Bakgrunn
Allemannsretten springer ut av århundregammel sedvane
i Norge. Ordet betegner retten for enhver til å oppholde seg i naturen
uavhengig av hvem som eier grunnen. Likeledes betegner den plikten
til å opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe
for eier, bruker eller andre eller påføre miljøet skade. Retten
gjelder primært i utmark, men vinterstid også på dyrket mark, inkludert
regulerte områder.
Slik allemannsretten nå er regulert i blant
annet friluftsloven, har den bidratt til å forme oss som samfunn og
som enkeltmennesker. Bevisstheten om at retten til å bruke naturen
gjelder uavhengig av eiendomsrett, forsterker også folks oppfatning
av at landet er for alle. Denne retten, som er rotfestet i og høyt
verdsatt av det norske folk, følges av plikten man har til å etterlate
den samme naturen i en tilstand som ikke virker skjemmende eller
fører til skade eller ulempe for noen.
Allemannsretten er også et viktig symbol på
at landets innbyggere er likeverdige. Den bygger på fellesskapet
og gir muligheter til å binde folk sammen i gode opplevelser.
Erfaringer viser at allemannsretten godt kan
eksistere side om side med eiendomsretten. Mange brukere av allemannsretten
er også selv grunneiere og vil derfor ha både forståelse for og
stor nytte av den. Men når eiendomsretten har hatt Grunnlovens beskyttelse
helt siden 1814 (senere også supplert av internasjonale regler),
bør også allemannsretten komme til uttrykk i Grunnloven. I Sverige
har kap. 2 § 15 fjerde ledd i Regeringsformen (den sentrale grunnloven)
siden 2010 slått fast at «[a]lla ska ha tillgång till naturen enligt
allemannsrätten oberoanda av vad som föreskrivits», i samme paragraf
som eiendomsretten.
Naturens ressurser må forvaltes på egne premisser og
med sikte på bevaring for etterslekten. Plikten til å sørge for
slikt vern følger av Grunnloven § 112, og allemannsretten må reguleres
og utøves i lys av disse verdiene. Plassering av den foreslåtte
bestemmelsen i tilknytning til § 112 vil bidra til å understreke
at allemannsretten fortsatt må utøves hensynsfullt og med tilbørlig
varsomhet. Allemannsretten vil fortsatt være begrenset av lovgivning
og forskrifter om naturmangfold, vannressurser, motorferdsel og
annet. Særregler om båndtvang, bålforbud og restriksjoner ved drikkevann
er eksempler på begrensninger av lokal karakter.
Som verdi står allemannsretten fjellstøtt i
Norge. Men de arealer som står til rådighet for å utøve den, er under
press ikke bare i strandsonen og på fjellet, men også ved utvikling
av byer og tettsteder, utbygging av vei og jernbane m.m. til fellesskapets
beste. Allemannsretten er heller ikke i seg selv til hinder for
kommersiell bruk av utmark (for eksempel jakt og skogdrift), og
nye bruksmåter presser på.
Forslagsstillerne mener tiden er inne for å
grunnlovfeste allemannsretten. Grunnlovfesting vil verne mot raske
og tilfeldige endringer av hovedreglene om allmennhetens ferdsels-,
oppholds- og høstingsrett.
Forslaget vil først og fremst innebære en plikt
for stat og kommuner til å sørge for at alle lov- og forvaltningsvedtak
tar hensyn til allemannsretten og ligger innenfor de grenser som
bestemmelsen etablerer. Bestemmelsen må tolkes med utgangspunkt
i allemannsrettens sentrale innhold slik det følger av hovedreglene i
friluftsloven og annen aktuell lovgivning på vedtakstidspunktet.
Nye bestemmelser som vesentlig svekker allemannsrettens innhold
i forhold til dette, kan ikke vedtas.
Selv om hovedvekten vil ligge på plikten som
gjelder for stat og kommuner, vil en bestemmelse av denne karakter
i siste instans også kunne påberopes for domstolene i tilfelle tvister
med grunneiere om for eksempel omfanget av retten til gratis ferdsel
eller sanking ikke lar seg løse på annen måte.