I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gi Stortinget en vurdering av hvordan øysamfunn og kystkommuner som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, kan gis bedre mulighet for næringsmessig verdiskaping."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Stein Knutsen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 23. mai 2006 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er et overordnet mål i distrikts- og regionalpolitikken å legge til rette for likeverdige levekår i hele landet og å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Flertallet vil understreke at samferdsel er en viktig forutsetning for bosetting, næringsutvikling og ressursutnyttelse og at det offentlige har ansvar for at det er et godt og moderne kommunikasjonsnett i hele landet.
Flertallet mener det er et viktig mål å legge til rette for en positiv utvikling i hele landet og øke satsingen på samferdsel. Dette betyr blant annet å prioritere utbygging av vegnettet i distriktene, å opprettholde et godt riksvegferjetilbud og å utbedre havner og farleder.
Et annet flertall i komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener at riksvegferjene er å regne som en del av vegnettet og at utgiftene for de som benytter disse bør reduseres. Dette flertallet viser til at Regjeringen vil bedre rabattordningene og utrede om enkelte strekninger kan gjøres gratis.
Dette flertallet viser til at arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019 har startet opp. Utformingen av NTP skjer i en grundig planprosess der samordning av sektorvise tiltak og innhenting av synspunkter fra lokale myndigheter og lokalt næringsliv blir ivaretatt. Dette flertallet viser til at det i retningslinjene for transportetatenes arbeid med grunnlagsmateriale for ny NTP er uttrykkelig uttalt at det skal legges stor vekt på medvirkning fra fylkeskommuner og storbyer, og fra bruker- og interessegrupper i planprosessen.
Dette flertallet mener at NTP er det mest egnede og hensiktsmessige dokumentet der Stortinget kan få seg forelagt en samordning av sektorvise tiltak innenfor samferdselspolitikk og næringspolitikk. Kartlegging av øysamfunn og kystkommuner som er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, er også forhold som bør avdekkes og beskrives i NTP-prosessen.
Dette flertallet tilrår derfor at Dokument nr. 8:71 (2005-2006) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at i vårt langstrakte land står bilen fortsatt for den betydeligste delen av transportarbeidet. Særlig gjelder dette i områder med spredt bosetting. Dette betyr at det fortsatt er nødvendig å styrke satsingen på vegutbygging i distriktene for å bedre framkommeligheten for befolkningen og næringslivet. I kystdistriktene spiller lokal transport med hurtigbåt og ferje en viktig rolle utover dette. Ikke minst gjelder dette i områder uten fast vegforbindelse; og da både innenfor godstransport og persontransport.
Disse medlemmer viser til at vi har mange slike områder i dette landet og mener de bør sikres gode transportløsninger som er tjenlige for næringsliv og lokalsamfunn.
Disse medlemmer viser til at norsk næringsliv har en avstandsulempe både for næringsliv som betjener nasjonalt marked og for næringsliv som driver eksport. Norske eksportbedrifter har ofte svært lang og kostbar transportvei til sine markeder. For bedrifter der første del av veinettet ikke er vei, men ferje blir avstandsulempen forsterket dersom det er dårlig kapasitet og lav frekvens på ferjene. Disse medlemmer peker også på at dårlig kapasitet og lav frekvens både på ferjer og hurtigbåter der innbyggerne er ensidig avhengig av slike, selvsagt heller ikke fremmer bosetting, sysselsetning og verdiskaping på generell basis.
Disse medlemmer viser til at det i nasjonal næringspolitikk pekes på fisk og fiskeprodukter som et av landets fremtidige satsingsområder. Disse medlemmer mener dette må følges opp med utvikling av samferdselsmessig infrastruktur som gjør det mulig for denne næringen å utnytte muligheten på internasjonale markeder. Ikke minst må dette også gjøres mulig når virksomhet basert på fisk og fiskeprodukter drives på øysamfunn og i øykommuner langs kysten som ikke har vegfast forbindelse til fastlandet og til stamvei/riksveinettet. Nettopp for den type produkter som skal leveres så fersk som mulig på kortest mulig tid til fjerntliggende markeder, er det viktig å unngå unødige forsinkelser som kan redusere holdbarhet og pris og derved også inntekt og konkurranseevne.
Disse medlemmer peker på at statens beste virkemiddel når det gjelder å sørge for ferjeforbindelse med tilfredsstillende kvalitet og regularitet, ligger i statlig kjøp av riksvegferjetjenester som også kan utvides til å gjelde øremerking av midler til enkelte ferjesamband/hurtigbåtsamband etter særlige kriterier.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen i sitt forslag til tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006 har brukt nettopp denne muligheten gjennom forslag om økning på Kap. 1320 Statens vegvesen post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester. Disse medlemmer merker seg således at post 72 foreslås økt med 1 mill. kroner for å dekke utvidelse av tilbudet med nattferjer i sambandet Stavanger-Tau fra 1. juni 2006. Disse medlemmer viser til at dette er ett av ferjesambandene/områdene som er omtalt av forslagstillerne. For andre av de omtalte samband/områder (Lovund, HALD-prosjektet og Hitra) er det ikke snakk om nattferjer, men først og fremst om ferjer på dag/kveldstid som kan sikre at fersk fisk lastet på vogntog faktisk kommer av gårde samme dag vogntoget er lastet, og at reisende kan komme frem og tilbake innenfor rimelig tidsramme i yrkesmessig og privat sammenheng.
Disse medlemmer mener derfor det er viktig at Regjeringen foretar en vurdering av alle aktuelle øysamfunn og kystkommuner der ferjeforbindelse/hurtigbåtforbindelse er avgjørende viktig for verdiskapingen. Disse medlemmer understreker at økte utgifter for staten gjennom økt kjøp av riksvegferjetjenester eller øremerket kjøp av andre ferjetjenester på kort sikt åpenbart vil gi god samfunnsmessig avkastning på lenger sikt. Disse medlemmer peker på at tiltak via Samferdselsdepartementets budsjett og ansvarsområde på denne måten kan samvirke godt med ønsket politiske mål og strategier på andre politikkområder, og på den måten kan sikre god sektorovergripende samfunnsøkonomisk virkning.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gi Stortinget en vurdering av hvordan øysamfunn og kystkommuner som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, kan gis bedre mulighet for næringsmessig verdiskaping."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet ønsker kostnadsfri bruk av innenlands ferjetransport på riksveg og at ferjedrift ønskes satt ut på anbud etter krav til kvalitet og regularitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre i Innst. S. nr. 183 (2005-2006) Om ein del sakar på Samferdselsdepartementets område:
"Stortinget ber Regjeringen snarlig legge frem en egen sak om prøveordning med gratis riksvegferjer."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen gi Stortinget en
vurdering av hvordan øysamfunn og kystkommuner som samferdselsmessig
er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, kan gis bedre
mulighet for næringsmessig verdiskaping.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:71 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Per Sandberg og Kenneth Svendsen om en vurdering av samferdselsmessige tiltak som kan sikre øysamfunn og kystkommuner bedre næringsmessig verdiskaping - vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 26.4.2006, med følgende
ordlyd i Dokument nr. 8:71 (2005-2006):
"Stortinget ber Regjeringen
gi Stortinget en vurdering av hvordan øysamfunn og kystkommuner
som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt,
kan gis bedre mulighet for næringsmessig verdiskapning."
Regjeringen har som overordnet mål
i distrikts- og regionalpolitikken å legge til rette for
likeverdige levekår i hele landet og vil opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret. Regjeringen vil legge fram en egen
stortingsmelding om distrikts- og regionalpolitikken, der blant
annet transportpolitikken vil være et viktig virkemiddel.
Utgangspunktet for utformingen av transportpolitikken
er at den skal være et middel for å nå nasjonale
mål knyttet til verdiskapning og velferd, næringsutvikling og
regional utvikling. For å nå disse overordnede målene
er det avgjørende å utvikle et transportsystem med
god framkommelighet i hele landet, samtidig som hensyn til sikkerhet
og miljø ivaretas.
I tråd med Soria Moria-erklæringen,
vil regjeringen legge til rette for en positiv utvikling i hele
landet og øke satsingen på samferdsel. For distriktene
innebærer dette blant annet en prioritering av utbygging
av vegnettet, opprettholdelse av et godt riksvegferjetilbud og utbedring
av havner og farleder.
I forslaget heter det
"…transportmessige/ logistikkmessige
forhold i slike øysamfunn og lokale regioner, som samferdselsmessig er
ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, bør
kartlegges. Vurdering av eventuelle tiltak for å sikre
bedre næringsmessig verdiskapning gjennom bedre samordning
av sektorvise tiltak innenfor samferdselspolitikk, bør
drøftes i egen sak som legges frem for Stortinget. Forslagsstillerne
legger vekt på at synspunkt fra lokale myndigheter og lokalt
næringsliv bør innhentes, med hensyn til nødvendig
frekvens og kapasitet i sjøvegs forbindelse til fastlandet
og til nasjonalt vegnett."
Jeg slutter meg fullt og helt til at samordning
av sektorvise tiltak og innhenting av synspunkt fra lokale myndigheter
og lokalt næringsliv må tas med i vurderingen
ved utforming av transportpolitikken. Dette gjøres i arbeidet
med Nasjonal transportplan (NTP).
Synspunkter og innspill fra både regionale
myndigheter og næringsliv utgjør viktige bidrag
i utformingen av transportpolitikken. Innspillene står
sentralt i planleggingsarbeidet for å kunne imøtekomme
lokale behov og utfordringer i prosessen som leder fram til NTP.
Vi har nå startet arbeidet med NTP
for perioden 2010-2019, som planlegges lagt fram høsten
2008. I retningslinjene fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri-
og kystdepartementet til transportetatenes arbeid med grunnlagsmateriale
til meldingen, er det utrykkelig uttalt at det skal legges stor
vekt på medvirkning fra fylkeskommuner og storbyer samt
medvirkning fra bruker- og interessegrupper i planprosessen. Det
vil i arbeidet bli lagt stor vekt på å utnytte
eksisterende fylkes(del)planer og strategiske analyser, slik at
hovedfokus i samarbeidet på regionalt nivå i større
grad kan rettes mot å utvikle planforslaget.
Riksvegferjene er et statlig ansvar, der rammene
for statlige kjøp av riksvegferjetjenester fastsettes i
statsbudsjettet. Staten fastsetter driftsstandarder og kjøper tjenester
fra ferjeselskapene for drift av riksvegferjesambandene. Ved slike
kjøp settes det krav til ytelser, sikkerhet og eventuelt
miljø i forbindelse med tildeling av løyve/kontrakt.
I 2006 er det forventet at 93 pst. av ferjestrekningene på riksvegnettet
tilfredsstiller målsettingen om åpningstid, mens
det tilsvarende tallet for oppfyllelse av målsettingen
om frekvens er 73 pst.
Fylkeskommunene har ansvaret for fylkesvegferjedriften.
Regjeringen har som mål å styrke lokaldemokratiet
og desentralisere oppgaver og ansvar. Fylkeskommunen har en viktig
rolle som regional utviklingsaktør for å fremme
en positiv samfunnsutvikling i sine områder, i samarbeid
med kommunene, regional stat og private aktører.
Jeg anser NTP som det mest egnede og hensiktsmessige
dokumentet for å presentere for Stortinget en samordning
av sektorvise tiltak innenfor samferdselspolitikk og næringspolitikk.
Når det gjelder kartlegging av øysamfunn som er
ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, er også dette
forhold som bør avdekkes og beskrives i NTP-prosessen.
Regjeringen legger vekt på at fylkeskommunene
og kommunene har et ansvar for å medvirke til ønsket regional
utvikling, og vil således ikke gå inn med direkte
tiltak og pålegg overfor fylkeskommunen slik forslagstillerne ønsker.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. juni 2006
Per Sandberg
leder |
Eli Sollied Øveraas
ordfører |