vedtak til lov
om endringar i lov om interkommunale
selskaper (møteoffentlegheit, økonomiforvaltning m.m.)
I
I lov 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale
selskaper blir desse endringane gjorde:
§ 4 tredje ledd skal lyde:
Selskapsavtalen skal i det minste angi følgende:
-
1. selskapets foretaksnavn
-
2. angivelse av deltakerne
-
3. selskapets formål
-
4. den kommunen der
selskapet har sitt hovedkontor
-
5. antallet eller laveste og
høyeste antall styremedlemmer
-
6. deltakernes innskuddsplikt og plikt
til å foreta andre ytelser overfor selskapet
-
7. den enkelte deltakers eierandel i selskapet
og den enkelte deltakers ansvarsandel i selskapet dersom denne avviker
fra eierandelen
-
8. antall medlemmer av representantskapet
og hvor mange medlemmer den enkelte deltaker oppnevner
-
9. annet som etter lov skal fastsettes
i selskapsavtalen.
§ 6 første og andre ledd skal lyde:
Selskapet skal ha et representantskap hvor samtlige deltakere
er representert med minst én representant. Vedkommende kommunestyre
eller fylkesting oppnevner selv sine representanter. Er et interkommunalt
selskap deltaker, oppnevner selskapets representantskap dets representanter.
Det skal oppnevnes minst to varamedlemmer for hvert faste
medlem. Hvis ikke annet er fastsatt i selskapsavtalen,
velger representantskapet selv sin leder og nestleder. Godtgjøringen
til lederen og nestlederen fastsettes av representantskapet selv.
Kommunestyret eller fylkestinget bestemmer selv om
dets representanter skal velges ved forholdsvalg, avtalevalg eller
flertallsvalg. Det samme gjelder når representantskapet
i et interkommunalt selskap skal velge sine representanter.
§ 7 første ledd andre punktum skal lyde:
Representantskapet er selskapets øverste myndighet
og behandler selskapets økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap
og årsberetning og andre saker som etter loven eller selskapsavtalen
skal behandles i representantskapet.
§ 8 andre til femte ledd skal lyde:
Møter i representantskapet i et interkommunalt selskap
som er omfattet av offentleglova, skal kunngjøres på en hensiktsmessig
måte, også hvis det antas at møte vil bli helt eller delvis lukket
etter § 8 a første ledd.
Innkallingen til et representantskapsmøte
skal skje med minst fire ukers varsel og skal inneholde sakliste. De
enkelte deltakerne skal med samme frist varsles
om innkallingen og saklisten.
Representantskapets leder kan innkalle representantskapet
med kortere frist i tilfeller hvor dette er påtrengende nødvendig.
Saklisten og andre møtedokumenter som ikke er unntatt
fra offentlighet, skal være tilgjengelige for allmennheten hos interkommunale
selskaper som er omfattet av offentleglova.
Ny § 8 a skal lyde:
§ 8 a Møte i representantskapet
Reglene om møteoffentlighet i kommuneloven §§ 11-5
og 11-6 gjelder tilsvarende for representantskapsmøter i interkommunale
selskaper som er omfattet av offentleglova. Hvis det blir vedtatt
at et møte skal lukkes ved behandlingen av en sak, skal hjemmelen
for lukkingen tas inn i protokollen.
Representantskapet kan treffe vedtak om at møter kan
gjennomføres som fjernmøter. Fjernmøter innebærer at deltakerne
ikke sitter i samme lokale, men at de via tekniske hjelpemidler
likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre. Kravene som ellers
gjelder for representantskapsmøte, gjelder også for fjernmøter.
§ 9 fjerde og åttande ledd blir oppheva.
Noverande femte til sjuande ledd blir fjerde til sjette ledd.
Ny § 9 a skal lyde:
§ 9 a Protokoll
Møtelederen skal sørge for at det føres protokoll
fra møtet. Protokollen skal underskrives av møtelederen og
to av representantskapets medlemmer som velges ved møtets begynnelse.
Medlemmene kan benytte elektronisk signatur for å signere protokollen.
Styrets medlemmer og daglig leder har rett til å få sitt syn på
en sak innført i protokollen.
Med unntak av delene som er unntatt fra offentlighet,
skal protokoller fra møter i representantskapet i interkommunale
selskaper som er omfattet av offentleglova, være tilgjengelige for
allmennheten.
§ 10 første ledd skal lyde:
Selskapet skal ha et styre på minst tre medlemmer. Dersom
de ansatte skal velge styremedlemmer etter åttende eller niende
ledd i paragrafen her, skal styret ha minst fem medlemmer. Dersom
de ansatte skal velge styremedlemmer etter tiende ledd i paragrafen
her, skal styret ha minst syv medlemmer. Dersom selskapsavtalen
angir laveste og høyeste antall styremedlemmer, bestemmer representantskapet
antallet styremedlemmer innenfor intervallet, jf. § 4 nr. 5. Reglene
i aksjeloven § 20-6 om representasjon av begge kjønn i styret gjelder tilsvarende. Representantskapet
fastsetter selv godtgjøringen til styremedlemmene.
§ 12 tredje ledd skal lyde:
Styret kan treffe vedtak om at møter kan gjennomføres
som fjernmøter i samsvar med reglene i § 8 a andre ledd.
Kravene som ellers gjelder for styremøter, gjelder også for fjernmøter.
§ 13 første ledd skal lyde:
Forvaltningen av selskapet hører under styret. Styret skal
-
1. sørge for
en forsvarlig organisering av selskapets virksomhet
-
2. se til at virksomheten
drives i samsvar med selskapets formål, selskapsavtalen, selskapets økonomiplan og årsbudsjett
og andre vedtak og retningslinjer fastsatt av representantskapet
-
3. holde seg orientert om selskapets
økonomiske stilling
-
4. se til at selskapets virksomhet,
regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende
kontroll.
§ 15 overskriften skal lyde:
Inhabilitet og taushetsplikt
§ 15 nytt andre ledd skal lyde:
Taushetsplikten etter forvaltningsloven §§ 13
til 13 g gjelder tilsvarende for enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for et interkommunalt selskap som er omfattet av offentleglova.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Økonomiplan og årsbudsjett
Representantskapet skal selv vedta selskapets
økonomiplan for de fire neste årene og selskapets årsbudsjett for det kommende året.
Vedtaket skal treffes før årsskiftet.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Årsbudsjettets bindende virkning.
Vesentlige budsjettavvik
Årsbudsjettet er bindende for representantskapet
og underordnete organer. Dette gjelder likevel ikke for utbetalinger
som selskapet har en rettslig plikt til å foreta. Første punktum
er heller ikke til hinder for at representantskapet kan gi et underordnet
organ myndighet til å avgjøre at deler av en bevilgning til drift
skal benyttes til å finansiere investeringer. Styret fastsetter
den nærmere fordelingen av de økonomiske rammene i årsbudsjettet.
Hvis utviklingen tilsier at inntektene
eller kostnadene vil avvike vesentlig sammenholdt med årsbudsjettet,
skal styret straks gi melding til representantskapet. Styret skal deretter
legge frem et forslag til endringer i årsbudsjettet. Forslaget skal
behandles av representantskapet.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Innholdet i økonomiplanen og årsbudsjettet
Økonomiplanen skal vise hvordan selskapets formål
og strategier for selskapet skal følges opp.
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise
-
1. selskapets prioriteringer
og økonomiske rammer for virksomheten
-
2. målene og premissene som økonomiplanen
og årsbudsjettet bygger på
-
3. utviklingen i selskapets økonomi og
utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser.
Vedtaket om årsbudsjett skal angi hvor mye lån
som skal tas opp i budsjettåret.
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal
-
1. være realistiske,
fullstendige og oversiktlige
-
2. settes opp i balanse slik at all bruk
av midler i budsjettåret har dekning i årets tilgang på midler
-
3. dekke inn negativ egenkapital i årsregnskapet
etter § 27 femte ledd tredje punktum.
Økonomiplanen, årsbudsjettet og årsregnskapet skal
stilles opp på samme måte.
Departementet kan gi forskrift om innholdet
i økonomiplanen og årsbudsjettet og om innholdet i kravet om budsjettbalanse.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Lån og avdrag på lån
Selskapet kan bare ta opp lån dersom dette er
fastsatt i selskapsavtalen. Dersom selskapet skal kunne ta opp lån,
skal avtalen inneholde et tak for selskapets samlede låneopptak. En
avtale som er inngått i strid med første eller andre punktum er
ugyldig.
Selskapet kan ta opp lån for å finansiere investeringer
i varige driftsmidler som skal eies av selskapet selv. Det
kan ikke tas opp lån for den delen av anskaffelseskost som blir
kompensert etter merverdiavgiftskompensasjonsloven.
Selskapet kan ta opp lån for å finansiere
kjøp av alle aksjene i et eiendomsselskap som skal eies av selskapet selv,
hvis eiendomsselskapet ikke har
-
1. annen
virksomhet enn å eie fast eiendom og å drifte denne
-
2. vesentlige forpliktelser som
gjelder annet enn eiendommen
-
3. andre ansatte enn daglig leder.
Selskapet kan inngå avtale om driftskreditt
eller ta opp likviditetslån.
Eksisterende lån kan refinansieres.
Selskapets samlede lånegjeld til formål
som nevnt i andre og tredje ledd skal avdras årlig. Avdragene skal samlet
være minst lik størrelsen på selskapets avskrivninger i regnskapsåret,
justert for forholdet mellom størrelsen på lånegjelden og størrelsen
på selskapets avskrivbare anleggsmidler. Justeringen etter andre
punktum skal gjøres ut fra lånegjeldens og anleggsmidlenes bokførte
verdi ved inngangen av regnskapsåret. Departementet kan gi forskrift
om nedbetaling av lån og om beregning av minimumsavdraget.
Ny § 22 a skal lyde:
§ 22 a Godkjenning av vedtak om lån
og leieavtaler
Dersom en av deltakerne er registrert
i ROBEK etter kommuneloven § 28-1, er selskapets vedtak
om å ta opp lån ikke gyldig før det
er godkjent av departementet. Det samme gjelder
for vedtak om å inngå en avtale om leie av varige driftsmidler hvor
leieavtalen kan påføre selskapet utgifter ut over de fire
neste budsjettårene. En avtale som er inngått i strid med
første eller andre punktum er ugyldig.
Ny § 22 b skal lyde:
§ 22 b Garantier og finans- og gjeldsforvaltning
Selskapet kan ikke stille garanti eller pantsette
sine eiendeler til sikkerhet for andres økonomiske forpliktelser. En
avtale om slik garanti eller pantsettelse er ugyldig.
Selskapet skal forvalte finansielle
midler og gjeld på en måte som ikke innebærer vesentlig finansiell
risiko, blant annet slik at betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Selskapets regnskap
Selskapet har regnskapsplikt etter regnskapsloven. Årsberetningen
skal også redegjøre for
-
1. vesentlige
beløpsmessige avvik mellom årsbudsjettet og årsregnskapet og vesentlige
avvik fra representantskapets premisser for bruken av de økonomiske rammene
-
2. selskapets måloppnåelse og
andre ikke-økonomiske forhold som er av vesentlig betydning for
deltakerne eller innbyggerne.
Det kan bestemmes i selskapsavtalen
at selskapet i stedet skal utarbeide årsregnskap
og årsberetning etter kommuneloven § 14-6 andre til fjerde ledd
og § 14-7 andre ledd.
Selskapet har bokføringsplikt etter
bokføringsloven.
Daglig leder skal utarbeide årsregnskapet
senest 22. februar året etter regnskapsåret. Styret skal avlegge årsregnskapet
og årsberetningen senest 31. mars. Årsregnskapet og årsberetningen
skal revideres av regnskapsrevisor. Revisjonsberetningen skal avgis
til representantskapet med kopi til styret senest 15. mai.Styret
legger frem forslag til vedtak om årsregnskap og årsberetning for
representantskapet.
Årsregnskapet og årsberetningen
skal fastsettes av representantskapet senest 30. juni.
Vedtaket skal angi hvordan et overskudd skal disponeres eller negativ
egenkapital skal dekkes inn. Negativ egenkapital skal dekkes inn
senest det andre året etter at det oppsto.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler
om innholdet i årsregnskapet og årsberetningen.
I forskrift kan det også gis nærmere regler om innholdet i plikten til
å dekke inn negativ egenkapital.
§ 30 sjuande og åttande ledd blir oppheva.
§ 31 femte ledd blir oppheva.
§ 32 fjerde ledd blir oppheva.
§ 33 første ledd skal lyde:
Når det er vedtatt at selskapet skal
oppløses i tråd med § 32, skal representantskapet straks oppnevne et avviklingsstyre.
Selskapets styre trer ut av funksjon når avviklingsstyret
er valgt.
§ 33 fjerde ledd skal lyde:
Straks avviklingsstyret er oppnevnt, plikter
det å sende melding om oppløsningsvedtaket og oppnevningen av avviklingsstyre
til Foretaksregisteret.Foretaksregisteret skal
samtidig med at registreringen finner sted, kunngjøre
beslutningen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon
og varsle selskapets kreditorer om at de må melde seg til selskapet innen
seks uker fra kunngjøringen.
§§ 40 og 41 blir oppheva.
II
Lova tek til å gjelde frå den tida Kongen bestemmer. Kongen
kan setje i kraft dei einskilde føresegnene til ulik tid.