør avskaffes og
erstattes av drift mer på linje med annen næringsvirksomhet. Disse
medlemmer viser til partiets merknader i innstillingen fra
landbrukskomiteen om fremtidig reindriftspolitikk (Innst. S. nr. 167
(1991-1992) basert på St.meld. nr. 28 (1991-1992) En bærekraftig
reindrift, samt egne merknader og forslag i innstillingene fra næringskomiteen
ved behandlingen av de årlige reindriftsavtaler. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1151 post 51 med kr 12 000 000 fra kr 33 500 000 til kr 21 500
000 og kap. 1151 post 75 med kr 23 000 000 fra kr 53 900 000 til
kr 30 900 000.
Det foreslås bevilget kr 24 083 000
på kap. 1161.
Komiteen viser til
Regjeringens forslag til forvaltningsdrift av Statskog SF. Komiteen viser
til Statskogs lovpålagte og ikke lovpålagte oppgaver
og understreker at det arbeidet som gjøres innen dette området
er tilfredsstillende. Komiteen vil vise til Statskog
SF sin aktivitet for å ivareta statens rettigheter som
grunneier og det arbeidet som gjøres innenfor service og
tilsyn overfor brukerne av utmarken også knyttet til friluftsaktiviteter. Komiteen vil
også understreke betydningen av den foreslåtte
ordningen med tilskudd til fjellstyrene i forbindelse med oppsynsordningene
i stats allmenningene. Komiteen støtter formålet
med å fremme og sikre viktige samfunnsinteresser i områder
der staten som grunneier har et spesielt ansvar.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å bevilge 24 083 mill. kroner til forvaltningsdriften
til Statskog SF på kap. 1161.
Komiteen viser til den store
interessen som er vist mange steder i distriktene for Statskogs
nedsalg av skog og skogteiger. Komiteen mener dette
er et viktig initiativ for å styrke næringsgrunnlaget
for landbrukseiendommer, og ber om at framdriften i nedsalget sikres
slik at de utvalgte eiendommene kan selges i løpet av 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Fjellstyrene iht. § 36
i fjelloven har krav på å få refundert
halvparten av lønnsutgiftene til godkjente oppsynsordninger. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringens forslag for 2005
er på 6 929 000 kroner, dvs. samme kronebeløp
som i 2004.
Statskog mottar, oppsummerer og videresender
til Landbruks- og matdepartementet fjellstyrenes budsjetterte refusjonsberettigede
oppgaver. Statskog skriver i sitt brev til Landbruksdepartementet
datert 23. juli 2004:
"Oppsummert innebærer dette at antatt behov
for midler til løsning av fjellstyrenes tilskudds-/refusjonsberettigede
oppgaver for 2005 kan anslås til vel 8 mill. kroner."
Fjellstyrene har etter disse medlemmers oppfatning
en svært viktig rolle i forvaltningen av statsallmenningene.
På denne bakgrunn vil komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, be om at Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2005 kommer med en redegjørelse
om fjellstyrenes økonomi, herunder konsekvensene for fjellstyrene
av endringene i tomtefesteloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den store interessen som er vist mange steder i distriktene
for Statskogs nedsalg av skog og skogteiger. Disse medlemmer mener dette
er et viktig initiativ for å styrke næringsgrunnlaget
for landbrukseiendommer som bør videreføres. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forberede
og gjennomføre nye nedsalg av Statskogs produktive skogseiendommer."
I tabell 9 nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
11 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til
Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 | H, KrF |
Utgifter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
390 878 | 13
390 878 (0) |
Inntekter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 952
617 | 952
617 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 11 | 12
438 261 | 12
438 261 (0) |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 0 | 0 |