Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Rammeområde 6 innvandring, regional utvikling, bolig og arbeid

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 6. 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2 viser budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg. St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4 viser budsjettforslaget fra regjeringen Bondevik II.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4

Utgifter i kroner

Kommunal- og regionaldepartementet

500

Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500)

196 200 000

195 650 000

1

Driftsutgifter

152 400 000

151 850 000

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag

9 200 000

9 200 000

22

KOSTRA-rapporteringssystem for kommunene og fylkeskommunene, kan overføres

12 900 000

12 900 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 400 000

5 400 000

50

Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd

16 300 000

16 300 000

502

Valgutgifter

10 400 000

10 400 000

1

Driftsutgifter

5 000 000

5 000 000

60

Refusjon til kommuner

5 400 000

5 400 000

503

Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503)

11 550 000

11 550 000

1

Driftsutgifter

10 050 000

10 050 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 500 000

1 500 000

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

1 552 627 000

1 552 627 000

1

Driftsutgifter

344 627 000

344 627 000

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

1 108 700 000

1 108 700 000

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

99 300 000

99 300 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

2 809 340 000

2 809 340 000

60

Integreringstilskudd, kan overføres

2 717 175 000

2 717 175 000

62

Kommunale innvandrertiltak

12 000 000

12 000 000

70

Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging

2 350 000

2 350 000

71

Kunnskapsutvikling, kan overføres

16 700 000

16 700 000

72

Tilbakevending for flyktninger, kan overføres

10 815 000

10 815 000

73

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

21 600 000

21 600 000

74

Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m.

1 500 000

1 500 000

75

Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet

27 200 000

27 200 000

522

Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522)

6 000 000

6 000 000

1

Driftsutgifter

6 000 000

6 000 000

523

Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523)

3 650 000

3 650 000

1

Driftsutgifter

3 650 000

3 650 000

524

Utlendingsnemnda

109 800 000

109 800 000

1

Driftsutgifter

76 500 000

76 500 000

21

Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling

33 300 000

33 300 000

526

Nasjonale minoriteter

2 700 000

2 700 000

70

Tilskudd til nasjonale minoriteter

2 700 000

2 700 000

540

Sametinget (jf. kap. 3540)

127 500 000

127 500 000

50

Sametinget

120 100 000

120 100 000

54

Avkastning av Samefolkets fond

7 400 000

7 400 000

541

Tilskudd til samiske formål

5 600 000

5 600 000

70

Tilskudd til samiske formål

1 300 000

1 300 000

71

Kompetansesenter for urfolks rettigheter

1 800 000

1 800 000

72

Samisk språk, informasjon, o.a.

2 500 000

2 500 000

550

Lokal næringsutvikling

93 300 000

0

61

Kommunale næringsfond

93 300 000

0

551

Regional næringsutvikling i fylker og kommuner

552 500 000

434 000 000

51

Tilrettelegging for næringsutvikling, fond, kan nyttes under kap. 2425, post 50

290 000 000

240 000 000

55

Etablererstipend, fond

124 000 000

120 000 000

57

Tilskudd til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond

77 000 000

74 000 000

58

Regionale samordningstiltak, fond

61 500 000

0

552

Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

247 700 000

206 000 000

21

Kunnskapsutvikling, informasjon, mv.

9 300 000

11 000 000

53

Programmer for kompetanseutvikling, fond

60 400 000

60 000 000

54

Program for vannforsyning, fond

30 000 000

0

56

Omstilling og nyskaping, fond

84 000 000

77 000 000

70

SIVA - utviklingsarbeid, inkubatorprogram, mv.

34 000 000

32 000 000

71

Næringshager

30 000 000

26 000 000

580

Bostøtte

1 737 000 000

1 757 000 000

70

Bostøtte, overslagsbevilgning

1 737 000 000

1 757 000 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak

897 150 000

863 150 000

60

Handlingsprogram for Oslo indre øst

51 800 000

51 800 000

71

Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet, kan overføres

106 000 000

106 000 000

73

Tilskudd til opplysning, informasjon m.m.

12 800 000

12 800 000

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres

680 000 000

646 000 000

78

Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres

36 500 000

36 500 000

79

Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres

10 050 000

10 050 000

582

Skoleanlegg

70 000 000

70 000 000

60

Rentekompensasjon

70 000 000

70 000 000

585

Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 3585)

4 000 000

4 000 000

1

Driftsutgifter

4 000 000

4 000 000

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

2 761 800 000

2 761 800 000

60

Oppstartingstilskudd, kan overføres

1 696 200 000

1 696 200 000

63

Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag

1 065 600 000

1 065 600 000

587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587)

31 300 000

31 300 000

1

Driftsutgifter

31 300 000

31 300 000

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

1570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570)

247 417 000

247 417 000

1

Driftsutgifter

243 717 000

243 717 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 700 000

3 700 000

1571

Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571)

121 654 000

121 654 000

1

Driftsutgifter

117 054 000

117 054 000

21

Spesielle driftsutgifter

700 000

700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

800 000

800 000

70

Tilskudd til Norsk Brannvern Forening

500 000

500 000

71

Tilskudd til Norsk Elektrotekniske Komité

2 600 000

2 600 000

1573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573)

68 374 000

68 374 000

1

Driftsutgifter

57 774 000

57 774 000

21

Oppdrag

6 600 000

6 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 000 000

4 000 000

1574

Arbeidsforskningsinstituttet (jf kap. 4574)

0

25 400 000

1

Driftsutgifter

0

25 400 000

1575

Forskning og utredning

52 600 000

42 200 000

21

Forsknings- og utredningsoppdrag, m.m., kan overføres

8 200 000

8 800 000

50

Norges forskningsråd

43 700 000

32 700 000

70

Tilskudd til forskning og informasjon

700 000

700 000

1577

Norges brannskole

35 950 000

35 950 000

1

Driftsutgifter

34 950 000

34 950 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 000 000

1 000 000

1590

Aetat (jf. kap. 4590)

1 797 856 000

1 767 856 000

1

Driftsutgifter

1 596 360 000

1 566 360 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 716 000

1 716 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

199 780 000

199 780 000

1591

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4591)

1 207 032 000

1 207 032 000

21

Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres

22 474 000

22 474 000

70

Arbeidsmarkedstiltak, kan overføres

1 184 558 000

1 184 558 000

1592

Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

2 799 693 000

2 799 693 000

70

Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.1591 post 70

2 660 246 000

2 660 246 000

73

Arbeidsmarkedstiltak, investeringer, kan overføres, kan nyttes under post 70

103 447 000

103 447 000

74

Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning

36 000 000

36 000 000

1593

Aetats salg av bedriftstjenester (jf. kap. 4593)

11 000 000

11 000 000

1

Driftsutgifter

11 000 000

11 000 000

1595

Ventelønn mv. (jf. kap. 4595)

269 078 000

269 078 000

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

269 078 000

269 078 000

Statsbankene

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

325 400 000

313 400 000

1

Driftsutgifter

254 400 000

242 400 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 000 000

4 000 000

72

Rentestøtte

67 000 000

67 000 000

Sum utgifter rammeområde 6

18 166 171 000

17 871 121 000

Inntekter i kroner

Inntekter under departementene

3520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520)

514 156 000

514 156 000

2

Gebyr nødvisum

90 000

90 000

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

514 066 000

514 066 000

3521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521)

100 003 000

100 003 000

1

Tilbakevending for flyktninger

10 815 000

10 815 000

3

Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra

utlandet

27 200 000

27 200 000

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

61 988 000

61 988 000

3540

Sametinget (jf. kap. 540)

7 400 000

7 400 000

51

Avkastning av Samefolkets fond

7 400 000

7 400 000

3585

Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 585)

200 000

200 000

1

Gebyrer

200 000

200 000

3587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587)

12 200 000

12 200 000

4

Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett

12 200 000

12 200 000

4570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570)

19 800 000

19 800 000

1

Diverse inntekter

1 800 000

1 800 000

4

Kjemikaliekontroll, gebyrer

3 800 000

3 800 000

5

Tvangsmulkt

1 600 000

1 600 000

7

Byggesaksbehandling, gebyrer

12 600 000

12 600 000

4571

Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 1571)

93 000 000

93 000 000

2

Gebyrer

93 000 000

93 000 000

4573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573)

8 700 000

8 700 000

1

Laboratorievirksomhet

1 000 000

1 000 000

2

Informasjon, kurs og tjenesteyting

1 100 000

1 100 000

3

Oppdrag

6 600 000

6 600 000

4574

Arbeidsforskningsinstituttet (jf. kap. 1574)

0

16 500 000

1

Diverse inntekter

0

300 000

3

Oppdragsforskning

0

16 200 000

4577

Norges brannskole

7 153 000

7 153 000

1

Diverse inntekter

7 153 000

7 153 000

4590

Aetat (jf. kap. 1590)

44 343 000

44 343 000

4

Salgsinntekter m.m.

343 000

343 000

80

Innfordret misbruk av dagpenger

30 000 000

30 000 000

81

Innfordret feilutbetalte attføringsytelser

14 000 000

14 000 000

4591

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1591)

54 790 000

54 790 000

1

Utleieinntekter

53 080 000

53 080 000

2

Opplæringstjenester

1 710 000

1 710 000

4592

Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede (jf. kap. 1592)

14 477 000

14 477 000

1

Utleieinntekter

14 477 000

14 477 000

4593

Aetats salg av bedriftstjenester (jf. kap. 1593)

30 000 000

30 000 000

1

Driftsinntekter

30 000 000

30 000 000

4595

Ventelønn mv. (jf. kap. 1595)

21 522 000

21 522 000

1

Refusjon statlig virksomhet mv.

21 522 000

21 522 000

5312

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

31 610 000

31 610 000

1

Gebyrer

29 900 000

29 900 000

4

Tilkjente saksomkostninger

100 000

100 000

9

Salg av datatjenester

1 550 000

1 550 000

10

Husleie, tjenesteboliger

60 000

60 000

5326

SIVA (jf. kap. 2426)

3 000 000

3 000 000

71

Låneprovisjon

3 000 000

3 000 000

Renter og utbytte mv.

5613

Renter fra SIVA (jf. kap. 2426)

46 700 000

46 700 000

80

Renter

46 700 000

46 700 000

5615

Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

6 660 000 000

6 629 000 000

80

Renter

6 660 000 000

6 629 000 000

Sum inntekter rammeområde 6

7 669 054 000

7 654 554 000

Netto rammeområde 6

10 497 117 000

10 216 567 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 585 post 1

kap. 3585 post 1

kap. 587 post 1

kap. 3587 post 4

kap. 2412 post 1

kap. 5312 post 1

III

Omdisponeringsfullmakter i forbindelse med forsøk med regionale utviklingsprogram

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 i forbindelse med videreutvikling av regionale utviklingsprogrammer i Hedmark og Oppland fylkeskommuner, får adgang til å omdisponere mellom følgende bevilgninger:

  • 1. kap. 550 Lokal næringsutvikling post 61 Kommunale næringsfond.

  • 2. kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner post 51 Tilrettelegging for næringsutvikling, fond.

  • 3. kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner post 55 Etablererstipend, fond.

  • 4. kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner post 58 Regionale samordningstiltak, fond.

  • 5. kap. 2425 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene post 50 Bedrifts- og næringsutvikling i distriktene, begrenset til maksimalt 20 pst.

IV

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

581

Bolig- og bomiljøtiltak

71

Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet

63,3 mill. kroner

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger

196,3 mill. kroner

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

60

Oppstartingstilskudd

2 991,1 mill. kroner

V

Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2002. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2002, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utledningsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.

VI

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2002 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1570 post 1

kap. 4570 post 1, 6, 7

kap. 1571 post 1

kap. 4571 post 6

kap. 1573 post 1

kap. 4573 post 2

kap. 1573 post 21

kap. 4573 post 3

kap. 1577 post 1

kap. 4577 post 1

VII

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1591

Arbeidsmarkedstiltak

70

Arbeidsmarkedstiltak

334,3 mill. kroner

1592

Spesielle arbeidsmarkedstiltak

70

Arbeidsmarkedstiltak, drift

521,6 mill. kroner

VIII

Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2002 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.

Komiteen har ved Stortingets vedtak 26. oktober 2001 fått tildelt kapittel under rammeområde 6 Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Finans- og tolldepartementet, jf. Innst. S. nr. 2 (2001-2002). Ved vedtak i Stortinget 28. november 2001 er netto utgiftsramme for rammeområde 6 fastsett til kr 10 216 567 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2001-2002).

Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenen § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal berre dei forslaga som summerer seg til ramma for rammeområde 6, som er vedtatt ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I (2001-2002), takast opp til votering ved handsaminga av denne innstillinga.

Komiteen viser til at det går fram av tabell 1 at forslaget frå Høgre, Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti, summerer seg til den nettosum som er vedteken for rammeområde 6 ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I (2001-2002).

Komiteen viser til at forslaget frå Høgre, Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti er ført opp under komiteen si tilråding under kap. 6 i innstillinga.

Tabell 1 Forslag til disponering av ramme 6

Tabellen viser det justerte budsjettforslaget frå Høgre, Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti. Avvik frå forslag til beløp frå regjeringa Bondevik II i parentes. Berre kapittel med avvik frå Regjeringa sitt forslag er med. Tal i tusen kroner.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4

H, Frp og Krf

Utgifter rammeområde 6

550

Lokal næringsutvikling

20 000

63

Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

0

20 000

(+20 000)

551

Regional næringsutvikling i fylker og kommuner

434 000

414 000

(-20 000)

51

Tilrettelegging for næringsutvikling, fond

240 000

232 000

(-8 000)

55

Etablererstipend, fond

120 000

115 000

(-5 000)

57

Tilskudd til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond

74 000

67 000

(-7 000)

552

Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

206 000

206 000

(0)

21

Kunnskapsutvikling, informasjon, mv.

11 000

8 000

(-3 000)

53

Programmer for kompetanseutvikling, fond

60 000

54 000

(-6 000)

54

Program for vannforsyning, fond

0

20 000

(+20 000)

56

Omstilling og nyskaping, fond

77 000

72 000

(-5 000)

70

SIVA - utviklingsarbeid, inkubatorprogram, mv.

32 000

29 000

(-3 000)

71

Næringshager

26 000

23 000

(-3 000)

1570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570)

247 417

242 417

(-5 000)

1

Driftsutgifter

243 717

238 717

(-5 000)

1571

Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571)

121 654

122 654

(+1 000)

70

Tilskudd til Norsk Brannvern Forening

500

1 500

(+1 000)

1577

Norges brannskole

35 950

39 950

(+4 000)

1

Driftsutgifter

34 950

38 950

(+4 000)

Sum utgifter rammeområde 6

17 871 121

17 871 121

(0)

Inntekter rammeområde 6

Sum inntekter rammeområde 6

7 654 554

7 654 554

(0)

Sum netto rammeområde 6

10 216 567

10 216 567

(0)

Sum rammeområde 6 - rammevedtak

0

0

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil vise til enighet mellom sine respektive fraksjoner i komiteen om disponering av midlene innenfor rammeområdene 6 og 7 i statsbudsjettet for 2002. Forliket mellom partiene innebærer omdisponeringer i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II og Budsjett-innst. S. I (2001-2002).

Disse medlemmers forslag til disponering av ramme 6 fremgår av tabell 1 ovenfor. I tillegg er disse medlemmer enige om følgende:

  • – Flere fylkeskommuner står i fare for å få fremtidige inntektstap som følge av sykehusrefomen. Regjeringen bes i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 komme tilbake med et opplegg for et rettferdig oppgjør til fylkeskommuner som har fremtidige dokumenterte inntektstap, det anmodes om en særlig oppmerksomhet på situasjonen i Østfold og Nord-Trøndelag. I opplegget må det tas hensyn til at Stortinget økte skjønnsrammen til fylkeskommunene med 200 mill. kroner for 2002 i forhold til forslag i kommuneproposisjonen.

  • – Mange kommuner har brukere av omsorgstjenester som er så ressurskrevende at det er vanskelig å finansiere. Regjeringen bes om å etablere en statlig toppfinansiering for ressurskrevende brukere. Regjeringen bes fremme et slik forslag i kommuneproposisjonen for 2003.

Disse medlemmer viser til forslag og merknader foran under kap. 1.6.2 og 1.6.10.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, konstaterer at den vedtatte ramme for rammeområde 6 i så vesentlig grad avviker fra det disse partier mener er en nødvendig innsats for å sikre hovedtrekkene i bosettingsmønsteret, motvirke arbeidsledighet og bedre boligtilbudet at det ikke gir et rimelig bilde av partiets politikk å fremme forslag om fordeling av rammen. Dette er en ramme som regjeringspartiene bare kunne få støtte til fra Fremskrittspartiet. Det er da også naturlig at de partiene som står bak de vedtatte innstrammingene også foreslår innretningen av dem.

Flertallet vil ut fra dette ikke fremme egne forslag til rammedisponering, men viser til de forslag som er fremmet av sine respektive partifraksjoner i finansinnstillingen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til budsjettopplegget fra regjeringen Stoltenberg og til finansinnstillingen, Budsjett-innst. S. I (2001-2002), hvor Arbeiderpartiets økonomiske politikk er presentert. Arbeiderpartiets forslag vedrørende finansinnstillingen rammeområde 6 framgår av tabell 2.

Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiets økonomiske opplegg gir en vesentlig sterkere satsing for å sikre hovedtrekkene i bosettingsmønsteret, motvirke arbeidsledighet og bedre boligtilbudet enn det som følger av det økonomiske opplegget til regjeringen Bondevik II og regjeringspartiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Regjeringen Bondevik II foreslo å redusere bevilgningene til distriktspolitiske virkemidler med 350 mill. kroner i forhold til opplegget fra regjeringen Stoltenberg. Sentrale virkemidler foreslås avviklet helt. Bevilgningene til kommunale næringsfond kuttes helt. Bevilgningene til regionale samordningstiltak kuttes helt. Bevilgningene til program for vannforsyning kuttes helt. Andre virkemidler svekkes vesentlig. Bevilgningene til distriktspolitiske tiltak gjennom Statens nærings- og distriktsutviklingsfond kuttes kraftig. Bevilgningene fra Nærings- og handelsdepartementet og Fiskeridepartementet til utviklingsprogrammer av stor betydning for næringsutvikling i distriktene, bl.a. til utvikling av mulighetene i marin sektor, kuttes helt. Bevilgningene fra Landbruksdepartementet til landbruksavtalen kuttes med 300 mill. kroner før forhandlinger er gjennomført. Bevilgningene fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet til fraktutjamning i distriktene kuttes helt. Arbeiderpartiet har ved behandlingen av det økonomiske opplegget i finanskomiteen gått imot disse alvorlige kuttene, og foreslått bevilgninger i tråd med forslaget fra regjeringen Stoltenberg.

Samarbeidsregjeringens budsjettopplegg innebærer en klar omlegging av de hovedlinjene i distriktspolitikken som det har vært bred enighet om mellom Arbeiderpartiet, sentrumspartiene og Sosialistisk Venstreparti. Opplegget fra regjeringen Bondevik II er i strid med hovedlinjene i den distriktspolitikken som et flertall i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti sto bak ved behandlingen av stortingsmeldingen om distrikts- og regionalpolitikken for et halvt år siden. Disse medlemmer finner det derfor nødvendig å fremme forslag hvor Stortinget ber Regjeringen legge stortingsflertallets syn til grunn i distrikts- og regionalpolitikken. Disse medlemmer viser til at de samme partiene fortsatt utgjør et klart flertall i Stortinget.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II også foreslo en svekkelse av virkemidlene i boligpolitikken. Husbankens utlånsramme ble redusert med 2 mrd. kroner i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg. Boligtilskudd ble redusert. Dette gjør at det ikke kan bygges så mange utleieboliger for vanskeligstilte, bl.a. bostedsløse, som foreslått av regjeringen Stoltenberg.

Disse medlemmer viser til at tiltak for å bedre boligtilbudet og arbeidstilbudet er helt sentralt i regjeringen Stoltenbergs opplegg for økt økonomisk og sosial trygghet. I sitt budsjettframlegg har regjeringen Bondevik II lagt fram nye anslag som gir økt økonomisk handlingsrom i budsjettet. Regjeringen Bondevik II har i vesentlig grad brukt dette handlingsrommet til skattelettelser. Arbeiderpartiet foreslår å bruke størsteparten av det utvidede handlingsrommet til en økt innsats overfor de vanskeligst stilte. Arbeiderpartiet foreslår derfor økte bevilgninger til botilskudd og bostøtte. Regjeringspartiene har ikke gitt støtte til disse forslagene.

Regjeringen Bondevik II anslår høyere arbeidsledighet neste år enn anslått av regjeringen Stoltenberg. Dette foreslår Regjeringen å møte gjennom øke bevilgninger til arbeidsledighetstrygd. Arbeiderpartiet mener det er behov for mer aktive tiltak for å motvirke økt ledighet og har derfor foreslått økt bruk av arbeidsmarkedstiltak. Både for å motvirke arbeidsledighet og for å utvikle et mer inkluderende arbeidsliv må Aetat spille en aktiv rolle. Arbeiderpartiet er derfor uenig i regjeringen Bondevik IIs forslag om å redusere bevilgningene til Aetat i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg.

Under behandlingen i finanskomiteen foreslo Arbeiderpartiet i tråd med dette en netto utgiftsramme for rammeområde 6 som var 477,6 mill. kroner høyere enn forslaget fra regjeringspartiene, som var identisk med forslaget fra regjeringen Bondevik II.

Disse medlemmer legger i denne innstilling til grunn den innretning innenfor rammeområde 6 som Arbeiderpartiet har redegjort for i finansinnstillingen. Disse medlemmer foretar følgende justering innenfor Arbeiderpartiets foreslåtte ramme:

Kap. 581

Post 79 Tilskudd til radonforebyggende tiltak

- 5 mill. kroner

Kap. 1571

Post 70 Tilskudd til Norsk brannvernforening

+ 1 mill. kroner

Kap. 1577 Norges brannskole

Post 1 Driftsutgifter

+ 4 mill. kroner

Under behandlingen i Stortinget fikk regjeringspartiene støtte til sitt forslag til netto utgiftsramme fra Fremskrittspartiet, etter at statsministeren hadde truet med å gå av dersom Regjeringen ikke fikk støtte til opplegget.

Disse medlemmer ønsker å bruke en stor del av det økte handlingsrommet som følge av at Regjeringen la fram nye anslag for den økonomiske utviklingen til en ytterligere styrking av innsatsen for de som har det vanskeligst i samfunnet.

Disse medlemmer vil øke boligtilskuddet med ytterligere 43 mill. kroner utover regjeringen Stoltenbergs budsjett til å bygge utleieboliger, slik at unge og vanskeligstilte lettere kan etablere seg i boligmarkedet. I tillegg vil disse medlemmer bevilge 77 mill. kroner mer i økt bostøtte gjennom å utvide boligavgrensningen for blant annet barnefamilier, slik at også de som bor i nøkterne boliger som ikke er husbankfinansiert, heretter kan få bostøtte.

Disse medlemmer bevilger i sitt alternative budsjett 5 mill. kroner mer til et samarbeidsprosjekt mellom Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen og staten om bolighjelp i Bergen, Trondheim og Stavanger, jf. sosialkomiteens budsjettinnstilling, slik at også disse byene kan delta, i tillegg til Oslo, som allerede har et slikt prosjekt.

Disse medlemmer vil i sitt alternative budsjett øke arbeidsmarkedstiltakene med ytterligere 500 tiltaksplasser, utover regjeringen Stoltenbergs forslag. Dette er en nødvendig styrking av arbeidsmarkedstiltakene når Regjeringen har anslått økt arbeidsledighet for 2002. Disse medlemmer mener det ikke er tilstrekkelig med en økning i dagpengene, men at det også er nødvendig med flere tiltaksplasser.

Disse medlemmer vil peke på at denne økte innsatsen kommer på toppen av den innsatsen regjeringen Stoltenberg foreslo for de vanskeligst stilte i sitt budsjettforslag.

Disse medlemmer viser til merknader under 2.1.3 og vil ut fra dette ikke fremme egne forslag til rammedisponering.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til atSamarbeidsregjeringen viderefører regjeringen Stoltenbergs forslag til økning i budsjettet på innvandringsområdet. Utlendingsforvaltningen står foran betydelige utfordringer med et høyt antall asylsøkere og alt for lange saksbehandlingstider. Samtidig med at det nå stilles økte midler til disposisjon må det til en betydelig produktivitetsvekst og vilje til nytenking i hele forvaltningen. Det er viktig at oppfølgingen av rapporten som et konsulentfirma la fram 1. august 2001 blir fulgt opp.

Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen vil vurdere oppmyking av regelverket for arbeidsinnvandring i året som kommer for å legge bedre til rette for rekruttering av etterspurt arbeidskraft.

Disse medlemmer vil vise til at Samarbeidsregjeringen foreslår å øke bevilgningen til den statlige bostøtteordningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag. I bostøtteordningen får målgruppen alders-, uføre- og etterlattepensjonister med inntekt under minstepensjonen tillagt 30 pst., dekket sine utgifter til lys og varme. Ordningen omfatter om lag 75 000 husstander. Denne forbedringen kommer i tillegg til økningen i boutgiftstaket. Den øvre grense for boutgifter er hevet med 5 000 kroner i storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger og gjelder fra første terminutbetaling i 2002.

Disse medlemmer vil vise til forslaget om styrking av bostøtteordningen, som er et av mange tiltak i Regjeringens satsing på å bekjempe fattigdom.

Disse medlemmer mener at utvikling og etablering av verdiskapende og variert næringsliv med produktive og lønnsomme arbeidsplasser er det beste grunnlaget for å opprettholde bosettingen i distriktene og sikre levedyktige lokalsamfunn i hele landet. Regjeringens forslag om forbedrede rammebetingelser for næringslivet vil komme næringslivet i distriktene til gode.

Disse medlemmer vil vise til at i Samarbeids-regjeringens budsjettforslag blir det foreslått en rekke tiltak som gir bedre rammebetingelser for næringslivet, som fjerning av flypassasjeravgiften, fjerning av den ekstraordinære utbytteskatten og fradragsmulighet for forsknings- og utviklingstiltak. Samtidig foreslår Regjeringen en reduksjon i bevilgningene til distrikts- og regionalpolitikk under Kommunal- og regionaldepartementet.

Disse medlemmer viser til sine merknader under de ulike programområdene i innstillingen og til oversikten over sitt alternative budsjett i tabell 2 nedenunder.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til kap. 1.1.3 og til sine merknader under de ulike programområdene i innstillingen og til sitt alternative budsjett i tabell 2 nedenunder.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner det er nødvendig med tiltak for å sikre at Utlendingsnemnda fungerer etter intensjonen. Denne medlemen viser til at det er avgjerande viktig for einslege mindreårige asylsøkjarar at dei får ei så god oppfølging som råd. Denne medlemen meiner difor mottak som har ansvar for denne gruppa, skal ha status som barnevernsinstitusjon og at kvar einskild skal vere ei bekymringssak i barnevernet.

Denne medlemen viser elles til merknad under kap. 3.2 i innstillinga.

Denne medlemen meiner det er behov for ei heilskapleg og offensiv satsing på distriktspolitikken for å nytte ressursane i distrikta og bremse sentraliseringa av kunnskap, busetting og kapital. Denne medlemen ønskjer å gi folk reell valfridom i forhold til val av bustad, noko som krev ein brei distriktspolitikk. Det må setjast inn auka ressursar på samferdsel, næringsutvikling, kommunal velferd, breiband og tiltak for ungdom. Det er og eit stort behov for å tenke nytt i forhold til utflytting av statlege arbeidsplassar og korleis ein kan redusere avstandsulempene for bedrifter og personar i distrikta.

Denne medlemen viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett aukar løyvingane til regional utvikling med 300 mill. kroner i forhold til regjeringa Stoltenberg sitt budsjett og med 650 mill. kroner i forhold til Samarbeidsregjeringa sitt budsjett. I tillegg vert dei kutt som Samarbeidsregjeringa har gjort i ordningane under SND tilbakeført. Denne medlemen viser til ei styrking av løyvingane til lokale næringsfond og næringshagar, oppretting av ny post vedrørande ungdomssatsing i distrikta samt full kompensasjon til dei 14 kommunane som måtte betale høgare arbeidsgivaravgift frå 1999.

Denne medlemen meiner det er nødvendig å sette fokus på deler av landet der det er behov for spesiell innsats. Denne medlemenber også om at det kvart år vert lagt fram ein oversikt over den geografiske fordelinga av statlege investeringar.

Denne medlemen vil peike på at Husbanken er staten sin viktigaste reiskap i den sosiale bustadpolitikken og meiner at låneramma bør vere 15 mrd. kroner i 2002. Husbanken må oppretthaldast som ein allmenn bustadbank og ikkje gjerast om til ein bank for dei som etablerar seg for første gang.

Denne medlemen meiner det er nødvendig å bygge opp ein skjerma marknad med utleigebustader og låginnskotsbustader for dei som skal inn på bustadmarknaden for første gang eller som av andre grunnar har problem med å skaffe seg bustad på den opne marknaden. For å få fart i dette arbeidet vil denne medlemen foreslå at inntektene frå dokumentavgifta vert øyremerket eit program for bygging av allmennyttige utleigebustader, låginnskotsbustader og andre subsidierte bustader underlagt prisregulering. Ungdom under 30 år bør få unntak frå å betale dokumentavgift.

Dei bustadlause har eit særleg behov for hjelp til å finne bustad og denne medlemen viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett vil gje ei særskilt løyving på 150 mill. kroner til dette arbeidet.

Denne medlemen viser til at einslege ofte har langt høgare buutgifter pr. person enn andre hushald samstundes som dei og kjem dårleg ut på andre område. Denne medlemen fremja derfor forslag om at det leggjast fram ei eiga sak for Stortinget om denne gruppa sin situasjon der særskilde bustadpolitiske tiltak blir vurdert.

Denne medlemenmeiner at bustøtta skal utbetalast kvar månad og vil og auke løyvingane.

Denne medlemen meiner at eldresatsinga må vidareførast utover 2002 og fremjar forslag om at dei kommunane som har sendt inn godkjende søknader innan fristen 1. oktober, bør få klarsignal for å bygge.

Denne medlemen meiner at låneordninga frå staten til kommunane for å rehabilitere skulebygg er godt meint, men at ordninga ikkje vil dekke det behovet kommunane har. Ei sanering av gjeld på 12 mrd. kroner slik Senterpartiet har foreslått vil vere eit mykje betre forslag.

Denne medlemen meiner samfunnet sitt behov for arbeidskraft i størst mogleg grad skal dekkjast gjennom omskolering og kvalifisering av arbeidskraftreserven og gjennom tiltak som oppmodar folk til å stå lenger i arbeidslivet. Det er positivt med ein viss grad av utveksling av arbeidskraft mellom land, men arbeidskraftinnvandring må byggje på lik handsaming av personar frå ulike land, og ikkje berre gjelde statsborgarar innan OECD- og EØS-området.

Denne medlemen meiner at arbeidsmarknadstiltak er staten sitt ansvar. Denne medlemen er kritisk til den omlegginga som vart foreslått frå regjeringa Stoltenberg når det gjeld satsar for tilskot. Særleg dårleg ut kjem PV-verksemdene og omlegginga kan oppfattast slik at kommunane får eit økonomisk medansvar for desse verksemdene. Dette kan føre til at PV-verksemder vert lagt ned.

Kvalifiserings- og formidlingstiltak for dei som ønskjer kome i arbeid har stor betydning, og denne medlem viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett auker løyvinga med 100 mill. kroner.

Denne medlemen meiner det er behov for å styrke arbeidet innan dette området. I dette arbeidet trengst eit lovverk som gir tryggleik for arbeid og inntekt, som hindrar diskriminering i arbeidet og som gir rett til demokrati og påverknad på eigen arbeidsplass. Denne medlemen ser det som naturleg med ei samla arbeidslivslovgivning til erstatning for dei spreidde lovar og reglar ein i dag finn.

Tabell 2 Oversikt over dei alternative budsjetta til fraksjonane

I tabellen er det gjeve ei oversikt over dei alternative budsjetta til hhv. Arbeidarpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet på rammeområde 6 slik det framgår av Budsjett-innst. S. I (2001-2002). Avvik frå forslaget frå regjeringa Bondevik II i parentes. Berre kapittel med avvik frå Regjeringa sitt forslag er med. Tal i tusen kroner.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4

Ap

Frp

SV

Sp

Utgifter rammeområde 6

500

Kommunal- og regional­departementet (jf. kap. 3500)

195 650

195 650

(0)

217 500

(+21 850)

195 650

(0)

195 650

(0)

1

Driftsutgifter

151 850

151 850

(0)

180 000

(+28 150)

151 850

(0)

151 850

(0)

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag

9 200

9 200

(0)

8 200

(-1 000)

9 200

(0)

9 200

(0)

22

KOSTRA-rapporteringssystem for kommunene og fylkes­kommunene

12 900

12 900

(0)

11 900

(-1 000)

12 900

(0)

12 900

(0)

50

Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd

16 300

16 300

(0)

12 000

(-4 300)

16 300

(0)

16 300

(0)

503

Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503)

11 550

11 550

(0)

10 550

(-1 000)

11 550

(0)

11 550

(0)

21

Spesielle driftsutgifter

1 500

1 500

(0)

500

(-1 000)

1 500

(0)

1 500

(0)

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

1 552 627

1 552 627

(0)

1 128 627

(-424 000)

1 552 627

(0)

1 552 627

(0)

1

Driftsutgifter

344 627

344 627

(0)

240 627

(-104 000)

344 627

(0)

344 627

(0)

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

1 108 700

1 108 700

(0)

828 700

(-280 000)

1 108 700

(0)

1 108 700

(0)

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

99 300

99 300

(0)

59 300

(-40 000)

99 300

(0)

99 300

(0)

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

2 809 340

2 809 340

(0)

2 095 640

(-713 700)

2 859 340

(+50 000)

2 814 340

(+5 000)

60

Integreringstilskudd

2 717 175

2 717 175

(0)

2 007 175

(-710 000)

2 717 175

(0)

2 717 175

(0)

61

Tiltak for enslige mindreårige asylsøkere

0

0

(0)

0

(0)

50 000

(+50 000)

0

(0)

62

Kommunale innvandrertiltak

12 000

12 000

(0)

0

(-12 000)

12 000

(0)

12 000

(0)

71

Kunnskapsutvikling

16 700

16 700

(0)

6 700

(-10 000)

16 700

(0)

16 700

(0)

72

Tilbakevending for flyktninger

10 815

10 815

(0)

60 815

(+50 000)

10 815

(0)

10 815

(0)

73

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

21 600

21 600

(0)

0

(-21 600)

21 600

(0)

26 600

(+5 000)

74

Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m.

1 500

1 500

(0)

1 400

(-100)

1 500

(0)

1 500

(0)

75

Transport av flyktninger/reise-utgifter til og fra utlandet

27 200

27 200

(0)

17 200

(-10 000)

27 200

(0)

27 200

(0)

522

Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522)

6 000

6 000

(0)

2 000

(-4 000)

6 000

(0)

6 000

(0)

1

Driftsutgifter

6 000

6 000

(0)

2 000

(-4 000)

6 000

(0)

6 000

(0)

523

Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523)

3 650

3 650

(0)

1 000

(-2 650)

3 650

(0)

3 650

(0)

1

Driftsutgifter

3 650

3 650

(0)

1 000

(-2 650)

3 650

(0)

3 650

(0)

524

Utlendingsnemnda

109 800

109 800

(0)

0

(-109 800)

109 800

(0)

109 800

(0)

1

Driftsutgifter

76 500

76 500

(0)

0

(-76 500)

76 500

(0)

76 500

(0)

21

Spesielle driftsutgifter, nemnd-behandling

33 300

33 300

(0)

0

(-33 300)

33 300

(0)

33 300

(0)

526

Nasjonale minoriteter

2 700

2 700

(0)

0

(-2 700)

2 700

(0)

2 700

(0)

70

Tilskudd til nasjonale minoriteter

2 700

2 700

(0)

0

(-2 700)

2 700

(0)

2 700

(0)

540

Sametinget (jf. kap. 3540)

127 500

127 500

(0)

67 500

(-60 000)

127 500

(0)

127 500

(0)

50

Sametinget

120 100

120 100

(0)

60 100

(-60 000)

120 100

(0)

120 100

(0)

541

Tilskudd til samiske formål

5 600

5 600

(0)

1 300

(-4 300)

5 600

(0)

5 600

(0)

71

Kompetansesenter for urfolks rettigheter

1 800

1 800

(0)

0

(-1 800)

1 800

(0)

1 800

(0)

72

Samisk språk, informasjon, o.a.

2 500

2 500

(0)

0

(-2 500)

2 500

(0)

2 500

(0)

550

Lokal næringsutvikling

113 300

0

243 300

312 300

60

Tilskudd til utkantkommuner

0

0

(0)

0

(0)

20 000

(+20 000)

0

(0)

61

Kommunale næringsfond

0

93 300

(+93 300)

0

(0)

223 300

(+223 300)

143 300

(+143 300)

63

Kompensasjon borfall av redusert arbeidsgiveravgift

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

154 000

(+154 000)

63

Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

0

20 000

(+20 000)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

64

Ungdomssatsing i distriktene

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

15 000

(+15 000)

551

Regional næringsutvikling i fylker og kommuner

434 000

552 500

(+118 500)

310 000

(-124 000)

552 500

(+118 500)

552 500

(+118 500)

51

Tilrettelegging for næringsutvikling, fond

240 000

290 000

(+50 000)

180 000

(-60 000)

290 000

(+50 000)

290 000

(+50 000)

55

Etablererstipend, fond

120 000

124 000

(+4 000)

80 000

(-40 000)

124 000

(+4 000)

124 000

(+4 000)

57

Tilskudd til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond

74 000

77 000

(+3 000)

50 000

(-24 000)

77 000

(+3 000)

77 000

(+3 000)

58

Regionale samordningstiltak, fond

0

61 500

(+61 500)

0

(0)

61 500

(+61 500)

61 500

(+61 500)

552

Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

206 000

247 700

(+41 700)

124 000

(-82 000)

317 700

(+111 700)

297 700

(+91 700)

21

Kunnskapsutvikling, informasjon mv.

11 000

9 300

(-1 700)

0

(-11 000)

9 300

(-1 700)

9 300

(-1 700)

53

Programmer for kompetanse-utvikling, fond

60 000

60 400

(+400)

20 000

(-40 000)

70 400

(+10 400)

60 400

(+400)

54

Program for vannforsyning, fond

0

30 000

(+30 000)

20 000

(+20 000)

50 000

(+50 000)

30 000

(+30 000)

56

Omstilling og nyskaping, fond

77 000

84 000

(+7 000)

60 000

(-17 000)

114 000

(+37 000)

84 000

(+7 000)

70

SIVA - utviklingsarbeid, inkubatorprogram mv.

32 000

34 000

(+2 000)

24 000

(-8 000)

34 000

(+2 000)

34 000

(+2 000)

71

Næringshager

26 000

30 000

(+4 000)

0

(-26 000)

40 000

(+14 000)

80 000

(+54 000)

580

Bostøtte

1 757 000

1 814 000

(+57 000)

1 757 000

(0)

1 781 000

(+24 000)

1 807 000

(+50 000)

70

Bostøtte

1 757 000

1 814 000

(+57 000)

1 757 000

(0)

1 781 000

(+24 000)

1 807 000

(+50 000)

581

Bolig- og bomiljøtiltak

863 150

935 150

(+77 000)

897 150

(+34 000)

1 513 150

(+650 000)

1 047 150

(+184 000)

71

Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet

106 000

106 000

(0)

106 000

(0)

116 000

(+10 000)

106 000

(0)

74

Økobygg

0

0

(0)

0

(0)

6 000

(+6 000)

0

(0)

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger

646 000

723 000

(+77 000)

680 000

(+34 000)

1 230 000

(+584 000)

830 000

(+184 000)

76

Tilskudd til bostedsløse

0

0

(0)

0

(0)

50 000

(+50 000)

0

(0)

582

Skoleanlegg

70 000

70 000

(0)

70 000

(0)

0

(-70 000)

70 000

(0)

60

Rentekompensasjon

70 000

70 000

(0)

70 000

(0)

0

(-70 000)

70 000

(0)

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

2 761 800

2 761 800

(0)

3 361 800

(+600 000)

2 761 800

(0)

2 761 800

(0)

60

Oppstartingstilskudd

1 696 200

1 696 200

(0)

2 296 200

(+600 000)

1 696 200

(0)

1 696 200

(0)

587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587)

31 300

31 300

(0)

28 300

(-3 000)

31 300

(0)

31 300

(0)

1

Driftsutgifter

31 300

31 300

(0)

28 300

(-3 000)

31 300

(0)

31 300

(0)

1570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570)

247 417

247 417

(0)

217 117

(-30 300)

252 417

(+5 000)

247 417

(0)

1

Driftsutgifter

243 717

243 717

(0)

213 417

(-30 300)

248 717

(+5 000)

243 717

(0)

1571

Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571)

121 654

122 654

(0)

141 654

(+20 000)

121 654

(0)

121 654

(0)

1

Driftsutgifter

117 054

117 054

(0)

137 054

(+20 000)

117 054

(0)

117 054

(0)

1573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573)

68 374

68 374

(0)

61 374

(-7 000)

68 374

(0)

68 374

(0)

1

Driftsutgifter

57 774

57 774

(0)

50 774

(-7 000)

57 774

(0)

57 774

(0)

1574

Arbeidsforskningsinstituttet (jf kap. 4574)

25 400

0

(-25 400)

0

(-25 400)

0

(-25 400)

0

(-25 400)

1

Driftsutgifter

25 400

0

(-25 400)

0

(-25 400)

0

(-25 400)

0

(-25 400)

1575

Forskning og utredning

42 200

52 600

(+10 400)

52 600

(+10 400)

52 600

(+10 400)

52 600

(+10 400)

21

Forsknings- og utrednings­oppdrag, m.m.

8 800

8 200

(-600)

8 200

(-600)

8 200

(-600)

8 200

(-600)

50

Norges forskningsråd

32 700

43 700

(+11 000)

43 700

(+11 000)

43 700

(+11 000)

43 700

(+11 000)

1577

Norges brannskole

35 950

35 950

(0)

44 850

(+8 900)

35 950

(0)

35 950

(0)

1

Driftsutgifter

34 950

34 950

(0)

43 850

(+8 900)

34 950

(0)

34 950

(0)

1590

Aetat (jf. kap. 4590)

1 767 856

1 797 856

(+30 000)

811 000

(-956 856)

1 832 856

(+65 000)

1 797 856

(+30 000)

1

Driftsutgifter

1 566 360

1 596 360

(+30 000)

750 000

(-816 360)

1 631 360

(+65 000)

1 596 360

(+30 000)

21

Spesielle driftsutgifter

1 716

1 716

(0)

1 000

(-716)

1 716

(0)

1 716

(0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

199 780

199 780

(0)

60 000

(-139 780)

199 780

(0)

199 780

(0)

1591

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4591)

1 207 032

1 264 632

(+57 600)

567 032

(-640 000)

1 257 032

(+50 000)

1 207 032

(0)

21

Evaluering, utviklingstiltak mv.

22 474

22 474

(0)

16 474

(-6 000)

22 474

(0)

22 474

(0)

70

Arbeidsmarkedstiltak

1 184 558

1 242 158

(+57 600)

550 558

(-634 000)

1 234 558

(+50 000)

1 184 558

(0)

1592

Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

2 799 693

2 799 693

(0)

2 979 693

(+180 000)

2 929 693

(+130 000)

2 899 693

(+100 000)

70

Arbeidsmarkedstiltak, drift

2 660 246

2 660 246

(0)

2 640 246

(-20 000)

2 790 246

(+130 000)

2 660 246

(0)

71

Integrering i ordinært arbeidsliv

0

0

(0)

50 000

(+50 000)

0

(0)

0

(0)

71

Kvalifiserings- og formidlingstiltak for arbeidssøkende

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

100 000

(+100 000)

72

Skjermede tiltak, drift

0

0

(0)

100 000

(+100 000)

0

(0)

0

(0)

73

Arbeidsmarkedstiltak, investeringer

103 447

103 447

(0)

153 447

(+50 000)

103 447

(0)

103 447

(0)

1595

Ventelønn mv. (jf. kap. 4595)

269 078

269 078

(0)

244 078

(-25 000)

269 078

(0)

269 078

(0)

1

Driftsutgifter

269 078

269 078

(0)

244 078

(-25 000)

269 078

(0)

269 078

(0)

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

313 400

325 400

(+12 000)

265 400

(-48 000)

325 400

(+12 000)

325 400

(+12 000)

1

Driftsutgifter

242 400

254 400

(+12 000)

204 400

(-38 000)

254 400

(+12 000)

254 400

(+12 000)

72

Rentestøtte

67 000

67 000

(0)

57 000

(-10 000)

67 000

(0)

67 000

(0)

Sum utgifter rammeområde 6

17 871 121

18 363 221

(+492 100)

15 482 565

(-2 388 556)

19 245 621

(+1 374 500)

18 759 621

(+888 500)

Inntekter rammeområde 6

3520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520)

514 156

514 156

(0)

614 156

(+100 000)

514 156

(0)

514 156

(0)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

514 066

514 066

(0)

614 066

(+100 000)

514 066

(0)

514 066

(0)

3521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521)

100 003

100 003

(0)

150 003

(+50 000)

100 003

(0)

100 003

(0)

1

Tilbakevending for flyktninger

10 815

10 815

(0)

60 815

(+50 000)

10 815

(0)

10 815

(0)

3

Transport av flyktninger/reise­utgifter til og fra utlandet

27 200

27 200

(0)

17 200

(-10 000)

27 200

(0)

27 200

(0)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

61 988

61 988

(0)

71 988

(+10 000)

61 988

(0)

61 988

(0)

4574

Arbeidsforskningsinstituttet (jf. kap. 1574)

16 500

0

(-16 500)

0

(-16 500)

16 500

(0)

0

(-16 500)

1

Diverse inntekter

300

0

(-300)

0

(-300)

300

(0)

0

(-300)

3

Oppdragsforskning

16 200

0

(-16 200)

0

(-16 200)

16 200

(0)

0

(-16 200)

4591

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1591)

54 790

54 790

(0)

39 790

(-15 000)

54 790

(0)

54 790

(0)

1

Utleieinntekter

53 080

53 080

(0)

38 080

(-15 000)

53 080

(0)

53 080

(0)

5615

Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

6 629 000

6 660 000

(+31 000)

6 629 000

(0)

6 660 000

(+31 000)

6 660 000

(+31 000)

80

Renter

6 629 000

6 660 000

(+31 000)

6 629 000

(0)

6 660 000

(+31 000)

6 660 000

(+31 000)

Sum inntekter rammeområde 6

7 654 554

7 669 054

(+14 500)

7 773 054

(+118 500)

7 685 554

(+31 000)

7 669 054

(+14 500)

Sum netto rammeområde 6

10 216 567

10 694 167

(+477 600)

7 709 511

(-2 507 056)

11 560 067

(+1 343 500)

11 090 567

(+874 000)

Sum rammeområde 6 - rammevedtak

0

477 600

-2 507 056

1 343 500

874 000