Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at det er et stort vedlikeholdsetterslep
ved norske skolebygninger. De siste tilgjengelige tallene viser
at vedlikeholdsetterslepet er i størrelsesorden 55 mrd.
kroner for grunnskoler og 11 mrd. kroner for videregående
skolerNOU 2004:22. KS (tidligere Kommunenes Sentralforbund),
Elevorganisasjonen, Foreldreutvalget for grunnskolen og andre har
i lang tid hatt sterkt fokus på de store utfordringene
etterslepet medfører for elevene. Mange elever opplever
et inneklima som er direkte helsefarlig.
Forslagsstillerne mener det er en sammenheng mellom inneklima
og læringsutbytte og mener det er nødvendig å se
på denne problemstillingen i en større sammenheng.
Forslagsstillerne mener det er tilstrekkelig dokumentert at skoleeiere
generelt ikke har evnet å opprettholde en tilfredsstillende
standard på skolebygg. Kvaliteten vil imidlertid variere
fra kommune til kommune, og fra skole til skole.
Rentekompensasjonsordningen for skolebygg har vært ett
tiltak for å stimulere skoleeiere til å bygge nye
og å vedlikeholde gamle skolebygg. Regjeringen foreslo å avvikle
denne ordningen fra 2008 i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Forslagsstillerne viser til at opplæringsloven kap. 9a
slår fast at alle elever i grunnskoler og videregående
skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som
fremmer helse, trivsel og læring.
Alle som opplever at inneklimaet eller andre forhold ved alt
fra skolebygningen til skolegården gir dem ubehag, kan
henvende seg til skolen og be om at feil og mangler blir rettet
opp. Skolen plikter å ta henvendelsen alvorlig og behandle
den etter saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven. Det betyr
at skolen snarest mulig skal ta stilling til henvendelsen ved å gjøre
et enkeltvedtak. Hvis klageren ikke får medhold av skolen/skoleeier,
skal skolen/skoleeieren sende klagen videre til fylkesmannen.
Forslagsstillerne er skeptiske til at det er skolen og skoleeier
som i første rekke skal forholde seg til om kriteriene
for et godt inneklima er tilfredsstilt. Den etablerte ordningen
påfører også elevene og foresatte et
stort ansvar for å rapportere om dårlig inneklima,
og bevisbyrden er pålagt foreldrene. Dette vil medføre
at det i praksis vil være vanskelig å få gjennomslag
for elevenes argumenter, fordi eleven og dennes foresatte ikke har
noen mulighet til å kreve gjennomført tester eller
ekstern kontroll av det faktiske inneklimaet.
Forslagsstillerne viser særskilt til opplæringsloven § 9a 2
første ledd, hvor det står følgende:
"Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast
slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og
læringa til elevane."
I dette ligger bl.a. at lokalene der elevene oppholder seg, skal
være rene og hygieniske. Luften skal være frisk
og god å puste i og ikke inneholde skadelige stoffer eller
gasser. Det er videre stilt krav i forskrift om at skolen skal ha
et systematisk opplegg for å kontrollere at den oppfyller
myndighetenes krav til det fysiske miljøet for elevene.
Forslagsstillerne viser til at denne internkontrollen foretas
av skolen eller skoleeier selv, hvilket ofte vil medføre
en mangelfull reell oppfølging av inneklimautfordringen.
Konsekvensene av den mangelfulle kontrollen ser vi for tiden i ganske
dramatiske avsløringer av tilstanden ved en rekke skoler.
Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet ønsker
et uavhengig kvalitetsorgan som skal kontrollere kvaliteten i grunnopplæringen
og forestå kontroll av elevenes læringsmiljø,
herunder bygningsmessig tilstand og inneklima. Forslagsstillerne
mener det er viktig å få på plass en
slik ekstern kontrollør så fort som mulig. Imidlertid
er utfordringene for elevene i dag nær sagt akutt. I dag
har Arbeidstilsynet ansvaret for å kontrollere læreres
arbeidsmiljø, herunder inneklima. Arbeidstilsynet har også etablerte
sanksjonsmuligheter ved brudd på pålegg fra tilsynet.
På denne bakgrunn vil forslagsstillerne fremme forslag
om at ansvaret for kontroll av elevenes arbeidsmiljø, herunder
inneklima, midlertidig overføres til Arbeidstilsynet, samtidig
som en ber Regjeringen fremme forslag om et nytt kontrollorgan for
kvalitet i grunnopplæringa.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag
for å gi Arbeidstilsynet midlertidig kontrollansvar for
elevers arbeidsmiljø, jf. opplæringsloven kap.
9a, samt myndighet til å gi pålegg og sanksjonere
brudd på pålegg.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak for Stortinget
om gjennomføring og finansiering av slik midlertidig endring.
III
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak for Stortinget
om å opprette et eget kontrollorgan for grunnopplæringen,
som skal ha ansvar for kontroll av kvaliteten i grunnopplæringen,
herunder elevenes læringsmiljø, jf. opplæringsloven
kap. 9a, samt kompetanse til å gi skoleeier pålegg
om utbedringer og sanksjonering ved mangelfull oppfølging
av pålegg.
7. mars 2008