Bakgrunn
Allemannsretten er noe av det fineste vi har
i Norge. Det fineste vi har, bør inn i Grunnloven. Dette er en rett som
har sikret folk fri tilgang til naturen og til høsting av den, uavhengig
av om man er rik eller fattig, uavhengig av om man eier grunnen
som bærene og soppen vokser på, eller ikke.
I gamle dager sikret denne retten fattigfolk
tilgang til storbondens områder. De kunne plukke bær og høste av
naturen selv om rikfolk eide den. I dag gleder mange seg over å
slå opp teltet ved kanten av et skogstjern om sommeren og gå på
ski over jordene om vinteren. Det at alle har rett til å høste av
naturen uavhengig av inntekt, har betydd mye. Det har vært en veldig
viktig verdi ved det norske samfunnet, som forslagsstillerne ønsker
å gi sterkere beskyttelse.
Forslagsstillerne vil med dette grunnlovsforslaget sikre
framtidige generasjoners rett til å gå i fjellet, i skogen og på
stranda. Retten skal være for alle og for all tid. Det er egentlig
det allemannsretten handler om. De siste årene har man sett flere
eksempler, bl.a. i strandsonen, hvor rike mennesker gjerder inn
eiendommene sine selv om det er ulovlig. Både stranda og fjellet
skal være for alle, og ved å ta dette inn i Grunnloven forsterker
man folks rett til å ferdes fritt. Det holder ikke bare å ha allemannsretten
som en egen lov. Det må vernes om prinsippet. Dessverre ser man
at enkelte bygger ut mer og mer av strandsonen og andre deler av
norsk natur og gjør den om til private strender, kaier og paradiser
for noen få. Derfor må allemannsretten være hellig, og derfor må
den også innlemmes i landets viktigste lov: Grunnloven.
Grunnloven gir grunnleggende regler om landets statsstyre
og om grenser for myndighetenes handlefrihet. I tillegg til de menneskerettighetene
som opprinnelig fremgikk av Grunnloven, har Stortinget etter hvert innarbeidet
bestemmelser om en rekke andre rettigheter samt bestemmelser om
plikt for staten til å sikre at folk kan livnære seg av sitt arbeid,
om vern av miljøet mv. I dag uttrykker Grunnloven viktige verdier
som samfunnet bygger på.
Allemannsretten ivaretar både retten til å drive
friluftsliv og andre formål. I eldre tid var nytteformålet viktigst,
og fortsatt benyttes allemannsretten som grunnlag for å sanke sopp
og bær, for å drive undervisning og for visse typer av næringsvirksomhet
mv.
Allemannsretten springer ut av århundregammel sedvane
i Norge. Ordet betegner retten for enhver til å oppholde seg i naturen
uavhengig av hvem som eier grunnen. Allemannsrettens tre hovedelementer
er ferdsels-, oppholds- og høstingsrett. Turer til fots og på ski, ridning,
sykling, telting, bading, båtliv og plukking av bær og sopp er viktige
eksempler. Retten gjelder primært i utmark, men vinterstid også
på dyrket mark, inkludert regulerte områder.
Slik den nå er regulert i blant annet friluftsloven,
har allemannsretten bidratt til å forme både samfunnet og enkeltmennesker
og til å konstituere norsk kultur og hverdagsliv. Bevisstheten om
at retten til å bruke naturen gjelder uavhengig av eiendomsrett,
forsterker også folks oppfatning av at landet er for alle. De muligheter
til ferdsel, opplevelse og høsting som allemannsretten legger til
rette for, er svært viktige for mange. Alles rett til å bruke naturen
uavhengig av eiendomsrett fremstår som umistelig.
Allemannsretten har bidratt til å utjamne økonomiske
forskjeller. For fattigfolk kunne den såkalte uskyldige nyttesretten
bety forskjellen mellom liv og død. I dag er den et viktig symbol
på at landets innbyggere er likeverdige. Den bygger på fellesskapet
og gir mulighet til å binde folk sammen i gode opplevelser.
Erfaringen viser at allemannsretten godt kan
eksistere side om side med eiendomsretten. Mange brukere av allemannsretten
er også selv grunneiere og vil derfor ha både forståelse for og
stor nytte av den. Men ettersom eiendomsretten har hatt Grunnlovens
beskyttelse helt siden 1814 (senere også supplert av internasjonale
regler), bør også allemannsretten komme til uttrykk i Grunnloven.
I Sverige har kap. 2 § 15 fjerde ledd i Regeringsformen (den sentrale
grunnloven) siden 2010 slått fast at «[a]lla ska ha tillgång till
naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits»,
i samme paragraf om eiendomsretten.
Naturgrunnlaget må forvaltes på sine egne premisser
og med sikte på bevaring for etterslekten. Plikten til å sørge for
et slikt vern følger av Grunnloven § 112, og allemannsretten må
reguleres og utøves i lys av disse verdiene. Plassering av den foreslåtte
bestemmelsen i tilknytning til § 112 vil bidra til å understreke
at allemannsretten fortsatt må utøves hensynsfullt og med tilbørlig
varsomhet. Allemannsretten vil fortsatt være begrenset av lovgivning
og forskrifter om naturmangfold, vannressurser, motorferdsel og
annet. Særregler om båndtvang, bålforbud og restriksjoner ved drikkevann er
eksempler på begrensninger av mer lokal karakter.
Som verdi står allemannsretten fjellstøtt i
Norge. Men de arealene som står til rådighet for å utøve den, er under
press ikke bare i strandsonen og på fjellet, men også ved utviklingen
av byer og tettsteder, utbygging av vei og jernbane m.m. til fellesskapets
beste. Allemannsretten er heller ikke i seg selv til hinder for
kommersiell bruk av utmark (for eksempel jakt og skogsdrift), og
nye bruksmåter presser på.
Sett under ett er både det naturgrunnlaget som
allemannsretten forutsetter, og muligheten til å utnytte det, under
press. Tiden er derfor inne for å grunnlovfeste denne retten. Grunnlovfesting
vil verne mot raske og tilfeldige endringer av hovedreglene om allmennhetens ferdsels-,
oppholds- og høstingsrett.
Forslaget vil først og fremst innebære en plikt
for stat og kommuner til å sørge for at alle lov- og forvaltningsvedtak
tar hensyn til allemannsretten og ligger innenfor de grenser som
bestemmelsen etablerer. Bestemmelsen må tolkes med utgangspunkt
i allemannsrettens sentrale innhold slik det følger av hovedreglene
i friluftsloven og annen aktuell lovgivning på vedtakstidspunktet.
Nye bestemmelser som vesentlig svekker allemannsrettens innhold
i forhold til dette, kan ikke vedtas.
Allemannsrettens detaljerte innhold og betydning har
imidlertid variert over tid og som følge av skiftende samfunnsforhold.
I Rt. 2004 s. 1985 godtok Høyesterett for eksempel nye bestemmelser
om fri fiskerett i ferskvann for barn, men slik at det var en viss
mulighet for å sette grenser av hensyn til grunneiere som kan dokumentere
vesentlig økonomisk tap. Senere lovgivning vil fortsatt kunne justere
allemannsrettens nærmere innhold ut fra skiftende sosiale og miljømessige
forutsetninger.
Selv om hovedvekten vil ligge på plikten som
gjelder for stat og kommuner, vil en bestemmelse av denne karakter
i siste instans også kunne påberopes for domstolene i tilfelle tvister
med grunneiere om for eksempel omfanget av retten til gratis ferdsel
eller sanking ikke lar seg løse på annen måte.
Forslagsstillerne mener en klar og enkel formulering
som er lik på begge målformer, vil være best.