7.1 Rammetilskudd til kommuner (kap. 571), Rammetilskudd til fylkeskommune (kap. 572) og Økonomisk oppgjør ved endring i ansvaret for barnevern, familievern og rusomsorg (kap. 574)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004) Kommunal og regionaldepartementet

I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens forslag til bevilgninger på kap. og post under rammeområde 19 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet)

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 19

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 3

Utgifter i hele kroner

Kommunal- og regionaldepartementet

571

Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

30 986 000 000

31 143 000 000

21

Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet

6 700 000

6 700 000

60

Innbyggertilskudd

26 564 225 000

26 721 225 000

62

Nord-Norge-tilskudd

1 112 156 000

1 112 156 000

63

Regionaltilskudd

552 511 000

552 511 000

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64

2 750 408 000

2 750 408 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

11 468 000 000

11 351 800 000

60

Innbyggertilskudd

9 413 605 000

9 297 405 000

62

Nord-Norge-tilskudd

419 545 000

419 545 000

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64

1 207 592 000

1 207 592 000

65

Hovedstadstilskudd

427 258 000

427 258 000

574

Økonomisk oppgjør ved endringer i ansvaret for barnevern, familievern og rusomsorg

378 146 000

378 146 000

60

Tilskudd til sletting av gjeld

180 250 000

180 250 000

61

Tilskudd til feriepenger

116 531 000

116 531 000

62

Tilskudd til pensjonsutgifter

81 365 000

81 365 000

Sum utgifter rammeområde 19

42 832 146 000

42 872 946 000

Netto rammeområde 19

42 832 146 000

42 872 946 000

Ved behandlingen av St.prp. nr. 62 (1999-2000) Om kommuneøkonomien 2001 mv. sluttet et flertall i kommunalkomiteen seg til Regjeringens forslag om gradvis å trappe opp skattenes andel av kommunesektorens inntekter fra om lag 44 til 50 pst. Skattens andel av kommunesektorens inntekter i 2003 er i nasjonalbudsjettet anslått til knapt 48 pst. Regjeringen forslår at skatteandelen trappes opp til knapt 49 pst. i 2004. Som følge av målsetningen om økt skatteandel er rammetilskuddet til kommunesektoren redusert i 2004.

Når det gjelder de enkelte poster under kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet, og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet.

Regjeringen foreslår at Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 i samråd med Miljøverndepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering får adgang til visse omdisponeringer. Det vises til forslag til vedtak om forsøk med oppgavedifferensiering mv. og endring av St.prp. nr. 1 (2003-2004) om statsbudsjettet 2004 II, i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004).

Ved behandlingen av Innst. O. nr. 64 (2002-2003) sluttet Stortinget seg til at ansvaret for det fylkeskommunale barne- og familievernet blir overført til staten. Ved behandlingen av Innst. O. nr. 51 (2002-2003) sluttet Stortinget seg til at ansvaret for de spesialiserte helsetjenestene innenfor rusområdet blir overførte til de statlige helseforetakene. Når det gjelder ansvaret for de spesialiserte sosialtjenestene på rusområdet, legger en opp til at det blir bestemt i 2003 hvor ansvaret for oppgaven skal ligge.

Totalt foreslår Regjeringen å bevilge 378,146 mill. kroner på kap. 574 til fylkeskommunene i forbindelse med endringer i ansvaret for barnevern, familievern og rusomsorg.

Saken og forslag til bevilgning på de enkelte poster under kap. 574, er nærmere omtale under programkategori 13.70 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet.

Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.2.19 og oversikt over bevilgningsforslag i punkt 7.2 nedenfor.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til omdisponeringsfullmakt i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering, jf. forslag til vedtak II under rammeområde 19.

Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 6 (2003-2004) (finanskomiteens faginnstilling) for behandlingen av kap. 3571 post 90 og forslaget i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet om forskudd på rammetilskudd.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom partene og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at timetallet for småskoletrinnet (1. til 4. klasse) økes med to timer pr. uke for 1. klasse og en time pr. uke for 2. til 4. klasse. Timetallet i småskolen økes ytterligere i 2005."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen med Arbeiderpartiet, omtalt i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse medlemmers forslag til statsbudsjett for 2004. På bakgrunn av dette foreslår disse medlemmer å bevilge 28 506 225 kroner på kapittel 571 post 60, som er 1 785 000 000 kroner høyere enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag. Av disse skal 1 600 000 000 kroner være en økning i kommunenes frie inntekter, mens 185 000 000 kroner skal gå til økt timetall i småskolen.

Videre foreslår disse medlemmer å bevilge 9 697 405 000 kroner på kap. 572 post 60, som er 400 000 000 kroner høyere enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag. Økningen skal i sin helhet være økte fire inntekter for fylkeskommunene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.

Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peike på at desse medlemene i Innst. S. nr. 259 (2002-2003) gikk imot auken i skattedelen til 50 pst. Utrekingar frå Regjeringa syner at av fylkeskommunane er det berre Oslo og Akershus som vinn på opptrappinga, og av kommunane vil 17 vinne og resten tape. Av kommunevinnarane er 6 kommunar i Akershus og dei fleste av dei rikaste kraftkommunane. Desse medlemene finn det difor urimeleg å forsterke omfordelinga ytterlegare, utan at heilskapen er vurdert. Desse medlemene vil understreke at det må gjerast ein heilskapleg gjennomgang av fordelingsverknader og mishøve av inntektssystemet.

Desse medlemene viser til merknader og forslag i Innst. S. nr. 268 (2001-2002) Nye oppgaver for lokaldemokratiet - regionalt og lokalt nivå der desse medlemene støtta fleire forsøk med fylkeskommunal overtaking av statlege oppgåver. Dette er viktig i arbeidet med å utvikle fylkeskommunen som den regionale utviklingsaktøren.

Desse medlemene støttar forsøk på regionalt nivå mellom fleire fylkeskommunar, og hovuddelen av forsøka med oppgåvedifferensiering i kommunane.

Desse medlemene er imot forsøk med kommunal drift av vidaregåande opplæring. For å få faglege breidde opplæringstilbodet til alle elever uavhengig av heimkommune, må tilbodet i store kommunar og distriktskommunar sjåast under eitt. Desse medlemene vil difor gå i mot oppstart av forsøket i Asker og Bærum 1. august 2004 og foreslå at forsøket i Båtsfjord vert avslutta 1. august 2004, slik at ansvaret igjen blir lagt til Finnmark fylkeskommune. Desse medlemene vil fremme forslag om dette under handsaminga i kommunalkomiteen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004).

Desse medlemene vil difor foreslå at uttrekket på fylkeskommunen vert sett ned tilsvarande verknad av vårsemesteret, det vil seie at kap. 571 post 60 Innbyggertilskudd vert sett ned til 6,21 mill. kroner.

Desse medlemene vil òg vise til vedtak i Stortinget i samband med overføring av ansvaret for rusområdet, familievern og barnevern der Stortinget vedtok at det skal gjennomførast separate forhandlingar med den enkelte fylkeskommune før uttrekksmodellen vert sett i verk. Dette vedtaket må følgjast opp.

7.2 Oversikt over forslag til bevilgninger

Komiteen viser til at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag til bevilgninger under kap. 571, 572 og 574.

Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 19. Avvikene fra Regjeringens forslag er angitt i parentes.

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-11

H, KrF og V

A

FrP

SV

Sp

Kp

Utgifter rammeområde 19 (i hele tusen kroner)

571

Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

31 143 000

32 928 000

(+1 785 000)

39 156 400

(+8 013 400)

29 943 000

(-1 200 000)

35 168 000

(+4 025 000)

40 404 616

(+9 261 616)

41 568 000

(+10 425 000)

21

Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet

6 700

6 700

(0)

6 700

(0)

6 700

(0)

6 700

(0)

6 700

(0)

6 700

(0)

60

Innbyggertilskudd

26 721 225

28 506 225

(+1 785 000)

34 734 625

(+8 013 400)

26 721 225

(0)

30 746 225

(+4 025 000)

35 832 841

(+9 111 616)

36 896 225

(+10 175 000)

62

Nord-Norge-tilskudd

1 112 156

1 112 156

(0)

1 112 156

(0)

812 156

(-300 000)

1 112 156

(0)

1 112 156

(0)

1 212 156

(+100 000)

63

Regionaltilskudd

552 511

552 511

(0)

552 511

(0)

402 511

(-150 000)

552 511

(0)

552 511

(0)

552 511

(0)

64

Skjønnstilskudd

2 750 408

2 750 408

(0)

2 750 408

(0)

2 000 408

(-750 000)

2 750 408

(0)

2 900 408

(+150 000)

2 900 408

(+150 000)

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

11 351 800

11 751 800

(+400 000)

13 166 300

(+1 814 500)

10 751 800

(-600 000)

12 601 800

(+1 250 000)

13 453 059

(+2 101 259)

13 756 800

(+2 405 000)

60

Innbyggertilskudd

9 297 405

9 697 405

(+400 000)

11 111 905

(+1 814 500)

8 997 405

(-300 000)

10 547 405

(+1 250 000)

11 308 664

(+2 011 259)

11 582 405

(+2 285 000)

62

Nord-Norge-tilskudd

419 545

419 545

(0)

419 545

(0)

269 545

(-150 000)

419 545

(0)

419 545

(0)

519 545

(+100 000)

64

Skjønnstilskudd

1 207 592

1 207 592

(0)

1 207 592

(0)

1 057 592

(-150 000)

1 207 592

(0)

1 297 592

(+90 000)

1 227 592

(+20 000)

65

Hovedstadstilskudd

427 258

427 258

(0)

427 258

(0)

427 258

(0)

427 258

(0)

427 258

(0)

427 258

(0)

574

Økonomisk oppgjør ved endringer i ansvaret for barnevern, familievern og rusomsorg

378 146

378 146

(0)

378 146

(0)

378 146

(0)

378 146

(0)

378 146

(0)

378 146

(0)

60

Tilskudd til sletting av gjeld

180 250

180 250

(0)

180 250

(0)

180 250

(0)

180 250

(0)

180 250

(0)

180 250

(0)

61

Tilskudd til feriepenger

116 531

116 531

(0)

116 531

(0)

116 531

(0)

116 531

(0)

116 531

(0)

116 531

(0)

62

Tilskudd til pensjonsutgifter

81 365

81 365

(0)

81 365

(0)

81 365

(0)

81 365

(0)

81 365

(0)

81 365

(0)

Sum utgifter rammeområde 19

42 872 946

45 057 946

(+2 185 000)

52 700 846

(+9 827 900)

41 072 946

(-1 800 000)

48 147 946

(+5 275 000)

54 235 821

(+11 362 875)

55 702 946

(+12 830 000)

Sum inntekter rammeområde 19

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

Sum netto rammeområde 19

42 872 946

45 057 946

(+2 185 000)

52 700 846

(+9 827 900)

41 072 946

(-1 800 000)

48 147 946

(+5 275 000)

54 235 821

(+11 362 875)

55 702 946

(+12 830 000)

Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.

Komiteen viser til at medlemmene fra Arbeiderpartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er derfor ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 10.