Innstilling fra sosialkomiteen om bevilgninger til sykehussektoren i fylkeskommunene m.v.

1. Sammendrag

Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer under enkelte kapitler i statsbudsjettet for 1997. På bakgrunn av den vanskelige økonomiske situasjonen for fylkeskommunale sykehus legges det fram forslag om økning i bevilgningene til sykehus på 300 mill. kroner over kap. 760 Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste post 67 Andre tilskudd. Det foreslås å fordele 200 mill. kroner skjønnsmessig, men med objektive kriterier som utgangspunkt. Departementet ser det som særskilt viktig at behandlingsaktiviteten ved regionsykehus ikke reduseres, og foreslår derfor 100 mill. kroner fordelt til regionsykehusene med bruk av samme nøkkel som ved fordeling av basistilskuddet i bevilgningen til regionsykehus.

       Som bakgrunn for forslaget vises det til at rapporter fra fylkeskommunale sykehus varsler om en vanskelig økonomisk situasjon, redusert drift på sengeposter og påfølgende dårlig tilbud til pasientene. En rapport fra landets fylkesleger konkluderer med at indremedisinske avdelinger stadig presses med flere korridorpasienter.

       Det framholdes at foreløpige tall fra Norsk Institutt for Sykehusforskning viser en total økning på 1,7 % i antall behandlede pasienter ved innleggelse fra 1995 til 1996, og at hele økningen skyldes tilfeller av øyeblikkelig hjelp, mens omfanget av planlagt behandling går ned med 2,3 % i samme periode. Det uttales at denne aktiviteten er lavere enn hva som ble lagt til grunn i statsbudsjettet. Videre påpekes det at SAMDATA viser en betydelig kostnadsvekst i samme periode idet kostnad pr. innlagt pasient ved regionsykehusene i 1996 var ca 15 % høyere enn i 1995. Kostnadsveksten ved andre sykehus er noe lavere.

       Det vises til at Kommunenes Sentralforbund har sendt en rapport om virkningene av lønnsoppgjøret til departementet. Beregningene tyder på at gjennomsnittlige lønnsutgifter til leger i sykehus økte med ca 40 % fra oktober 1995 til april 1997.

       Det framholdes at fylkeskommunene ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1996-1997) fikk ca 70 mill. kroner spesielt knyttet opp til lønnsoppgjøret for leger, og at fylkeskommunene også etter dette har fått økt sine inntekter særlig i form av økte skatteinntekter. Departementet mener at behovet for tilleggsbevilgninger bl.a. må ses på bakgrunn av dette.

       Det understrekes i proposisjonen at det er kommunesektoren som har forhandlet fram den sterke lønnsveksten for legene, og at det derfor er kommunesektorens eget ansvar å finansiere den sterke lønnsøkningen innenfor eksisterende inntektsrammer. Departementet mener at KS » beregninger om kompensasjon ikke har tatt hensyn til disse forhold.

       Tilleggsbevilgningen foreslås inndekket ved følgende endringer andre steder i statsbudsjettet:

- Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere post 60 Integreringstilskudd reduseres med 125 mill. kroner.
- Kap. 673 Tiltak for funksjonshemmede post 61 Oppfølging av ansvarsreformen for mennesker med psykisk utviklingshemming reduseres med 10 mill. kroner.
- Kap. 701 Forsøks- og utviklingsvirksomhet post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres med 2,5 mill kroner.
- Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier post 61 Turnustjeneste, videreutdanning m.v. reduseres med 2,5 mill. kroner.
- Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier post 71 Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m. reduseres med 1 mill. kroner.
- Kap. 730 Rikshospitalet post 31 Utstyr til nybygg, reduseres med 25 mill. kroner.
- Kap. 739 Andre utgifter post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren reduseres med 15 mill. kroner.
- Kap. 739 Andre utgifter post 74 Reiseutgifter, turnuskandidater reduseres med 1 mill. kroner.
- Kap. 739 Andre utgifter post 63 Refusjon godkjente kapitalutgifter reduseres med 20 mill. kroner
- Kap. 760 Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste post 65 Tilskudd til pasientbehandling, rehabilitering m.m. reduseres med 60 mill. kroner.
- Kap. 760 Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste post 68 Tilskudd til styrking av tilbudet i psykisk helsevern reduseres med 3 mill. kroner.
- Kap. 2601 Hjelpemiddelsentraler post 01 Lønn og godtgjørelser reduseres med 10 mill. kroner.
- Kap. 3613 Statens fond for alkoholfrie overnattings- og serveringssteder post 50 Refusjon fra fond økes med 25 mill. kroner.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, fra Kristelig Folkeparti, Duesund og Næss, fra Høyre, Høegh og Sjøli, fra Senterpartiet, Gløtvold og fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, har merket seg at det i St.prp. nr. 83 (1996-1997) tas utgangspunkt i at mange sykehus, både lokalsykehus, sentralsykehus og regionsykehus har en vanskelig økonomisk situasjon.

       Når veksten i behandlingsaktiviteten i 1997 har vært mindre enn forutsatt og det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet, antar komiteen at dette også har sammenheng med manglende økonomiske ressurser og betydelig kostnadsvekst hovedsakelig på grunn av virkningen av lønnsoppgjøret i 1996.

       Komiteen slutter seg til proposisjonens konklusjon om at det er nødvendig med tilleggsbevilgninger selv om fylkeskommunen har fått til dels betydelige skatteinntekter utover det en hadde forutsatt i statsbudsjettet.

       Komiteen er kjent med at merskatteveksten er ulik fra fylke til fylke og at regionsykehusenes økonomi synes særlig vanskelig.

       Komiteen slutter seg derfor til proposisjonens forslag om å bevilge 300 mill. kroner til sykehusene.

       Komiteen slutter seg videre til den foreslåtte fordeling slik at 100 mill. kroner fordeles mellom regionsykehusene og 200 mill. kroner fordeles til de øvrige fylkeskommunale sykehusene skjønnsmessig, men med objektive kriterier som utgangspunkt.

       Komiteen har merket seg at tilleggsbevilgningen foreslås inndekket ved innsparinger andre steder i statsbudsjettet.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter forslaget i proposisjonen om en tilleggsbevilgning på 300 mill. kroner i 1997 til sykehusene, men disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag i Dok.nr.8:71 (1996-1997), fremsatt av stortingsrepresentant John I Alvheim, om en bevilgning til sykehusene på 500 mill. kroner.

       Dette bevilgningsforslaget fra Fremskrittspartiet på 500 mill. kroner ville langt på vei ha dekket den ubalanse i sykehusbudsjettene som på det tidspunkt var fremskrevet, og ville muliggjort en drift på 1996-nivå også i 1997 ved de aller fleste norske sykehus. Disse medlemmer viser til at den i proposisjonen foreslåtte bevilgning på 300 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner til regionsykehusene, ikke vil være tilstrekkelig til å bringe balanse i driftsbudsjettene i 1997, og ikke minst gjelder dette regionsykehusene.

       Disse medlemmer mener for øvrig at dersom fortsatt rammebevilgning skal gjøres gjeldende for sykehusene, må denne bevilgning gjøres som overslagsbevilgning, slik at sykehusene kan planlegge normal drift hele året igjennom og slippe å gå til midlertidige innskrenkninger i driften i påvente av tilleggsbevilgninger fra Stortinget.

       Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg at den budsjetterte aktivitetsøkningen for sykehusene på 8 % ved innføring av innsatsstyrt finansiering ikke oppnås. Det ser ut til at aktivitetsveksten i beste fall blir 5 %. Disse medlemmer mener dette både skyldes for små bevillinger og at pengene ikke går direkte til sykehusene, men til fylkeskommunene. Disse medlemmer minner om forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet i B.innst.S.nr.11 (1996-1997) om å utbetale refusjonene ved pasientbehandling direkte til de somatiske sykehus, og vil komme tilbake til dette i forbindelse med 1998-budsjettet.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener det er meget uheldig at man tildeler så knappe midler til region- og fylkessykehusene i ordinær budsjettsammenheng at man ender opp med tilleggsbevilgninger sent på året. Dette fører til unødig press for region- og fylkessykehusene, både for pasienter, pårørende og personell, som må forholde seg til mulige stengte sengeposter, manglende mulighet for overtid, økende pasientkøer m.m.

       Dette medlem vil påpeke at det i budsjettsammenheng i kommende år blir viktig å unngå slike situasjoner. Dette løses ved å bevilge tilstrekkelige midler til forsvarlig og styrket drift av regions- og fylkessykehusene.

       Dette medlem vil også påpeke at trange økonomiske rammer for den fylkeskommunale sykehusdriften kan medføre at diagnostikk og behandling finner sted ved annen behandlingsinstitusjon, eventuelt utenom pasientens hjemfylke. Dette utløser kostnader til reise og opphold annet sted , men der kostnadene ut fra dagens refusjonsordning belastes Rikstrygdeverket. Konsekvensene av innsparinger på fylkeskommunalt nivå kan dermed bli merkostnader på statlig nivå, som i verste fall overstiger tilsynelatende innsparinger, samtidig som det lokale behandlingstilbudet svekkes.

       Dette medlem mener at det på kort sikt bør være et mål å få anskueliggjort de samfunnsøkonomiske ringvirkningene av trange rammer for den fylkeskommunale sykehusdriften. På lengre sikt bør utgiftene samordnes, ved at det fylkeskommunale behandlingsapparatet også har ansvaret for reise- og oppholdsutgiftene.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1997 gjøres følgende endringer:

Utgifter:
Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for
  innvandrere
   60 Integreringstilskudd,
        nedsettes med kr 125.000.000
        fra kr 1.429.000.000 til kr 1.304.000.000
Kap. 673 Tiltak for funksjonshemmede
   61 Oppfølging av ansvarsreformen for mennesker
        med psykisk utviklingshemning,
        nedsettes med kr 10.000.000
        fra kr 1.685.626.000 til kr 1.675.626.000
Kap. 701 Forsøks- og utviklingsvirksomhet
   21 Spesielle driftsutgifter,
        nedsettes med kr 2.500.000
        fra kr 40.076.000 til kr 37.576.000
Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier
   61 Turnustjeneste, videreutdanning m.v.,
        nedsettes med kr 2.500.000
        fra kr 38.400.000 til kr 35.900.000
   71 Tilskudd til kurs og stipendier til
        personell innen helsevesenet,
        nedsettes med kr 1.000.000
        fra kr 22.681.000 til kr 21.681.000
Kap. 730 Rikshospitalet
   31 Utstyr til nybygg,
        nedsettes med kr 25.000.000
        fra kr 150.000.000 til kr 125.000.000
Kap. 739 Andre utgifter
   21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren,
        nedsettes med kr 15.000.000
        fra kr 57.750.000 til kr 42.750.000
   74 Reiseutgifter, turnuskandidater,
        nedsettes med kr 1.000.000
        fra kr 7.500.000 til kr 6.500.000
Kap. 760 Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste
   63 Refusjon godkjente kapitalutgifter,
        nedsettes med kr 20.000.000
        fra kr 332.000.000 til kr 312.000.000
   65 Tilskudd til pasientbehandling,
        rehabilitering m.m, nedsettes med kr 60.000.000
        fra kr 3 661.324.000 til kr 3 601.324.000
   67 Andre tilskudd,
        økes med kr 300.000.000
        fra kr 10 200.000 til kr 310.200.000
   68 Tilskudd til styrking av tilbudet i psykisk
        helsevern, nedsettes med kr 3.000.000
        fra kr 509.300.000 til kr 506.300.000
Kap. 2601 Hjelpemiddelsentraler m.m.
   01 Lønn og godtgjørelser,
        nedsettes med kr 10.000.000
        fra kr 199.600.000 til kr 189.600.000


Inntekter:
Kap. 3613 Statens fond for alkoholfrie overnattings- og
  serveringssteder
   50 Refusjon fra fond,
        forhøyes med kr 25.000.000
        fra kr 1.800.000 til kr 26 800.000


Oslo, i sosialkomiteen, den 18. november 1997.

John I Alvheim, Asmund Kristoffersen, Are Næss,
leder. ordfører. sekretær.