§ 3 Forskrifter
Departementet kan
gi forskrift om at offentlige organer og private rettssubjekter
som utfører oppgaver på vegne av stat, fylkeskommune eller kommune,
kan behandle personopplysninger når slik behandling er nødvendig
for å gjennomføre tiltak på barne-, oppvekst- og familieområdet
besluttet av statlige myndigheter. Dette gjelder også behandling
av opplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel 9 og
10.
Det kan i forskrift
gis regler om behandlingen av opplysningene, blant annet om formålet
med behandlingen, behandlingsansvar, hvilke opplysninger som kan
behandles, hvem det kan behandles personopplysninger om, tiltak
som skal verne den opplysningene gjelder, krav til behandlingen,
adgangen til viderebehandling, utlevering, lagring, lagringstid,
sletting og registerføring og tilgangen til registre.
§ 6 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 16. juni
2017 nr. 48 om adopsjon (adopsjonsloven) gjøres følgende endring:
§ 35 skal lyde:
§ 35. Forholdet til
forvaltningsloven mv.
Forvaltningsloven
gjelder ved behandlingen av adopsjonssaker dersom ikke noe annet
følger av denne loven.
Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for barne-, ungdoms- og familieetaten eller
en adopsjonsorganisasjon med tillatelse etter §§ 31 og 32, har taushetsplikt
etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e og 13 g. Taushetsplikten
omfatter også opplysninger om fødested, fødselsdato, personnummer,
statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted.
Offentlige myndigheter kan, uten
hinder av taushetsplikt, innhente opplysninger fra Folkeregisteret
når det er nødvendig for å utføre oppgaver etter denne loven.
2. I lov 8. april
1981 nr. 7 om barn og foreldre (barnelova) gjøres følgende endring:
§ 44 skal lyde:
§ 44 Reisekostnader ved samvær.
Reisekostnadene
ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene
deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som
skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige
kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til
samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når
samværet skjer der barnet bur. Reglane i § 70 sjuande ledd gjeld
så langt dei høver.
Dersom særlege grunnar
gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene.
Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå
til arbeids- og
velferdsetaten. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader
gå til arbeids-
og velferdsetaten jamvel om berre ein av foreldra ber om det.
Reglane i § 63 gjeld tilsvarande. Arbeids- og velferdsetaten sitt vedtak
er tvangsgrunnlag for utlegg.
Når begge foreldra
ber om det, kan arbeids-
og velferdsetaten fastsetje at ei skriftleg avtale om deling
av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 7.
3. I lov 22. juni
2012 nr. 43 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og
inntektsforhold m.m. (a-opplysningsloven) gjøres følgende endring:
§ 8 første ledd
første punktum skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten
skal ha tilgang til opplysningene i registeret i forbindelse med
forvaltning og beregning av ytelser etter folketrygdloven og andre
lover som etaten administrerer, forvaltning av arbeidstakerregisteret
og fastsetting av underholdsbidrag og deling av reisekostnader ved
samvær etter barnelova, oppfostringsbidrag etter barnevernloven
og bidrag etter ekteskapsloven.
4. I lov 4. september
2015 nr. 85 om gjennomføring av konvensjon 19. oktober 1996 om jurisdiksjon,
lovvalg, anerkjennelse, fullbyrdelse og samarbeid vedrørende foreldremyndighet
og tiltak for beskyttelse av barn (lov om Haagkonvensjonen 1996)
gjøres følgende endring:
§ 2 annet ledd
skal lyde:
Sentralmyndigheten kan, uten hinder
av taushetsplikt, innhente fra Folkeregisteret de opplysninger som
er nødvendige for utførelsen av oppgaver etter denne loven.
Nåværende annet
ledd blir nytt tredje ledd.
5. I lov 18. juni
2021 nr. 97 om barnevern (barnevernsloven) gjøres følgende endring:
§ 13-4 sjette
ledd skal lyde:
Myndigheter med
ansvar etter denne loven kan uten hinder av taushetsplikt innhente
opplysninger fra Folkeregisteret når det er nødvendig for å utføre
oppgaver etter denne loven. Sentralmyndigheten for Haagkonvensjonen
1996 kan, uten hinder av taushetsplikt, innhente opplysninger fra
Folkeregisteret når det er nødvendig å innhente opplysninger for
å motta og formidle henvendelser til og fra utenlandske myndigheter
i barnevernssaker som ikke reguleres av Haagkonvensjonen av 1996.