vedtak til lov
om endringer i klimakvoteloven (endret
virkeområde m.m.)
I
I lov 17. desember 2004 nr. 99 om kvoteplikt
og handel med kvoter for utslipp av klimagasser gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Formålet med denne loven er å begrense utslippene av
klimagasser på en kostnadseffektiv måte gjennom å overvåke
og rapportere klimagassutslipp og å delta i internasjonale systemer
for utslippsreduksjoner.
§ 2 første og andre ledd skal lyde:
Loven gjelder i riket, unntatt
på Svalbard, og på Norges kontinentalsokkel.
Loven gjelder også for følgende aktiviteter:
-
a. luftfartsaktiviteter innen
EØS-området
-
b. luftfartsaktiviteter til
og fra EØS-området
-
c. øvrige internasjonale
luftfartsaktiviteter
-
d. maritim transportaktivitet
innen EØS-området
-
e. maritim transportaktivitet
til og fra EØS-området.
Ny § 2 a skal lyde:
§ 2 a. (definisjoner)
Med anleggsoperatør menes den som drifter eller kontrollerer
et anlegg med aktiviteter som nevnt i forskrift gitt i medhold av
§ 3, eller den som etter norsk rett har avgjørende økonomisk innflytelse
på den tekniske driften av anlegget.
Med luftfartøyoperatør menes den som drifter
et luftfartøy hvor det utføres luftfartsaktiviteter som nevnt i
forskrift gitt i medhold av §§ 3 eller 3 a, eller eieren av luftfartøyet
hvis den som drifter fartøyet, er ukjent eller ikke identifisert
av eieren.
Med skipsoperatør menes eier av skip med aktivitet som
nevnt i forskrift gitt i medhold av §§ 3 eller 3 a, eller enhver
annen organisasjon eller person som har overtatt ansvaret for den
tekniske driften av skipet fra eieren, og som er opplyst å være
driftsansvarlig i skipets sikkerhetsstyringssertifikat, jf. skipssikkerhetsloven
§ 7 tredje ledd bokstav b.
Med operatør menes anleggsoperatør, luftfartøyoperatør
og skipsoperatør.
§ 3 skal lyde:
§ 3. (aktiviteter og utslipp som omfattes
av EUs klimakvotesystem)
Loven gjelder aktiviteter i anlegg,
luftfart og maritim transport som er omfattet av EUs klimakvotesystem. Kongen
kan gi forskrift om hvilke aktiviteter,
utslipp av klimagasser og aktører som helt eller delvis er omfattet
av loven.
Kongen kan gi forskrift om
-
a. at
utslipp av klimagasser fra produksjonsenheter med kapasitet under
en fastsatt grense skal være unntatt fra loven
-
b. at flere produksjonsenheter
som ligger på samme sted og står i nær driftsmessig sammenheng,
eller som ikke ligger på samme sted, men som står i nær driftsmessig
og fysisk sammenheng, skal vurderes under ett ved beregningen av
kapasiteten
-
c. at visse transportaktiviteter,
som transportaktiviteter som ikke overstiger visse aktivitets- eller utslippsgrenser,
skal være unntatt fra loven.
Kongen kan gi forskrift om hvilke luftfartøyoperatører
og skipsoperatører som skal forholde seg til norske administrerende
myndigheter.
§ 3 a skal lyde:
§ 3 a. (utslipp fra luftfartsaktiviteter
og maritim transport(aktivitet som ikke er omfattet av EUs klimakvotesystem)
Kongen kan gi forskrift om overvåking og
rapportering av utslipp av klimagasser fra internasjonale luftfartsaktiviteter
som ikke er omfattet av kvoteplikt etter § 4, blant annet
om klimakvotemyndighetens saksbehandling og kontroll,
samt krav til tredjepartsverifikasjon.
Kongen kan gi forskrift om kompensasjon
for økte utslipp av klimagasser fra internasjonale luftfartsaktiviteter
som ikke er omfattet av kvoteplikt etter § 4.
Kongen kan gi forskrift om overvåking
og rapportering av utslipp av klimagasser fra maritime transportaktiviteter
som ikke er omfattet av kvoteplikt etter § 4, blant annet om godkjenning
av overvåkingsplan, saksbehandling og kontroll med utslippsrapport,
krav til tredjepartsverifikasjon og om hvilke skipsoperatører som
skal forholde seg til norske administrerende myndigheter.
For aktiviteter som omfattes av denne
paragrafen, gjelder i tillegg bestemmelsene i kapittel 4 A og § 18.
Kongen kan gi forskrift om gebyrer for saksbehandling
og kontroll utført av klimakvotemyndigheten etter forskrifter
gitt i medhold av denne paragrafen.
§ 4 skal lyde:
§ 4. (kvoteplikt)
Operatører med ansvar for kvotepliktige
utslipp fra aktiviteter som nevnt i forskrift
gitt i medhold av § 3, må innlevere kvoter tilsvarende sine kvotepliktige
utslipp i samsvar med bestemmelsene i § 12. Antallet kvoter
som skal innleveres, skal tilsvare utslippstallet for det foregående
rapporteringsåret. Kongen kan gi forskrift om omfanget av kvoteplikten.
Ny § 4 a skal lyde:
§ 4 a. (tillatelse og krav til godkjent
overvåkingsplan)
For anlegg som omfattes av forurensningsloven, kreves
tillatelse etter forurensningsloven § 11. For luftfartøyoperatører
og skipsoperatører som har kvotepliktige utslipp, kreves en plan
for overvåking av utslipps- og aktivitetsdata som er godkjent av
klimakvotemyndigheten.
§ 5 første ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om søknader
om tillatelse til kvotepliktige utslipp etter forurensningsloven
§ 11 annet ledd og om søknader om tildeling av vederlagsfrie kvoter. Klimakvotemyndigheten kan
i det enkelte tilfellet fastsette hvilke opplysninger eller undersøkelser
søkeren må sørge for.
§ 5 annet ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingsregler
til utfylling av reglene i tjenesteloven for søknad om tildeling
av vederlagsfrie kvoter og for kontroll av rapporterte klimagassutslipp
etter § 15, blant annet om saksbehandlingsfrist
og rettsvirkninger av fristoverskridelse.
§§ 6 til 8 skal lyde:
§ 6. (ansvar for kostnader fra kvoteplikt
for maritim transportaktivitet)
Dersom en annen enn skipsoperatøren etter kontrakt
er gitt bestemmende innflytelse over beslutninger som påvirker skipets
kvotepliktige utslipp, har skipsoperatøren rett til å kreve tilbakebetalt
kostnadene med oppfyllelsen av kvoteplikten fra denne.
§ 7. (gebyr og omkostninger)
Kongen kan gi forskrift om betaling
av gebyr for opprettelse og drift av konto, vedtak om tildeling
av kvoter, utstedelse av kvoter, kontrolltiltak som gjennomføres
for å sikre at loven eller vedtak i medhold av loven blir fulgt,
og for godkjenning av overvåkingsplaner. Slikt gebyr er
tvangsgrunnlag for utlegg. Kongen kan gi forskrift
om at omkostninger i forbindelse med klimakvotemyndighetens kontroll med
utslippsrapport og rapport med tildelingsdata skal dekkes
av operatøren.
§ 8. (meldeplikt)
Kongen kan gi forskrift om at operatører har
plikt til å gi melding til klimakvotemyndigheten om
planlagte endringer i drift, eierskap og aktivitet og informasjon
om gjennomføring av slike endringer.
§ 10 skal lyde:
§ 10. (tildeling av kvoter vederlagsfritt)
Kongen kan gi forskrift om tildeling
av vederlagsfrie kvoter, herunder bestemmelser om omgjøring av vedtak
om tildeling på bakgrunn av våre folkerettslige forpliktelser eller
på bakgrunn av endringer i aktivitetsnivå eller
drift som har innvirkning på grunnlaget for tildelingen.
§ 11 annet ledd annet punktum skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om utformingen
og driften av registeret. Dette omfatter bestemmelser
som innskrenker adgangen til å overføre kvoter, dersom dette
er nødvendig i henhold til Norges folkerettslige forpliktelser.
§ 12 første ledd skal lyde:
En operatør med ansvar for kvotepliktige utslipp skal innen
30. september hvert år overføre et antall kvoter som
svarer til kvoteplikten etter § 4, til en nærmere
angitt oppgjørskonto i registeret.
§ 12 tredje ledd første punktum skal lyde:
Dersom den kvotepliktige ikke innen fristen
etter første ledd har satt inn et tilstrekkelig antall kvoter på oppgjørskontoen,
skal den kvotepliktige innen 1. oktober året
etter at oppgjøret skulle ha funnet sted, plassere kvoter
på den angitte oppgjørskontoen svarende til underskuddet fra det
tidligere året.
Kapittel 4 kapitteloverskriften skal lyde:
Kapittel 4. Overvåking og rapportering av utslipp
§ 14 skal lyde:
§ 14. (overvåking og utslippsrapportering)
Operatøren skal hvert år
innen en frist fastsatt av klimakvotemyndigheten rapportere
foregående års utslipp av klimagasser til klimakvotemyndigheten.
Kongen kan gi forskrift om eller treffe
enkeltvedtak om overvåking og rapportering, blant annet om hva
som skal rapporteres, og hvordan utslippene skal beregnes eller
måles.
§ 15 skal lyde:
§ 15. (klimakvotemyndighetens kontroll
av utslippsrapporter)
Klimakvotemyndigheten skal kontrollere
rapportering av klimagassutslipp etter § 14. Kongen
kan gi forskrift om klimakvotemyndighetens kontroll og saksbehandling
av utslippsrapportene.
Kongen kan gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at operatørens
utslippsrapportering skal verifiseres av en uavhengig
tredjepart før innlevering. Kongen kan gi forskrift om krav
til og akkreditering av verifikasjonsinstans, herunder om utarbeidelsen
og innholdet av verifikasjonserklæringer.
Nytt kapittel 4 A med §§ 16 til 16 d skal
lyde:
Kapittel 4 A. Tilsyn
§ 16. (klimakvotemyndighetens
tilsynsoppgaver)
Klimakvotemyndigheten skal føre tilsyn med at
loven og vedtak gjort i medhold av loven blir fulgt, og gjennom
kontroll og veiledning arbeide for å fremme formålet med loven.
§ 16 a. (opplysninger og
undersøkelser)
Klimakvotemyndigheten kan gi forskrift eller
pålegg om at operatører eller offentlige myndigheter uten hinder
av taushetsplikt skal gi klimakvotemyndigheten eller andre offentlige
organer nødvendige opplysninger for gjennomføring av gjøremål etter
loven her. Klimakvotemyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene
skal gis.
Når særlige grunner tilsier det, kan klimakvotemyndigheten
gi forskrift eller pålegg om at opplysninger som nevnt i første
ledd også skal gis av andre som utfører tjeneste eller arbeid innenfor
de aktivitetene som omfattes av loven. Klimakvotemyndigheten kan
pålegge operatører å sørge for eller bekoste undersøkelser eller
lignende tiltak som med rimelighet kan kreves for å slå fast om
krav til beregning eller måling, overvåking eller rapportering av
utslipp eller tildelingsdata er overholdt.
§ 16 b. (rett til gransking)
Klimakvotemyndigheten skal ha uhindret adgang til
eiendom der det foregår eller kan foregå aktiviteter som omfattes
av loven her. Myndigheten skal også ha tilgang til operatørens forretningslokaler
når det er nødvendig for gjøremål etter loven her.
Klimakvotemyndigheten kan foreta nødvendig prøvetaking
av kilder til rapporteringspliktige utslipp og kontroll med blant
annet måleinstrumenter og utstyr som er regulert i medhold av loven
her.
Klimakvotemyndigheten kan kreve å få lagt fram
og granske dokumenter og annet materiale som kan ha betydning for
myndighetens gjøremål etter loven her.
Ved stedlig tilsyn skal klimakvotemyndigheten først
ta kontakt med representanter for ledelsen i virksomheten som drifter
aktiviteten. Dersom noen andre har ansvaret for å svare kvoter for
denne aktiviteten, skal denne samtidig få varsel om tilsynet.
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet, skal
klimakvotemyndigheten gi skriftlig rapport til virksomheten om resultatet
av kontrollen.
§ 16 c. (bistands- og opplysningsplikt)
Under klimakvotemyndighetens utøvelse av tilsynet
skal den det føres tilsyn med, gi nødvendig bistand og opplysninger.
Kongen kan gi forskrift om nærmere krav til bistands- og opplysningsplikten.
Kongen kan gi forskrift om at bistands- og opplysningsplikt
som nevnt i første ledd også skal gjelde overfor utenlandske og
internasjonale tilsynsmyndigheter, og om nærmere krav til slik bistands-
og opplysningsplikt.
§ 16 d. (internkontroll)
Klimakvotemyndigheten kan gi forskrift om internkontroll
og internkontrollsystemer for å sikre at krav fastsatt i eller i
medhold av loven her overholdes.
Kapittel 5 kapitteloverskriften skal lyde:
Kapittel 5. Forvaltningstiltak og sanksjoner
§ 17 skal lyde:
§ 17. (suspensjon av retten til å overføre
kvoter)
Dersom en operatør ikke innen
1. april det enkelte år har rapportert sine utslipp i henhold til
bestemmelsene gitt i eller i medhold av § 14, skal klimakvotemyndigheten suspendere
vedkommende fra retten til å overføre kvoter i kvoteregisteret fram
til tilfredsstillende rapportering foreligger.
Ny § 17 a skal lyde:
§ 17 a. (pålegg om retting)
Dersom en operatør handler i strid med bestemmelser
gitt i eller i medhold av loven her eller vedtak fattet med hjemmel
i loven, kan klimakvotemyndigheten pålegge operatøren å rette forholdet
innen en bestemt frist.
§ 18 skal lyde:
§ 18. (tvangsmulkt)
For å sikre at bestemmelsene i loven
her eller vedtak i medhold av loven blir gjennomført, kan klimakvotemyndigheten fatte
vedtak om tvangsmulkt til staten. Tvangsmulkten begynner å løpe
dersom fristen som klimakvotemyndigheten har
fastsatt for å rette forholdet, oversittes. Det kan fastsettes
at tvangsmulkten løper så lenge det ulovlige forholdet
varer, eller at den forfaller ved hver overtredelse.
Tvangsmulkten skal ilegges operatøren.
§ 19 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom operatøren ikke har
overholdt sine forpliktelser etter § 12 første ledd, ilegger klimakvotemyndigheten et
overtredelsesgebyr til statskassen.
§ 20 skal lyde:
§ 20. (tvangstiltak overfor maritim
transportaktivitet)
Når en skipsoperatør i de foregående
to rapporteringsårene ikke har overholdt plikten til å overføre
kvoter til oppgjør etter § 12 eller til å rapportere etter § 14,
kan klimakvotemyndigheten ved enkeltvedtak
-
a. bortvise
utenlandske skip under skipsoperatørens ansvar fra norsk havn
-
b. tilbakeholde norske skip under
skiperoperatørens ansvar i norsk havn
-
c. nekte utenlandske skip under
skipsoperatørens ansvar adgang til norsk havn.
Vedtak etter første ledd gjelder fram
til skipsoperatøren har overholdt sine forpliktelser etter §§ 12
og 14.
Kongen kan gi forskrift om tvangstiltak
overfor maritim transportaktivitet.
Ny § 21 a i kapittel 6 skal lyde:
§ 21 a. (klimakvotemyndigheten)
Kongen bestemmer hvem som er myndighet etter loven
her. Departementet kan bestemme i enkelttilfeller og gi forskrift
om at private rettssubjekter, utenlandske og internasjonale myndigheter
kan utøve tilsynsmyndighet etter loven.
II
Loven gjelder fra 1. januar 2024.