I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen gjennomføre en midlertidig stans i alt
arbeid med Tønsbergpakka fase 1, og planleggingsarbeidet
med fase 2, fram til 1. oktober 2004, i påvente av ny behandling
i kommunestyrene.
2. Stortinget ber Regjeringen innen 1.
oktober 2004 utrede om bygging av veien kommer i konflikt med Ramsar-konvensjonen
for vern av våtmarker.
3. Stortinget ber Regjeringen i samarbeid
med kommunene Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy
utrede mulige alternative finansieringsmuligheter for prosjektet,
herunder etterskuddsvis bompengebetaling samt tiltak for økt
kollektivandel."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlagte uttalelse datert 9. desember 2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til at Stortinget ved behandling av Innst. S. nr. 103 (2002-2003) jf. St.prp. nr. 38 (2002-2003) støttet en delvis bompengefinansiert utbygging av vegsystemet i Tønsbergområdet (Tønsbergpakka).
Flertallet vil vise til at initiativet til en slik bompengefinansiert utbygging kom fra lokale myndigheter. Bompengeopplegget som Stortinget vedtok var basert på dette lokale initiativet.
Flertallet vil videre vise til samferdselsministerens svarbrev av 9. desember 2003. Av brevet går det fram at hensynet til Ramsar-området er ivaretatt i planleggingsprosessen. Både Fylkesmannen i Vestfold v/miljøvernavdelingen og Miljøverndepartementet er tilfreds med måten dette er håndtert på.
Flertallet peker på at samferdselsministeren videre viser til at det vil medføre store kostnader ved å stoppe Tønsbergpakka på dette stadium, ettersom beløp på opptil 100 mill. kroner allerede er påløpt og det allerede er inngått kontrakter.
Flertallet vil på denne bakgrunn avvise forslagene i Dokument nr. 8:15 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er et stort engasjement mot Tønsbergpakka i de aktuelle kommunene. Utgangspunktet for protestene mot er forskjellige. Dels dreier det seg om protest mot bompengefinansiering og den store andelen bompengefinansiering, dels protest mot en vegløsning som vil føre til økt biltrafikk og ikke løse Tønsbergs grunnleggende problem med lav kollektivtrafikkandel, og dels uenighet i valg av traséer og omfang på vegløsningene.
Disse medlemmer viser til at det etter kommunevalget er et stort flertall mot bomringen i kommunestyret på Nøtterøy og i bystyret i Tønsberg, som også har gjort følgende likelydene vedtak:
"Tønsberg/Nøtterøy by/kommunestyre ber regjeringen ved samferdselsministeren gjennomføre en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakkens fase 1, og planleggingsarbeidet av fase 2 frem til 1. oktober 2004, i påvente av ny behandling i kommunestyret. Det forutsettes imidlertid at konsekvensutredningen for fase 2 fullføres etter vedtatt fremdriftsplan.
Tønsberg/Nøtterøy by/kommunestyre ber formannskapet utrede flg. punkter før saken fremmes på nytt for kommunestyret:
1. Vurdere et alternativ til veipakke Tønsberg basert på utbedring og effektivisering av dagens veinett og tilrettelegging for større satsing på kollektivtrafikken.
2. Utrede konsekvenser av en permanent stans i gjennomføringen av veipakken, herunder de økonomiske konsekvensene for kommunene.
3. Vurdere tidspunkt for og innhold i en folkeavstemming."
Disse medlemmer mener det er uklokt å påtvinge lokalsamfunn vegløsninger det er massiv motstand mot.
Disse medlemmer viser til at Tønsberg by er på begge sider omkranset av to naturreservater. Ilene og Presterødkilen naturreservater fikk i 1985 status som Ramsar-områder. Dette innebærer at de er internasjonalt viktige våtmarksområder, med spesiell betydning for vadefugl, ender og gjess. Når et område får Ramsar-status, forplikter man seg til å opprettholde økologien i området for ettertiden. Dette innebærer at man ikke kan foreta inngrep inne i selve området, men også at man ikke kan foreta inngrep i randområdene rundt dersom det kan få innvirkning på økologien i Ramsar-området.
Disse medlemmer viser til at våtmarksområder er komplekse økologiske system hvor vanntilgangen spiller en viktig rolle for hvilke arter som lever der. Både Presterødkilen og Ilene er rike områder; Presterødkilen kan alene skilte med over 235 registrerte fuglearter og 243 plantearter.
Disse medlemmer viser til at fase 1 i Tønsbergpakken innebærer utbygging av Kjellekrysset i umiddelbar nærhet av Ilene og vegtrasé nær Vellebekken, som er hovedtilførselsåren av vann til Presterødkilen. Konsekvensene kan være uttørking eller tilgroing av områdene og tap av viktige arter av bl.a. en del virvelløse dyr og planter.
Disse medlemmer viser til artikkel 3.2 i Ramsar-konvensjonen som sier at de nasjonale Ramsarmyndighetene skal varsles ved inngrep som kan berøre et våtmarksområde under beskyttelse av Ramsar-konvensjonen. I Norge er det Direktoratet for naturforvaltning (DN) som er Ramsar-myndighet. Disse medlemmer viser til at DN ikke er varslet om inngrepene i forhold til Presterødkilen og Ilene Ramsar-område. Disse medlemmer vil understreke at dette er et brudd på Norges internasjonale forpliktelser.
Disse medlemmer er gjort kjent med at sekretariatet til Ramsar-konvensjonen har sendt brev til DN som ansvarlig norsk Ramsar-myndighet, og i henhold til artikkel 3.2 i konvensjonen bedt om en utgreiing av miljøkonsekvensene av vegbygging nær de aktuelle våtmarksområdene. Disse medlemmer ønsker svar fra norske samferdsels- og miljømyndigheter på hvorfor DN ikke er varslet i denne saken.
Disse medlemmer vil understreke betydningen av å etterleve internasjonale forpliktelser. Det er uakseptabelt at norske myndigheter setter internasjonale miljøforpliktelser til side.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakka fase 1, og planleggingsarbeidet med fase 2, fram til 1. oktober 2004, i påvente av ny behandling i kommunestyrene.
-
2. Stortinget ber Regjeringen innen 1. oktober 2004 utrede om bygging av veien kommer i konflikt med Ramsar-konvensjonen for vern av våtmarker.
-
3. Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med kommunene Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy utrede mulige alternative finansieringsmuligheter for prosjektet, herunder etterskuddsvis bompengebetaling samt tiltak for økt kollektivandel."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
1. Stortinget ber Regjeringen
gjennomføre en midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakka
fase 1, og planleggingsarbeidet med fase 2, fram til 1. oktober
2004, i påvente av ny behandling i kommunestyrene.
2. Stortinget ber Regjeringen innen 1.
oktober 2004 utrede om bygging av veien kommer i konflikt med Ramsar-konvensjonen
for vern av våtmarker.
3. Stortinget ber Regjeringen i samarbeid
med kommunene Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy
utrede mulige alternative finansieringsmuligheter for prosjektet,
herunder etterskuddsvis bompengebetaling samt tiltak for økt
kollektivandel.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:15 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen om midlertidig stans i alt arbeid med Tønsbergpakka - avvises.
Det vises til samferdselskomiteens brev av 4.
desember 2003 med vedlegg.
Spørsmålet om forholdet til
Ramsar-områdene er forelagt for Miljøverndepartementet.
De opplysninger som framkommer i forslaget fra representantene
Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen var i det alt vesentlige
ved Stortingets behandling av bompengeproposisjonen for Tønsbergpakken
28. janu-ar 2003. Både motstanden mot bomringen og forholdet til
Ramsar-områdene var kjente problemstillinger. I forbindelse
med komitéarbeidet ble det arrangert en åpen høring
8. januar 2003, der aksjonsgruppen mot bomringen la frem sitt syn.
Forholdet til Ramsar-områdene kom også fram i
behandlingen, der jeg i mitt svar på spørsmål
nr. 3 fra samferdselskomiteen redegjorde for håndteringen
av dette, jf. vedlegg til Innst. S. nr. 103 (2002-2003).
Tønsbergpakken kom i stand på initiativ
av de tre kommunene Tønsberg, Nøtterøy
og Tjøme, som ønsket å utvikle et helhetlig
transportsystem med nye hovedveger, tiltak for kollektivtrafikken,
gang- og sykkelveger og miljø- og trafikksikkerhetstiltak.
Man prioriterte i første omgang bygging av ny rv 311 Ringveg øst-vest
Kjelle - Kilen samt mindre tiltak i Tønsberg og Tjøme. Øvrige
prosjekter og tiltak skal avklares gjennom en konsekvensutredning
som ventes å foreligge ved utgangen av 2004.
Forestående bompengeinnkreving, bygging
av Ringvegen og øvrige tiltak under fase l samt pågående konsekvensutredning
av tiltak under fase 2, skjer med basis i Stortingets behandling
av bompengeproposisjonen for Tønsbergpakken, jf. St.prp.
nr. 38 (2002-2003). Lokale vedtak er i sin helhet lagt til grunn
både når det gjelder hvilke prosjekter og tiltak
som skal prioriteres, tidsaspektet med gjennomføring i
to faser samt opplegg for bompengeinnkreving. Stortinget har gjennom
behandlingen av statsbudsjettet for 2004 gått inn for oppstart
av rv 311 Ringveg øst-vest Kjelle - Kilen i 2004.
På denne bakgrunn ser jeg ingen grunn
til å stanse arbeidet med fase l av Tønsbergpakken,
og den pågående konsekvensutredningen av tiltak
under fase 2. Jeg vil imidlertid understreke at gjennomføringen
av fase 2 må vurderes på nytt når konsekvensutredningen og
de lokale prioriteringene foreligger, jf. også St.prp. nr.
38 (2002-2003).
Jeg er spesielt opptatt av at en lokalt vurderer
tiltak for å styrke kollektivtransporten, og er enig med
forslagsstillerne i at det i denne saken er behov for å se
på løsninger, bl.a. ved å vurdere enklere
vegløsninger.
Konsekvensene ved en midlertidig stans vil være store.
På basis av tidligere vedtak er det iht. Statens vegvesen
påløpt utgifter på i underkant av 100
mill. kr til forberedelsene av innkrevingsstart 2. februar 2004 og
byggestart for Ringvegen ved påsketider. Innkrevingsutstyret
er i stor grad på plass, og det er inngått kontrakt
med driftselskapet. Det er klart for utlysning av større
entrepriser for Ringvegen. Organisasjonen som skal håndtere
utbyggingen er også på plass. En delparsell av
gang- og sykkelvegprosjektet rv 308 Kjøpmannskjer - Verdens
Ende som inngår i utbyggingen under fase l, er allerede
ferdigstilt for om lag 6 mill. kr. Det må forutsettes at
evt. stans i arbeidet innebærer at eierne av bompenge-
selskapet innfrir sitt garantiansvar for de lån som bompengeselskapet
har tatt opp.
I forslaget blir det vist til at kommunene ber
om å få tilgang til regnskapet på de
midlene som foreløpig er brukt. Statens vegvesen opplyser
at ytterligere redegjørelse for bruken av midlene vil bli
forelagt bompengeselskapet/samordningsutvalget.
For realisering av fase l-tiltakene og konsekvensutredning
av fase 2-tiltakene er det viktig at Stortingets vedtak står
fast. Dersom det åpnes for en praksis der nye kommunestyrer
kan stoppe et allerede fattet stortings- vedtak som springer ut
av et lokalt initiativ fra de gamle kommunestyrene i de samme kommunene,
blir det vanskelig å fortsette bompenge- ordningene slik
de praktiseres i dag. Dersom slike nye lokale vedtak ender i at
Stortinget endrer sin oppfatning vil forutsigbarheten, som er viktig
i denne type saker forsvinne, noe som er svært uheldig,
og samlet sett vil gi en svært dårlig bruk av
vegmidler.
Ramsar-områdene i Tønsberg
ligger på hver side av sentrum. I øst Presterødkilen
naturreservat og i vest Ilene naturreservat. WWF-Norge har i brev
av 13. november 2003 henvendt seg til miljøvernministeren. De
mener Tønsbergpakkens fase l og 2 vil påvirke Ramsar-områdene
i negativ retning og krever at det foretas en konsekvensutredning
før fase l av pakken gjennomføres.
Miljøverndepartementet understreker
at det er fylkesmennene som skal ivareta nasjonale naturverninteresser
når kommunene lager arealplaner og reguleringsplaner. Det
er dermed opp til fylkesmennene å vurdere om det skal fremmes
innsigelser mot slike planer dersom de mener at nasjonale naturverninteresser
blir alvorlig skadelidende. Direktoratet for naturforvalting kommer
først inn i saken dersom det foreligger uløst innsigelse
og Miljøverndepartementet ber om en uttalelse i forbindelse
med behandlingen sentralt. Det er i denne saken ikke blitt reist
noen innsigelse.
Hensynet til Ramsar-områdene har vært
en premiss i planleggingen av Ringvegen, og er ivaretatt i den godkjente
reguleringsplanen. Hensynet til Ramsar-områdene er også et
vesentlig punkt i konsekvensutredningen som er under utarbeidelse
i forbindelse med fase 2. Tønsbergpakken berører
nedslagsfeltet til de to Ramsar-områdene Presterødkilen
og Ilene naturreservat. Det har i planleggingen vært et
samarbeid med fylkesmannen i Vestfold, og det er i reguleringsplanen
lagt inn avbøtende tiltak for betydelige summer for å sikre
naturlig rensing av overflatevannet og opprettholdelse av grunnvannstanden.
Reguleringsplanen ble godkjent uten merknader fra fylkesmannen.
Miljøverndepartementet har sett på forholdet
til regelverket for konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven,
og har ikke noen merknader til måten det er handtert på av
ansvarlig myndighet.
Miljøverndepartementet legger vekt
på at Fylkesmannen i Vestfold v/miljøvernavdelingen
er tilfreds med det endelige resultatet de har oppnådd
etter en omfattende planprosess.
På denne bakgrunn anbefaler jeg at
det ikke gis tilslutning til dokument 8:15 Forslag fra stortingsrepresentantene
Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen om midlertidig stans
i alt arbeidet med Tønsbergpakken.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 12. desember 2003
Petter Løvik
leder |
Anne Berit Andersen
ordfører |