Oversikt over budsjettkapitler og -poster i
rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 | | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 11 |
| | | | | |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 8 760
153 000 | | 7 816
897 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 8 760 153
000 | | 7 816 897
000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 20 | 8
760 153 000 | | 7
816 897 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 800 633
000 | | 800 633
000 |
| 29 | Ymse | 800 633 000 | | 800 633 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 20 | 800
633 000 | | 800
633 000 |
| | Netto
rammeområde 20 | 7 959
520 000 | | 7 016
264 000 |
Under programområde Ymse utgifter foreslås
det bevilget 8 760,153 mill. kroner. Bevilgningen er i sin helhet
ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen
står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser.
I forbindelse med Rusreform II er det foretatt
et uttrekk fra fylkeskommunenes rammer på vel 1,1 mrd. kroner.
Stortinget skal etter planen legge fram innstilling til Ot.prp.
nr. 54 (2002-2003) i oktober. Det er på den bakgrunn ikke
foreslått en konkret fordeling av midlene som er trukket
ut av de fylkeskommunale rammene. Uttrekket på vel 1,1
mrd. kroner er foreløpig plassert på kap. 2309
Tilfeldige utgifter. Regjeringen vil i løpet av høsten
legge fram et tilleggsnummer til Statsbudsjettet 2004 med forslag
til bevilgningsmessig fordeling av midlene, basert på Stortingets
behandling av Rusreform II.
Regjeringen vil i løpet av høsten
fremme forslag om å øke Fiskeridepartementets
budsjett til leie av slepebåtkapasitet i Nord-Norge. Av
hensyn til oljevernberedskapen i Nord-Norge har Regjeringen lagt
ut på anbud forespørsel om leie av slepebåter.
I påvente av at det kommer inn anbud er det foreløpig
satt av midler til dette formålet på kap. 2309.
Samla sett gir forslaga i tilleggsproposisjonane
ei auke i det oljekorrigerte underskotet på statsbudsjettet på i
alt 945,1 mill. kroner, sett bort frå forslag om endra løyving
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Regjeringa gjer framlegg om at løyvinga
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir redusert, slik at budsjettet blir
gjort opp med det same oljekorrigerte budsjettunderskotet som framlegget
i Gul bok 2004. Løyvinga foreslåas derfor redusert
med 945,1 mill. kroner. Overføringa frå Statens
petroleumsfond som skal dekke det oljekorrigerte budsjettunderskotet,
på kap. 5800, blir då som foreslått i
Gul bok 2004. Samla løyving under kap. 2309 Tilfeldige
utgifter blir etter dette 7 815,1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Arbeiderpartiet, omtalt i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse
medlemmers forslag til statsbudsjett for 2004. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse
medlemmer å bevilge 6 354 797 000 kroner på kap.
2309 post 1, som er 1 462 100 000 kroner lavere enn det beløpet
som følger av Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn til sammen 75 mill.
kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter
(postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte
virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004. Innsparingen tas
foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 75 mill. kroner. Når beløpet er fordelt
på kapitler og poster, tilbakeføres 75 mill. kroner
til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går
mot Regjeringens forslag om å omdanne Statskonsult til
aksjeselskap. Disse medlemmer mener at Statskonsult
må bestå som et eget forvaltningsorgan. Omleggingen
av Statskonsult vil innebære en prisøkning på flere
av Statskonsults tjenester, som departementene må dekke
over sitt driftsbudsjett. Når Statskonsult ikke omdannes,
men tvert imot fortsatt får støtte til drift,
vil statsforvaltningenes utgifter til kjøp av tjenester
reduseres tilsvarende. Disse medlemmer vil derfor
redusere statsforvaltningens utgifter til kjøp av tjenester
med 69,9 mill. kroner, og ber Regjeringen fordele disse midlene.
Disse medlemmer går
imot å avvikle el-avgiften for all produksjonsvirksomhet
første halvår av 2004, og foreslår derfor
at dagens system opprettholdes fram til det nye systemet iverksettes
1. juli. Regjeringen har redusert bevilgningen på driftsbudsjettene
i staten fordi kostnadene knyttet til el-avgift reduseres. Disse
medlemmer går imot denne reduksjonen, og ber Regjeringen
fordele 45 mill. kroner i kompensasjon til statsforvaltningen.
Disse medlemmer foreslår å dekke
en økning på partistøtten på 15,8
mill. kroner med en reduksjon i ymse på 5,7 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fullmakt
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon
på kap. 2309 post 1 på 69,9 mill. på statsbudsjettets
driftsposter knyttet til kjøp av tjenester fra Statskonsult.
Stortinget gir Regjeringen videre fullmakt til å fordele
en økning på 45 mill. kroner som kompensasjon
til staten for at el-avgiften opprettholdes fram til 1. juli."
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre i henhold til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om en
bevilgning på 7 816,897 mill. kroner under kap. 2309 post
1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det bør finnes rom for effektivisering av statsadministrasjonen
og underliggende etater, og foreslår derfor et kutt på 200
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 200 mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
punkt 3.2.20.2.5, og foreslår at bevilgningen under kap.
2309 post 1 reduseres med 500 mill. kroner til 6516,265 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Regjeringen
stiller svært store effektiviseringskrav overfor kommuner
og fylkeskommuner. Dette medlem mener det ikke er så store
effektiviseringsgevinster å hente i kommunesektoren som
Regjeringen forventer, men finner grunn til å rette et
effektiviseringskrav til statsadministrasjonen. Senterpartiet har
i sitt alternative budsjett forutsatt en innsparing på 200
mill. kroner i departementene og underliggende etater, og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 200 mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter.
Dette gjelder ikke driftspostene til helseforetakene."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 800,633 mill. kroner.
Regjeringen har lagt opp til at Vestbanetomta
skulle selges i 2003, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2002-2003) Gul bok.
Det viser seg imidlertid nå at salget av Vestbanetomta
ikke lar seg gjennomføre i år. Regjeringen legger derfor
opp til at denne tomten selges i 2004. Det planlegges også solgt
enkelte andre av Statsbyggs eiendommer i 2004. Salgsgevinsten, det
vil si salgsinntekten utover bokført verdi, blir budsjettert
på kap. 5309 Tilfeldige inntekter. Utover inntektene fra
eiendomssalg foreslås det i likhet med tidligere år
at det inntektsføres under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette
inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler
i statsbudsjettet. For 2004 anslås slike tilfeldige inntekter
til å utgjøre 50 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning
på 800,633 mill. kroner under kap. 5309 post 29.
Komiteens medlemmer fra Høyre
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at kap. 5309 post
29 blir oppjustert til 929 633 mill. kroner som følge av
salgsinntekter av eiendom, avtalt ved budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderparitet slutter
seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst.
S. Ik (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under punkt 3.1.2.6 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene.
Tallene viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er
angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 11 | H, KrF
og V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
Utgifter
rammeområde 20 (i hele tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige utgifter | 7 816
897 | 6 354
797 (-1 462 100) | 7 786
297 (-30 600) | 7 816
897 (0) | 7 556
097 (-260 800) | 7 287
507 (-529 390) | 7 815
097 (-1 800) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 816 897 | 6 354 797 (-1 462 100) | 7 786 297 (-30 600) | 7 816 897 (0) | 7 556 097 (-260 800) | 7 287 507 (-529 390) | 7 815 097 (-1 800) |
| | Sum
utgifter rammeområde 20 | 7
816 897 | 6
354 797 (-1 462 100) | 7
786 297 (-30 600) | 7
816 897 (0) | 7
556 097 (-260 800) | 7
287 507 (-529 390) | 7
815 097 (-1 800) |
Inntekter
rammeområde 20 (i hele tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige inntekter | 800 633 | 929 633 (+129 000) | 800 633 (0) | 800 633 (0) | 800 633 (0) | 800 633 (0) | 800
633 (0) |
| 29 | Ymse | 800 633 | 929 633 (+129 000) | 800 633 (0) | 800 633 (0) | 800 633 (0) | 800 633 (0) | 800 633 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 20 | 800
633 | 929
633 (+129 000) | 800
633 (0) | 800
633 (0) | 800
633 (0) | 800
633 (0) | 800
633 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 20 | 7 016
264 | 5 425
164 (-1 591 100) | 6 985
664 (-30 600) | 7 016
264 (0) | 6 755
464 (-260 800) | 6 486
874 (-529 390) | 7 014
464 (-1 800) |
Komiteen viser til
at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte
ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som
summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. nr. I (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Arbeiderpartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er derfor ført opp under kapittel 15 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 11.