vedtak til lov
om verdipapirsentraler
og verdipapiroppgjør mv. (verdipapirsentralloven)
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1 Gjennomføring av
verdipapirsentralforordningen
EØS-avtalen vedlegg
IX forordning (EU) nr. 909/2014 (om forbedring av verdipapiroppgjør
i Den europeiske union og om verdipapirsentraler samt om endring
av direktiv 98/26/EF og 2014/65/EU og forordning (EU) nr. 236/2012
(verdipapirsentralforordningen)) gjelder som lov med de tilpasninger
som følger av vedlegg IX til avtalen, protokoll 1 til avtalen og
avtalen for øvrig.
Til gjennomføring
av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen kan departementet i forskrift
gi regler om verdipapirsentraler og om verdipapiroppgjør. I forskriften
kan det gjøres unntak fra bestemmelsene som er gjennomført etter
første ledd.
Finanstilsynet kan
i forskrift gi bestemmelser om at rettslige og tilsynsmessige rammer
i tredjestater er likeverdige.
Når det i loven
her vises til verdipapirsentralforordningen, menes forordningen
slik den er gjennomført etter bestemmelsen her.
§ 1-2 Lovens virkeområde
Der annet ikke er
særskilt bestemt, gjelder denne loven for verdipapirsentraler med
Norge som hjemstat. Kongen kan i forskrift bestemme i hvilken utstrekning loven
skal gjøres gjeldende for Svalbard og Jan Mayen.
Departementet kan
i forskrift gjøre unntak fra deler av loven og forskrifter gitt
i medhold av loven for filialer etablert utenfor Norge av verdipapirsentraler
med Norge som hjemstat.
§ 1-3 Forskrifter for
velfungerende og trygg verdipapirregistrering mv.
Departementet kan
i forskrift gi regler om verdipapirsentraler, verdipapiroppgjør
eller registrering av rettigheter til finansielle instrumenter dersom
dette er nødvendig av hensyn til sikre og velfungerende verdipapirsentraler,
et sikkert, effektivt og smidig oppgjør eller et sikkert, velordnet
og effektivt system for registrering av rettigheter til finansielle
instrumenter.
Kapittel 2. Selskapsform, politiattest,
utfyllende regelverk mv.
§ 2-1 Krav til selskapsform
og politiattest
En verdipapirsentral
skal være organisert som et allmennaksjeselskap.
Styremedlemmer,
daglig leder og andre som deltar i den faktiske ledelsen i en verdipapirsentral
skal fremlegge ordinær politiattest etter politiregisterloven § 40.
§ 2-2 Verdipapirsentralenes
utfyllende regelverk mv.
En verdipapirsentral
skal fastsette og offentliggjøre et utfyllende regelverk for virksomheten
som blant annet kan angi:
-
1. hvem som skal
anses som utsteder av et finansielt instrument
-
2. nærmere regler
om innføring av finansielle instrumenter i verdipapirsentralen og
om fremgangsmåten der et finansielt instrument ikke lenger skal være
innført
-
3. at det må opprettes
egne kontoer for bestemte formål
-
4. krav til hvordan
den registreringsberettigede skal dokumentere sin identitet
-
5. krav til endringsmeldinger
og beholdningsoversikter
-
6. at kontohavere
og utstedere selv kan foreta registreringer i registeret og hvilke
registreringer de kan utføre
-
7. at registreringer
på en konto kan foretas av andre kontoførere enn kontoføreren for
den aktuelle kontoen eller for det finansielle instrumentet
-
8. nærmere regler
om kontoførere og deres plikter, herunder krav til kompetanse, tekniske
systemer og kapital, adgang til å utkontraktere oppgaver, hvordan
kontoførerne skal oppfylle plikten til å opprette konto etter § 4-2,
at bekreftelser som nevnt i § 4-3 annet ledd skal innhentes av kontoførerne,
tilbakekall av tillatelse til å være kontofører og hvordan kundenes
interesser skal ivaretas ved tilbakekall
-
9. at bestemmelsene
i verdipapirsentralforordningen artikkel 37 nr. 2 om avstemming
mot andre enheter og artikkel 34 nr. 5 om plikt til å gi opplysninger
til kundene om risikoene som er knyttet til tjenestene med videre,
skal gjelde tilsvarende for kontoførerne
-
10. hvordan det
skal dokumenteres at noen er berettiget til innsyn i opplysninger
etter kapittel 8.
Regelverket og senere
endringer i regelverket skal godkjennes av Finanstilsynet. Finanstilsynet
skal avgjøre søknader om godkjennelse av endringer i regelverket senest
tre måneder etter at fullstendig søknad er mottatt.
Finanstilsynet kan
pålegge verdipapirsentralen å fastsette regler om ett eller flere
forhold som nevnt i første ledd.
§ 2-3 Adgang til å reise
sak for domstolene dersom vedtak om tillatelse ikke er fattet innen
seks måneder
Dersom Finanstilsynet
ikke har fattet et vedtak om en tillatelse etter verdipapirsentralforordningen
skal innvilges eller ikke innen seks måneder etter at fullstendig
søknad er levert, kan verdipapirsentralen bringe saken inn for domstolene.
Kapittel 3. Innføring av finansielle
instrumenter i en verdipapirsentral mv.
§ 3-1 Plikt til å innføre
ihendehaverobligasjoner i en verdipapirsentral
Norske ihendehaverobligasjoner
skal innføres i en verdipapirsentral med tillatelse eller anerkjennelse
etter verdipapirsentralforordningen også der obligasjonene ikke
omsettes på en handelsplass eller overføres som følge av en avtale
om finansiell sikkerhetsstillelse.
Departementet kan
i forskrift gi regler som gjør unntak fra eller utfyller plikten
i første ledd.
§ 3-2 Krav til makulering
av fysiske dokumenter mv.
Dersom det allerede
er utstedt et dokument som representerer et finansielt instrument
på en måte som kan komme i strid med det som følger av denne loven, kan
det finansielle instrumentet først innføres i en verdipapirsentral
etter at dokumentet har blitt makulert, lagt i sikker forvaring
eller på annen måte blitt sikret mot å komme i omsetning. Dokumenter
som representerer finansielle instrumenter utstedt etter norsk rett, skal
makuleres.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om innkalling av dokumenter ved innføring
i en verdipapirsentral.
§ 3-3 Beslutning om innføring
i en verdipapirsentral og fastsettelse av vederlag
Dersom ikke annet
er bestemt i eller i medhold av lov, beslutter utstederen av finansielle
instrumenter om de finansielle instrumentene skal innføres i en
verdipapirsentral.
Verdipapirsentralforordningen
artikkel 49 nr. 1 til 4 om utstederes rett til å få innført finansielle
instrumenter i en verdipapirsentral, vederlag og klage med videre gjelder
tilsvarende for søknader om innføring av finansielle instrumenter
som ikke er omfattet av artikkel 49.
Kapittel 4. Verdipapirkontoer
og forvaltere mv.
§ 4-1 Enkeltkonto og forvalterkonto
Med mindre annet
er bestemt i eller i medhold av lov, kan finansielle instrumenter
registreres på enkeltkontoer som tilhører den enkelte investoren
og som står i investorens navn, eller på forvalterkontoer som står
i forvalterens navn.
§ 4-2 Rett til å få opprettet
konto
En verdipapirsentral
plikter å opprette enkeltkonto eller forvalterkonto til registrering
av finansielle instrumenter som er innført i verdipapirsentralen.
En verdipapirsentral må ikke avvise en kunde med mindre hvitvaskingsloven
eller annen lov eller regler gitt med hjemmel i lov gir anvisning
om å avvise kunden eller det foreligger saklig grunn til å avvise
kunden.
§ 4-3 Krav til forvaltere
Innehavere av forvalterkontoer
skal være bank, kredittforetak, verdipapirforetak, verdipapirsentral
eller forvaltningsselskap for verdipapirfond. Forvalteren må være
underlagt regulering og tilsyn i sin hjemstat og plikte å overholde
regler som tilsvarer direktiv (EU) 2015/849 om tiltak for å hindre
at finanssystemet brukes til hvitvasking av penger eller finansiering
av terrorisme.
Før en verdipapirsentral
oppretter en forvalterkonto for en forvalter for første gang, skal
verdipapirsentralen innhente en bekreftelse fra forvalteren om at
den er kjent med og kan oppfylle plikten til å gi opplysninger i § 4-4
fjerde ledd.
Finanstilsynet kan
i særlige tilfeller gi en verdipapirsentral tillatelse til å opprette
en forvalterkonto i navnet til en forvalter som ikke er omfattet
av første ledd.
§ 4-4 Forvalterkontoer
Det skal fremgå
av registeret at en konto er en forvalterkonto, og hvem som forvalter
kontoen.
Forvalteren er legitimert
til å råde over beholdninger på kontoen med bindende virkning for
investor og for øvrig med slike rettsvirkninger som er bestemt i
kapittel 7.
Finansielle instrumenter
som tilhører forvalteren, kan ikke være registrert på en forvalterkonto
som forvaltes av vedkommende. Ved anvendelse av reglene i §§ 5-3
og 8-3 regnes forvalteren som innehaver av finansielle instrumenter
på forvalterkontoen.
Forvalteren plikter
å gi opplysninger om de reelle eierne i samme omfang og på samme
måte som verdipapirsentralen plikter å gi opplysninger etter § 8-3
første ledd eller annen lov.
Forvalteren skal
fastsette regler for når den skal anses for å ha fått melding om
en rettsstiftelse etter § 7-7. Reglene skal godkjennes av Finanstilsynet.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om forvaltere og forvalterkontoer,
herunder forvalternes opplysningsplikt og plikt til å oppbevare
opplysninger.
Kapittel 5. Registrering av
rettigheter til finansielle instrumenter som er innført i verdipapirsentralen
§ 5-1 Registreringsberettigede
Berettiget til
å melde registrering av rettigheter til finansielle instrumenter
er den som ifølge registeret fremstår som berettiget, eller den
som godtgjør at rettigheten er gått over til ham.
Berettiget til
å melde slettelse av panterett eller annen heftelse er den berettigede
etter heftelsen. Slik slettelse kan også skje dersom det godtgjøres
at rettigheten er falt bort.
Utstederen av et
finansielt instrument er berettiget til å melde slettelse av instrumentet
fra registeret, dersom det godtgjøres at det finansielle instrumentet
er opphørt å eksistere på grunn av innfrielse eller annet forhold.
Berettiget til
å melde registrering er videre enhver som etter annen lovgivning
har rett eller myndighet til å stifte eller overføre rettigheter
i eller til finansielle instrumenter uten samtykke av den som er
nevnt i første ledd.
§ 5-2 Gjennomføring av
registreringer
Verdipapirsentralen
skal behandle begjæringer om registrering uten ugrunnet opphold
og foreta registreringen når samtlige vilkår for registrering er
oppfylt.
Verdipapirsentralen
skal underrette den som har fremsatt en begjæring om registrering,
om avslag på begjæringen hvis ikke annet følger av lov eller bestemmelse
gitt i medhold av lov.
§ 5-3 Opplysninger som
skal fremgå av registeret
Registeret skal
inneholde opplysninger om de finansielle instrumentene og om innehavere
av rettigheter til disse.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere krav til hvilke opplysninger etter
første ledd som skal fremgå av registeret, og hvordan opplysningene
skal sammenstilles.
§ 5-4 Retting og sletting
av opplysninger fra registeret
Verdipapirsentralen
skal rette feil i en registrering dersom den finner at registreringen
er uriktig.
Verdipapirsentralen
kan slette opplysninger fra registeret dersom opplysningene åpenbart
er uten betydning.
Opplysninger som
er slettet fra registeret, skal oppbevares i minst ti år.
§ 5-5 Endringsmeldinger
og beholdningsoversikter
Verdipapirsentralen
skal sende melding til rettighetshavere ved enhver endring i registeret
som kan ha betydning for deres rettigheter, med mindre noe annet er
avtalt. Tilsvarende gjelder andre som har meldt en registrering.
Verdipapirsentralen
skal én gang i året sende rettighetshavere en oversikt over deres
beholdning av eller rettigheter i registrerte finansielle instrumenter.
Det skal framgå av oversikten også andre opplysninger som kan ha
betydning for deres rettigheter.
Kapittel 6. Kontoførere
§ 6-1 Adgang til å bruke
kontoførere
En verdipapirsentral
kan benytte kontoførere til å føre inn finansielle instrumenter
og registreringer i verdipapirregisteret. Dersom en verdipapirsentral
benytter kontoførere, gjelder reglene i loven her om oppgave- og
ansvarsfordeling med videre mellom verdipapirsentralen og kontoførerne.
Med kontofører
menes foretak som en verdipapirsentral har gitt tillatelse til etter
§ 6-2.
Bruk av kontoførere
er ikke til hinder for at verdipapirsentralen selv forestår registreringer.
§ 6-2 Tillatelse til
å være kontofører mv.
En verdipapirsentral
kan gi følgende foretak tillatelse til å være kontofører:
-
1. Norges Bank
og andre sentralbanker
-
2. verdipapirsentraler
med tillatelse eller anerkjennelse etter verdipapirsentralforordningen
-
3. sentrale motparter
med tillatelse etter forordning (EU) nr. 648/2012
-
4. verdipapirforetak
med tillatelse etter direktiv 2014/65/EU
-
5. banker eller
kredittforetak med tillatelse etter direktiv 2013/36/EU
-
6. forvaltningsselskap
for verdipapirfond med tillatelse etter direktiv 2009/65/EF.
Verdipapirsentralen
kan bare avslå en søknad om tillatelse til å bli kontofører hvis
søkeren ikke oppfyller kravene som stilles i lov, forskrift eller
verdipapirsentralens regelverk. Verdipapirsentralen skal gi søkeren
en skriftlig begrunnelse for avslaget.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om kontoførere og deres plikter, herunder
innskrenke eller utvide kretsen av foretak som kan få tillatelse
til å være kontoførere etter første ledd.
§ 6-3 Kontoførernes plikter
mv.
Kontoføreren har
ansvar for at verdipapirkontoene og de finansielle instrumentene
som vedkommende er kontofører for, til enhver tid oppfyller de krav
som følger av lov, forskrift og verdipapirsentralens regelverk. Reglene
i §§ 5-1 til 5-4 om registrering av rettigheter til finansielle
instrumenter med videre gjelder tilsvarende for kontoførere som
mottar begjæringer om registrering.
Kontoførerne skal
oppfylle følgende bestemmelser i verdipapirsentralforordningen for
kontoene og de finansielle instrumentene som vedkommende er kontofører
for:
-
1. artikkel 36
om verdipapirutstedelsers integritet med videre
-
2. artikkel 37
nr. 3 om forbud mot å skape finansielle instrumenter med videre
-
3. artikkel 38
nr. 5 om plikt til å tilby ulike kontotyper
-
4. artikkel 38
nr. 6 om plikt til å informere om beskyttelsesnivåene og kostnadene
ved ulike kontotyper og til å tilby disse på rimelige forretningsmessige vilkår.
Kontoførerne skal
oppbevare dokumentasjon om grunnlaget for registreringer i registeret
i minimum ti år.
Kontoførerne skal
ha klare og tilgjengelige ordninger for å behandle klager i tilknytning
til virksomheten som kontofører. Kontoførerne skal kunne dokumentere klagene
og hvordan de er behandlet.
§ 6-4 Kontoførernes adgang
til å utkontraktere oppgaver
Utkontraktering
av oppgaver som kontofører er ikke tillatt, med mindre det følger
av verdipapirsentralens regelverk, jf. § 2-2.
Dersom verdipapirsentralen
i sitt regelverk har gitt kontoførerne adgang til å utkontraktere
oppgaver, gjelder bestemmelsene om utkontraktering i verdipapirsentralforordningen
artikkel 30 nr. 1 til nr. 3 tilsvarende.
Kontoførerne skal
i avtalen om utkontraktering sikre at utkontrakteringen ikke vanskeliggjør
verdipapirsentralens mulighet til å føre kontroll etter § 6-5.
§ 6-5 Verdipapirsentralens
kontroll med kontoførerne mv.
Verdipapirsentralen
skal føre en betryggende kontroll med at kontoførernes virksomhet
skjer i henhold til lover, forskrifter og verdipapirsentralens regelverk.
Verdipapirsentralen
skal uten ugrunnet opphold informere Finanstilsynet dersom en kontofører
vesentlig eller gjentatte ganger overtrer bestemmelser i lov, bestemmelser
fastsatt i medhold av lov eller verdipapirsentralens regelverk.
Kontoførerne skal
gi verdipapirsentralen de opplysninger som verdipapirsentralen trenger
for å oppfylle sine plikter fastsatt i lov, forskrift og verdipapirsentralens
regelverk.
§ 6-6 Tilbakekall av
tillatelse til å være kontofører
Verdipapirsentralen
kan kalle tilbake en kontoførers tillatelse etter § 6-2 helt eller
delvis dersom kontoføreren:
-
1. ikke lenger
oppfyller kravene for å være kontofører som er fastsatt i lov, forskrift,
verdipapirsentralens regelverk eller tillatelsen
-
2. ikke tar tillatelsen
i bruk innen 12 måneder fra den ble gitt, gir uttrykkelig avkall
på tillatelsen eller ikke har drevet virksomhet som kontofører de
siste seks månedene
-
3. har fått tillatelse
til å være kontofører ved hjelp av uriktige eller mangelfulle opplysninger
av vesentlig betydning
-
4. vesentlig eller
gjentatte ganger har overtrådt lov, forskrift eller verdipapirsentralens
regelverk
-
5. er besluttet
oppløst eller avviklet, ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser
etter hvert som de forfaller, er under gjeldsforhandling, tvangsakkord
eller konkursbehandling eller det er fattet vedtak om krisehåndtering
av foretaket
-
6. ikke gir verdipapirsentralen
de opplysninger den trenger for å utføre sine oppgaver etter lov
eller forskrift
-
7. ikke oppfyller
opplysningsplikten overfor eller pålegg om retting fra Finanstilsynet.
Beslutninger om
tilbakekall etter første ledd skal behandles etter reglene om behandling
av klager fastsatt i medhold av verdipapirsentralforordningen artikkel
32 nr. 2.
§ 6-7 Avvikling av ordningen
med kontoførere
Dersom en verdipapirsentral
beslutter helt eller delvis å avvikle ordningen med kontoførere,
skal den sende skriftlig melding til Finanstilsynet og de berørte kontoførerne
senest tolv måneder før endringen trer i kraft.
Finanstilsynet
kan innen seks måneder fra melding etter første ledd er mottatt,
stille vilkår for gjennomføring av avviklingen.
Kapittel 7. Rettsvern og andre
virkninger av registrering og notifikasjon
§ 7-1 Rettsvern og andre
rettsvirkninger av registrering på en verdipapirkonto
Registrering av
en rettighet på en verdipapirkonto i en verdipapirsentral, etter
§ 4-1, gir rettsvern og andre rettsvirkninger som bestemt i dette
kapittelet.
Verdipapirsentralen
skal fastsette regler for når en rettighet skal regnes som registrert.
Reglene skal godkjennes av departementet.
§ 7-2 Rettsvirkninger
av registrering for finansielle instrumenter som er innført gjennom
en forbindelse til en annen verdipapirsentral mv.
Dersom en verdipapirsentral
innfører finansielle instrumenter som allerede er innført i en annen
verdipapirsentral eller i et annet register, får rettigheter til
de finansielle instrumentene rettsvirkninger etter §§ 7-3 og 7-4
når de er registrert på en verdipapirkonto i førstnevnte verdipapirsentral.
§ 7-3 Kolliderende rettigheter
En registrert rettighet
går foran en rettighet som ikke er registrert eller som er registrert
på et senere tidspunkt.
En eldre rettighet
går uten hensyn til første ledd foran en yngre rettighet dersom
den yngre rettigheten er ervervet ved avtale og erververen av den
yngre rettigheten ved registreringen kjente eller burde kjent til
den eldre rettigheten.
En eldre rettighet
går uten hensyn til første ledd foran en yngre rettighet dersom
den yngre rettigheten er ervervet ved arv.
§ 7-4 Mangler ved avhenderens
rett
Når en rettighet
som er ervervet ved avtale, er registrert etter § 7-1, kan det ikke
gjøres gjeldende mot erververen at avhenderens rett ikke var i samsvar
med registerets innhold. Dette gjelder ikke dersom erververen var eller
burde ha vært kjent med avhenderens manglende rett da rettigheten
ble registrert. Første punktum gjelder ikke konflikter mellom kolliderende
rettigheter som nevnt i § 7-3.
§ 7-5 Utstederens innsigelser
Når en rettighet
som er ervervet ved avtale, er registrert etter § 7-1, kan ikke
utstederen av gjeldsinstrumenter gjøre gjeldende mot erververen
innsigelser som nevnt i gjeldsbrevloven § 15. Innsigelsen kan likevel
gjøres gjeldende dersom erververen var eller burde ha vært kjent
med den da rettigheten ble registrert. Gjeldsbrevloven § 18 gjelder
tilsvarende.
Utstederen kan
i alle tilfelle gjøre gjeldende innsigelser som nevnt i gjeldsbrevloven
§§ 16 og 17.
§ 7-6 Frigjørende betaling
Utbetaling fra
en skyldner til den som etter registeret er berettiget til å motta
betaling på forfallstidspunktet i henhold til registerets innhold,
er frigjørende for skyldneren, selv om mottakeren ikke hadde rett
til å ta imot betaling. Dette gjelder ikke dersom skyldneren var eller
burde ha vært kjent med betalingsmottakerens manglende rett da utbetalingen
fant sted.
§ 7-7 Rettsvirkninger
av registrering på en forvalterkonto i en verdipapirsentral
Disposisjoner over
finansielle instrumenter som er registrert på en forvalterkonto,
får rettsvirkninger etter §§ 7-3 og 7-4 når forvalteren får melding
om disposisjonen. Rettsvirkninger inntrer likevel bare når forvalteren oppfyller
kravene i § 4-3.
Forvaltere som
nevnt i første ledd skal fastsette regler for når forvalteren skal
anses for å ha fått melding om en rettsstiftelse etter første ledd.
Reglene skal godkjennes av Finanstilsynet.
§ 7-8 Forskrifter om
finansielle instrumenter utstedt etter en annen stats lovgivning
mv.
Departementet kan
i forskrift fastsette at reglene i dette kapittelet helt eller delvis
ikke skal gjelde for finansielle instrumenter utstedt etter en annen
stats lovgivning dersom de er underlagt rettsvirkninger etter lovgivningen
i staten der de er utstedt, som ikke er forenelige med bestemmelsene
i dette kapittelet.
Departementet kan
i forskrift fastsette at rettsvirkninger som nevnt i § 7-2 ikke
skal inntre for finansielle instrumenter som allerede er innført
i en annen verdipapirsentral eller i et annet register og som er
underlagt rettsvirkninger som ikke er forenelige med § 7-2.
Kapittel 8. Taushetsplikt og
innsyn
§ 8-1 Taushetsplikt
Tillitsvalgte,
ansatte og revisor i en verdipapirsentral plikter å hindre at noen
får adgang eller kjennskap til det som de i sitt arbeid får vite
om noens forretningsmessige eller personlige forhold, hvis ikke
noe annet følger av denne eller annen lov. Tilsvarende gjelder for kontoførere
og andre som utfører arbeid eller oppdrag på vegne av en verdipapirsentral
eller en kontofører.
Taushetsplikten
gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten, oppdraget
eller vervet.
§ 8-2 Taushetsplikt om
varsling
Tillitsvalgte og
ansatte i verdipapirsentraler og i kredittinstitusjoner som er utpekt
etter verdipapirsentralforordningen artikkel 54, har taushetsplikt
overfor uvedkommende om navnet og andre identifiserende opplysninger
om personer som har gitt meldinger, tips eller liknende opplysninger
om overtredelser av loven og tilhørende forskrifter, med mindre
bruk av opplysningene er nødvendig som ledd i ytterligere undersøkelser
av overtredelsen eller etterfølgende forvaltningssak eller rettssak.
Reglene i første punktum gjelder også for navnet og andre identifiserende
opplysninger om fysiske personer som angivelig er ansvarlige for
overtredelsen.
Reglene i første
ledd gjelder tilsvarende for kontoførere og andre som utfører arbeid
eller oppdrag på vegne av en verdipapirsentral eller en kontofører.
§ 8-3 Innsynsrett
Uten hinder av
taushetsplikten etter § 8-1 gjelder følgende om rett til å få opplysninger
fra en verdipapirsentral:
-
1. En kontohaver
har rett til å få alle opplysninger som er registrert på verdipapirkontoen.
-
2. En panthaver
eller rettighetshaver til en annen begrenset rettighet registrert
på en verdipapirkonto har rett til å få alle opplysninger som er
registrert på kontoen som kan ha betydning for rettigheten.
-
3. Tingretten og
namsmannen har rett til å få opplyst hvilke registrerte finansielle
instrumenter som tilhører en saksøkt, en skyldner eller en person
som er fratatt rettslig handleevne, og om det er øvrige begrensede
rettigheter i disse. Retten, bostyrer og leder av gjeldsnemnd som
er oppnevnt av retten, har rett til å få alle opplysninger som er
registrert om en konkursskyldner eller en skyldner som er under
gjeldsforhandling, eller om en avdød ved skifte av insolvent dødsbo,
herunder alle opplysninger om finansielle instrumenter som er innført
i verdipapirsentralen. Tilsvarende gjelder for leder av administrasjonsstyret
for finansforetak oppnevnt av Finansdepartementet eller Finanstilsynet.
-
4. Enhver har rett
til å få opplysninger som er registrert om et finansielt instrument,
med mindre noe annet følger av lov eller forskrift.
-
5. Dersom noen
med hjemmel i lov har krav på opplysninger og opplysningene finnes
i registeret i en verdipapirsentral, har vedkommende rett til å
få disse opplysningene fra verdipapirsentralen.
Dersom noen med
hjemmel i selskapslovgivning eller tilsvarende lovgivning i en annen
EØS-stat har krav på å få opplysninger om eiere og andre rettighetshavere til
finansielle instrumenter utstedt etter den aktuelle EØS-statens
lovgivning, og opplysningene finnes i en verdipapirsentral, har
vedkommende rett til å få disse opplysningene fra verdipapirsentralen.
For aksjer og andre finansielle instrumenter som kan sidestilles
med aksjer og som er utstedt etter lovgivningen i en stat utenfor EØS-området,
har utstederen rett til å få opplysninger om hvem som eier aksjene,
dersom utstederen har krav på å få opplysningene etter utstederlandets
selskapslovgivning eller tilsvarende lovgivning.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om rett til innsyn, herunder utvide
retten til innsyn etter bestemmelsen her og gi regler om en verdipapirsentrals adgang
til å gi opplysninger til en annen verdipapirsentral som den har
opprettet en forbindelse til etter verdipapirsentralforordningen
artikkel 48.
§ 8-4 Opplysninger til
bruk for forskning
Finanstilsynet
kan bestemme at en verdipapirsentral kan gi opplysninger til bruk
for forskning uten hinder av taushetsplikt etter § 8-1 når det finnes
rimelig og ikke medfører uforholdsmessig ulempe for andre interesser.
Til vedtak som
nevnt i første ledd kan det stilles vilkår om blant annet hvem som
skal ha ansvar for opplysningene, og hvem som skal ha tilgang til
dem, om oppbevaring og tilbakelevering av utlånt materiale, om sletting
av avskrifter, om hvorvidt forskerne skal ha adgang til å henvende
seg til eller innhente nærmere opplysninger om dem det er gitt opplysninger
om, og om bruken av opplysninger for øvrig.
Begjæring om dispensasjon
fra taushetsplikten i medhold av første ledd skal sendes verdipapirsentralen, som
skal gi en tilråding i saken til Finanstilsynet.
Departementet kan
gi forskrift til utfylling og gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen
her.
§ 8-5 Forskeres taushetsplikt
Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid i forbindelse med forskning som en verdipapirsentral
i medhold av § 8-4 første ledd har gitt opplysninger underlagt taushetsplikt
til, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til disse
opplysningene.
Opplysningene kan
bare brukes til forskning og i samsvar med opplyst formål og de
vilkår som måtte være fastsatt etter § 8-4 annet ledd.
Taushetsplikten
er ikke til hinder for:
-
1. at opplysningene
gjøres kjent for dem som opplysningene direkte gjelder, eller for
andre i den utstrekning de som har krav på taushet, samtykker
-
2. at opplysningene
brukes når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at de
gis i statistisk form, eller ved at individualiserende kjennetegn
utelates på annen måte.
Verdipapirsentralen
skal før utlevering av opplysningene gjøre mottakerne av opplysningene
kjent med taushetsplikten og straffebestemmelsene i straffeloven §§ 209
og 210. Verdipapirsentralen kan kreve skriftlig erklæring om at
mottakerne av opplysningene kjenner til reglene og vil overholde
taushetsplikten.
Departementet kan
gi forskrift til utfylling og gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen
her.
§ 8-6 Tilgang til opplysninger
i verdipapirsentraler
Politiet skal ha
elektronisk tilgang til opplysninger i verdipapirsentraler. Søk
i register skal kun skje ut fra politiets behov for opplysninger
i forbindelse med forebygging og bekjempelse av kriminalitet.
Finanstilsynet
skal ha elektronisk tilgang til opplysninger i verdipapirsentraler.
Søk i register skal kun skje ut fra Finanstilsynets behov for opplysninger
i forbindelse med tilsynsoppgaver.
Norges Bank skal
ha elektronisk tilgang til opplysninger i verdipapirsentraler. Søk
i register skal kun skje ut fra Norges Banks behov for opplysninger
i forbindelse med oppgaver etter sentralbankloven eller for å støtte tilsynet
med soliditet og finansiell stabilitet.
Etter søknad fra
et regulert marked, multilateral handelsfasilitet eller organisert
handelsfasilitet med hovedsete i en EØS-stat kan Finanstilsynet
i særlige tilfeller pålegge en verdipapirsentral å gi søkeren elektronisk
tilgang til hele eller deler av de registrerte opplysningene dersom
dette er nødvendig for en effektiv markedsovervåkning. Verdipapirsentralen
kan kreve at markedsplassen dekker kostnadene ved å etablere og opprettholde
slik elektronisk tilgang.
§ 8-7 Vederlag
Verdipapirsentralen
kan kreve vederlag for utlevering av opplysninger til kontohavere,
rettighetshavere og andre, herunder ved utlevering av endringsmeldinger
og beholdningsoversikter. Dette gjelder likevel ikke for opplysninger
offentlige myndigheter har krav på i medhold av lov eller forskrift.
Departementet kan
i forskrift gi regler om verdipapirsentralens vederlag for utlevering
av opplysninger som nevnt i første ledd.
Kapittel 9. Erstatning
§ 9-1 Verdipapirsentralers
erstatningsansvar
Verdipapirsentralen
er ansvarlig for direkte økonomisk tap som noen påføres som følge
av feil som er oppstått i tilknytning til registreringsvirksomheten.
Første punktum gjelder også for feil i verdipapirregisteret som har
oppstått som følge av oppgjørstjenester.
Første ledd gjelder
ikke dersom verdipapirsentralen godtgjør at feilen skyldes forhold
utenfor verdipapirsentralens kontroll som den ikke med rimelighet
kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av. Første ledd gjelder
heller ikke for økonomisk tap som noen påføres i egenskap av å være
oppgjørsdeltaker eller kontofører for verdipapirsentralen.
Erstatningsansvar
som nevnt i første ledd omfatter kun direkte tap, og slikt ansvar
er i alle tilfelle begrenset til 500 millioner kroner for samme
feil.
For annet økonomisk
tap enn det som er nevnt i første til tredje ledd, er verdipapirsentralen
ansvarlig dersom tapet skyldes uaktsomhet fra dennes side eller
hos noen verdipapirsentralen svarer for.
Erstatningskrav
skal behandles etter verdipapirsentralens regler om behandling av
klager fastsatt i medhold av verdipapirsentralforordningen artikkel
32 nr. 2.
§ 9-2 Kontoføreres erstatningsansvar
og verdipapirsentralens solidaransvar
Dersom en feil
etter § 9-1 kan henføres til en kontofører, er kontoføreren ansvarlig.
Bestemmelsene i § 9-1 første til fjerde ledd gjelder tilsvarende
for kontoførere.
Skadelidte kan
i alle tilfeller rette kravet mot verdipapirsentralen. For tap som
kan henføres til en kontofører, er verdipapirsentralen solidarisk
ansvarlig med kontoføreren for 50 millioner kroner per feil. Ut
over dette er verdipapirsentralen ikke ansvarlig for tap som kan
henføres til en kontofører.
Erstatningskrav
fremsatt mot en kontofører behandles etter reglene om klager som
nevnt i § 6-3 tredje ledd.
§ 9-3 Skadelidtes medvirkning
Har skadelidte
selv forsettlig eller uaktsomt forårsaket eller medvirket til skaden,
kan erstatningen nedsettes eller bortfalle.
Kapittel 10. Avvikling og krisehåndtering
§ 10-1 Vedtak om oppløsning
og avvikling
Vedtak om å oppløse
eller avvikle virksomheten i en verdipapirsentral treffes av generalforsamlingen med
flertall som for vedtektsendring, med mindre noe annet følger av
lov. Vedtaket skal oversendes til Finanstilsynet, som innen 30 virkedager
etter mottak kan be om ytterligere informasjon om grunnlaget for
og virkningene av vedtaket.
Vedtak etter første
ledd skal godkjennes av departementet, som kan sette vilkår for
godkjennelsen. Dersom departementet ikke har truffet vedtak om noe
annet innen tre måneder etter at Finanstilsynet mottok vedtaket
og eventuell ytterligere informasjon, skal vedtaket anses som godkjent.
Godkjente vedtak
etter første og annet ledd skal offentliggjøres i Brønnøysundregistrenes
elektroniske kunngjøringspublikasjon og minst to riksdekkende aviser.
§ 10-2 Melding til Finanstilsynet
Styret og daglig
leder har hver for seg plikt til å melde fra til Finanstilsynet
hvis det er grunn til å frykte at verdipapirsentralen i nær fremtid
ikke vil kunne:
-
1. oppfylle krav
fastsatt i eller i medhold av loven her
-
2. utføre sine
kjernefunksjoner
-
3. oppfylle sine
forpliktelser etter hvert som de forfaller, eller
-
4. opprettholde
virksomheten, på grunn av alvorlig tillitssvikt, tap som vesentlig
kan svekke eller true soliditeten, eller andre inntrådte forhold.
Hvis verdipapirsentralens
revisor blir kjent med forhold nevnt i første ledd, skal denne gi
slik melding til Finanstilsynet som nevnt i første ledd, med mindre
vedkommende har fått bekreftelse fra Finanstilsynet på at slik melding
allerede er gitt.
Meldingen skal
inneholde alle relevante opplysninger om verdipapirsentralens økonomiske
og markedsmessige situasjon og redegjøre for årsakene til vanskelighetene.
§ 10-3 Konkursforbud
Gjeldsforhandling
eller konkurs etter konkursloven kan ikke åpnes i verdipapirsentraler
med tillatelse etter denne lov.
§ 10-4 Krisehåndtering
For verdipapirsentraler
med tillatelse til å yte tilknyttede banktjenester etter verdipapirsentralforordningen
artikkel 54 nr. 2 gjelder reglene i finansforetaksloven kapittel
20 med tilhørende forskrifter.
Departementet kan
i forskrift fastsette at reglene i finansforetaksloven kapittel
20 med tilhørende forskrifter helt eller delvis skal gjelde også
for andre verdipapirsentraler. Departementet kan i tillegg fastsette
regler i forskrift som fraviker eller supplerer reglene nevnt i
første punktum.
Kapittel 11. Tilsyn, forvaltningstiltak
og sanksjoner mv.
§ 11-1 Vedkommende myndighet
og tilsyn
Finanstilsynet
er vedkommende myndighet etter verdipapirsentralforordningen artikkel
11.
Med mindre annet
er særskilt bestemt, fører Finanstilsynet tilsyn med at bestemmelsene
i loven her overholdes.
§ 11-2 Taushetsplikt om
varsling og sanksjoner mv.
Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har
taushetsplikt overfor uvedkommende om opplysninger som omhandler
tiltak og sanksjoner som knytter seg til overtredelse av regler
i loven her eller forskrifter i medhold av loven, så lenge offentliggjøring
av opplysningene kan skade finansmarkedenes stabilitet eller en
pågående granskning eller påføre de berørte parter uforholdsmessig stor
skade. Forvaltningsloven § 13 a får tilsvarende anvendelse så langt
den passer. Forvaltningsloven § 13 første og annet ledd og § 13
b gjelder ikke for opplysninger som nevnt i første punktum.
Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har
taushetsplikt overfor uvedkommende om opplysninger som nevnt i § 8-2
første ledd om varsling, med mindre bruk av opplysningene er nødvendig
som ledd i ytterligere undersøkelser av overtredelsen, etterfølgende
forvaltningssak eller rettergang. Taushetsplikten etter første punktum
gjelder også overfor sakens parter og deres representanter. Forvaltningsloven
§ 13 første og annet ledd, § 13 a og § 13 b gjelder ikke for opplysninger
som nevnt i første punktum.
§ 11-3 Opplysningsplikt
overfor Finanstilsynet
Verdipapirsentraler
og foretak i samme konsern har plikt til å gi de opplysningene som
Finanstilsynet krever om forhold som angår foretakets virksomhet,
samt til å fremvise og utlevere til Finanstilsynet dokumentasjon som
angår virksomheten. Første punktum gjelder tilsvarende for kontoførere
og andre som utfører arbeid eller oppdrag på vegne av en verdipapirsentral
eller en kontofører.
§ 11-4 Meldeplikt om avhendelse
av vesentlig del av virksomheten, fusjon og fisjon mv.
En verdipapirsentral
skal sende skriftlig melding til Finanstilsynet om beslutning om
å avhende en vesentlig del av verdipapirsentralens virksomhet som
nevnt i avsnitt A i vedlegget til verdipapirsentralforordningen og
ved fusjon og fisjon. Endringen kan tidligst iverksettes tre måneder
etter at Finanstilsynet har mottatt melding som nevnt i første punktum.
En verdipapirsentral
skal sende skriftlig melding til Finanstilsynet om beslutning om
å etablere datterselskap i utlandet eller filial i land utenfor
EØS-området før etableringen iverksettes.
§ 11-5 Pålegg om retting
Finanstilsynet
kan gi en verdipapirsentral pålegg om retting dersom foretaket opptrer
i strid med lov, bestemmelser gitt med hjemmel i lov, vilkår for
tillatelsen eller interne retningslinjer fastsatt etter bestemmelser
i lov eller forskrift, eget regelverk eller egne forretningsvilkår.
Tilsvarende gjelder overfor den som handler på vegne av en verdipapirsentral.
Finanstilsynet
kan gi en kontofører pålegg om retting dersom foretaket opptrer
i strid med lov, forskrift eller verdipapirsentralens regelverk.
Tilsvarende gjelder overfor den som handler på vegne av en kontofører.
Finanstilsynet
kan gi en verdipapirsentral som ikke har Norge som hjemstat, pålegg
om retting i de tilfellene som følger av verdipapirsentralforordningen
artikkel 24 nr. 5 annet avsnitt.
§ 11-6 Pålegg om at stemmerettigheter
til aksjer ikke kan utøves
Dersom en aksjeeier
som direkte eller indirekte kan øve innflytelse på en verdipapirsentrals
ledelse etter verdipapirsentralforordningen artikkel 27 nr. 6, ikke oppfyller
kravet om å være skikket etter nevnte bestemmelse eller ikke har
underrettet verdipapirsentralen eller Finanstilsynet etter verdipapirsentralforordningen artikkel
27 nr. 7, kan Finanstilsynet gi pålegg om at stemmerettighetene
til aksjene ikke kan utøves.
§ 11-7 Tiltak ved brudd
på forvalteres plikter
Dersom noen forvalter
en forvalterkonto uten å oppfylle kravene i § 4-3, kan Finanstilsynet
kreve kontoen sperret. Ved sperring mister forvalteren retten til
å disponere over de finansielle instrumentene som er registrert
på kontoen, herunder til å motta utbetalinger knyttet til de finansielle
instrumentene med frigjørende virkning for betaleren. Sperringen
er ikke til hinder for gjennomføringen av transaksjoner som er godkjent
av Finanstilsynet.
Første ledd gjelder
tilsvarende dersom en forvalter ikke oppfyller sin plikt til å gi
opplysninger etter § 4-4 fjerde ledd.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om tvangssalg av finansielle instrumenter
registrert på forvalterkontoer i de tilfeller der kontoen forvaltes
av noen som ikke oppfyller kravene i § 4-3, eller der forvalteren ikke
oppfyller sin plikt etter § 4-4 fjerde ledd.
§ 11-8 Forbud mot å ha
ledelsesfunksjon
Dersom et styremedlem,
en daglig leder eller en faktisk leder i en verdipapirsentral eller
i en kredittinstitusjon som er utpekt etter verdipapirsentralforordningen artikkel
54, har overtrådt en bestemmelse som nevnt i verdipapirsentralforordningen
artikkel 63 nr. 1 og overtredelsen medfører at vedkommende anses
uskikket til å ha ledelsesfunksjon i foretaket, kan Finanstilsynet
forby vedkommende å ha slike ledelsesfunksjoner. Tilsvarende gjelder
overfor andre fysiske personer som kan holdes ansvarlig for overtredelsen.
§ 11-9 Overtredelsesgebyr
Ved overtredelse
av bestemmelse som nevnt i verdipapirsentralforordningen artikkel
63 nr. 1 kan Finanstilsynet ilegge overtredelsesgebyr. Tilsvarende
gjelder ved overtredelse av plikten til å underrette verdipapirsentralen
eller vedkommende myndigheter om erverv eller avhendelse av aksjer
etter verdipapirsentralforordningen artikkel 27 nr. 7 annet avsnitt.
Finanstilsynet kan også ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse
av § 2-1, § 3-2 første ledd, § 3-3 annet ledd, § 4-1, § 4-2, § 4-3
første og annet ledd, § 4-4 første til femte ledd, kapittel 5, kapittel
6, § 10-1 første ledd, § 10-2 eller §§ 11-3 til 11-5 eller forskrifter
gitt i medhold av disse bestemmelsene.
Når overtredelsesgebyr
kan ilegges foretak etter første ledd, kan overtredelsesgebyr i
tillegg ilegges styremedlemmer, daglig leder eller faktisk leder
i foretaket dersom vedkommende har utvist forsett eller grov uaktsomhet.
Foretak kan ilegges
overtredelsesgebyr på inntil 167 millioner kroner eller inntil 10
prosent av den samlede årsomsetningen i henhold til siste godkjente
årsregnskap. For et morselskap eller et datterselskap av et morselskap
som skal utarbeide konsernregnskap etter direktiv 2013/34/EU, skal
den samlede omsetningen være den totale årsomsetningen eller tilsvarende
inntekt etter relevante regnskapsdirektiver etter siste tilgjengelige
konsoliderte årsregnskap godkjent av styret i morselskapet. Overtredelsesgebyret
kan fastsettes til inntil to ganger oppnådd fortjeneste som følge
av overtredelsen dersom overtredelsesgebyret ved denne beregningen blir
høyere enn utmålingen etter første og annet punktum.
Fysiske personer
kan ilegges overtredelsesgebyr på inntil 42 millioner kroner eller
inntil to ganger oppnådd fortjeneste som følge av overtredelsen
dersom overtredelsesgebyret ved denne beregningen blir høyere.
Ved forsinket betaling
av overtredelsesgebyr påløper det renter etter forsinkelsesrenteloven.
Adgangen til å
ilegge overtredelsesgebyr foreldes fem år etter at overtredelsen
er opphørt. Fristen avbrytes ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel
eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 11-10 Vurderingsmomenter
for forbud mot å ha ledelsesfunksjon og vedtak om overtredelsesgebyr
Ved vurderingen
av om det skal nedlegges forbud mot å ha ledelsesfunksjon etter
§ 11-8 eller ilegges overtredelsesgebyr etter § 11-9, kan det blant
annet tas hensyn til:
-
1. overtredelsens
grovhet og varighet
-
2. graden av skyld
hos overtrederen
-
3. overtrederens
økonomiske evne, slik den fremgår av for eksempel et foretaks samlede
omsetning eller av en ansvarlig fysisk persons årsinntekt
-
4. fordeler som
er oppnådd eller tap som er unngått som følge av overtredelsen
-
5. tredjeparters
tap
-
6. graden av samarbeid
med myndighetene
-
7. tidligere overtredelser
begått av personen som er ansvarlig for overtredelsen.
De samme momentene
kan hensyntas ved utmålingen av overtredelsesgebyr.
§ 11-11 Straff
Med bøter eller
fengsel inntil 1 år straffes den som grovt eller gjentatte ganger
forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsene som nevnt i § 11-9
første ledd.
Tillitsvalgte,
ansatte og revisor i foretak som driver verdipapirsentral og som
forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsene i § 10-2, straffes
med bøter og under særlig skjerpende omstendigheter med fengsel
inntil tre måneder.
Kapittel 12. Ikrafttredelse,
overgangsregler og endringer i andre lover
§ 12-1 Ikrafttredelse
og overgangsregler
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. De ulike bestemmelsene i loven kan settes
i kraft til ulik tid.
Når loven trer
i kraft oppheves lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle
instrumenter. De ulike bestemmelsene i loven kan oppheves til ulik
tid.
Departementet kan
gi overgangsregler.
§ 12-2 Endringer i andre
lover
Fra den tid loven
her trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 17. juli
1953 nr. 2 om erstatning for krigsskade på eiendom og interesse
skal § 3 tredje ledd tredje punktum lyde:
Departementet
kan også gi samtykke til at det for lånet utstedes ihendehaverobligasjoner
eller obligasjoner registrert i en
verdipapirsentral.
2. I lov 7. desember
1956 nr. 1 om tilsynet med finansforetak mv. gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd nr. 15 skal
lyde:
§ 7 første ledd fjerde punktum
skal lyde:
Taushetsplikten
er heller ikke til hinder for at Finanstilsynet gir opplysninger
til regulert marked med
tillatelse etter verdipapirhandelloven,
verdipapirsentral med tillatelse etter verdipapirsentralloven eller
sentral motpart med tillatelse etter verdipapirhandelloven, om
forhold som er nødvendig for utførelsen av disse foretakenes lovbestemte
oppgaver.
3. I lov 25. juni
1965 nr. 2 om adgang til regulering av penge- og kredittforholdene
skal § 15 lyde:
§ 15 Kongen
kan ved forskrift bestemme at lån mot utstedelse av ihendehaverobligasjoner
eller obligasjoner registrert i en
verdipapirsentral eller lån som ellers gis av flere långivere
sammen, ikke skal kunne tas opp uten etter samtykke fra Kongen.
4. Lov 18. mai
1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer § 5 nr. 1 skal lyde:
-
1. Når det er
utstedt gjeldsbrev for en fordring, eller fordringen er registrert
i en verdipapirsentral, er
foreldelsesfristen 10 år, bortsett fra senere forfalt rente eller
selskapsutbytte og senere forfalte terminytelser som omhandlet i
§ 6.
5. I lov 8. februar
1980 nr. 2 om pant gjøres følgende endringer:
Overskriften til kapittel
4 skal lyde:
Kap. 4. Avtalepant i verdipapirer,
finansielle instrumenter registrert i en verdipapirsentral, aksjer,
enkle pengekrav, patenter og planteforedlerretter m.m.
Overskriften til § 4-1
skal lyde:
§ 4-1 Verdipapir og finansielle instrumenter
registrert i en verdipapirsentral
§ 4-1 tredje og fjerde ledd
skal lyde:
(3) Finansielle
instrumenter registrert i en
verdipapirsentral med Norge som hjemstat kan pantsettes
ved registrering i verdipapirsentralen,
jf. verdipapirsentralloven.
(4) En livsforsikring
kan pantsettes ved registrering i livsforsikringsregisteret, jf.
lov 16. juni 1989 nr. 69 om forsikringsavtaler § 17-1 annet ledd.
Overskriften til § 4-2a
skal lyde:
§ 4-2a. Aksjer som ikke er
registrert i en verdipapirsentral
§ 4-2a første ledd skal lyde:
(1) Aksjer som
ikke er registrert i en verdipapirsentral, kan
pantsettes med mindre noe annet er fastsatt i selskapets vedtekter.
§ 4-4 tredje ledd skal lyde:
(3) Som enkelt
pengekrav regnes pengekrav som ikke er knyttet til verdipapir, finansielle
instrumenter registrert i en
verdipapirsentral eller innløsningspapir.
Overskriften til § 5-7
skal lyde:
§ 5-7 Utlegg i verdipapir, finansielle
instrumenter registrert i en verdipapirsentral, innløsningspapir,
aksjer, medlemskap i samvirkeforetak eller enkle krav
§ 5-7 tredje ledd skal lyde:
(3) Utleggspant
i aksjer som ikke er registrert i en verdipapirsentral
med Norge som hjemstat, får rettsvern etter reglene i
§ 4-2 a annet ledd.
§ 5-7 syvende ledd skal lyde:
(7) Utleggspant
i finansielle instrumenter registrert i en verdipapirsentral med Norge
som hjemstat får rettsvern ved registrering i verdipapirsentralen, jf. verdipapirsentralloven.
6. Lov 22. mai
1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker § 230 annet ledd
første punktum skal lyde:
Vitner som har
taushetsplikt etter forsikringsloven § 1-6,
finansforetaksloven § 9-6 eller § 9-7, verdipapirhandelloven
§ 10-5 eller verdipapirsentralloven § 8-1, plikter
å gi forklaring til politiet om forhold som omfattes av taushetsplikten
eller taushetsplikt etter avtale.
7. I lov 8. juni
1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs gjøres følgende endringer:
§ 36 første ledd nr. 3) skal
lyde:
§ 79 fjerde ledd nr. 2) skal
lyde:
8. Lov 24. mai
1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet mv. § 27 første ledd
første punktum skal lyde:
Kongen kan ved
forskrift eller enkeltvedtak bestemme at foretak i finansiell sektor,
herunder banker, forsikringsselskaper, finansieringsforetak, verdipapirforetak, regulerte markeder, verdipapirsentraler og
sentrale motparter, skal gi banken opplysninger om sin virksomhet,
finansiering av virksomheten, sitt regnskap, transaksjoner og beholdninger
på egne og kunders vegne, samt andre opplysninger som er nødvendige
for bankens arbeid.
9. Lov 21. juni
1985 nr. 78 om registrering av foretak § 5-3 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Gjelder registerførerens
vedtak emisjon av finansielle instrumenter, skal også verdipapirsentralen underrettes.
10. I lov 26. juni
1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse gjøres følgende endringer:
§ 7-13 første ledd annet punktum
skal lyde:
Det samme gjelder
realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert
i en verdipapirsentral, aksjer
og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom som saksøkte
er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-14 annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder
realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert
i en verdipapirsentral, aksjer
og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom som en
tredjeperson er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-20 fjerde og femte ledd
skal lyde:
Ved utlegg i finansielle
instrumenter som er registrert i en
verdipapirsentral, registrerer namsmannen omgående at
bare namsmannen kan disponere kontoen.
Ved utlegg i aksjer
som ikke er registrert i en
verdipapirsentral, underretter namsmannen, dersom det
lar seg gjøre, snarest selskapet og forbyr selskapet å betale eller
yte til saksøkte.
§ 10-3 første ledd fjerde punktum
skal lyde:
Ved begjæring
om dekning i finansielle instrumenter som er registrert i en verdipapirsentral eller
immaterialrettigheter som kan registreres i særskilt register, skal utskrift
fra vedkommende verdipapirsentral
eller register legges ved begjæringen istedenfor utskrift
fra Løsøreregisteret.
§ 10-4 første ledd første punktum
skal lyde:
Tvangsdekning i omsettelige
verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven
§ 2-4 og i finansielle instrumenter som er registrert
i en verdipapirsentral, skjer ved
salg av formuesgodet gjennom medhjelper.
11. I lov 13. juni
1997 nr. 44 om aksjeselskaper gjøres følgende endringer:
§ 4-4 skal lyde:
§ 4-4 Registrering av aksjer i en verdipapirsentral
Det kan bestemmes
i vedtektene at selskapets aksjer skal registreres i en verdipapirsentral som har tillatelse
etter eller er anerkjent etter verdipapirsentralforordningen (forordning
(EU) 909/2014). Det skal i så fall også fastsettes i vedtektene
i hvilken verdipapirsentral aksjene blir registrert. Er
selskapets aksjer registrert i en verdipapirsentral, gjelder reglene
i lov om allmennaksjeselskaper om slik registrering for aksjene,
herunder § 4-10 om forvalterregistrering.
§ 4-11 skal lyde:
§ 4-11 Overgang fra aksjeeierbok til aksjeeierregistrering i
en verdipapirsentral og omvendt
(1) Dersom et aksjeselskap
har besluttet at selskapets aksjer skal registreres i en verdipapirsentral, skal selskapet
varsle om at den som aksjeeierboken angir som aksjeeier, vil bli
registrert som eier for det antall aksjer aksjeeierboken viser,
med mindre det godtgjøres at en annen er aksjeeier. Varselet skal
angi tidspunktet for registreringen.
(2) Varselet etter
første ledd skal senest to måneder før registreringen sendes alle
som ifølge aksjeeierboken er aksjeeiere, og kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske
kunngjøringspublikasjon.
(3) Dersom et aksjeselskap
har besluttet at selskapets aksjer ikke lenger skal være registrert
i en verdipapirsentral, skal
selskapet varsle om at den som er angitt som aksjeeier i aksjeeierregisteret,
vil bli innført i aksjeeierboken som eier for det antall aksjer
aksjeeierregisteret viser, med mindre det godtgjøres at en annen
er aksjeeier. Varselet skal angi tidspunktet for innføringen. Annet
ledd gjelder tilsvarende. Rettigheter i en aksje som er registrert
i en verdipapirsentral, anses
ved overgangen til aksjeeierboken som meldt til selskapet med den
prioritet rettighetene har etter registreringen i verdipapirsentralen.
(4) Kongen kan
gi forskrift om fremgangsmåten ved overgang fra aksjeeierbok til
aksjeeierregister i en verdipapirsentral, og
ved overgang fra aksjeeierregister i en verdipapirsentral til
aksjeeierbok.
12. I lov av
13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper gjøres følgende endringer:
§ 2-2 første ledd nytt nr.
11 skal lyde:
§ 4-4 første ledd skal lyde:
(1) Når et allmennaksjeselskap
er stiftet, skal styret uten opphold sørge for at det opprettes
et aksjeeierregister for selskapet i en verdipapirsentral som har tillatelse
etter eller er anerkjent etter verdipapirsentralforordningen (forordning
(EU) nr. 909/2014). Opprettes aksjeeierregisteret før
selskapet er registrert i Foretaksregisteret, skal dette angis.
Når selskapet er registrert
i Foretaksregisteret, skal styret straks melde dette til verdipapirsentralen.
§ 4-7 skal lyde:
§ 4-7 Eierskifte
Tidligere eier
skal sørge for at det straks etter eierskifte sendes melding til verdipapirsentralen om
dette.
§ 4-8 annet ledd annet punktum
skal lyde:
Når registrering
i Foretaksregisteret er foretatt, skal styret straks melde dette
til verdipapirsentralen.
§ 4-9 nytt tredje ledd skal
lyde:
(3) Mottar aksjeeieren meldingen
direkte fra den verdipapirsentralen hvor aksjen er registrert, er
melding fra selskapet som nevnt i første og annet ledd ikke nødvendig.
§ 4-10 første ledd fjerde punktum
skal lyde:
En annen verdipapirsentral kan
etter forskrift gitt av Kongen opprette et delregister som føres
inn i aksjeeierregisteret på vegne av aksjeeier.
§ 4-10 nytt sjette ledd skal
lyde:
(6) Kongen kan i forskrift gi nærmere
regler om tvangssalg av finansielle instrumenter registrert på en
forvalterkonto der kontoen forvaltes av noen uten godkjennelse etter
første ledd, eller der forvalteren ikke oppfyller sin plikt til
å gi opplysninger etter fjerde ledd eller etter forskrift gitt i
medhold av femte ledd.
§ 4-11 første ledd skal lyde:
(1) Selskapet skal
ha et tegningsrettsregister i den verdipapirsentralen selskapets
aksjer er registrert i.
§ 4-11 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Tegningsrett som
nevnt skal også registreres på konto som rettighetshaveren har i en verdipapirsentral.
§ 4-13 første ledd skal lyde:
(1) Om rettsvirkninger
av registrering i en verdipapirsentral
med Norge som hjemstat, jf. verdipapirsentralloven § 1-2 første
ledd, gjelder reglene i verdipapirsentralloven
§§ 7-3, 7-4 og 7-6. Dersom aksjene er registrert i en verdipapirsentral
som ikke knytter rettsvernsvirkninger til registrering i verdipapirsentralen,
gjelder reglene i aksjeloven § 4-13 om legitimasjons- og rettsvernsvirkninger
ved eierskifte tilsvarende.
§ 4-13 annet ledd annet punktum
skal lyde:
Annen utdeling
enn utbytte er likevel bare frigjørende i forhold til en senere
godtroende erverver dersom den er registrert på aksjeeierens konto
i en verdipapirsentral.
§ 4-13 tredje ledd nr. 2 skal
lyde:
§ 4-13 nytt fjerde ledd skal
lyde:
(4) Opplysninger som gjelder rettsvirkninger
av registrering, skal være offentlig tilgjengelig. Det samme gjelder fremgangsmåten
for å få registrert rettigheter til aksjene.
§ 4-15 a skal lyde:
§ 4-15a. Pantsettelse av aksjer
Aksjer kan pantsettes
når annet ikke er fastsatt i vedtektene. Pant i aksjer registrert i verdipapirsentral med
Norge som hjemstat får rettsvern etter reglene i verdipapirsentralloven.
Avtalen kan bestemme at utbytte skal utbetales til panthaveren uten
de begrensninger som følger av § 8-3 annet ledd. Dersom aksjene er registrert i
en verdipapirsentral som ikke knytter rettsvernsvirkninger til registrering
i verdipapirsentralen, gjelder reglene i aksjeloven § 4-8 annet
og tredje ledd om pant i aksjer tilsvarende.
§ 4-16 første ledd annet punktum
skal lyde:
Styret skal snarest
mulig etter at ervervet er meldt til verdipapirsentralen, avgjøre
om samtykke skal gis.
§ 4-16 fjerde ledd skal lyde:
(4) Er erververen
ikke underrettet om at samtykke er nektet, innen to måneder etter
at melding om ervervet kom inn til verdipapirsentralen, anses
samtykke å være gitt.
§ 4-20 første punktum skal
lyde:
Når verdipapirsentralen mottar
melding etter § 4-7, skal den straks
varsle selskapet.
§ 4-23 første ledd annet punktum
skal lyde:
Meldingen må være
kommet frem til selskapet senest to måneder etter at verdipapirsentralen eller
i tilfelle selskapet fikk melding om eierskiftet som nevnt i § 4-20.
§ 4-24 tredje ledd skal lyde:
(3) Når selskapet
har truffet beslutning om tvungen overtakelse i henhold til tillatelse
fra departementet, skal selskapet innføres som eier av aksjene i verdipapirsentralen. Dette
gjelder likevel ikke aksjene til aksjeeiere som etter at tilbudet
etter første ledd er fremsatt, har fått registrert erverv av så
mange aksjer at de ikke lenger omfattes av tilbudet.
§ 4-25 femte ledd skal lyde:
(5) Når et morselskap
har besluttet å overta aksjer etter første ledd, skal morselskapet
innføres som eier av aksjene i verdipapirsentralen. Samtidig
skal morselskapet innbetale det samlede tilbudsbeløpet på særskilt konto
i en bank som kan drive virksomhet her i riket.
§ 5-10 nytt sjette ledd skal
lyde:
(6) Når endringen gjelder i hvilken
verdipapirsentral aksjene registreres, skal forslaget inneholde
opplysninger om de viktigste virkningene endringen vil ha, herunder hvordan
aksjeeierne får etablert konto i den foreslåtte verdipapirsentralen,
og hvilke rettsvernsregler som vil gjelde etter et skifte av verdipapirsentral.
§ 5-11 b første punktum skal
lyde:
For selskaper med
aksjer som er opptatt til notering på regulert marked, jf. verdipapirhandelloven § 2-7 fjerde
ledd, som ligger i eller har virksomhet i EØS-området, gjelder
følgende særregler:
§ 10-6 skal lyde:
§ 10-6 Innføring av fortrinnsretten i
tegningsrettsregisteret
Fortrinnsrett til
å tegne nye aksjer skal innføres i tegningsrettsregisteret i verdipapirsentralen etter
reglene i § 4-11.
§ 10-12 fjerde ledd nr. 1 første
punktum skal lyde:
Slike aksjer skal
foreløpig registreres på en egen konto i verdipapirsentralen.
§ 12-6 nr. 4 annet punktum
skal lyde:
Utdelinger som
skjer i forbindelse med kapitalnedsettingen, skal registreres på
aksjeeierens konto i verdipapirsentralen.
§ 13-18 tredje ledd skal lyde:
(3) Utbetaling
av vederlag i annet enn aksjer til aksjeeiere i selskap som er registrert
i en verdipapirsentral, skal
registreres på aksjeeierens konto i verdipapirsentralen.
§ 13-18 fjerde ledd annet punktum
skal lyde:
Har det eller
de overdragende selskapenes aksjer vært registrert i en verdipapirsentral, skal
det overtakende selskapet også oppbevare en kopi av aksjeeierregisteret i
minst ti år, slik dette er ved registreringen av fusjonen.
13. I lov 13. juni
1997 nr. 55 om serveringsvirksomhet skal § 8 fjerde ledd lyde:
Serveringssteder
som er børsnoterte eller notert
på annet regulert marked, plikter ikke å legge frem informasjon
som er taushetsbelagt etter verdipapirhandelloven med
forskrifter.
14. I lov 17. juli
1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. skal § 3-3 b tredje ledd lyde:
Annet ledd nr.
1, 2, 3, 5 og 6 gjelder ikke for regnskapspliktige som ikke har
utstedt aksjer eller egenkapitalbevis som er notert på et regulert
marked eller på en multilateral handelsfasilitet, jf. verdipapirhandelloven § 2-7 femte ledd.
15. I lov 26. mars
1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 4-14 skal lyde:
§ 4-14 Ihendehaverobligasjon, obligasjon
registrert i en verdipapirsentral og lignende verdipapir
Ihendehaverobligasjon,
obligasjon registrert i en verdipapirsentral og
lignende verdipapir verdsettes til kursverdien, eller til antatt
omsetningsverdi dersom kursen ikke er notert.
§ 9-11 fjerde ledd bokstav
a skal lyde:
-
a. lånet gjelder
aksje, egenkapitalbevis eller ihendehaverobligasjon, tatt opp til
notering på regulert marked som definert i verdipapirhandelloven § 2-7 fjerde
ledd, eller tilsvarende notering på utenlandsk børs, og
§ 9-11 fjerde ledd bokstav
c skal lyde:
16. I lov 17. desember
1999 nr. 95 om betalingssystemer m.v. skal § 4-4 tredje ledd lyde:
Dersom finansielle
instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 er stilt som
sikkerhet etter første ledd, og retten til de finansielle instrumentene
er registrert i et register, en konto eller i en verdipapirsentral i
en EØS-stat, skal lovgivningen i dette landet være bestemmende for
rettighetene til innehaver av sikkerhetsstillelsen.
17. I lov 26.
mars 2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse skal § 1 tredje
ledd bokstav d lyde:
-
d) avregningssentraler,
sentrale motparter og lignende lovregulerte institusjoner som handler
med finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-4 syvende ledd, eller
juridiske personer som handler i egenskap av formuesforvalter eller
etter fullmakt fra en eller flere personer, for eksempel tillitsmenn
for obligasjonseiere i obligasjonsmarkedet eller spesialforetak
opprettet i forbindelse med verdipapirisering.
18. Lov 1. april
2005 nr. 14 om europeiske selskaper ved gjennomføring av EØS-avtalen
vedlegg XXII nr. 10a (rådsforordning (EF) nr. 2157/2001) § 7 annet
ledd bokstav e skal lyde:
19. Lov 17. juni
2005 nr. 90 om mekling og rettergang i sivile tvister § 34-4 fjerde
ledd annet punktum skal lyde:
Tilsvarende gjelder
for rettigheter registrert i en
verdipapirsentral eller i et særskilt register for immaterialrettigheter.
20. I lov 29. juni
2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:
§ 9-3 første ledd nr. 8 skal
lyde:
§ 11-13 fjerde ledd skal lyde:
(4) Departementet
kan i forskrift eller ved enkeltvedtak gjøre unntak fra taushetsplikten
overfor annet regulert marked, verdipapirsentral, sentral
motpart, utenlandske tilsynsmyndigheter, andre offentlige myndigheter
og internasjonale eller overnasjonale institusjoner.
§ 12-5 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Markedsoperatøren
kan kreve at en verdipapirsentral og
en sentral motpart uten hinder av taushetsplikt gir opplysninger
som er nødvendige for at det regulerte markedet skal kunne oppfylle
sine plikter etter første og annet ledd.
§ 19-2 fjerde ledd skal lyde:
(4) Finanstilsynet
kan uten hinder av taushetsplikt kreve å få de opplysninger det
finner påkrevet i sin kontrollvirksomhet fra en verdipapirsentral på
den måten Finanstilsynet finner hensiktsmessig.
21. I lov 26. mars
2010 nr. 9 om vergemål skal § 54 første ledd lyde:
Kongen kan i forskrift
gi regler om at når en mindreårig eller en person som er fratatt
den rettslige handleevnen, tilføres eiendeler, skal offentlige forvaltningsorganer, finansforetak, forsikringsforetak, pensjonsforetak,
fondsforvaltningsselskaper, verdipapirsentraler og verge
gi melding til fylkesmannen om dette.
22. I lov 25. november
2011 nr. 44 om verdipapirfond gjøres følgende endringer:
§ 2-7 femte ledd oppheves.
Nåværende sjette ledd blir femte ledd.
§ 2-10 tredje punktum skal
lyde:
Bestemmelsene
gitt i eller i medhold av verdipapirhandelloven § 10-22 annet til sjette ledd gjelder tilsvarende så
langt de passer.
§ 6-5 første ledd nr. 1 skal
lyde:
-
1. er opptatt til
offisiell notering eller omsettes på et regulert marked i en EØS-stat,
herunder et norsk regulert marked, som definert i direktiv 2014/65/EU art. 4 nr.
1 punkt 21 og verdipapirhandelloven § 2-7 fjerde ledd,
23. I lov 20. juni
2014 nr. 28 om forvaltning av alternative investeringsfond gjøres
følgende endringer:
§ 5-2 første ledd bokstav b
skal lyde:
-
b) verdipapirforetak
etablert i en EØS-stat, med tillatelse til å yte tilknyttet tjeneste
som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-6 første ledd nr. 1 og
som har en ansvarlig kapital som minst utgjør et beløp i norske kroner
tilsvarende 730 000 euro, eller
§ 7-3 skal lyde:
§ 7-3 Krav til god forretningsskikk
Ved markedsføring
av alternative investeringsfond til ikke-profesjonelle investorer
skal krav til god forretningsskikk som nevnt i verdipapirhandelloven
§ 10-15 første ledd
med tilhørende forskrifter overholdes.
24. I lov 10. april
2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern gjøres følgende endringer:
§ 7-8 første ledd bokstav i
og ny bokstav j skal lyde:
-
i) hvordan foretaket
skal avvikles og foretakets kapital disponeres ved avvikling,
-
j) i hvilken verdipapirsentral
egenkapitalbevisene er innført.
§ 10-12 annet ledd skal lyde:
(2) Finansforetaket
skal sørge for at det uten opphold opprettes et register over egenkapitalbeviseierne
i en verdipapirsentral med
godkjennelse eller anerkjennelse etter verdipapirsentralforordningen
(forordning (EU) nr. 909/2014). Egenkapitalbevisene skal uten opphold
registreres i den verdipapirsentralen som fremgår av finansforetakets
vedtekter. Allmennaksjeloven §§ 4-1 til 4-11 gjelder tilsvarende.
§ 21-11 tredje ledd tredje
punktum skal lyde:
Vedtaket skal
også registreres i en verdipapirsentral og tinglyses
hos registerfører for tinglysing i fast eiendom.
25. Lov 27. mai
2016 nr. 14 om skatteforvaltning § 7-3 første ledd bokstav h og
i skal lyde:
26. I lov 16. juni
2017 nr. 47 om gjeldsinformasjon ved kredittvurdering av privatpersoner
gjøres følgende endringer:
§ 12 femte ledd annet punktum
skal lyde:
Verdipapirsentralloven § 8-4 gjelder
tilsvarende.
§ 17 annet ledd skal lyde:
For opplysninger
til bruk i forskning og forskeres taushetsplikt gjelder verdipapirsentralloven §§ 8-4 og
8-5 tilsvarende.
27. I lov 1. juni
2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering gjøres
følgende endringer:
§ 4 første ledd bokstav l skal
lyde:
-
l) verdipapirsentraler, i
tilfeller der verdipapirsentralen ikke
benytter ekstern kontofører som
er rapporteringspliktig. For kontohavere og utstedere som har ekstern kontofører som er rapporteringspliktig, er
det kontoføreren som
er rapporteringspliktig.
§ 22 første ledd bokstav h
skal lyde: