8. Rammeområde 24 utbytte mv.
- 8.1 Utbytte mv.
- 8.2 Regjeringens forslag til bevilgninger
- 8.3 Kommunalbanken AS
- 8.4 Renter og utbytte fra nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap, kap. 5625 (jf. kap. 2421 og 5325)
- 8.5 Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as, kap. 5630 post 80
- 8.6 Aksjer i A/S Vinmonopolet, kap. 5631
- 8.7 Aksjer i selskaper under Landbruksdepartementet, kap. 5651 post 80
- 8.8 Innskuddskapital i Statskog SF, kap. 5652 post 80
- 8.9 Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning, kap. 5656 post 80
- 8.10 Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet, kap. 5680 post 80
- 8.11 Aksjer i Statoil ASA, kap. 5685 post 80
- 8.12 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank, kap. 5692 post 80
- 8.13 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert til 13 124,852 mill. kroner for 2004. Det vises til nærmere omtale i de enkelte departementers budsjettproposisjoner.
Komiteen viser til merknader i punktene nedenfor når det gjelder enkelte kapitler og poster.
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 24 (budsjettets 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-11 | |
Inntekter i hele kroner | |||||
Inntekter under departementene | |||||
5316 | Kommunalbanken AS | 13 800 000 | 13 800 000 | ||
70 | Garantiprovisjon | 13 800 000 | 13 800 000 | ||
Renter og utbytte mv. | |||||
5616 | Renter og utbytte i Kommunalbanken AS | 32 400 000 | 32 400 000 | ||
81 | Aksjeutbytte | 32 400 000 | 32 400 000 | ||
5625 | Renter og utbytte fra Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap (jf. kap. 2421 og 5325) | 487 000 000 | 487 000 000 | ||
80 | Renter på lån til statskassen | 485 000 000 | 485 000 000 | ||
81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 000 | 2 000 000 | ||
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
80 | Utbytte | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | 25 102 000 | 25 102 000 | ||
80 | Statens overskuddsandel | 25 100 000 | 25 100 000 | ||
81 | Utbytte | 2 000 | 2 000 | ||
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 000 | 750 000 | ||
80 | Utbytte | 750 000 | 750 000 | ||
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
80 | Utbytte | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
5656 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 6 654 000 000 | 6 901 800 000 | ||
80 | Utbytte | 6 654 000 000 | 6 901 800 000 | ||
5680 | Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 450 000 000 | 450 000 000 | ||
80 | Utbytte, Statnett SF | 450 000 000 | 450 000 000 | ||
5685 | Aksjer i Statoil ASA | 5 133 000 000 | 5 133 000 000 | ||
80 | Utbytte | 5 133 000 000 | 5 133 000 000 | ||
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 64 000 000 | 64 000 000 | ||
80 | Utbytte | 64 000 000 | 64 000 000 | ||
Sum inntekter rammeområde 24 | 12 877 052 000 | 13 124 852 000 | |||
Netto rammeområde 24 | -12 877 052 000 | -13 124 852 000 |
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VI i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet. Garantiprovisjonen beregnes på grunnlag av statsgaranterte innlån i 2002. Provisjonsinntekten er anslått til 13,8 mill. kroner i 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til garantisats, jf. forslag til vedtak II under rammeområde 24. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 13,8 mill. kroner under kap. 5316 post 70.
Det budsjetteres med aksjeutbytte på 32,4 mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 32,4 mill. kroner under kap. 5616 post 80.
For årene 2002 og 2003 er bevilgningene gitt over budsjettkapitlet for renter og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (kap. 5620).
Komiteen tar dette til orientering.
Det er lagt opp til at det nye selskapet skal kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån. Statens renteinntekter knyttet til risikolåneordningen anslås til 80 mill. kroner for 2004, mens renteinntektene fra innlån som finansierer SNDs lavrisikolåneordning anslås til 405 mill. kroner. Til sammen foreslås en bevilgning på 485 mill. kroner. Bevilgningsanslaget er usikkert, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett våren 2004 eller ved endring av budsjettet høsten 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 485 mill. kroner under kap. 5625 post 80.
Tidligere innlån under SND og nye under det nye selskapet for å finansiere utlån under risikolåneordningen følger renten på statspapirer med tilsvarende løpetid. Normalt skal det oppnås en positiv rentemargin. Innenfor denne marginen skal ordningens administrasjonskostnader dekkes. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin for regnskapsåret 2003 foreslås budsjettert med 2 mill. kroner i statsbudsjettet for 2004. Dette er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2 mill. kroner under kap. 5625 post 81.
På grunn av den svake konjunkturutviklingen i store deler av norsk næringsliv forventes det ikke at lavrisikolåneordningen vil gi et økonomisk resultat som gir grunnlag for utbetaling av utbytte i 2004. Det foreslås derfor at det ikke budsjetteres med utbytte fra ordningen i 2004. Dette er basert på usikre anslag, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om at det ikke gjøres bevilgning under kap. 5625 post 82.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet. Basert på tall for regnskapsåret 2002 er forventet utbytte for regnskapsåret 2003 om lag 8,5 mill. kroner. Endelig vedtak om utbytte for 2003 blir truffet på ordinær generalforsamling i 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5630 post 80.
Det foreslås at statens andel av overskuddet som tas som inntekt under denne posten i 2004 fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2003, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift, jf. utkast til romertallsvedtak IV i Gul bok under Sosialdepartementet. Statens andel av overskuddet i AS Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert resultat i 2003 og en andel av overskuddet på 40 pst., anslått til 25,1 mill. kroner for 2004.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til overskuddsandel jf. forslag til vedtak III under rammeområde 24. Flertallet slutter seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 25,1 mill. kroner under kap. 5631 post 80.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår å øke statens overskuddsandel i AS Vinmonopolet fra 40 til 60 pst. En andel på 60 pst. er anslått til 37,7 mill. kroner for 2004, dvs. 12,6 mill. koner mer Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener den økte overskuddsandelen er forsvarlig på bakgrunn av Vinmonopolets positive omsetnings- og resultatutvikling den seneste tiden.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om overskuddsandel i AS Vinmonopolet, med følgende endringer:
Stortinget samtykker i at statens andel i 2004 av driftsoverskuddet i AS Vinmonopolet fastsettes til 60 pst. av resultatet i 2003, før ekstraordinære poster og etter monopolavgiften."
Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 37,7 mill. kroner under kap. 5631 post 80.
Disse medlemmer slutter seg subsidiært til Regjeringens forslag i henhold til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.
Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 500 kroner. Regjeringen foreslår en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 81.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 81.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor AS (tidligere Norsk Kornforedling AS) eller Staur Gård AS. Det foreslås utbytte på 0,75 mill. kroner fra Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) for 2004, forutsatt statlig eierandel på 51 pst.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 750 000 kroner under kap. 5651 post 80.
Det foreslås utbytte på 8,5 mill. kroner fra selskapet i 2003. Endelig vedtak om utbytte blir gjort på ordinært foretaksmøte våren 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5652 post 80.
Det budsjetteres med 6 654 mill. kroner i utbytte i 2004 på statens aksjer i selskaper under NHDs forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret 2003 fra selskapene Norsk Hydro ASA, Statkraft SF, Telenor ASA, Entra Eiendom AS, Argentum Fondsinvesteringer AS, Kongsberg Gruppen ASA, Statens Bankinvesteringsfond/DnB Holding ASA/det fusjonerte selskapet mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA, Eksportfinans ASA, GIEK Kredittforsikring AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2004 for børsnoterte selskaper, men har teknisk videreført utbetalt utbytte i 2003. Ved en avvikling av Statens Bankinvesteringsfond, som departementet foreslår, vil utbytte for regnskapsåret 2003 for DnB Holding ASA/det fusjonerte selskapet mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA bli utbetalt direkte til statskassen. Anslaget for dette er basert på de samme tekniske forutsetningene som for øvrige børsnoterte selskaper. For Statkraft SF foreslås et utbytte på 95 pst. av konsernets forventede årsresultat etter skatt. For Entra Eiendom AS og Argentum Fondsinvesteringer AS er det budsjettert med utbytte på henholdsvis 250 mill. kroner og 100 mill. kroner.
I september 2003 inngikk Nærings- og handelsdepartementet en avtale med Four Seasons Venture IV AS om salg av alle aksjene i SND Invest AS. Som en del av avtalen ble det foretatt en nedskriving av aksjekapitalen på nær 247,8 mill. kroner, som i sin helhet skal utbetales som utbytte til staten. På grunn av aksjelovens krav til varsling av selskapets kreditorer kan imidlertid ikke utbyttet overføres til staten før i januar 2004. Det vil bli gitt en nærmere redegjørelse for salget av SND Invest AS i en endringsproposisjon om statsbudsjettet 2003 fra Nærings- og handelsdepartementet.
På dette grunnlaget foreslås tidligere framlagt forslag til bevilgning under kap. 5656 post 80 økt med 247,8 mill. kroner, fra 6 654 til 6 901,8 mill. kroner på statsbudsjettet for 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet har i sine respektive opplegg sluttet seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 6 654 mill. kroner under kap. 5656 post 80.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen med Arbeiderpartiet, omtalt i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse medlemmers forslag til statsbudsjett for 2004. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse medlemmer å bevilge 7 471 800 000 kroner på kap. 5656 post 80, som er 570 000 000 kroner høyere enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere utbyttet fra Statkraft SF med 705 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2003-2004).
Disse medlemmer viser til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.
For regnskapsåret 2003 foreslås det at utbyttet fra Statnett SF settes til 90 pst. av konsernets resultat etter skatt. Utbytte for Statnett SF for regnskapsåret 2003 som utbetales i 2004 vil da utgjøre 450 mill. kroner, basert på siste resultatanslag. Det er betydelig usikkerhet knyttet til anslaget. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren 2004 basert på faktisk resultat for 2003. Eventuelle endringer av utbyttet vil bli presentert i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 450 mill. kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen foreslår en utbytteandel på 90 pst. av overskuddet i Statnett SF. Dette er i strid med vedtatt utbyttepolitikk. Disse medlemmer understreker behovet for at det offentlige er en profesjonell og forutsigbar eier for sine selskaper, og nøyer seg derfor med å ta ut 50 pst. av anslått overskudd.
Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 200 mill. kroner under kap. 5680 post 80.
Det legges til grunn et utbytte på 5 133 mill. kroner. Statens andel av styrets eventuelle forslag til utbytte vil bli presentert i revidert budsjett 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 5 133 mill. kroner under kap. 5685 post 80.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater av virksomheten foregående år. Basert på NIBs regnskap for 2002 ble det vedtatt et utbytte til den norske stat på 7,7 mill. euro i 2003. Basert på valutakurser ultimo juni 2003 foreslås det bevilget 64 mill. kroner i 2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 64 mill. kroner under kap. 5692 post 80.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 4 | H, KrF og V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
Inntekter rammeområde 24 (i hele tusen kroner) | |||||||||
4321 | Mesta AS | 160 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
80 | Utbytte | 0 | 160 000 (+160 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | |
5316 | Kommunalbanken AS | 13 800 | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | |
70 | Garantiprovisjon | 13 800 | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | |
5616 | Renter og utbytte i Kommunalbanken AS | 32 400 | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | |
81 | Aksjeutbytte | 32 400 | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | 32 400 (0) | |
5625 | Renter og utbytte fra Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap (jf. kap. 2421 og 5325) | 487 000 | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | 487 000 (0) | |
80 | Renter på lån til statskassen | 485 000 | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | 485 000 (0) | |
81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | |
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | 25 102 | 25 102 (0) | 37 702 (+12 600) | 25 102 (0) | 25 102 (0) | 25 102 (0) | 25 102 (0) | |
80 | Statens overskuddsandel | 25 100 | 25 100 (0) | 37 700 (+12 600) | 25 100 (0) | 25 100 (0) | 25 100 (0) | 25 100 (0) | |
81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | |
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | |
80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | |
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
5656 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 6 901 800 | 7 471 800 (+570 000) | 6 901 800 (0) | 6 196 800 (-705 000) | 6 901 800 (0) | 6 901 800 (0) | 6 901 800 (0) | |
80 | Utbytte | 6 901 800 | 7 471 800 (+570 000) | 6 901 800 (0) | 6 196 800 (-705 000) | 6 901 800 (0) | 6 901 800 (0) | 6 901 800 (0) | |
5680 | Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 250 000 (-200 000) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | |
80 | Utbytte, Statnett SF | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 250 000 (-200 000) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | |
5685 | Aksjer i Statoil ASA | 5 133 000 | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | |
80 | Utbytte | 5 133 000 | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | 5 133 000 (0) | |
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | |
80 | Utbytte | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | |
Sum utgifter rammeområde 24 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum inntekter rammeområde 24 | 13 124 852 | 13 854 852 (+730 000) | 13 137 452 (+12 600) | 12 419 852 (-705 000) | 12 924 852 (-200 000) | 13 124 852 (0) | 13 124 852 (0) | ||
Sum netto rammeområde 24 | -13 124 852 | -13 854 852 (-730 000) | -13 137 452 (-12 600) | -12 419 852 (+705 000) | -12 924 852 (+200 000) | -13 124 852 (0) | -13 124 852 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene fra Arbeiderpartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er derfor ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 13.