I lov 17. juni
2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav
gjøres følgende endringer:
Kapittel 2 skal lyde:
Kapittel 2. Innkrevingsmyndigheter
§ 2-1 Skatte- og avgiftskrav mv.
(1) Skattekontoret er innkrevingsmyndighet
for krav som nevnt i denne loven eller forskrift gitt i medhold
av loven. Departementet kan bestemme at Statens innkrevingssentral
skal utøve myndighet som er lagt til skattekontoret i denne loven.
(2) Departementet kan i forskrift
bestemme at Tolletaten skal innkreve nærmere bestemte krav etter
første ledd, likevel slik at kapittel 14 ikke gjelder for Tolletaten.
§ 4-1 annet ledd skal lyde:
(2) Når arbeidstakere
stilles til rådighet for andre, svarer både oppdragsgiver og oppdragstaker
for at pliktene og ansvaret etter denne lov oppfylles. Pliktene
og ansvaret påhviler også den som oppgir å være arbeidsgiver i saker
etter utlendingsloven §§ 23 tredje ledd og 24 annet ledd. De ansvarlige
kan avtale at en av dem skal utføre pliktene etter denne loven.
Slik avtale fritar likevel bare for disse pliktene når og så langt
dette bestemmes av skattekontoret.
§ 4-8 første ledd annet
punktum skal lyde:
Kongen kan herunder
fastsette særlige regler for enkelte grupper av skattytere og gi
regler om at det ikke foretas foreløpig
fordeling av forskudd etter § 8-3 før avgjørelse om den
endelige fordeling blir truffet.
§ 5-5 sjette og syvende
ledd skal lyde:
(6) Når det for
en skattyter er skrevet ut skattekort til flere kommuner, skal arbeidsgiveren foreta
forskuddstrekk etter skattekortet for
den kommunen som skattyteren
mener han skal svare skatt til.
(7) Den som er pliktig
til å foreta forskuddstrekk etter bestemmelsene i dette kapitlet,
men som godtgjør at det betales forskuddstrekk eller tilsvarende
i utlandet av den enkelte skattyters inntekt, kan av skattekontoret bli fritatt
for trekkplikten etter dette kapitlet dersom det stilles betryggende
sikkerhet for trekkbeløpet.
§ 5-12 tredje ledd skal
lyde:
(3) Betaling til
skattetrekkskonto skal skje senest første virkedag etter lønnsutbetaling.
Garanti eller oppfylt skattetrekkskonto som trer i stedet for innskudd, skal
foreligge ved lønnsutbetaling. Uten skattekontorets samtykke,
kan kontohaver ikke disponere over skattetrekkskonto på annen måte
enn ved overføring til skattekontoret eller
ved å overføre midlene til tilsvarende konto i annen bank. Eventuell
renteavkastning på slik bankkonto tilfaller den som foretar trekket
(kontohaver).
§ 5-13 første og annet
ledd skal lyde:
(1) Skattekontoret skal føre
kontroll med at arbeidsgivere og andre som etter denne loven har
plikt til å foreta trekk, leverer opplysninger og foretar forskuddstrekk,
skattetrekk og utleggstrekk i samsvar med reglene og de pålegg som
er gitt. Skattekontoret eller
den offentlige myndighet som har fullmakt fra skattekontoret, kan foreta
bokettersyn hos den som plikter å foreta trekk, og kan herunder
kreve fremlagt skattekort, trekkpålegg og andre dokumenter og regnskapsmateriale som
har betydning for kontrollen. Med dokumenter menes også elektronisk
lagrede dokumenter. Pliktene foran gjelder også elektroniske programmer
og programsystemer. Også Riksrevisjonen kan
foreta slike ettersyn og kreve fremlagt dokumenter som nevnt.
(2) Ved gjennomsyn
av virksomhetens arkiver kan skattekontoret foreta
kopiering til datalagringsmedium for senere gjennomgang hos arbeidsgiver eller skattekontor.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser til utfylling
og gjennomføring av kontrollen med arbeidsgivere og andre trekkpliktige,
herunder begrensninger for hvilke metoder for kopiering skattekontoret kan benytte.
§ 5-14 skal lyde:
§ 5-14 Kontrollopplysninger
fra tredjemann
(1) Ved utførelsen
av arbeidsgiverkontrollen etter § 5-13, plikter banker etter krav
fra skattekontoret,
å gi opplysninger om navngitt arbeidsgivers skattetrekkskonto, samt
eventuell bankgaranti etter § 5-12. På samme vilkår har
-
a) finansinstitusjoner
(jf. finansforetaksloven § 1-3) og andre som driver utlånsvirksomhet
eller låneformidling som næring,
-
b) verdipapirforetak
(jf. verdipapirhandelloven § 2-3 første ledd) og andre som har penger
til forvaltning, og
-
c) pensjonskasser
plikt til å gi
opplysninger om innskudds- og gjeldskonti som navngitt person, bo,
selskap eller innretning har eller disponerer i vedkommende institusjon.
Ved innhenting av opplysninger etter første og annet punktum plikter
de å gi opplysninger om underbilag og transaksjoner, herunder om
hvem som er parter i transaksjonene.
(2) Enhver som utfører
eller har utført arbeid eller oppdrag for arbeidsgiveren, plikter
på samme vilkår som i første ledd første punktum å gi opplysninger
om sitt tjenesteforhold eller oppdrag knyttet til arbeidsgiveren.
Dersom arbeidsgiver skal utstyre en arbeidstaker med id-kort etter
regler gitt i medhold av arbeidsmiljøloven § 4-1 syvende ledd, kan skattekontoret kreve
at arbeidstakeren framviser id-kortet.
(3) Næringsdrivende
plikter på samme vilkår som i første ledd første punktum å gi opplysninger
om ethvert økonomisk mellomværende som vedkommende har eller har
hatt med arbeidsgiveren, når opplysningene knytter seg til begge
parters virksomhet. Det kan kreves opplysning om og spesifisert
oppgave over varelevering og -kjøp, tjenester, vederlag og andre
forhold som knytter seg til mellomværendet og oppgjøret for dette.
Dette gjelder også omsetning som er skjedd gjennom mellommann.
(4) Også den som har fått
fullmakt fra skattekontoret til å
foreta bokettersyn etter § 5-13, kan kreve opplysninger etter første
til tredje ledd.
§ 7-1 første ledd skal
lyde:
(1) Når skattefastsettingen
er gjennomført, skal forskuddstrekk, utskrevet forskuddsskatt og
tilleggsforskudd innbetalt innen fristen i § 4-7 gå til fradrag
i fastsatt skatt. Avregningen foretas av skattekontoret.
§ 7-3 annet ledd skal lyde:
(2) Skattyter som
har fått utbetalt lønn eller annen godtgjørelse som det er foretatt
forskuddstrekk i, men som ikke blir tatt opp til skattlegging for det inntektsåret trekket
gjelder, kan bare kreve det trukne beløpet tilbake i følgende tilfeller:
-
a) når skattemyndighetene anser skattyter
for ikke å være skattepliktig her i landet for vedkommende inntektsår
-
b) når skatt ikke er fastsatt
fordi inntekten ikke har nådd opp i skattepliktig størrelse.
§ 8-2 tredje ledd skal
lyde:
(3) Forskuddstrekk
som ikke tilbakebetales skattyter etter § 7-3 annet ledd, og forskuddstrekk
for ukjente lønnstakere,
skal tilfalle staten når det
er gått tre år etter utløpet av det inntektsår trekket
ble foretatt.
§ 9-1 annet ledd skal
lyde:
(2) Departementet
kan i forskrift gi nærmere regler om betalingsordningen for skatte-
og avgiftskrav, herunder om finansinstitusjoners plikt til å avvise
betalingsoppdrag med manglende opplysninger,
om adgang til å betale kontant til innkrevingsmyndigheten og om at krav
skal betales til andre enn innkrevingsmyndigheten for kravet.
§ 10-20 annet ledd skal
lyde:
(2) Skattekontoret kan fastsette
forfallsterminene når inntekten fordeler seg på en særlig ujevn
måte. Det samme gjelder når skattyter i henhold til skatteavtale skal
betale forskuddsskatt av inntekt opptjent i utlandet, og inntekten
er gjenstand for forskuddstrekk etter interne regler.
§ 14-3 skal lyde:
§ 14-3 Forretning for utleggspant
Skattekontoret kan holde
forretning for utleggspant for krav
som nevnt i denne loven eller forskrift gitt i medhold av loven.
§ 14-4 første ledd skal
lyde:
(1) Skattekontoret kan nedlegge utleggstrekk for krav som nevnt
i denne loven eller forskrift gitt i medhold av loven.
§ 14-5 første og annet
ledd skal lyde:
(1) Utleggstrekk
nedlagt av skattekontoret gjelder også
for det organet som utbetaler dagpenger under arbeidsløshet etter
folketrygdloven kapittel 4 og sykepenger etter folketrygdloven kapittel
8. Bestemmelsen i § 5-10 annet ledd gjelder tilsvarende for utleggstrekk.
(2) Ved utleggstrekk
nedlagt av skattekontoret skal arbeidsgivere
som har plikt til å ha skattetrekkskonto, følge de reglene som gjelder
for oppgjør mv. for forskuddstrekk, jf. kapitlene 5 og 10.
§ 14-6 skal lyde:
§ 14-6 Begrensninger i utleggsadgangen
for skatt og trygdeavgift
(1) Skattyter som
har fått utskrevet eller fastsatt skatt og trygdeavgift av samme
formue og inntekt for flere
kommuner, kan unngå tvangsinnfordring ved å innbetale den høyeste
utskrevne skatt og trygdeavgift etter hvert som den forfaller. Er deler av
kravet betalt, kommer det betalte beløpet til fradrag.
(2) Første ledd
fritar ikke for plikten til å betale naturressursskatt som ikke
er medregnet ved fastsetting av den skatt som blir betalt. Skattyteren
kan kreve at skattekontoret beregner størrelsen på det beløpet som
skal betales.
(3) Personlige
skattytere kan i tilfeller som nevnt i første ledd, kreve at skatteberegningen
foretas på nytt. Den nye beregningen skal foretas som om formue
og inntekt bare blir skattlagt i én kommune, og formue og inntekt
fastsettes til det høyeste beløp.
(4) Første til tredje ledd gjelder også
for den som er ansvarlig etter kapittel 16.
§ 16-20 tredje ledd oppheves.
Nåværende fjerde
ledd blir tredje ledd.
§ 17-2 første ledd skal
lyde:
(1) Rettslig prøving
av andre avgjørelser etter skattebetalingsloven rettes mot staten
som saksøkt. Søksmål skal anlegges
etter vernetingsreglene i tvisteloven. Statens
partsstilling utøves av innkrevingsmyndigheten for kravet. Bestemmelsene
i § 17-1 tredje og sjette ledd gjelder tilsvarende.
II
I lov 17. juni
2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav
gjøres følgende endringer:
§ 5-4a første ledd nåværende
annet punktum blir nytt tredje punktum.
§ 5-4a første ledd annet
punktum skal lyde:
Det samme gjelder for tilbyder
av aksjesparekonto ved uttak fra aksjesparekonto som er skattepliktig
etter skatteloven § 10-13.
III
I lov 17. juni
2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav
gjøres følgende endring:
§ 8-2 annet ledd skal
lyde:
(2) Inntektsfradrag
etter skatteloven § 15-5 om særskilt fradrag i alminnelig inntekt
i Troms og Finnmark skal
bare belastes staten.
IV
Endringene under
I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Endringene under
II trer i kraft straks med virkning fra og med 1. januar 2019.
Endringen under
III trer i kraft 1. januar 2020.