I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens
forslag til bevilgninger på kap. og post under rammeområde
19 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet)
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 19
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 | | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 3 |
| | | | | |
Utgifter i
hele kroner |
|
Kommunal- og regionaldepartementet |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner (jf. kap. 3571) | 30 986
000 000 | | 31 143
000 000 |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet | 6 700 000 | | 6 700 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 26 564 225 000 | | 26 721 225 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 112 156 000 | | 1 112 156 000 |
| 63 | Regionaltilskudd | 552 511 000 | | 552 511 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64 | 2 750 408 000 | | 2 750 408 000 |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | 11 468
000 000 | | 11 351
800 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 9 413 605 000 | | 9 297 405 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 419 545 000 | | 419 545 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64 | 1 207 592 000 | | 1 207 592 000 |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 427 258 000 | | 427 258 000 |
574 | | Økonomisk
oppgjør ved endringer i ansvaret for
barnevern, familievern og rusomsorg | 378 146
000 | | 378 146
000 |
| 60 | Tilskudd til sletting av
gjeld | 180 250 000 | | 180 250 000 |
| 61 | Tilskudd til feriepenger | 116 531 000 | | 116 531 000 |
| 62 | Tilskudd til pensjonsutgifter | 81 365 000 | | 81 365 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 19 | 42
832 146 000 | | 42
872 946 000 |
| | Netto
rammeområde 19 | 42 832
146 000 | | 42 872
946 000 |
Ved behandlingen av St.prp. nr. 62 (1999-2000)
Om kommuneøkonomien 2001 mv. sluttet et flertall i kommunalkomiteen
seg til Regjeringens forslag om gradvis å trappe opp skattenes
andel av kommunesektorens inntekter fra om lag 44 til 50 pst. Skattens
andel av kommunesektorens inntekter i 2003 er i nasjonalbudsjettet
anslått til knapt 48 pst. Regjeringen forslår
at skatteandelen trappes opp til knapt 49 pst. i 2004. Som følge
av målsetningen om økt skatteandel er rammetilskuddet
til kommunesektoren redusert i 2004.
Når det gjelder de enkelte poster under
kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70
i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet,
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet.
Regjeringen foreslår at Stortinget
samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 i samråd med
Miljøverndepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering får
adgang til visse omdisponeringer. Det vises til forslag til vedtak
om forsøk med oppgavedifferensiering mv. og endring av
St.prp. nr. 1 (2003-2004) om statsbudsjettet 2004 II, i St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004).
Ved behandlingen av Innst. O. nr. 64 (2002-2003) sluttet
Stortinget seg til at ansvaret for det fylkeskommunale barne- og
familievernet blir overført til staten. Ved behandlingen
av Innst. O. nr. 51 (2002-2003) sluttet Stortinget seg til at ansvaret
for de spesialiserte helsetjenestene innenfor rusområdet
blir overførte til de statlige helseforetakene. Når
det gjelder ansvaret for de spesialiserte sosialtjenestene på rusområdet,
legger en opp til at det blir bestemt i 2003 hvor ansvaret for oppgaven
skal ligge.
Totalt foreslår Regjeringen å bevilge
378,146 mill. kroner på kap. 574 til fylkeskommunene i
forbindelse med endringer i ansvaret for barnevern, familievern
og rusomsorg.
Saken og forslag til bevilgning på de
enkelte poster under kap. 574, er nærmere omtale under
programkategori 13.70 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Kommunal- og regionaldepartementet.
Komiteen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.2.19 og oversikt over
bevilgningsforslag i punkt 7.2 nedenfor.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til omdisponeringsfullmakt i forbindelse med forsøk
med oppgavedifferensiering, jf. forslag til vedtak II under rammeområde
19.
Komiteen viser til Budsjett-innst.
S. nr. 6 (2003-2004) (finanskomiteens faginnstilling) for behandlingen
av kap. 3571 post 90 og forslaget i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet
om forskudd på rammetilskudd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
budsjettavtalen mellom partene og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at timetallet for småskoletrinnet (1. til 4. klasse) økes
med to timer pr. uke for 1. klasse og en time pr. uke for 2. til
4. klasse. Timetallet i småskolen økes ytterligere
i 2005."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Arbeiderpartiet, omtalt i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse
medlemmers forslag til statsbudsjett for 2004. På bakgrunn
av dette foreslår disse medlemmer å bevilge
28 506 225 kroner på kapittel 571 post 60, som er 1 785
000 000 kroner høyere enn det beløpet som følger
av Regjeringens forslag. Av disse skal 1 600 000 000 kroner være
en økning i kommunenes frie inntekter, mens 185 000 000
kroner skal gå til økt timetall i småskolen.
Videre foreslår disse medlemmer å bevilge
9 697 405 000 kroner på kap. 572 post 60, som er 400 000
000 kroner høyere enn det beløpet som følger
av Regjeringens forslag. Økningen skal i sin helhet være økte
fire inntekter for fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst.
S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peike på at desse medlemene i
Innst. S. nr. 259 (2002-2003) gikk imot auken i skattedelen til
50 pst. Utrekingar frå Regjeringa syner at av fylkeskommunane
er det berre Oslo og Akershus som vinn på opptrappinga,
og av kommunane vil 17 vinne og resten tape. Av kommunevinnarane
er 6 kommunar i Akershus og dei fleste av dei rikaste kraftkommunane. Desse medlemene finn
det difor urimeleg å forsterke omfordelinga ytterlegare,
utan at heilskapen er vurdert. Desse medlemene vil
understreke at det må gjerast ein heilskapleg gjennomgang
av fordelingsverknader og mishøve av inntektssystemet.
Desse medlemene viser til merknader
og forslag i Innst. S. nr. 268 (2001-2002) Nye oppgaver for lokaldemokratiet
- regionalt og lokalt nivå der desse medlemene støtta
fleire forsøk med fylkeskommunal overtaking av statlege
oppgåver. Dette er viktig i arbeidet med å utvikle
fylkeskommunen som den regionale utviklingsaktøren.
Desse medlemene støttar
forsøk på regionalt nivå mellom fleire
fylkeskommunar, og hovuddelen av forsøka med oppgåvedifferensiering
i kommunane.
Desse medlemene er imot forsøk
med kommunal drift av vidaregåande opplæring.
For å få faglege breidde opplæringstilbodet
til alle elever uavhengig av heimkommune, må tilbodet i
store kommunar og distriktskommunar sjåast under eitt. Desse medlemene vil
difor gå i mot oppstart av forsøket i Asker og
Bærum 1. august 2004 og foreslå at forsøket i
Båtsfjord vert avslutta 1. august 2004, slik at ansvaret igjen
blir lagt til Finnmark fylkeskommune. Desse medlemene vil
fremme forslag om dette under handsaminga i kommunalkomiteen av
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2003-2004).
Desse medlemene vil difor foreslå at
uttrekket på fylkeskommunen vert sett ned tilsvarande verknad av
vårsemesteret, det vil seie at kap. 571 post 60 Innbyggertilskudd
vert sett ned til 6,21 mill. kroner.
Desse medlemene vil òg
vise til vedtak i Stortinget i samband med overføring av
ansvaret for rusområdet, familievern og barnevern der Stortinget
vedtok at det skal gjennomførast separate forhandlingar
med den enkelte fylkeskommune før uttrekksmodellen vert sett
i verk. Dette vedtaket må følgjast opp.
Komiteen viser til
at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag
til bevilgninger under kap. 571, 572 og 574.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 19. Avvikene fra
Regjeringens forslag er angitt i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1
med Tillegg nr. 1-11 | H, KrF
og V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
| | | | | | | | | |
Utgifter
rammeområde 19 (i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner (jf. kap. 3571) | 31 143 000 | 32 928
000 (+1
785 000) | 39 156
400 (+8
013 400) | 29 943
000 (-1 200 000) | 35 168
000 (+4
025 000) | 40 404
616 (+9
261 616) | 41 568
000 (+10
425 000) |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet | 6 700 | 6 700 (0) | 6 700 (0) | 6 700 (0) | 6 700 (0) | 6 700 (0) | 6 700 (0) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 26 721 225 | 28 506 225 (+1 785 000) | 34 734 625 (+8 013 400) | 26 721 225 (0) | 30 746 225 (+4 025 000) | 35 832 841 (+9 111 616) | 36 896 225 (+10 175 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 112 156 | 1 112 156 (0) | 1 112 156 (0) | 812 156 (-300
000) | 1 112 156 (0) | 1 112 156 (0) | 1 212 156 (+100 000) |
| 63 | Regionaltilskudd | 552 511 | 552 511 (0) | 552 511 (0) | 402 511 (-150
000) | 552 511 (0) | 552 511 (0) | 552 511 (0) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 750 408 | 2 750 408 (0) | 2 750 408 (0) | 2 000 408 (-750 000) | 2 750 408 (0) | 2 900 408 (+150 000) | 2 900 408 (+150 000) |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 11 351 800 | 11 751
800 (+400 000) | 13 166
300 (+1
814 500) | 10 751
800 (-600 000) | 12 601
800 (+1
250 000) | 13 453
059 (+2
101 259) | 13 756
800 (+2
405 000) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 9 297 405 | 9 697 405 (+400 000) | 11 111 905 (+1 814 500) | 8 997 405 (-300 000) | 10 547 405 (+1 250 000) | 11 308 664 (+2 011 259) | 11 582 405 (+2 285 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 419 545 | 419 545 (0) | 419 545 (0) | 269 545 (-150
000) | 419 545 (0) | 419 545 (0) | 519 545 (+100
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 207 592 | 1 207 592 (0) | 1 207 592 (0) | 1 057 592 (-150 000) | 1 207 592 (0) | 1 297 592 (+90 000) | 1 227 592 (+20 000) |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 427 258 | 427 258 (0) | 427 258 (0) | 427 258 (0) | 427 258 (0) | 427 258 (0) | 427 258 (0) |
574 | | Økonomisk oppgjør
ved endringer i ansvaret for barnevern, familievern og rusomsorg | 378 146 | 378 146 (0) | 378 146 (0) | 378 146 (0) | 378 146 (0) | 378 146 (0) | 378
146 (0) |
| 60 | Tilskudd til sletting av
gjeld | 180 250 | 180 250 (0) | 180 250 (0) | 180 250 (0) | 180 250 (0) | 180 250 (0) | 180 250 (0) |
| 61 | Tilskudd til feriepenger | 116 531 | 116 531 (0) | 116 531 (0) | 116 531 (0) | 116 531 (0) | 116 531 (0) | 116 531 (0) |
| 62 | Tilskudd til
pensjonsutgifter | 81 365 | 81 365 (0) | 81 365 (0) | 81 365 (0) | 81 365 (0) | 81 365 (0) | 81 365 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 19 | 42
872 946 | 45
057 946 (+2
185 000) | 52
700 846 (+9
827 900) | 41
072 946 (-1 800 000) | 48
147 946 (+5
275 000) | 54
235 821 (+11
362 875) | 55
702 946 (+12
830 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 19 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 19 | 42 872 946 | 45 057
946 (+2
185 000) | 52 700
846 (+9
827 900) | 41 072
946 (-1 800 000) | 48 147
946 (+5
275 000) | 54 235
821 (+11
362 875) | 55 702
946 (+12
830 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Arbeiderpartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er derfor ført opp under kapittel 15 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 10.