I lov 4. juli 2003
nr. 74 om hundehold gjøres følgende endringer:
Kapittel 1-7 skal lyde:
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål. Forholdet til andre
lover
Loven har til formål
å bidra til å fremme et aktsomt hundehold
som ivaretar hensyn til sikkerhet, trygghet, alminnelig ro og orden.
Enhver i det sivile samfunn har
ansvaret innenfor lovgivningens ramme å utøve og legge til rette
for et positivt og samfunnsgagnlig hundehold, til glede for samfunnet og den enkelte
hundeholder.
Hunder har egenverdi uavhengig av
den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Hunder skal behandles
og bli ivaretatt på en slik måte som overensstemmer med og tar hensyn
til deres natur og beskytter dem mot fare for unødige påkjenninger
og belastninger. Det skal tas hensyn til de omstendigheter som er
nødvendige for å forebygge at hunder kan forårsake skader eller
ulemper i samfunnet. Loven skal fremme god dyrevelferd og respekt
for og kunnskap om hunder.
For hundeholdet
gjelder også bestemmelser i annen lovgivning, bl.a. de alminnelige
reglene i dyrevelferdsloven,
matloven, reindriftsloven og granneloven, og dessuten
særskilte regler om båndtvang
med mer hjemlet i naturmangfoldloven, hundehold eller
dyrehold f.eks. i husleieloven.
§ 1 a Virkeområde
Loven gjelder med de begrensninger
som følger av avtale med fremmed stat eller organisasjon for norsk
landterritorium, territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på
norske fartøy og luftfartøy.
Kongen kan gi forskrift om lovens
anvendelse på Svalbard og kan fastsette særlige regler under hensyn
til de stedlige forhold, herunder at forskrifter og enkeltvedtak
etter loven skal kunne vedtas av andre instanser enn ellers.
§ 2 Definisjoner
I denne lov forstås
ved
-
a. hundeholder:
den som eier eller har tatt omsorg for eller hånd om en hund for
kortere eller lengre tid
-
b. barn: personer under 12 år
-
c. husdyr: storfe,
sau, geit, hest, gris, fjærkreog andre produksjonsdyr
-
d. tamrein: rein som eies og driftes
innenfor det samiske reinbeiteområde, jf. reindriftsloven § 4 første
ledd, eller med tillatelse etter reindriftsloven § 8 første ledd
-
e. skade på menneske: bitt av tenner
som berører hud med et visst trykk slik at det etterlater merke,
men som ikke er en «betydelig skade» etter bokstav f
-
f.betydelig skade på menneske:
-
1. flere dype, punktformede sår
som når dypt ned i underhuden eller penetrerer ned i muskulatur
og som tydelig viser at det dreier seg om flere bitt, og at skaden
er påført med en viss voldsomhet
-
2. utrivning, dyp flenge, i underhud
eller muskulatur
-
3. bittlesjoner som medfører tap
av vev
-
4. bitt som medfører døden, uten
at bittet i seg selv har forårsaket skader som nevnt i nr. 1 til
3
-
g. betydelig skade på husdyr, tamrein,
hunder eller hjortevilt:
-
1. flere dype, punktformede sår
som når dypt ned i underhuden eller penetrerer ned i muskulatur;
og som tydelig viser at det dreier seg om flere bitt, og at skaden
er påført med en viss voldsomhet
-
2. utrivning, dyp flenge, i underhud
eller muskulatur
-
3. bittlesjoner som medfører tap
av vev, likevel ikke hakk i andre hunders ører eller lepper
-
4. bitt som medfører døden, herunder
at hunden rister en annen hund til døde, uten at bittet i seg selv
har forårsaket skader som nevnt i nr. 1 til 3
-
5. død, utmattelse, skader eller
hjelpeløshet som følge av jaging, blant annet kasting av foster
og at avkom og mordyr skilles som følge av jaging
-
h. angrep: at en hund som ikke
er sikret gjør en målrettet bevegelse mot et annet dyr eller et
menneske med den hensikt å skade
-
i. ensidig angrep: et angrep som
ikke kan ses som en direkte følge av en handling utført av et menneske eller
et annet dyr
-
j. jage: at hunden springer målrettet
etter ett eller flere mennesker eller ett eller flere dyr
-
k. klar fare: at hunden enten
fortsatt gjør utfall, eller at hendelsesforløpet tilsier at den
vil angripe igjen dersom ikke situasjonen løses opp
§ 3 Generelt aktsomhetskrav
Hundeholderen skal
-
a. forebygge og vise aktsomhet
for å unngå at hunden blir satt i en situasjon der den kan gjøre
skade på folk, dyr, eiendom eller ting
-
b. sørge for at hunden eller hundeholdet
ikke er til urimelig ulempe for folk, dyr, miljø eller andre interesser.
-
c. sikre trygghet for hunden,
folk og andre dyr ved å holde hunden under forsvarlig tilsyn, og
håndtere hunden på en slik måte at den får dekket individuelle behov.
En hundeholder som midlertidig
ønsker å overlate ansvaret for hunden til en annen, må forsikre
seg om at vedkommende har de nødvendige forutsetningene for å utvise
tilsvarende aktsomhet.
Den som er berørt,
kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige
forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig
ulempe, blir rettet.
§ 3 a Kompetanse
Hundeholderen skal ha nødvendig
kompetanse til å kunne forebygge at uheldige situasjoner eller skader
oppstår. Slik kompetanse omfatter blant annet kunnskap om hold og
trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd,
bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre.
Kongen kan gi nærmere forskrifter
om krav til opplæring og kompetanse som nevnt i første ledd.
Kapittel 2. Sikring av hunder
§ 4 Alminnelige regler om sikring av
hund. Vilkår for å la hund være løs
Hundeholderen skal opptre hensynsfullt.
Utenom båndtvangstider kan hunder bare være løse under tilsyn og
kontroll som i størst mulig grad forebygger og forhindrer skader
på eller ulemper for mennesker, husdyr, tamrein, vilt eller eiendom.
Det skal vises særlig hensyn overfor barn og hunder som utfører
en tjeneste.
Hunder som er forsvarlig inngjerdet
på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel anses å være under
kontroll.
Den som holder
en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden,
hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.
Hunder skal alltid
holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive
eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.
Om ferdsel med hund i område hvor
tamrein beiter, gjelder også reindriftsloven § 65.
Kongen kan gi nærmere forskrifter
om sikring av hund.
§ 5 Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal
ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som
er åpen for allmennheten,
eller ved lekeplasser. Hundeholderen
skal sørge for at det er tilstrekkelig avstand til å unngå utilsiktet
kontakt med mennesker og dyr når disse passerer hunden.
§ 6 Sikring av hund ved båndtvang m.m
I tiden fra og
med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd
eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan
jage eller skade husdyr, tamrein
eller viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi.
Kommunen kan gi
forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt
eller inngjerdet
-
a. i og i tilknytning
til boligområder og handleområder,
-
b. i parker, på
gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett,
sport eller rekreasjon,
-
c. på og ved bestemt/angitte
turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,
-
d. i bestemt angitte
andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet
som tur- og rekreasjonsområder,
-
e. i hele eller
deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når husdyr normalt går ute,
eller
-
f. under ekstraordinære
forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.
Båndtvang etter
bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og
slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas
i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Båndtvang etter annet ledd bokstav e
og f kan bare innføres
i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk
beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde.
Båndtvang fastsatt i medhold av annet
ledd bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det.
Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner,
bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang
etter bokstav f kan påklages til statsforvalteren.
Kommunen kan gi
forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder
eller gravplasser.
§ 7 Særlig om sikring av hund der tamrein
beiter
I områder der tamrein
lovlig beiter, skal hundeholderen se til at hunden ikke unødig uroer
eller skremmer rein, selv om den er under kontroll eller er bundet. Reinens eier
kan kreve at en hund som uroer rein, blir holdt innestengt mens
rein blir flyttet forbi bosted, seter eller hytte. Statsforvalteren
kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig
innestengt eller inngjerdet når hensynet til reindriften tilsier
det.
Om ferdsel med
hund i område hvor tamrein beiter, gjelder også reindriftsloven
§ 65.
§ 8 Særlig om hundedressur, jakt og
fangst
Jakthundtrening,
jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren
eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene
gis samtykke av fjellstyret.
For bruk av hund
under jakt og fangst mv. gjelder også viltloven § 23, jf. § 26,
reindriftsloven § 65 og naturmangfoldloven
§ 34 med forskrifter.
§ 9 Unntak fra sikringsreglene
Båndtvang fastsatt
i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for
-
a. hund når den
brukes i reindrift
-
b. dressert bufehund
når den brukes til å vokte eller gjete storfe,
sau eller geit
-
c. hund i aktiv
politi-, toll-, militær-, rednings- og offentlig oppsynstjeneste,
når den offentlige oppsynstjenesten er etablert med hjemmel i lov,
eller under trening eller prøving for slike tjenester
-
d. hund i aktiv
bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt
-
e. hund med særlige
bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser,
eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette
er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette
kan kommunen blant annet legge ut et område som dressurområde for hunder,
dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger
-
f. hund når den
brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august
og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet
ledd bokstavene c, d og e
-
g. førerhunder
i aktiv tjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste
Hund som nevnt
i første ledd bokstav a til d eller
i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte
slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.
En hund som nyttes
som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes
på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet uten hinder av § 4 fjerde ledd når
dette ikke er i strid med viltloven, naturmangfoldloven, reindriftsloven eller
regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.
Kongen kan gi forskrift om unntak
fra sikringsregler fastsatt i § 4, § 6 første ledd og forskrifter
fastsatt med hjemmel i § 6 annet ledd og § 7.
Kapittel 5. Personers rettigheter
og plikter i nøds- og faresituasjoner
§ 14 Inngrep på stedet mot hund som
jager eller angriper mv.
Hundeholderen skal
sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det vedkommende kan for å
avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker
eller dyr.
Et ellers ulovlig
inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at
hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom
inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten
ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet
og den angrepnes interesse.
Så langt følgende
særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen
i andre ledd:
-
a. Ved pågående
eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det
inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, herunder avliving. Det samme gjelder
dersom en hund påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har
påført en person betydelig skade, og hunden fortsatt utgjør en klar
fare. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har fremprovosert et angrep,
fra straffansvar eller erstatningsansvar.
-
b.
Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter
lovlig, eller når hunden ensidig angriper en annen hund, kan det
utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre
det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge
skade, herunder avliving,
så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Det samme gjelder hvis hunden har
voldt betydelig skade på tamrein, husdyr eller en annen hund, og
den fortsatt utgjør en klar fare. Denne bestemmelsen kan
ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig
er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.
-
c. Når en hund angriper hjorteviltog båndtvang gjelder,
kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og
fangstberettigde gjøre det
inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig, herunder avliving,
for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig
og ikke utover det forsvarlige.Dette gjelder likevel
ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller
såret vilt.
Paragrafen her
gjelder ikke politihunder som brukes lovlig. Heller ikke gjelder
paragrafen der reglene om nødrett og nødverge gjør en farlig bruk
av hunden rettmessig.
§ 15 Hund som utgjør klar fare for husdyr
og tamrein
En hund som uten
ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i strid med bestemmelser om båndtvang og
utgjør en fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren,
festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller
noen som opptrer på vegne av disse.
Dersom det ikke
lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt
som situasjonen krever, og hunden
utgjør en klar fare, kan vedkommende gjøre det inngrep mot hunden som
fremstår som nødvendig for å avverge skade, herunder avliving, så
sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det
forsvarlige.
§ 16 Plikter etter at inngrep er gjort
mot hund etter §§ 14 og 15
Den som har avlivet
eller påført hund skade etter §§ 14 og 15, skal snarest råd melde
fra om dette til politiet. Lov om dyrevelferd § 4, jf. § 12, om
hjelp til dyret gjelder overfor den som har skadet dyret.
Kapittel 6. Sikkerhetstiltak
mot problematisk hundehold
§ 17 Politiets forebyggende virkemidler
Politiet kan i
samsvar med reglene i politiloven § 6 gripe inn overfor hunder og
hundeholdere for å ivareta enkeltpersoners
eller allmennhetens sikkerhet eller trygghet, eller for å verne
andre dyr.
Politiet kan for
øvrig i slike tilfeller blant annet:
-
a. ta seg inn på privat eiendom eller
område
-
b. pålegge båndtvang eller tidsbegrenset
bruk avmunnkurv, men munnkurv må i så fall ikke
benyttes i strid med regler om dyrevelferd
-
c. forby hunders tilstedeværelse
i bestemte områder
-
d. gi pålegg om at hunden kun
kan luftes av eier, eller av andre navngitte personer over 18 år,
eller at hunden ikke må luftes sammen med andre hunder
-
e. gi detaljerte pålegg om inngjerding
av eiendom der hund oppholder seg
-
f. gi andre pålegg eller forbud som
gjelder hundeholdet eller sikring av hunder
-
g. om nødvendig ta hunder ikortvarig forvaring
Unnlater hundeholderen
å etterkomme pålegg eller forbud, kan politiet for hundeholderens
regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å ivareta de hensyn som
er nevnt i første ledd.
Politiets vedtak
har virkning straks, om ikke annet blir fastsatt.
Dersom hundeholderen unnlater å
etterkomme enkeltvedtak innen fastsatt frist, kan det ilegges tvangsmulkt i
form av en engangsmulkt eller løpende dagmulkt. Tvangsmulktens størrelse
fastsettes under hensyn til hvor viktig det er at det aktuelle pålegget
gjennomføres, og hvilke kostnader dette antas å medføre. Tvangsmulkten
kan fastsettes allerede i forbindelse med at pålegget gis, når det
er nødvendig at fristenoverholdes.
Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Politiet kan
frafalle påløpt tvangsmulkt.
Kongen kan gi nærmere forskrift
om bruk av tvangsmulkt etter femte ledd.
Dersom en hundeholder gjentatte
ganger unnlater å etterkomme vedtak gitt av politiet, eller overtrer
bestemmelser om sikring av hund som kan medføre høy risiko, kan
politiet pålegge hundeholderen å redusere antallet hunder eller
å avvikle hundeholdet innen en gitt frist. Dersom hundeholderen
ikke overholder politiets pålegg, kan politiet gjennomføre tiltaket
for hundeholderens regning. Så langt det anses praktisk mulig og
forsvarlig, bør politiet søke å omplassere eller selge hunden fremfor
å avlive den.
Dersom hunden blir solgt, skal
salgssummen utbetales til eieren med fradrag for kostnadene til
forvaring av dyret og gjennomføring av salget.
§ 17 a Politiets inngrep ved akutt fare
Dersom en hund
har drept eller påført et menneske betydelig skade
eller har angrepet
et barn, og fortsatt utgjør
en klar fare, kan hunden
avlives av politiet der den finnes,
dersom hensynet til noens sikkerhet eller allmennhetens trygghet
klart tilsier en umiddelbar avliving.
Vedtak om avliving skal stadfestes
skriftlig i etterkant.
§ 18 Avliving eller omplassering av
en hund etter angrep eller skade på menneske når det er nødvendig
for å avverge fremtidig risiko
Politiet kan vedta
å avlive en hund som har angrepet eller skadet et menneske, dersom
ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Ved vurderingen
skal det særlig legges vekt på:
-
a. hvilken fare som har vært til
stede, blant annet om det er et barn som har vært angrepet
-
b. omfang og type av påført skade,
blant annet om det er barn som er påført skade, men det økonomiske
tapet etter påført skade skal ikke tillegges vekt
-
c. hvorvidt den som er blitt angrepet
eller skadet, helt eller delvis har provosert et angrep
-
d. den risikoen hunden og hundeholdet
kan antas å medføre i fremtiden
-
e. hundens nytteverdi, men hundens
økonomiske verdi skal ikke tillegges vekt
-
f. om særskilte forhold ved hundens
helse har medvirket til at hunden utøvet uønsket adferd
-
g. om det finnes andre tiltak
som kan forebygge fremtidig risiko
Vurdering etter første ledd bokstav
f skal utføres av en autorisert veterinær.
Dersom det anses
praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en
hund fremfor å avlive den.
En hund som har
påført et menneskebetydelig skade bør normalt
avlives.
Ved avliving av
hunden kan hundeholderen tilbys ett samvær med hunden før avliving
dersom dette kan gjøres uten å forhindre gjennomføringen av vedtaket
eller utgjøre en sikkerhetsrisiko. Kostnader knyttet til hundeholderens
tilstedeværelse dekkes av hundeholderen, jf. § 26.
§ 18 a Avliving eller omplassering av
en hund etter angrep eller skade på tamrein, husdyr, hjortevilt
eller annen hund når det er nødvendig for å avverge fremtidig risiko
Politiet kan vedta å avlive en
hund som har jaget og skadet tamrein, husdyr, eller hjortevilt,
dersom det ikke fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Ved vurderingen skal
det særlig legges vekt på:
-
a. hvilken fare som har vært til
stede
-
b. omfang og type av påført skade
-
c. den risiko hunden og hundeholdet
kan antas å medføre i fremtiden
-
d. hundens nytteverdi
-
e. om det finnes andre tiltak
som kan forebygge fremtidig risiko
Politiet kan også vedta å avlive
en hund som ved ensidig angrep har betydelig skadet andre hunder
eller kjæledyr, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet
inn på eiendom som hundeholderen disponerer. Ved vurderingen skal
det også legges vekt på:
Dersom det anses
praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en
hund fremfor å avlive den.
Ved avliving av
hunden kan hundeholderen tilbys ett samvær med hunden før avliving
dersom dette kan gjøres uten å forhindre gjennomføringen av vedtaket
eller utgjøre en sikkerhetsrisiko. Kostnader knyttet til hundeholderens
tilstedeværelse dekkes av hundeholderen, jf. § 26.
§ 19 Farlige hunder
Det er forbudt
å holde eller innføre hunder som
-
a. er gitt trening
i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot
mennesker,
-
b. er gitt trening
i eller for å angripe andre hunder, eller
-
c. enkelthunder
som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre
sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være
farlige for mennesker eller dyr.
Er det tvil om
en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet ta hunden
i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker ved
en kyndig undersøkelse av hundens adferd for å avklare om den er vel
avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre farlige
egenskaper mv. Dersom ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig
frist satt av politiet, regnes hunden for å gå inn under første
ledd bokstav c.
Hunder som blir
avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold
av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved
vedtak av politiet.
Ved avliving av
hunden kan hundeholderen tilbys ett samvær med hunden før avliving
dersom dette kan gjøres uten å forhindre gjennomføringen av vedtaket
eller utgjøre en sikkerhetsrisiko. Kostnader knyttet til hundeholderens
tilstedeværelse dekkes av hundeholderen, jf. § 26.
Kongen kan gi forskrift
om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller
å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette
krav til dokumentasjon av hundens rase eller type. Med farlige hunder
menes her hunder eller hundetyper som
på grunn av en kombinasjon av mentale og fysiske egenskaper og evne
til å påføre stor skade,utgjør
en fare for mennesker eller dyr.
§ 20 Unntak fra reglene i § 19
En hund omfattes
ikke av § 19 første ledd
bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige
tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med
politiets tillatelse.
En hund omfattes
ikke av § 19 første ledd
bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon med tillatelse
fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets
tillatelse.
En hund omfattes heller ikke av
§ 19 første ledd bokstav a hvis den er lovlig trent i samsvar med
vilkår fastsatt ved forskrift med hjemmel i femte ledd.
Blir en hund trent uten tillatelse etter
andre eller tredje ledd, kan den
avlives etter vedtak av politiet. Hvis
en hund som er omfattet av unntaket etter andre eller tredje ledd,
angriper eller skader et menneske, gjelder § 18.
Kongen kan fastsette forskrift
om unntak fra forbudet i § 19 tredje ledd bokstav a og vilkår for
slike unntak.
§ 21 Krav til godkjenning for å ha å
gjøre med bestemte hundetyper
Kongen kan i forskrift
sette vilkår for å innføre, holde eller drive avl med bestemte hundetyper
eller blandinger av bestemte hundetyper. I forskriften kan det settes
krav om godkjenning og om krav til avlagte prøver eller tester,
om skjerpet båndtvang, begrensning i antall hunder, hundeholderens
alder, vandel, ansvarsforsikring, og gebyr for å dekke kostnader
mv. Setter forskriften krav om godkjenning, kan myndighet til å
gi godkjenning delegeres til en privat organisasjon.
§ 22 Forbud mot at en person skal kunne
ha med hund å gjøre
Politiet kan ved enkeltvedtak forby
en hundeholder å ha med hund å gjøre
-
a. når hundeholderens
hund blir vedtatt avlivet, omplassert eller utført fra riket etter §§ 18, 19,20, eller § 21, jf. § 24
-
b. dersom pålegg
fra politiet etter § 17 ikke er fulgt opp
-
c. dersom politiet
har avlivet eller omplassert hundeholderens hund etter §§ 17 og17 a
-
d. dersom hundeholderens
hund har angrepet et menneske, og
hunden ble avlivet på stedet etter § 14
-
e. dersom personen
har trent en hund for angrep på eller forsvar mot mennesker i strid med loven eller i forskrift
gitt i medhold av loven
-
f. dersom personen
har latt en hund delta i hundekamp eller har trent en hund for dette
Forbud etter første
ledd kan bare bli satt dersom personens hundehold ikke anses å ha
vært sikkerhetsmessig forsvarlig, eller dersom forbudet må anses
nødvendig for å bedre allmennhetens eller enkeltpersoners sikkerhet.
En person som dømmes
til straff av fengsel for et lovbrudd som innbefatter bruk av vold
eller truende adferd, kan ved dommen forbys å ha med hunder å gjøre. Forbud
skal bli satt dersom en hund er brukt til lovbruddet.
Den som er forbudt
å ha med hund å gjøre, kan ikke eie, besitte eller ha ansvar eller
medansvar for eller hånd om en hund for kortere eller lengre tid.
Forbudet kan begrenses
til å gjelde for nærmere bestemte hundetyper eller hunder over en
viss størrelse.
Politiet kan ta hånd om, omplassere,
selge eller om nødvendig avlive en hund dersomnoen har å gjøre med hunden i strid
med et endelig forbud etter denne paragrafen.
Forbudet skal gjelde for to år, men kan
ved grove brudd fastsettes for en lengre periode.
Dersom forbudet ikke overholdes,
ilegges et varig forbud. Ved nye brudd, jf. første ledd etter at
første forbud er utløpt, ilegges også et varig forbud.
§ 23 Behandling av personopplysninger
Politiet kan behandle personopplysninger,
herunder personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10, når dette er nødvendig for å utøve myndighet eller utføre
andre oppgaver etter loven her.
Kongen kan gi forskrift om behandlingen,
blant annet om formålet med behandlingen, behandlingsansvar, hvilke
personopplysninger som kan behandles, hvem det kan behandles personopplysninger
om, bruk av automatiserte avgjørelser, adgangen til viderebehandling,
utlevering, registerføring og tilgang til registre.
Kapittel 7. Administrative
virkemidler, straff og erstatningsansvar
§ 24 Politiets forvaring av hund
Politiet kan om nødvendig ta hånd
om en hund dersom
-
a. vilkårene i
§ 10 er til stede.
-
b. vilkårene i
§§ 18, 18 a, 19
eller 20 er til stede,
-
c. hunden blir
holdt, brukt eller satt i avl i strid med bestemmelser gitt i medhold
av § 21.
Har politiet tatt
hånd om hunden etter hjemler
i denne lov, kan den holdes i forvaring inntil saken om salg, omplassering,
utførsel eller avliving er endelig avgjort.
§ 24 a Overtredelsesgebyr
Kongen kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om overtredelsesgebyr ved forsettlig eller uaktsomt
brudd på lovens båndtvangsbestemmelser i § 6 første ledd, ved forsettlig
eller uaktsomt brudd på forskrifter om båndtvang gitt med hjemmel
i § 6 andre ledd og § 7, eller ved forsettlig eller uaktsomt brudd
på bestemmelser gitt med hjemmel i §§ 11, 12 og 13.
I forskriften skal det fastsettes
nærmere bestemmelser om beregning av overtredelsesgebyr.
Kongen kan i forskrift også gi
nærmere bestemmelser om at andre offentlige myndigheter enn politiet,
herunder kommunene, kan føre tilsyn med og utstede gebyr for overtredelse
av bestemmelsene nevnt i første ledd.
Vedtak om overtredelsesgebyr er
tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 25 Saksbehandling, overprøving og
iverksetting av vedtak
Politiets vedtak
etter loven er enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Vedtak kan
påklages til Politidirektoratet, jf.
forvaltningsloven kapittel V. Blir vedtaket brakt inn
for domstolen, kan retten prøve alle sider av saken.
Om utsatt iverksetting
ved klage gjelder forvaltningsloven § 42. Politiet kan alltid kreve
at klageren løpende og til rett tid betaler kostnadene ved forvaring,
jf. § 26.
Politiet sørger
for at avliving skjer. Den skal foregå etter reglene i lov om dyrevelferd.
§ 26 Ansvar for kostnader
Tiltak etter hundeloven kan gjennomføres
for hundeholderens regning.
Der vedtak om avliving kjennes
ugyldig i retten, skal staten stå for 70 prosent av oppstallingskostnader
knyttet til forvaring.
Politiets krav
etter reglene i første ledd er tvangsgrunnlag for utlegg.
Kongen kan gi forskrift om ansvar
for kostnader.
§ 27 Erstatningsansvar
Om erstatningsansvar
for skade voldt av hund gjelder det som følger av andre lovfestede
og ulovfestede regler, bl.a. skadeserstatningsloven § 1-5 om ansvar
for dyr og reindriftsloven § 66 om hunder.
§ 28 Straff
Med bøter straffes
en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4–7 jf.
§ 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12. Kongen kan gi nærmere bestemmelser
om botens størrelse.
Med bøter eller
fengsel inntil seks måneder straffes en hundeholder som forsettlig
eller uaktsomt har unnlatt å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig
-
a. angriper eller
skader person,
-
b. jager, angriper
eller skader dyr.
Ved angrep på hjortevilt
regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene
som fornærmet.
Med bøter eller
fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som forsettlig eller
uaktsomt
-
a. unnlater å
etterkomme pålegg og forbud nedlagt av politiet i samsvar med lovens
§ 17, eller
-
b. overtrer forbud
gitt ved §§ 19, 21, 22 eller ved forskrifter eller enkeltvedtak
gitt etter disse bestemmelsene.
På samme måte
straffes forsøk.
II
Loven trer i kraft
fra det tidspunkt Kongen bestemmer.