Statsråd Lubna Boby Jaffery [11:08:08 ] : For snart fire år
siden inntok vi regjeringskontorene, og regjeringens ambisjon har
vært krystallklar fra start: Vi vil forsterke og fornye likestillingsinnsatsen.
Det er på høy tid.
Likestilling handler om og angår oss alle,
uansett hvem vi er, uansett kjønn. Det handler om samfunnet vårt
og livene vi lever. Nå – og i årene som kommer.
Regjeringens hovedmål er å sikre et samfunn
der alle fritt, trygt og på like fot kan delta og bidra i fellesskapene
våre. Ingen skal komme skjevt ut fra start, holdes utenfor, undertrykkes
eller diskrimineres på grunn av den de er. Alle må være frie. Vi
er ikke i mål. Fortsatt ser vi strukturer og kjønnsrollemønstre
som skaper skjevheter og urett. Vi er også i en tid der vi ser økende
polarisering og tilbakeslag mot likestilling i mange land.
Likestillingen har ikke gått for langt, slik
enkelte vil ha det til, tvert imot, vi trenger å fornye innsatsen
og trappe kraftig opp. Denne regjeringen har vært offensive fra
start, og vi er allerede kommet langt.
De siste tre årene har vi gjennomført en heltidssatsing.
Vi har kuttet maksprisen på barnehageplasser til et historisk lavt
nivå, og vi har skjerpet kravene om kjønnsbalanse i styrer til mellomstore
og store selskaper. Vi har styrket likestillingssentrene med 12 mill. kr
siden vi overtok regjeringsmakten.
Tilskuddsordningen «Familie- og likestillingspolitiske
tiltak» er styrket med 9,8 mill. kr. I tillegg kommer støtten til
Norges kvinnelobby, som vi har tatt inn på statsbudsjettet. Før
jul lanserte vi den første likestillingsstrategien noen gang fra
en norsk regjering. Strategien har seks hovedmål som samler den
nasjonale innsatsen for å løse viktige utfordringer på likestillingsfeltet
for kvinner og menn. Og her gjør vi noe nytt: Vi følger utviklingen
på strategiens mål gjennom årlige målinger. Det gir oss en tydelig
pekepinn om hvor vi må vurdere å trappe opp innsatsen. Vi har utformet
et indikatorsett som følger utviklingen, og tiltak kan settes inn
ved behov for å sikre riktig kurs.
Vi leverte samtidig den viktige meldingen til
Stortinget om seksuell trakassering, som vi nå nettopp har debattert.
Og vi går lenger: Da regjeringen satte ned mannsutvalget, var det
med en erkjennelse av at gutter og menn har andre likestillingsutfordringer
enn jenter og kvinner. Dette er en debatt vi ønsket å løfte. Vi
følger opp mannsutvalget med en egen melding til Stortinget om gutter
og menns likestillingsutfordringer. Norge har alltid vært i front
når det gjelder likestilling. Det er klart at vi også skal være
i front når det gjelder likestillingens neste steg.
Nå skal vi bl.a. etablere strukturer for samarbeid
på tvers av departementer i oppfølging av likestillingsstrategien
og gjøre en gjennomgang av tilskuddsordningene på likestillingsfeltet
med sikte på å etablere mer treffsikre ordninger, og vi har allerede
bidratt til at det er etablert et femte likestillingssenter i region
vest. Med dette senteret er alle regionene dekket.
Det er viktig at de som utsettes for diskriminering, trakassering
og gjengjeldelse har tilgang til et godt håndhevingsapparat med
effektive sanksjoner. Det er derfor gledelig at en ny rapport viser
at dagens håndhevingsapparat fungerer i tråd med intensjonene. Men
det er et problem at så mange ikke vet om at det finnes et reelt
og kostnadsfritt alternativt til domstolsbehandling, og vi ønsker
derfor å gjøre tilbudet bedre kjent. Vi ønsker også å styrke rettssikkerheten
ytterligere og vil derfor opprette et meglingstilbud.
I Norge har likestillingsarbeidet tjent på
at vi har et godt trepartssamarbeid mellom staten og arbeidsgiver- og
arbeidstakerorganisasjonene. Dette driver oss framover. Det samme
gjør den gode dialogen med sivilsamfunnet, og det er helt klart
at støtten til dem er verdt investeringen.
Det er et mål for regjeringen å gjøre arbeidslivet
mer likestilt gjennom å bedre kjønnsbalansen i utdanning. Menn og
kvinner velger ulike utdanningsløp og ender opp i ulike deler av
arbeidslivet. Et likestilt arbeidsmarked er et mer produktivt arbeidsmarked
og skaper bedre forutsetninger for å kunne gi gode tjenester.
Kunnskapsdepartementet la i fjor fram stortingsmeldingen
«En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10.
trinn». Her viser vi hvordan skolen skal bli mer praktisk og variert,
slik at elevenes motivasjon styrkes og de lærer mer. Vi vil gi elevene
et bedre grunnlag for å velge de utdanningene de selv ønsker.
Søkertallene til videregående opplæring for
2025 viser at gutter fremdeles velger yrkesfag i større grad enn jenter,
men det er en øking av jenter som søker yrkesfag, først og fremst
helse- og oppvekstfag. Søkertallene til videregående skole følger
tydelige kjønnsmønstre. I 7 av 15 program står det ene kjønnet for
80 pst. eller mer av søkerne. Dette har vært en stabil tendens i
mange år.
Vi vet at gutter i mindre grad fullfører videregående opplæring
enn jenter. Sammenligner man derimot gutter og jenter med like karakterer
fra 10. trinn, er fullføringsgraden omtrent den samme. Den nye opplæringsloven,
som trådte i kraft i august i fjor, gir alle rett til videregående
opplæring fram til de har oppnådd studie- eller yrkeskompetanse.
Den nye fullføringsretten vil kunne føre til at flere, både gutter
og jenter, fullfører.
Karriereveiledning kan forebygge og motvirke
frafall og stimulere til gode utdannings- og yrkesvalg. God veiledning
er viktig og kan bidra til at ungdom ser hvilke muligheter de har,
inkludert muligheten til å velge utradisjonelt. Som oppfølging av
fullføringsreformen har Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
nå utviklet kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen.
I tillegg gir mitt departement bl.a. støtte til Likestillingssenteret
på Hamar, som holder kurs for å styrke rådgivere og karriereveilederes
kompetanse for å motvirke kjønnsdelte utdannings- og yrkesvalg.
Norge er blant landene i Europa som har høyest
andel kvinner i høyere utdanning. I 2024 var fordelingen blant dem
som fikk studieplass ca. 60 pst. kvinner og 40 pst. menn, slik den
har vært i et par tiår. Utfordringen er at flertallet kvinner og
menn søker seg til ulike studieområder, noe som gir svært skjev
kjønnsbalanse på enkelte studier.
For lærerutdanningene har andelen menn holdt
seg relativt stabil. I 2024 var andelen menn 31 pst. Etter at grunnskolelærerutdanningene
ble masterutdanninger, har andelen mannlige studenter økt. Det er
fortsatt slik at en mindre andel menn ønsker å jobbe i barnehage
og med de yngste elevene.
Kunnskapsdepartementet finansierer et nasjonalt prosjekt
for rekruttering til lærerutdanning og -yrke. Mangfoldig rekruttering
er sentralt i dette arbeidet. Det foregår også et godt arbeid lokalt
ved mange institusjoner. Oslomet har igangsatt prosjektet «Hvor
er mine brødre», som har som mål å få flere med flerkulturell bakgrunn
til å se mulighetene innen høyere utdanning, særlig innen omsorg,
som barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger.
Andelen menn innenfor helsefag var på omtrent 21 pst.
i 2024, lik som de to foregående årene. Kunnskapsdepartementet skal
bidra i prosjektet «Gutter til helsefag». Prosjektet ble i 2024
utvidet til et regionalt prosjekt i de tre nordligste fylkene for
å rekruttere flere gutter til helse- og omsorgssektoren. Formålet
skal oppnås gjennom å synliggjøre rollemodeller for gutter. Prosjektet
skal på sikt utvikles til å bli et nasjonalt og flerårig tiltak.
Andelen kvinner samlet i naturvitenskaplige
og teknologiske fag er 36 pst, men i opptak til ingeniørutdanningen
er andelen kvinner kun 23 pst. Nasjonalt senter for realfagsrekruttering
bidrar til å samle, øke og spre kunnskap om tiltak som kan styrke
rekrutteringen til realfaglige og teknologiske utdanninger. De har
bl.a. vekt på rekruttering av jenter.
I stortingsmeldingen om opptak til høyere utdanning
foreslo regjeringen å innføre kjønnsnøytrale kvoter på utdanninger
med stor kjønnsubalanse. Kjønnsnøytrale kvoter vil sørge for et
visst minimum av begge kjønn på utdanninger med nok søkere av begge
kjønn. Kunnskapsdepartementet jobber med ny opptaksforskrift, der
det åpnes for kjønnsnøytrale kvoter.
Målet om kjønnsbalanse i høyere utdanninger
gjelder også de faglig ansatte, og her har det skjedd en gledelig
utvikling: Andelen kvinner i de faglige toppstillingene har steget
fra 27 pst. i 2013 til 37 pst. i 2023. Og av nye professorer ved
universiteter og høyskoler er nesten halvparten kvinner. Samtidig
slår kjønnsbalansen ulikt ut for ulike fagfelt: Blant nye professorer
var andelen kvinner 43 pst. i humaniora, 50 pst. i samfunnsvitenskap
og 17 pst. i teknologi.
Uten økonomisk selvstendighet er vi ikke frie
til å ta selvstendige valg, og mange vil heller ikke være frie til
å kunne gå fra skadelige og voldelige forhold. Norge har vært et
foregangsland når det gjelder lik deltakelse for kvinner og menn
i arbeidslivet. Likevel er arbeidsmarkedet i Norge fortsatt kjønnsdelt.
Dette er tett koblet til forhold ved utdanning og arbeidsliv som
bidrar til å opprettholde kjønnsforskjellene. Det inkluderer faktorer
som arbeidstidsordninger, lønnsforskjeller og karrieremuligheter.
Høy sysselsetting er avgjørende for å sikre
bærekraften i velferdssamfunnet. Sysselsetting er også viktig for
å hindre lavinntekt og redusere inntektsulikhet. Veksten i sysselsetting
blant kvinner har vært en viktig forutsetning for den økonomiske
utviklingen siden 1970-tallet. Arbeidstid er en av de gjenværende
kjønnsforskjellene i arbeidslivet. Selv om andelen kvinner som jobber
deltid har gått ned de siste årene, jobber fremdeles mer enn hver
tredje kvinne deltid – over dobbelt så mange som menn. Omfanget
er særlig stort i kvinnedominerte yrker uten krav til høyere utdanning.
Heltidsandelen øker med utdanningsnivå, og når stadig flere unge
kvinner med lengre utdanning kommer inn i arbeidslivet og erstatter
eldre med kortere utdanning, er det grunn til å tro at heltidsandelen
vil fortsette å øke.
Regjeringen har satt i gang en heltidssatsing
over tre år med forsøksprosjekter for å redusere bruken av deltid og
øke heltidsandelen. Det ble bevilget 15 mill. kr i 2023, 2024 og
2025 til gjennomføring av prosjektene og til følgeforskning.
Innvandrerkvinner har lavere sysselsetting
enn både kvinner i majoritetsbefolkningen og innvandrermenn. Økt
sysselsetting blant innvandrerkvinner bidrar til bl.a. å bekjempe
fattigdom i barnefamilier og fremme likestilling. Derfor satser
vi videre på Jobbsjansen, som i en årrekke har levert gode resultat
og er et effektivt tiltak for sysselsetting av innvandrerkvinner.
Det er et individuelt tilpasset program som styrker deltakernes
kvalifikasjoner for å øke muligheten for fast arbeid. Vi har økt tilskuddet
til Jobbsjansen med 68 mill. kr i år. Det gir en ytterligere styrking
av ordningen utover økningen som ble gitt i revidert nasjonalbudsjett
2024.
I maritim næring er det stor variasjon i kjønnsbalanse
mellom bedrifter, stillinger og segmenter. Kjønnsbalanse til sjøs
er spesielt krevende å oppnå. Regjeringens likestillingsstrategi
for maritim næring ble lagt fram i juni 2023, med innsatser på bl.a.
rekruttering og rollemodeller, arbeidsmiljø og et arbeidsliv fritt
for trakassering. Den 4. mars i år signerte regjeringen en samarbeidserklæring
med maritime aktører og arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner.
Erklæringen inneholder konkrete forpliktelser som skal bidra til
økt likestilling i næringen. Partene skal møtes årlig for å vurdere måloppnåelse
og effekter av igangsatte initiativ.
Fiskeri er en annen sektor med lav andel kvinner. Andelen
kvinnelige heltids- og deltidsfiskere har vært konstant lav, på
2,5–4 pst. Samarbeidsavtalen mellom Sjøfartsdirektoratet, flere
fiskeriorganisasjoner og Likestillingsombudet om trakassering og
uønsket adferd i fiskeriene er et eksempel på noe som kan gi endring
i en sektor der kvinner kan være ekstra utsatt. Avtalen innebærer
opplæring og kompetanseheving hos bl.a. ledere og verneombud, med
hensikt å lage rutiner for å håndtere varsel og ellers få bukt med
slik uønsket adferd.
Kvinner har høyere sykefravær enn menn. Partene
i arbeidslivet og regjeringen ble i februar enige om en ny og forsterket
avtale om redusert sykefravær og frafall i arbeidslivet, IA-avtale.
Bedre oppfølging av sykmeldte arbeidstakere og forsterking av den
forebyggende arbeidsmiljøinnsatsen er blant grepene det ble enighet
om. I avtalen inngår det også at det skal igangsettes en bred kunnskapsinnhenting
om årsakene til utvikling i sykefraværet og behovet for nye tiltak.
Regjeringen satte ned et utvalg som har sett
særlig på kvinnearbeidshelse og kvinners vilkår for deltakelse i
arbeidslivet, i tråd med kvinnehelseutvalgets forslag. Utvalget
leverte rapporten sin 1. april, og den gir et helhetlig kunnskapsgrunnlag
om kvinners arbeidshelse. Utvalget foreslår tiltak for å bedre kvinners
arbeidshelse og styrke kvinners tilknytning til arbeidslivet. Regjeringen
vil følge opp rapporten.
Fremdeles er det lønnsforskjeller mellom kvinner og
menn. I rapporten «Ulik lønn for likt arbeid? Lønnsforskjeller mellom
kvinner og menn, 2015–2022», som Institutt for samfunnsforskning
har utført for oss, får vi god innsikt i kjønnsforskjeller i lønn.
Studien viser en gjennomsnittlig forskjell i timelønn på rundt 13 pst.
i denne perioden.
En hovedårsak til kjønnsforskjeller i lønn
er at kvinner og menn jobber i ulike deler av arbeidsmarkedet med
ulikt lønnsnivå. Men når forskerne sammenligner kvinner og menn
som utfører samme arbeid – altså jobber i samme sektor, næring og
yrke, har like lang utdanning og erfaring og samme hel- eller deltidstilknytning
– finner de en lønnsforskjell på 8 pst. Ser de i tillegg på like kvinner
og menn med samme arbeidsgiver, er forskjellen på 6 pst.
Vi markerte kvinnedagen forrige måned. Jeg
synes det er helt uakseptabelt at kvinner og menn som har samme
jobb, samme erfaring og samme kompetanse, ender opp med ulik lønn.
Derfor skal vi følge opp dette forskningsprosjektet, og vi skal
også innhente kunnskap om forskjeller mellom kvinner og menn i inntekt
og andre økonomiske ressurser, som f.eks. formue, eierskap og aksjer.
La meg understreke at lønn selvfølgelig ikke
bestemmes av regjeringen, så partene i arbeidslivet har også et
stort ansvar for å hindre lønnsdiskriminering og lønnsforskjeller.
I Norge følger vi norsk lov, og her er vi så heldige at vi har et
lovkrav som både pålegger virksomheter en plikt til aktivt å fremme
likestilling og en plikt til å rapportere om aktivitetene. Aktivitets-
og redegjørelsesplikten, eller ARP. Plikten gjelder arbeidsgivere,
både offentlige og private, og den gjelder i offentlig sektors myndighetsutøvelse.
Aktivitetsplikten har vært en del av diskrimineringslovgivningen
lenge, men for at det skulle bli noe mer enn symbolpolitikk måtte
vi legge på en plikt til å rapportere.
Vi finansierer nå et forskningsprosjekt ved
CORE – Senter for likestillingsforskning om offentlige myndigheters
og arbeidsgiveres aktivitets- og redegjørelsesplikt, og en OECD-analyse
av hvordan offentlig sektor i Norge jobber med å inkludere likestillingsperspektiv
i virksomheten.
Likestilling i arbeidslivet er også avhengig
av politikk på andre områder. Barnehage er en forutsetning for foreldres
deltakelse i arbeidslivet. Selv om andelen barn som går i barnehage
er høy, ønsker regjeringen å redusere økonomiske barrierer og reduserte
den maksimale foreldreavgiften fra 3 000 til 2 000 kr per måned
fra august i fjor.
Andelen barn med SFO-plass har økt i alle fylker
siden 2020. Hovedårsaken til dette er innføringen av flere rabattordninger,
bl.a. 12 timer gratis SFO for alle barn til og med tredje klasse.
For at norsk næringsliv skal kunne møte omstillingsbehovene
vi står overfor, må vi utnytte den samlede kompetansen i samfunnet.
Derfor har vi innført krav om at maksimalt 60 pst. av styremedlemmene
i mellomstore og store selskaper kan ha samme kjønn. Styret har
ansvar for forvaltningen av selskapene, og etter regjeringens syn
er det viktig at kvinners kompetanse også utnyttes i arbeidet med
strategi, budsjetter og organisering av virksomhet.
Andelen kvinnelige styremedlemmer i aksjeselskaper
var 20 pst. i 2024. Videre var 17,5 pst. av administrerende direktører
i de 200 største virksomhetene kvinner. Hvis den nåværende endringstakten
holder seg konstant, vil det ta 26 år før det er like mange kvinner som
menn blant administrerende direktører. 26 år – dette er for dårlig,
og vi må få opp tempoet!
Ser vi på kjønnsbalansen i statlig sektor,
ser vi at likestillingsarbeidet som har pågått gjennom mange år, har
gitt gode resultater. I 2024 var 45 pst. av de øverste lederne i
direktoratene kvinner. Blant departementsrådene var det 59 pst.
kvinner. Videre var det 49 pst. kvinner blant ekspedisjonssjefene
i departementene, og ved utenriksstasjonene var 45 pst. av stasjonssjefene
kvinner. Om vi ser på alle statlige lederstillinger under ett, var
flertallet kvinner, nemlig 53 pst. Vi vil fortsette å følge med
på utviklingen og rapportere på dette i statsbudsjettet.
Staten som eier har tydelige forventninger
til selskapene med statlig eierandel når det gjelder mangfold, likestilling
og inkludering. Staten forventer at selskapene har tydelige mål
og tiltak for å fremme og utløse verdien av økt mangfold, likestilling
og inkludering i alle deler av organisasjonen. Statens eierrapport
for 2023 viste at andelen kvinner blant administrerende direktører
i selskaper med statlig eierandel var 42 pst. Gjennomsnittlig andel
kvinner i de samme selskapene var henholdsvis 43 pst. i konsernledelsen
og 37 pst. på nivået under konsernledelsen. Andelen kvinnelige styreledere
i selskaper med statlig eierandel var per 31. mars 2024 36 pst.,
og gjennomsnittlig andel kvinner blant eiervalgte styremedlemmer
var 46 pst.
Blant gründere er andelen kvinner fortsatt
lav, og regjeringen har et mål om en jevnere fordeling. Kvinner søker
i mindre grad enn menn støtte fra ordninger som retter seg mot innovative
og vekstorienterte oppstartsbedrifter, og samlet sett etableres
kun hvert tredje foretak av kvinner.
I oppdragsbrevet til Innovasjon Norge i år
er 7,5 mill. kr øremerket styrking av arbeidet for å stimulere til
økt gründerskap blant kvinner. Innovasjon Norge har i 2025 også
fått i oppdrag å se nærmere på andelen kvinnerettede prosjekter
i sin portefølje og foreslå tiltak for hvordan kvinnerettede prosjekter
kan prioriteres i virkemiddelapparatet dersom kvaliteten i to prosjekter ellers
er lik.
Denne regjeringen har som mål å legge til rette
for likestilt foreldreskap. Dette innebærer at begge foreldre i
utgangspunktet har samme rett og plikt til å gi barnet omsorg, både
gjennom å tilbringe tid med barnet og ta del i avgjørelser om barnet.
Tredelingen av foreldrepengene gir mor mulighet til å være hjemme
etter fødsel for amming og omsorg, samtidig som den sikrer at også
far får tid hjemme med barnet. Regjeringen har videreført tredelingen
fordi den bidrar til økt likestilling, både i hjemmet og i arbeidslivet
ved at begge foreldrene tar permisjon.
Vi har nylig lagt fram forslag til ny barnelov,
på bakgrunn av utredningen NOU 2020: 14 Ny barnelov og høringsnotat
om likestilt foreldreskap og felles omsorg etter samlivsbrudd.
Mange mødre tar ulønnet permisjon etter foreldrepengeperioden.
For å gjøre ordningen mer fleksibel og brukervennlig, samt redusere
behovet for ulønnet permisjon, har regjeringen forlenget foreldrepengeperioden
ved 80 pst. utbetaling. Dette sikrer at den samlede utbetalingen
blir lik for både 100 pst. og 80 pst. inntektsdekning.
For å sikre at far får mer tid sammen med barnet
og bidra til et mer likestilt foreldreskap, har regjeringen også
prioritert å styrke fars selvstendige rett til permisjon, uavhengig
av mors aktivitet. Far kan nå få opptil 10 uker med foreldrepenger,
selv om mor ikke oppfyller aktivitetskravet.
Vold i nære relasjoner, voldtekt, seksuell
trakassering og netthets er et hinder for å nå målet om et likestilt samfunn.
Selv om både kvinner og menn utsettes for vold i nære relasjoner,
er kvinner mer utsatt for alvorlig og gjentatt vold, inkludert seksuell
vold.
Vold i nære relasjoner er ikke bare et spørsmål
om likestilling, men også om alvorlig kriminalitet og et betydelig
samfunns- og folkehelseproblem. I ytterste konsekvens fører volden
til tap av liv. Dette må vi bidra til å forhindre, og derfor satte
regjeringen ned en permanent partnerdrapskommisjon i september i
fjor. Kommisjonen skal gjennomgå alle partnerdrapssaker og komme med
anbefalinger til tiltak som kan bidra til å forebygge alvorlig partnervold
og partnerdrap.
Opptrappingsplanen mot vold og overgrep mot barn
og vold i nære relasjoner ble vedtatt i Stortinget i mai i fjor
og regjeringen er godt i gang med gjennomføringen. Politiets arbeid
står sentralt i opptrappingsplanen. Oslo-politiet har hatt gode
resultater ved å jobbe etter RISK-modellen, hvor politispesialister
og sosial- og helsefaglig ansatte arbeider sammen i team for å forebygge
ny vold. Regjeringen vil etablere RISK i alle politidistrikt og
har startet opp med Nordland, Sør-Vest politidistrikt og Sør-Øst-politidistrikt.
Regjeringen har også lagt til rette for at
omvendt voldsalarm nå brukes mer aktivt. En lovendring trådte i kraft
i april 2024, og dette forebyggende tiltaket kan nå ilegges raskere
og i flere tilfeller enn før. Endringen har resultert i en meget
stor økning i bruken av omvendt voldsalarm og er et viktig tiltak
for å flytte byrden fra den utsatte til utøveren.
Krisesentertilbudet er en viktig kommunal tjeneste for
alle som er utsatt for vold i nære relasjoner. Tilbudet gir både
støtte og beskyttelse og har også en viktig funksjon i å forebygge
partnerdrap og gjentakelse av vold. Regjeringen har nettopp lagt
fram en proposisjon om endringer i krisesenterloven for Stortinget.
Her foreslår vi bl.a. en ny bestemmelse om ivaretakelse av samiske rettigheter
i krisesentertilbudet.
Voldtekt er en grov integritetskrenkende kriminalitet
og et alvorlig likestillingsproblem. Kvinner er i langt større grad
enn menn utsatt for voldtekt, og voldtekt utøves nesten utelukkende
av menn. Studier viser at én av fem kvinner i Norge har vært utsatt
for voldtekt, mens tallene for menn er tre av hundre. Voldtektsutvalget, som
har utredet problemstillinger knyttet til forebygging av voldtekt,
støttetjenester for voldtektsutsatte og straffeforfølging av voldtektssaker,
leverte sin rapport i mars 2024, og den følges opp av Justis- og
beredskapsdepartementet.
Regjeringen har nylig foreslått endringer i
straffelovens kapittel om seksuallovbrudd, som gjør det klart at seksuell
omgang uten samtykke er forbudt. Endringen vil bidra til å styrke
den seksuelle selvbestemmelsesretten og markere samfunnets holdning
og klare forventning om at all seksuell omgang skal være frivillig.
Regjeringen har mål om å få slutt på seksuell
trakassering på alle samfunnsarenaer. Det er fortsatt et problem
at så mange blir utsatt for seksuell trakassering, og vi vet at
kvinner, og særlig unge kvinner, er mest utsatt. Meldingen vi la
fram for Stortinget i desember var en grundig kartlegging av forekomst
på ulike arenaer i samfunnet, en gjennomgang av lovverk og hjelpeapparat, samt
en vei videre for arbeidet med en rekke tiltak.
Mange LHBT+-personer lever gode liv i Norge.
Samtidig vet vi at skeive som gruppe har dårligere livskvalitet
og psykisk helse enn resten av befolkningen. Mange skeive opplever
betydelige levekårsutfordringer, særlig bifile og transpersoner.
Fortsatt er det slik at mange skeive opplever fordommer, diskriminering
og hatkriminalitet.
Alle har rett til å være den de er og elske
den de vil – uten å risikere å bli diskriminert eller hetset. For
å komme dit, trengs det konkret politisk handling. Derfor har regjeringen
en egen handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold som skal
bidra til å øke livskvaliteten til skeive, sikre skeives rettigheter
og bidra til større aksept for kjønns- og seksualitetsmangfold.
Av de 49 tiltakene i planen kan jeg nevne at
vi har økt tilskuddsordningen for LHBT+-organisasjoner med ca. 15 mill. kr,
vi har opprettet en tilskuddsordning som skal bidra til god psykisk
helse og livskvalitet og mer likeverdige helse- og omsorgstjenester
for grupper av befolkningen som bryter med normer for kjønn og seksualitet,
og vi har igangsatt arbeidet med å opprette en digital «regnbueportal».
Vi har også igangsatt flere forskningsprosjekter.
Regjeringen startet i 2024 arbeidet med en
nasjonal veileder for kjønnsmangfold. Veilederen skal gi informasjon
som kan gi mer innsikt og forståelse og bidra til anerkjennelse
av kjønnsmangfold og ikke-binære i offentlige tjenester, og denne
kommer før sommeren. Veilederen kan føre til bedre levekår og livskvalitet
og et mer effektivt diskrimineringsvern for ikke-binære og transpersoner.
Med dette følger regjeringen opp et av de foreslåtte tiltakene i
utredningen fra Bufdir om en tredje juridisk kjønnskategori. Utredningen
fastslår at en fullverdig innføring av en tredje juridisk kjønnskategori, som
innebærer endring i Folkeregisteret, eventuelt vil være mulig først
i 2032.
Rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet
og religion skaper utrygghet for mange mennesker i det norske samfunnet.
For å sikre et likestilt og mangfoldig samfunn som er trygt for
alle, er det viktig og nødvendig med en aktiv og helhetlig innsats
for å motvirke rasisme. Regjeringen følger opp «Handlingsplanen
mot rasisme og diskriminering – ny innsats», som ble lagt fram i
november 2023.
De siste månedene har vi lagt fram ytterligere
tre handlingsplaner: Handlingsplan mot antisemittisme, Handlingsplan
mot muslimfiendtlighet og Handlingsplan mot hets og diskriminering
av samer. Alle disse gjelder ut 2030. Samlet utgjør disse handlingsplanene regjeringens
fornyede og forsterkede innsats mot rasisme og diskriminering. De
tre siste har tiltak med vekt på å skape dialog og et velfungerende
demokrati, gi kunnskap og kompetanse til tjenester og befolkning
og å skape trygghet og sikkerhet for utsatte grupper.
Regjeringen har økt tilskuddsordningen om tiltak mot
rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og vi har økt støtten
til Stopp hatprat.
Fornorskingspolitikken rettet mot samer, kvener/norskfinner
og skogfinner var et mørkt kapittel i norsk historie. Det varte
lenge og var inngripende, og videre forsoning tar tid. Regjeringen
jobber nå med oppfølging etter Stortingets behandling av sannhets-
og forsoningskommisjonens rapport. Dette er en langsiktig prosess, men
regjeringen er i gang og har f.eks. startet arbeidet med en ny handlingsplan
for å styrke kvensk språk og planlegger utredning av et nasjonalt
kompetansesenter om fornorsking og urett. Kvenske/norskfinske og
skogfinske organisasjoner skal involveres i arbeidet, og det skal
være konsultasjoner med Sametinget.
De fleste som bor i Norge, lever trygge og
frie liv, men ikke alle. Vi vet at noen jenter og gutter ikke får
velge hva de skal bli, ikke får velge hvem de skal gifte seg med,
og vi vet at noen blir etterlatt i utlandet mot sin vilje. Regjeringens
mål er at alle skal ha frihet til å være den de er, uten å bli utsatt
for press, trusler, tvang eller vold. Det er dette kampen mot negativ
sosial kontroll og æresmotivert vold handler om. Kompetanseteamet,
et nasjonalt tverretatlig team som bistår tjenesteapparatet i saker
om negativ sosial kontroll og æresmotivert vold, hadde en økning
i henvendelser på 23 pst. i 2024 sammenlignet med 2023. Vi kan også
høre på nyhetene i dag at andelen unge mennesker som er redde for
å bli sendt ut av landet mot sin vilje og gifte, har økt med 80 pst. Dette
kan skyldes at flere kjenner til tjenesten, men økningen er fortsatt
bekymringsfull og vi vet at det er mørketall. Både kvinner og menn
kan bli utsatt, men omtrent tre av fire saker til Kompetanseteamet
gjelder jenter og kvinner.
Vi intensiverer innsatsen og har styrket flere
av tjenestene som bidrar til forebygging, kompetanseheving og rådgivning,
og i vår lanseres en ny handlingsplan mot negativ sosial kontroll
og æresmotivert vold.
Lovverket er en viktig del av innsatsen. I
juni 2024 ble NOU 2024: 13 Lov og frihet lagt fram. Dette er en
helhetlig utredning av problemstillinger i saker om negativ sosial
kontroll, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og psykisk vold. Her
foreslås endringer i lov og regelverk for å sikre bedre rettsvern
av utsatte, og vi jobber nå med å følge opp denne viktige utredningen.
Regjeringens helse- og omsorgspolitikk skal
bidra til å forebygge sykdom og skape et helsefremmende samfunn
for alle. Skal vi sikre at alle i Norge, uavhengig av kjønn, har
likeverdig tilgang til god helse, god livskvalitet og gode helsetjenester,
må vi ha kunnskap om hva kjønnsforskjellene består av, og årsakene
til disse.
Vi har landet en ny og historisk abortlov som
ble vedtatt av Stortinget i desember og trer i kraft 1. juni i år. Den
nye loven utvider retten til selvbestemt abort fra 12 til 18 uker
og gir samme grense for fosterantallsreduksjoner. Kvinner får rett
til veiledning, informasjon og oppfølging. Abortnemndene reformeres
med nye krav til sammensetning og ledelse, og flertallet av medlemmene
skal være kvinner.
Regjeringen la fram en kvinnehelsestrategi
i oktober i fjor, og implementeringen er i gang. Det overordnede
målet er å bidra til at betydningen av kjønn blir vektlagt i politikkutformingen,
og at kvinners helse og kjønnsperspektivet blir ivaretatt av helsemyndighetene og
i helse- og omsorgstjenesten. Det er viktig at forskning på kvinnehelse
tas i bruk og gjøres kjent for allmennheten og for fagpersoner.
I fjor ble det bevilget 5 mill. kr for å etablere en digital kvinnehelseportal
for formidling av kunnskap om kvinnehelse. Det er avsatt 3 mill. kr
fra 2025 til drift av kvinnehelseportalen og forskning på minoritetskvinners
helse.
Kvinnehelseutvalget anbefalte å innarbeide
kjønnsperspektivet i faglige råd til helse- og omsorgstjenestene,
og det følges opp i Helsedirektoratet. Kvinner rapporterer høyere
sykelighet, psykiske helseplager og muskel- og skjelettsykdommer.
Menn har høyere dødelighet fra rusbruk, ulykker, selvmord og kreft.
Kreft i prostata er den vanligste kreftformen
blant menn i Norge. Årlig får om lag 5 000 personer denne diagnosen.
Et av målene i den nye kreftstrategien er å innføre et screeningprogram
for prostatakreft i løpet av tiårsperioden. Før det kan igangsettes
screening, er det behov for å ha et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag.
Regjeringen har det siste året lagt fram bl.a.
en forebyggings- og behandlingsreform for rusfeltet og en stortingsmelding
om folkehelse og levekår i den samiske befolkningen som tar høyde
for menn og kvinners ulikheter. I revisjon av folkehelseloven foreslås
det at kommuner kan vurdere diskrimineringsaspekter når de utformer
tiltak.
Livskvalitet og psykisk helse varierer med
kjønn. I 2025 vil det legges fram en livskvalitetsstrategi, og kampanjen
«ABC for god psykisk helse» er styrket. Vi styrker også tilgangen
til lavterskel psykisk helsetilbud i kommunene slik at flere kan
få rask og god hjelp.
Norge er et sterkt demokrati med høy deltakelse
og tillit. Samtidig viser valgforskningen at deltakelse og tillit
ikke er jevnt fordelt. Blant annet er det klare kjønnsforskjeller
i valgdeltakelse, særlig i de yngre aldersgruppene. Yngre menn stemmer
i mindre grad enn kvinner. Også innvandrerbakgrunn og utdanningsnivå
har betydning for valgdeltakelse. Valgdirektoratet skal gjennomføre
ulike informasjonstiltak før valget i september, slik at velgerne
er godt informert om når, hvor og hvordan de kan stemme. I tillegg
til den vanlige informasjonen som rettes mot alle, blir det laget
informasjonsmateriell på ulike språk og særskilt informasjon til
velgere med innvandrerbakgrunn, og det vil gjennomføres informasjonstiltak
mot grupper med særskilte informasjonsbehov.
Funksjonsnivå skal ikke være et hinder for
å delta i demokratiet. I ny valglov, som trådte i kraft i fjor,
er kravene til universell utforming av valglokaler skjerpet. Det er
presisert i lovteksten at velgerne skal kunne ta seg inn uten hjelp.
Det bidrar både til å senke terskelen for å stemme og til at det
skjer i verdige rammer.
Det er viktigere enn noen gang at vi i Norge
går foran som et godt eksempel på menneskerettighetsfeltet gjennom
at vi skaper og tilrettelegger for et samfunn med like rettigheter
og muligheter for alle. Regjeringen kunngjorde i februar i år at
CRPD, som er FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt
funksjonsevne, skal inkorporeres i menneskerettsloven. Nå jobber
vi på høygir for å legge fram et lovforslag. Med inkorporering av
CRPD i menneskerettsloven gir vi det sterkeste signalet vi kan gi:
Menneskerettighetene til personer med funksjonsnedsettelser plasseres
sammen med de andre menneskerettighetene som vi mener er mest grunnleggende.
Det er her de hører hjemme.
Ytringsfrihetskommisjonen slo fast at det i
det store og hele står bra til med det offentlige ordskiftet i Norge. Dette
er et resultat av bevisste politiske prioriteringer over lang tid.
Det er også stadig nye utfordringer i dette landskapet, bl.a. knyttet
til den teknologiske utviklingen. I løpet av året vil regjeringen
legge fram en ytringsfrihetsstrategi som vil legge føringer for
arbeidet med å legge til rette for en åpen og opplyst offentlig
samtale.
Verden rundt oss viser også at det er viktig
at befolkningen er motstandsdyktige mot uønsket informasjonspåvirkning.
Regjeringen vil legge fram en strategi for å styrke motstandskraften
mot desinformasjon før sommeren.
I år er det 30 år siden Beijing-plattformen
og handlingsplanen for kvinners rettigheter ble vedtatt. Presset og
motstanden mot kvinners rettigheter, skeives rettigheter og retten
til å bestemme over egen kropp er større enn noensinne. Konfliktlinjene
er spesielt skarpe rundt trygg abort, seksualitetsundervisning,
seksuell orientering og kjønnsidentitet. Arbeidet mot kjønnsbasert
vold er også kontroversielt i mange land. I denne situasjonen er
jeg glad for å kunne si at Norge står støtt i å fremme kvinners
rettigheter og likestilling, både politisk og finansielt. Støtte
til kvinners rett til å bestemme over egen kropp er en av hovedprioriteringene
i utviklingspolitikken.
Temaet for årets kvinnekommisjon i New York
var 30-årsmarkeringen av nettopp Beijing-erklæringen. Dessverre
kan vi ikke bare feire framgang. Årets sesjon ble arrangert med
et alvorlig bakteppe, der organiserte krefter og land fortsetter
å motarbeide kvinners rettigheter, LHBT+-personers rettigheter og
likestilling, mangfold og inkludering.
Norge er invitert med som gjesteland i G20
under formannskapet til Sør-Afrika i år. Igjen vil Norge få muligheten
til å påvirke og bidra til likestillingsarbeidet i G20-landene.
Vi kan forvente et enda hardere forhandlingsklima i år enn i fjor,
men desto viktigere er det at Norge har fått muligheten til å ha
gjestelandsrollen ett år til. Vi skal bruke rollen vår godt.
Regjeringen lanserte i fjor en ny humanitær
strategi. Der slår vi fast at kjønnsperspektivet skal legges til
grunn for all humanitær innsats.
Hovedmålsettingen med Norges innsats for kvinner,
fred og sikkerhet er å bidra til bærekraftig fred og sikkerhet,
både nasjonalt, regionalt og globalt. Norge leder «Women, Peace
and Security Focal Points Network» sammen med Japan i 2025. Dette
forumet er en viktig plattform for å fremme agendaen i år, hvor
vi markerer at det er 25 år siden FNs sikkerhetsrådresolusjon 1325 ble
vedtatt. Vi har bidratt med støtte til nasjonale handlingsplaner,
støtte til kvinneledede organisasjoner i fredsarbeid og humanitær
innsats, og da særlig støtten til kvinnelige menneskerettighetsforkjempere.
Ved siden av utenriksdepartementet har både
Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet egne planer for gjennomføring
av handlingsplanen for kvinner, fred og sikkerhet.
I Norden står vi sammen for et viktig verdigrunnlag, på
tvers av regjeringer. I fjor lanserte vi et nytt samarbeidsprogram
for likestilling og LHBT+-personers rettigheter, og jeg ser fram
til å jobbe med dette framover. Vi undertegnet også erklæringen
«Pushing for progress», som forplikter de nordiske landene, i samarbeid med
blant andre Gates Foundation, til å fortsette å presse på for økt
likestilling og like rettigheter. Det er viktig for oss å stå sammen
med likesinnede og få flere til å se gevinstene av likestilling,
inkludering og mangfold.
Norge medvirker dessuten til politikk og regelutvikling
for rettigheter, likestilling og ikke-diskriminering innen rammen
av EU og EØS-samarbeidet og i regi av Europarådet. Europaarbeidet
er også med på å styrke diskrimineringsvernet i Norge.
Vi har likestillingsutfordringer å jobbe videre
med, både her i Norge og internasjonalt. Vi må fortsette å være
offensive. Vi må våge – og ikke gi oss. At alle får stille på like
fot, at alle får mulighet til å leve som de vil, trygt og fritt,
er det som er likestilling. Det er klart det er verdt å kjempe videre
for – med forsterket og fornyet innsats. Som dere hører, er vi godt
i gang, og regjeringen vil fortsette å være ambisiøse på likestilingsfeltet.
Likestillingen har ikke gått for langt. Vi må gå lenger – for alle.