Vedtak til lov om endringer i utlendingsloven 1988 og utlendingsloven 2008 (gjennomføring av forordning nr. 767/2008 og rådsbeslutning nr. 633/2008 vedrørende visuminformasjonssystemet VIS) mv.
Dette dokument
- Besl. O. nr. 98 (2008–2009)
- Kildedok: Jf. Innst. O. nr. 66 (2008–2009) og Ot.prp. nr. 36 (2008–2009)
- Dato: 05.06.2009
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
År 2009 den 5. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 9 første ledd annet punktum skal lyde:
Det stilles som hovedregel krav om underhold.
Ny § 25 b skal lyde:
§ 25 b Om visuminformasjonssystemet (VIS)
Innenfor Schengensamarbeidet som Norge er en del av, opprettes det et system for utveksling av visumopplysninger, visuminformasjonssystemet VIS, jf. forordning nr. 767/2008. VIS består av en sentralenhet for visumopplysninger, Central-VIS, nasjonale enheter for hvert land som deltar i Schengensamarbeidet, NORVIS for Norges del, og en kommunikasjonsstruktur mellom disse.
Personopplysningsloven gjelder for behandling av opplysninger i VIS hvis ikke annet er bestemt i lov eller forskrift.
Ny § 25 c skal lyde:
§ 25 c Formålet med VIS
Formålet med VIS er å forbedre gjennomføringen av Schengenlandenes felles visumpolitikk, konsulært samarbeid og konsultasjoner mellom sentrale konsulære myndigheter ved å forenkle utveksling av opplysninger om visumsøknader og avgjørelser av disse mellom medlemsstatene. Dette gjøres for å:
a)forenkle visumsøknadsprosedyrene,
b)unngå omgåelse av kriteriene som ligger til grunn for avgjørelsen av hvilken medlemsstat som er ansvarlig for å behandle søknaden,
c)forenkle bekjempelsen av forfalskning,
d)lette kontrollen ved medlemsstatenes yttergrenser og innenfor medlemsstatenes område,
e)forenkle identifikasjonen av personer som ikke fyller vilkårene for innreise eller opphold på medlemsstatens territorium,
f)lette anvendelsen av Dublin II-forordningen om fastsettelse av kriterier og prosedyrer for avgjørelse av hvilken medlemsstat som er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad fremsatt av en tredjelandsborger i en av medlemsstatene, og
g)bidra til å avverge trusler mot den enkelte medlemsstats indre sikkerhet.
Ny § 25 d skal lyde:
§ 25 d Opplysninger som skal registreres i VIS
Følgende opplysninger skal registreres i VIS:
a)alfanumeriske data om søker og om visum som det er søkt om, innvilget, avslått, annullert, tilbakekalt eller forlenget,
b)fotografi,
c)fingeravtrykk,
d)referanse til tidligere søknader og til andre som søker reiser i gruppe sammen med.
Meldinger som sendes gjennom VIS-infrastrukturen for å gi informasjon i forbindelse med konsultasjon, eller om en søkers erverv av et Schengenlands statsborgerskap eller forslag til endring av registrerte opplysninger, skal ikke registreres i VIS.
Ny § 25 e skal lyde:
§ 25 e Registrering i NORVIS, tilgang til og behandling av opplysninger i VIS
Opplysninger som er nødvendige for å behandle søknad om visum, herunder biometrisk personinformasjon i form av ansiktsfoto og fingeravtrykk, samt opplysninger om avgjørelse, annullering, tilbakekall og forlengelse, skal registreres i NORVIS og overføres til sentralenheten, jf. § 34 a.
Myndigheter med ansvar for behandling av søknad om visum kan registrere, endre og slette opplysninger i VIS. Myndigheter med ansvar for grensekontroll, utlendingskontroll og behandling av asylsøknader har lesetilgang til opplysninger i VIS.
Opplysninger som er registrert i medhold av første ledd skal ikke oppbevares lenger enn fem år. Dersom en visumsøker som er registrert i VIS blir statsborger av et medlemsland før femårsperioden er utløpt, skal opplysninger om vedkommende slettes fra VIS. Kun den ansvarlige medlemsstat kan gjøre endringer i innlagte opplysninger.
Ny § 25 f skal lyde:
§ 25 f Behandlingsansvar for NORVIS
Utlendingsdirektoratet er behandlingsansvarlig for NORVIS. Datatilsynet er nasjonal tilsynsmyndighet.
Ny § 25 g skal lyde:
§ 25 g Tilgang til VIS for politimyndigheter med ansvar for å forebygge, etterforske eller oppklare terrorhandlinger og annen alvorlig kriminalitet
Politimyndigheter med ansvar for å forebygge, etterforske eller oppklare terrorhandlinger og andre alvorlige straffbare handlinger kan gis tilgang til informasjon om en person er registrert i VIS når slik informasjon i et bestemt tilfelle er nødvendig ved at det er rimelig grunn til å anta at informasjonen i vesentlig grad vil bidra til å forebygge, oppklare eller etterforske terrorhandlinger eller andre alvorlige straffbare handlinger
Søk i VIS skal i disse tilfellene begrenses til en av følgende opplysninger:
a)navn, kjønn, fødested og fødselsdato,
b) nasjonalitet,
c)reisedokument med dato for utstedelse og utløp og utstedende myndighet,
d)hovedreisemål, reisens varighet og formål,
e)dato for ankomst og avreise,
f)planlagt ankomststed eller transittrute,
g)oppholdssted,
h) fingeravtrykk,
i)visumtype og nummer på visumblanketten, og
j) identitet på person som har utstedt invitasjon og/eller som garanterer for visumsøkerens opphold.
Dersom søket bekrefter at personen er registrert i VIS, kan det gis tilgang til alle opplysninger som er angitt i annet ledd samt til:
a)foto og øvrige opplysninger i visumsøknaden, og
b) merknader som er nedtegnet i forbindelse med visum som er innvilget, avslått, annullert eller tilbakekalt.
Ny § 25 h skal lyde:
§ 25 h Forskrifter om VIS
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om:
a)behandling av opplysninger i VIS, herunder registrering, overføring av opplysninger til sentralenheten, lagring, søk, bruk, sikkerhet, innsyn, endring, retting og sletting,
b)unntak fra kravet om opptak av biometrisk personinformasjon, og
c)tilgang til bestemte opplysninger for bestemte formål.
§ 45 første ledd bokstav h og bokstav i skal lyde:
h) at offentlig myndighet etter anmodning skal gi utlendingsmyndighetene opplysninger til bruk i sak etter loven her om utlendingers navn og adresse uten hinder av taushetsplikt etter lov av 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. § 8-8 eller lov av 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester § 6-7,
i)at offentlig myndighet etter anmodning skal gi utlendingsmyndighetene opplysninger om referansepersonen i en sak om familieinnvandring har mottatt økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven det siste året før opplysningene avgis. Opplysningene gis uten hinder av taushetsplikt i sosialtjenesteloven § 8-8.
§ 45 annet ledd skal lyde:
Kongen kan gi nærmere regler om hvilke opplysninger fortegnelsene skal inneholde og om innholdet av opplysningsplikten etter denne paragrafen.
§ 92 tredje ledd annet punktum skal lyde:
I sak som nevnt i § 79 annet ledd har utlendingen rett til fri sakførsel.
§ 94 annet, tredje og fjerde ledd skal lyde:
Er en søknad om beskyttelse avslått i første instans, gjelder en tillatelse gitt etter første ledd fortsatt dersom vedtaket er påklaget og gitt utsatt iverksetting. En klager som ikke allerede har tillatelse etter første ledd, kan etter anmodning gis slik tillatelse forutsatt at vilkårene i første ledd er oppfylt, og vedtaket er gitt utsatt iverksetting.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om varigheten av tillatelser til å ta arbeid etter første ledd og om tillatelser etter at det foreligger et avslag på søknaden i første instans.
Tillatelser etter første og annet ledd gis av Utlendingsdirektoratet, som også kan gi politiet myndighet til å gi slike tillatelser. Forvaltningsloven kapittel IV til VI om saksforberedelse, vedtak og klage gjelder ikke for vedtak om slike tillatelser.
§ 102 skal lyde:
§ 102 Om visuminformasjonssystemet (VIS)
Innenfor Schengensamarbeidet som Norge er en del av, opprettes det et system for utveksling av visumopplysninger, visuminformasjonssystemet VIS, jf. forordning nr. 767/2008. VIS består av en sentralenhet for visumopplysninger, Central-VIS, nasjonale enheter for hvert land som deltar i Schengensamarbeidet, NORVIS for Norges del, og en kommunikasjonsstruktur mellom disse.
Personopplysningsloven gjelder for behandling av opplysninger i VIS hvis ikke annet er bestemt i lov eller forskrift.
Ny § 102 a skal lyde:
§ 102 a Formålet med VIS
Formålet med VIS er å forbedre gjennomføringen av Schengenlandenes felles visumpolitikk, konsulært samarbeid og konsultasjoner mellom sentrale konsulære myndigheter ved å forenkle utveksling av opplysninger om visumsøknader og avgjørelser av disse mellom medlemsstatene. Dette gjøres for å:
a)forenkle visumsøknadsprosedyrene,
b)unngå omgåelse av kriteriene som ligger til grunn for avgjørelsen av hvilken medlemsstat som er ansvarlig for å behandle søknaden,
c)forenkle bekjempelsen av forfalskning,
d)lette kontrollen ved medlemsstatenes yttergrenser og innenfor medlemsstatenes område,
e)forenkle identifikasjonen av personer som ikke fyller vilkårene for innreise eller opphold på medlemsstatens territorium,
f)lette anvendelsen av Dublin II-forordningen om fastsettelse av kriterier og prosedyrer for avgjørelse av hvilken medlemsstat som er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad fremsatt av en tredjelandsborger i en av medlemsstatene, og
g)bidra til å avverge trusler mot den enkelte medlemsstats indre sikkerhet.
Ny § 102 b skal lyde:
§ 102 b Opplysninger som skal registreres i VIS
Følgende opplysninger skal registreres i VIS:
a)alfanumeriske data om søker og om visum som det er søkt om, innvilget, avslått, annullert, tilbakekalt eller forlenget,
b)fotografi,
c) fingeravtrykk,
d)referanse til tidligere søknader, og til andre som søker reiser i gruppe sammen med.
Meldinger som sendes gjennom VIS-infrastrukturen for å gi informasjon i forbindelse med konsultasjon, eller om en søkers erverv av et Schengenlands statsborgerskap eller forslag til endring av registrerte opplysninger, skal ikke registreres i VIS.
Ny § 102 c skal lyde:
§ 102 c Registrering i NORVIS, tilgang til og behandling av opplysninger i VIS
Opplysninger som er nødvendige for å behandle søknad om visum, herunder biometrisk personinformasjon i form av ansiktsfoto og fingeravtrykk, samt opplysninger om avgjørelse, annullering, tilbakekall og forlengelse, skal registreres i NORVIS og overføres til sentralenheten, jf. § 98.
Myndigheter med ansvar for behandling av søknad om visum kan registrere, endre og slette opplysninger i VIS. Myndigheter med ansvar for grensekontroll, utlendingskontroll og behandling av asylsøknader har lesetilgang til opplysninger i VIS.
Opplysninger som er registrert i medhold av første ledd skal ikke oppbevares lenger enn fem år. Dersom en visumsøker som er registrert i VIS blir statsborger av et medlemsland før femårsperioden er utløpt, skal opplysninger om vedkommende slettes fra VIS. Kun den ansvarlige medlemsstat kan gjøre endringer i innlagte opplysninger.
Ny § 102 d skal lyde:
§ 102 d Behandlingsansvar for NORVIS
Utlendingsdirektoratet er behandlingsansvarlig for NORVIS. Datatilsynet er nasjonal tilsynsmyndighet.
Ny § 102 e skal lyde:
§ 102 e Tilgang til VIS for politimyndigheter med ansvar for å forebygge, etterforske eller oppklare terrorhandlinger og annen alvorlig kriminalitet
Politimyndigheter med ansvar for å forebygge, etterforske eller oppklare terrorhandlinger og andre alvorlige straffbare handlinger kan gis tilgang til informasjon om en person er registrert i VIS når slik informasjon i et bestemt tilfelle er nødvendig ved at det er rimelig grunn til å anta at informasjonen i vesentlig grad vil bidra til å forebygge, oppklare eller etterforske terrorhandlinger eller andre alvorlige straffbare handlinger.
Søk i VIS skal i disse tilfellene begrenses til en av følgende opplysninger:
a)navn, kjønn, fødested og fødselsdato,
b)nasjonalitet,
c)reisedokument med dato for utstedelse og utløp og utstedende myndighet,
d)hovedreisemål, reisens varighet og formål,
e)dato for ankomst og avreise,
f)planlagt ankomststed eller transittrute,
g)oppholdssted,
h)fingeravtrykk,
i)visumtype og nummer på visumblanketten, og
j)identitet på person som har utstedt invitasjon og/eller som garanterer for visumsøkerens opphold.
Dersom søket bekrefter at personen er registrert i VIS, kan det gis tilgang til alle opplysninger som er angitt i annet ledd samt til:
a)foto og øvrige opplysninger i visumsøknaden, og
b)merknader som er nedtegnet i forbindelse med visum som er innvilget, avslått, annullert eller tilbakekalt.
Ny § 102 f skal lyde:
§ 102 f Forskrifter om VIS
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om:
a)behandling av opplysninger i VIS, herunder registrering, overføring av opplysninger til sentralenheten, lagring, søk, bruk, sikkerhet, innsyn, endring, retting og sletting,
b)unntak fra kravet om opptak av biometrisk personinformasjon, og
c)tilgang til bestemte opplysninger for bestemte formål.
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Berit Brørby | Asmund Kristoffersen |
president | sekretær |