EØS-komiteen vedtok 27. april
2007 å endre vedlegg IX og vedlegg XXII til EØS-avtalen
til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/46/EF
av 14. juni 2006 om endring av direktiv 78/660/EØF,
83/349/EØF, 86/635/EØF og
91/674/EØF om årsregnskaper
og konsoliderte regnskaper for visse selskapsformer, banker og andre
finansinstitusjoner og forsikringsselskaper.
Ettersom gjennomføringen av direktivet
i norsk rett krever lovendring, ble beslutningen i EØS-komiteen
tatt med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse i samsvar
med Grunnloven § 26, annet ledd.
Beslutningen i EØS-komiteen og direktiv
2006/46/EF følger i uoffisiell norsk
oversettelse som trykte vedlegg til proposisjonen.
Formålet med direktivet er å styrke
tilliten til europeiske selskaper og gjøre det enklere å sammenligne årsrapporter
og finansregnskaper på tvers av landegrensene i EØS-området,
for på den måten å fremme grenseoverskridende
investeringer.
Direktivet inneholder bestemmelser om kollektivt
ansvar for styremedlemmer og administrasjonens ledelse for å utarbeide
og publisere årsregnskap og årsberetning. Slike
ansvarsregler skal som et minimum gjelde overfor selskapet, men
kan gjennom nasjonale regler også gjelde overfor aksjonærer.
Videre krever direktivet at andre enn små foretak skal
gi nærmere angitte opplysninger om transaksjoner med nærstående
parter og om ikke-balanseførte arrangementer, blant annet
ved bruk av såkalte "enheter for særskilte formål". Opplysninger
om vesentlige risikoer og/eller fordeler ved slike ikke-balanseførte
arrangementer skal gis i notene til regnskapene. For å bringe
opplysningsplikten for ikke-noterte selskaper nærmere det
som gjelder for noterte selskaper i henhold til internasjonale regnskapsstandarder,
utvides opplysningsplikten, på visse vilkår, til å gjelde
transaksjoner mellom selskapet og sentrale ledere i administrasjonen
og styremedlemmenes ektefeller.
Direktivet inneholder også regler som
krever at foretak registrert på et regulert marked skal
gi en erklæring om foretaksstyring i en egen del av årsberetningen.
Redegjørelsen skal som et minimum gi aksjonærene
tilgang til sentrale opplysninger om de faktiske anvendte prinsipper
for foretaksstyring i selskapet.
Direktivet forventes ikke å få store økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige. Direktivet vil pålegge
regnskapspliktige en noe større informasjonsplikt i årsregnskapet, årsberetningen
og eventuelt i rapporten om foretaksstyring.
Regjeringen tilrår at Norge godkjenner
beslutningen i EØS-komiteen om endring i EØS-avtalen
vedlegg IX og vedlegg XXII om innlemmelse av direktiv 2006/46/EF
av 14. juni 2006 om endring av direktiv 78/660/EØF,
83/349/EØF, 86/635/EØF
og 91/674/EØF om årsregnskaper
og konsoliderte regnskaper for visse selskapsformer, banker og andre
finansinstitusjoner og forsikringsselskaper.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Ingunn Gjerstad, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at EØS-komiteens beslutning nr. 20/2007 av 27. april 2007 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2006/46/EF av 14. juni 2006 om årsregnskaper og konsoliderte regnskaper for visse selskapsformer, banker og andre finansinstitusjoner og forsikringsselskaper, krever samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26 annet ledd, jf. EØS-avtalen art. 103.
Komiteen mener det er bra med større grad av sammenlignbare årsregnskap over landegrensene.
Komiteen viser til at "the corporate governance code" er oversatt til "regelverk for foretaksstyring" i regnskapsdirektivet artikkel 46a nr. 1 bokstav a i vedlegg 2 til proposisjonen. Komiteen viser til at det ikke er snakk om "regelverk", siden det er anbefalinger, retningslinjer etc. direktivet omhandler. Av oversettelsen av bokstav b fremgår det nettopp at dette er anbefalinger det er mulig å avvike fra. I den danske og svenske oversettelsen har man brukt hhv. "kodeks for virksomhedsledelse" og "kod för företagsstyrning", som illustrerer forskjellen fra "regelverk". Komiteen ber om at departementet vurderer dette i forbindelse med arbeidet med lovregler til gjennomføring av direktivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ber Regjeringen innenfor rammene av direktivet sørge for så enkle regler som mulig for mindre bedrifter, med sikte på å redusere den administrative arbeidsmengden for disse så langt det er mulig.
Komiteen har forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som behandlet saken 13. februar 2008. Utenrikskomiteens fraksjoner følger merknadene fra sine respektive fraksjoner i finanskomiteen, men utenrikskomiteen opplyser at den ikke har merknader ut over dette.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 20/2007 av 27. april 2007 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2006/46/EF av 14. juni 2006 om årsregnskaper og konsoliderte regnskaper for visse selskapsformer, banker og andre finansinstitusjoner og forsikringsselskaper.
Oslo, i finanskomiteen, den 28. februar 2008
Reidar Sandal |
Gjermund Hagesæter |
leder |
ordfører |