Avdelinger og seksjoner
Stortingets administrasjon er organisert i syv avdelinger og 34 seksjoner. Stortingets direktør leder den administrative virksomheten og er sekretær for Stortingets presidentskap. I alt består Stortingets administrasjon av cirka 500 ansatte.
Stortingets direktør
Direktøren leder og organiserer arbeidet, foretar prioriteringer, godkjenner planer og budsjetter og kvalitetssikrer og beslutter i enkeltsaker.
Ledelsessekretariatet
Støttefunksjon for presidentskapet og direktøren i deres virke som Stortingets øverste formelle organ og administrative ledelse.
Sikkerhets- og beredskapsavdelingen
Avdelingen har hovedansvar for sikkerhets- og beredskapsarbeidet og operativt ansvar for vakthold og fysisk sikkerhet i Stortingets bygninger.
Eiendoms- og serviceavdelingen
Avdelingen har ansvar for bygninger, matservering, renhold og flere interne servicetjenester.
Forvaltningsavdelingen
Avdelingen har ansvar for virksomhetsstyring, administrative støttefunksjoner og representantenes økonomiske ordninger.
Internasjonal avdeling
Avdelingen har hovedansvar for utenriks- og forsvarskomiteen, interparlamentariske delegasjoner og service knyttet til internasjonal møte- og reisevirksomhet.
IT-avdelingen
Avdelingen har hovedansvar for å sikre at virksomhetens IT-tjenester og verktøy utvikles, forvaltes, sikres og driftes for å understøtte virksomhetens behov.
Konstitusjonell avdeling
Avdelingen har hovedansvar for å ivareta virksomheten Stortinget utøver som konstitusjonelt organ.
Kommunikasjons- og formidlingsavdelingen
Avdelingen har hovedansvar for ekstern og intern kommunikasjon, formidling om Stortingets virksomhet, grafiske tjenester og bibliotekstjenester.