vedtak til lov
om endringar i opplæringslova,
friskolelova og folkehøyskoleloven (plikt til å tilby intensiv opplæring
og plikt til fleirfagleg samarbeid m.m.)
I
I lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa blir det
gjort følgjande endringar:
§ 1-3 skal lyde:
§ 1-3. Tilpassa opplæring
Opplæringa skal
tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen,
praksisbrevkandidaten og lærekandidaten.
§ 1-4 skal lyde:
§ 1-4. Tidleg innsats på 1. til 4. trinn
På 1. til 4. årstrinn
skal skolen sørgje for at elevar som står i fare for å bli hengande
etter i lesing, skriving eller rekning, raskt får eigna intensiv
opplæring slik at forventa progresjon blir nådd. Om omsynet til
eleven sitt beste talar for det, kan den intensive opplæringa i ein
kort periode givast som eineundervisning.
Noverande § 1-4
og § 1-5 blir § 1-5 og § 1-6.
§ 2-1 tredje ledd skal lyde:
Grunnskoleopplæringa
skal til vanleg ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år. Dersom
det etter sakkunnig vurdering er tvil om barnet er komme tilstrekkeleg langt
i utviklinga si til å starte i skolen, har barnet rett til å utsetje
skolestarten eitt år dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering
og med skriftleg samtykke frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle
vedta å utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om
det eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkunnig vurdering la
eit barn ta til på skolen eitt år før når det innan 1. april har
fylt 5 år.
§ 2-3 a sjette ledd skal lyde:
Elevar som har fylt
15 år, gir sjølv skriftleg melding som nemnt i andre ledd.
§ 3-6 første ledd skal lyde:
Fylkeskommunen skal
ha ei oppfølgingsteneste for ungdom som har rett til opplæring etter
§ 3-1, og som ikkje er i opplæring eller i arbeid. Tenesta gjeld
til og med det året dei fyller 21 år. Tenesta omfattar også ungdom
som har tapt opplæringsretten etter § 4-6.
§ 4-1 skal lyde:
§ 4-1. Kven som er lærling, praksisbrevkandidat,
lærekandidat og kandidat for fagbrev på jobb
Lærling er etter
denne lova den som har skrive ein lærekontrakt med sikte på fagprøve
eller sveineprøve i fag som har læretid etter forskrifter gitt med
heimel i § 3-4. Praksisbrevkandidat er etter denne lova den som har
skrive ein opplæringskontrakt med sikte på praksisbrevprøve. Lærekandidat
er etter denne lova den som har skrive ein opplæringskontrakt med
sikte på ei mindre omfattande prøve enn fag- eller sveineprøve. Kandidat for fagbrev på jobb er
etter denne lova den som har skrive ein kontrakt om opplæring på
grunnlag av allsidig praksis og realkompetanse med sikte på fag-
eller sveineprøve.
Når lærlingar, praksisbrevkandidatar
og lærekandidatar får opplæring i skole, gjeld reglane for elevar.
Departementet fastset forskrift
med krav til praksis for kandidatar for fagbrev på jobb.
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2. Særlege rettar og plikter for lærlingen,
praksisbrevkandidaten, lærekandidaten og kandidaten for fagbrev på
jobb
Lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten og kandidaten for fagbrev på jobb har
rett til opplæring i samsvar med lærekontrakten, opplæringskontrakten og kontrakten om fagbrev på jobb.
Lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten og kandidaten for fagbrev på jobb er
arbeidstakarar i den bedrifta dei har teikna arbeidsavtale med og
er plasserte i, med dei rettane og pliktene som følgjer av lover
og tariffavtalar. Der lærlingar, praksisbrevkandidater og lærekandidater
har teikna både arbeidsavtale og lærekontrakt eller opplæringskontrakt
med same part, kan arbeidsavtalen likevel ikkje hevast utan at kontrakten
kan hevast etter § 4-5 tredje leddet og § 4-6 siste leddet.
Når læretida for lærlingar, praksisbrevkandidatar
og lærekandidatar etter kontrakten er over, eller når
kontrakten blir heva etter § 4-6, fell også arbeidsavtalen bort.
Dersom lærlingen, praksisbrevkandidaten eller lærekandidaten skal
halde fram i bedrifta, må ein ny arbeidsavtale inngåast.
Lærlingar, praksisbrevkandidatar
og lærekandidatar skal ha same tilgang på pedagogisk-psykologisk
teneste som elevar i vidaregåande skole.
Lærekandidatar som
ikkje har eller ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære
opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning etter kapittel
5. For slik opplæring gjeld § 5-1, bortsett frå andre leddet siste setning,
§§ 5-3, 5-4, 5-5 og 5-6 tilsvarande.
§ 4-3 første ledd skal lyde:
Bedrifter som tek
på seg opplæring av ein eller fleire lærlingar, praksisbrevkandidatar, lærekandidatar eller kandidatar for fagbrev på
jobb, må vere godkjende av fylkeskommunen. Som lærebedrift
kan godkjennast private og offentlege verksemder og organ for samarbeid
mellom bedrifter som i fellesskap tek på seg opplæringsansvar (opplæringskontor
eller opplæringsring). Lærebedrifta må vere fagleg vurdert av yrkesopplæringsnemnda
før fylkeskommunen kan godkjenne bedrifta. Fylkeskommunen skal leggje
avgjerande vekt på den faglege vurderinga frå yrkesopplæringsnemnda
før endeleg vedtak blir gjort.
§ 4-4 skal lyde:
§ 4-4. Rettane og pliktene til lærebedrifta
m.m.
Lærebedrifta pliktar
å leggje til rette produksjonen og opplæringa slik at lærlingen,
praksisbrevkandidaten, lærekandidaten og kandidaten for fagbrev på jobb kan nå
måla i den fastsette læreplanen. Dersom lærekandidaten har krav
på spesialundervisning etter kapittel 5, skal det utarbeidast individuell
opplæringsplan, jf. § 5-5 første leddet. Lærebedrifta skal utvikle
ein intern plan for opplæringa, for å sikre at lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på jobb får
ei opplæring som tilfredsstiller krava i læreplanen, eventuelt den
individuelle opplæringsplanen. I fall delar av opplæringa skal givast
av andre enn lærebedrifta, skal lærebedrifta leggje til rette for
dette.
Lærebedrifta skal
skape eit godt arbeids- og læremiljø. Arbeids- og opplæringstida
til lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten og kandidaten for fagbrev på jobb skal
til saman ikkje vere lengre enn den arbeidstida som gjeld for andre
arbeidstakarar i faget.
Lærebedrifta melder
lærlingen og kandidaten for fagbrev
på jobb til den fagprøva eller sveineprøva som blir halde
nærmast den tida da læretida eller
kontraktstida er ute. Lærebedrifta melder praksisbrevkandidaten til
den praksisbrevprøva som blir halde nærmast den tida da læretida
er ute. Lærebedrifta melder lærekandidaten til kompetanseprøva.
Lærebedrifta stiller nødvendig arbeidsplass, materiale, reiskapar
og assistenthjelp til rådvelde under prøva. Lærebedrifta får eigedomsretten
til produktet. Dersom fagprøva, sveineprøva, praksisbrevprøva eller
kompetanseprøva blir teken på ein skole og skolen dekkjer materialutgiftene,
får skolen eigedomsretten til produktet av prøva.
Dersom lærebedrifta
stansar eller utviklar seg på ein slik måte at ho ikkje lenger finn
det mogleg å gi lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på
jobb tilfredsstillande opplæring, skal ho melde frå til
fylkeskommunen.
Lærebedrifter får
tilskot til opplæringa frå fylkeskommunen etter forskrifter gitt
av departementet.
§ 4-5 første ledd skal lyde:
Det skal opprettast
skriftleg lærekontrakt mellom lærebedrifta og lærlingen når læreforholdet
tek til. Det skal opprettast skriftleg opplæringskontrakt mellom lærebedrifta
og praksisbrevkandidaten eller lærekandidaten når læreforholdet
tek til. Det skal opprettast
skriftleg kontrakt om fagbrev på jobb mellom lærebedrifta og kandidaten
for fagbrev på jobb når læreforholdet tek til. Det skal
gå fram av kontrakten kven som har ansvaret for dei ulike delane
av opplæringa etter den fastsette læreplanen.
§ 4-5 andre ledd skal lyde:
For å bli gyldig
må kontrakten godkjennast av fylkeskommunen. Lærekontrakten og opplæringskontrakten
får verknad frå den tida arbeidsforholdet tek til. Kontrakten
skal vise til den eller dei arbeidsavtalane som lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på
jobb har. Departementet kan gi nærmare forskrifter om
innhaldet i og forma på kontrakten.
§ 4-6 andre ledd skal lyde:
Lærekontrakten, opplæringskontrakten eller kontrakten om fagbrev på
jobb kan hevast av partane dersom dei er samde om det
og etter at lærebedrifta har orientert fylkeskommunen skriftleg
om det. Kontrakten om fagbrev
på jobb fell bort dersom arbeidskontrakten fell bort.
§ 4-6 tredje ledd skal lyde:
Etter samtykke
frå fylkeskommunen kan kontrakten hevast av både lærebedrifta og
av lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på
jobb dersom
-
a) den andre parten
gjer seg skyldig i vesentlege brott på pliktene sine i arbeidsforholdet
-
b) ein av partane viser
seg ute av stand til å halde fram i læreforholdet, eller
-
c) lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på
jobb skriftleg seier frå at det er ei urimeleg ulempe
for han eller ho å halde fram ut kontrakttida
§ 4-6 femte ledd skal lyde:
Før det blir gjort
vedtak om heving etter krav frå lærebedrifta, skal lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på
jobb kunne forklare seg munnleg for den som skal gjere
vedtaket.
§ 4-7 skal lyde:
§ 4-7. Internkontroll i den enkelte lærebedrifta
Lærebedrifta skal
ha intern kvalitetssikring, slik at lærlingen, praksisbrevkandidaten, lærekandidaten eller kandidaten for fagbrev på
jobb får opplæring i samsvar med lova her og forskrifta
til denne. Ein eller fleire representantar for arbeidstakarane skal
saman med den eller dei faglege leiarane jamleg sjå til at lærebedrifta
følgjer pliktene etter opplæringslova med forskrift.
Lærebedrifta skal
årleg rapportere til fylkeskommunen om opplæringa av lærlingar,
praksisbrevkandidatar, lærekandidatar og kandidatar for fagbrev på jobb. Departementet
kan gi nærmare forskrifter om rapporteringsplikta til lærebedrifta.
§ 4A-9 første ledd skal lyde:
Når ein deltakar vedvarande
har vist ei framferd som i alvorleg grad går ut over orden og arbeidsro
på skolen, eller når ein deltakar alvorleg
forsømmer pliktene sine, kan kommunen eller fylkeskommunen
vise deltakaren bort
frå resten av det kurset deltakaren er
teken inn på. I samband med eit vedtak om bortvising for resten
av kurset kan fylkeskommunen også vedta at deltakaren skal misse
retten til vidaregåande opplæring etter § 4A-3.
§ 4A-11 skal lyde:
§ 4A-11. Forsøk
§ 1-5 gjeld tilsvarande
for opplæring etter dette kapitlet.
§ 4A-13 andre ledd skal lyde:
Vaksne som ikkje
har eller kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet,
har rett til spesialundervisning etter reglane i § 4A-2. Dette inkluderer
nødvendig opplæring i å bruke alternativ og supplerande kommunikasjon.
§ 13-4 første ledd skal lyde:
Kommunen er ansvarleg
for skyss av grunnskoleelevar og vaksne som har rett til skyss på
grunn av særleg farleg eller vanskeleg skoleveg. Kommunen skal oppfylle
retten til reisefølgje og tilsyn for grunnskoleelevar og vaksne. Elles er fylkeskommunen
ansvarleg for skyss, reisefølgje og tilsyn etter reglane i kapittel
7. Kommunane betaler refusjon etter persontakst for grunnskoleelevar
og vaksne som blir skyssa av fylkeskommunen.
Ny § 15-8 skal lyde:
§ 15-8. Samarbeid med kommunale tenester
Skolen skal samarbeide
med relevante kommunale tenester om vurdering og oppfølging av barn
og unge med helsemessige, personlege, sosiale eller emosjonelle vanskar.
Når det er nødvendig
og forholdsmessig for å vareta ansvaret etter første ledd, kan dei
samarbeidande tenestene behandle personopplysningar, inkludert særlege kategoriar
av personopplysningar og opplysningar om straffbare forhold.
II
I lov 6. desember
2002 nr. 72 om folkehøyskoler blir følgjande endring gjord:
Ny § 1 a skal lyde:
§ 1 a Lovens anvendelse for Svalbard
Loven gjelder for
Svalbard.
III
I lov 4. juli
2003 nr. 84 om frittståande skolar blir desse endringane gjorde:
§ 2-3 andre ledd skal lyde:
Departementet kan
gi forskrift om krav til læreplanen, vurdering av elevar, klage
på vurdering, eksamen og dokumentasjon. Departementet gir forskrift
om aktivitetar i grunnskolen som ikkje er opplæring i fag. Departementet
kan også gi forskrift om fritak frå opplæring i sidemålet for elevar som får særleg
språkopplæring, om godskriving av tidlegare gjennomgått vidaregåande
opplæring eller praksis, og om fritak for den praktiske delen av
kompetansemåla i faget kroppsøving i den vidaregåande skolen.
§ 3-4a skal lyde:
§ 3-4a. Tilpassa opplæring
Opplæringa skal
tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven.
Ny § 3-4b skal lyde:
§ 3-4b. Tidleg innsats på 1. til 4. trinn
På 1. til 4. årstrinn
skal skolen sørgje for at elevar som står i fare for å bli hengande
etter i lesing, skriving eller rekning, raskt får eigna intensiv
opplæring slik at forventa progresjon blir nådd. Om omsynet til
eleven sitt beste talar for det, kan den intensive opplæringa i ein
kort periode givast som eineundervisning.
Ny § 3-6 b skal lyde:
§ 3-6 b. Samarbeid med kommunale tenester
Skolen skal samarbeide
med relevante kommunale tenester om vurdering og oppfølging av barn
og unge med helsemessige, personlege, sosiale eller emosjonelle vanskar.
Når det er nødvendig
og forholdsmessig for å vareta ansvaret etter første ledd, kan dei
samarbeidande tenestene behandle personopplysningar, inkludert særlege kategoriar
av personopplysningar og opplysningar om straffbare forhold.
IV
Lova gjeld frå
den tid Kongen fastset.