Bakgrunn
Grunnloven gir grunnleggende
regler om vårt statsstyre og om grenser for myndighetenes handlefrihet.
I tillegg til de menneskerettighetene som opprinnelig fremgikk av
Grunnloven, har Stortinget etter hvert innarbeidet bestemmelser
om en rekke andre rettigheter samt bestemmelser om plikt for staten
til å sikre at vi kan livnære oss av vårt arbeid, vern av miljøet
mv. I dag uttrykker Grunnloven viktige verdier som samfunnet bygger
på.
Allemannsretten ivaretar
både retten til å drive friluftsliv og andre formål. I eldre tid
var nytteformålet viktigst, og fortsatt benyttes allemannsretten
som grunnlag for å sanke sopp og bær, å drive undervisning og visse
typer av næringsvirksomhet mv.
Allemannsretten springer
ut av århundregammel sedvane i Norge. Ordet betegner retten for
enhver til å oppholde seg i naturen uavhengig av hvem som eier grunnen.
Allemannsrettens tre hovedelementer er ferdsels-, oppholds- og høstingsrett.
Turer til fots og på ski, ridning, sykling, telting, bading, båtliv,
plukking av bær og sopp er viktige eksempler. Retten gjelder primært
i utmark, men vinterstid også på dyrket mark, inkludert regulerte
områder.
Slik den nå er regulert
i blant annet friluftsloven, har allemannsretten bidratt til å forme
oss som samfunn og som enkeltmennesker og til å konstituere vår
kultur og vårt hverdagsliv. Bevisstheten om at retten til å bruke naturen
gjelder uavhengig av eiendomsrett, forsterker også folks oppfatning
av at landet er for alle. De muligheter til ferdsel, opplevelse
og høsting som allemannsretten legger til rette for, er svært viktige
for mange av oss. Alles rett til å bruke naturen uavhengig av eiendomsrett
fremstår som umistelig.
Allemannsretten har
bidratt til å utjamne økonomiske forskjeller. For fattigfolk kunne
den såkalte uskyldige nyttesretten bety forskjellen mellom liv og
død. I vår tid er den et viktig symbol for landets innbyggere som
likeverdige. Den bygger på fellesskapet og gir mulighet til å binde
folk sammen i gode opplevelser.
Erfaringen viser
at allemannsretten godt kan eksistere side om side med eiendomsretten.
Mange brukere av allemannsretten er også selv grunneiere og vil
derfor ha både forståelse for og stor nytte av den. Men når eiendomsretten
har hatt grunnlovens beskyttelse helt siden 1814 (senere også supplert
av internasjonale regler), bør også allemannsretten komme til uttrykk
i Grunnloven. I Sverige har kap. 2 § 15 tredje ledd i Regeringsformen (den
sentrale grunnloven) siden 2010 slått fast at «Alla ska ha tillgång
till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits»
i samme paragraf om eiendomsretten.
Naturgrunnlaget må
forvaltes på sine egne premisser og med sikte på bevaring for etterslekten.
Plikten til å sørge for et slikt vern følger av Grunnloven § 112,
og allemannsretten må reguleres og utøves i lys av disse verdiene.
Plassering av den foreslåtte bestemmelsen ved siden av § 112 vil
bidra til å understreke at allemannsretten fortsatt må utøves hensynsfullt
og med tilbørlig varsomhet. Allemannsretten vil fortsatt være begrenset
av lovgivning og forskrifter om naturmangfold, vannressurser, motorferdsel
og annet. Særregler om båndtvang, bålforbud og restriksjoner ved
drikkevann er eksempler på begrensninger av mer lokal karakter.
Som verdi står allemannsretten
fjellstøtt i Norge. Men de arealene som står til rådighet for å
utøve den, er under press ikke bare i strandsonen og på fjellet,
men også ved utviklingen av byer og tettsteder, vei- og jernbanebygging
osv. til fellesskapets beste. Allemannsretten er heller ikke i seg
selv til hinder for kommersiell bruk av utmark (f.eks. jakt og skogsdrift),
og nye bruksmåter presser på.
Sett under ett er
både det naturgrunnlaget som allemannsretten forutsetter, og muligheten
til å utnytte den, under press. Tiden er derfor inne for å grunnlovfeste
den. Grunnlovfesting vil verne mot raske og tilfeldige endringer
av hovedreglene om allmennhetens ferdsels-, oppholds- og høstingsrett.
Forslaget vil først
og fremst innebære en plikt for stat og kommuner til å sørge for
at alle lov- og forvaltningsvedtak tar hensyn til allemannsretten
og ligger innenfor de grenser som bestemmelsen etablerer. Bestemmelsen
må tolkes med utgangspunkt i allemannsrettens sentrale innhold slik
det følger av hovedreglene i friluftsloven og annen aktuell lovgivning
på vedtakstidspunktet. Nye bestemmelser som vesentlig svekker allemannsrettens
innhold i forhold til dette, kan ikke vedtas.
Allemannsrettens
detaljerte innhold og betydning har imidlertid variert over tid
og som følge av skiftende samfunnsforhold. I Rt. 2005 s. 1985 godtok
Høyesterett for eksempel nye bestemmelser om fri fiskerett i ferskvann
for barn, men slik at det var en viss mulighet for å sette grenser
av hensyn til grunneiere som kan dokumentere vesentlig økonomisk
tap. Senere lovgivning vil fortsatt kunne justere allemannsrettens
nærmere innhold ut fra skiftende sosiale og miljømessige forutsetninger.
Selv om hovedvekten
vil ligge på plikten for stat og kommuner, vil en bestemmelse av
denne karakter i siste instans også kunne påberopes for domstolene
i tilfelle tvister med grunneiere om for eksempel omfanget av retten
til gratis ferdsel eller sanking ikke lar seg løse på annen måte.
Forslagsstillerne
mener en klar og enkel formulering som er lik på begge målformer
vil være best.