Spørsmål
Trond Helleland (H): Den 9. august vil gå inn som en dato da vi alle husker uværet «Hans». På det verste var all trafikk mellom Oslo og Trondheim stengt, to steder på E6 og rv. 3 mellom Rena og Alvdal. Rv. 7 mellom Hønefoss og Geilo var stengt, E16 mellom Bagn og Aurdal, rv. 4 mellom Roa og Gran osv. Det var 77 stengte fylkesveier, og flere jernbanelinjer måtte stenges.
Nå har statsråden og jeg diskutert dette før, men det er Randklev bru som er det mest alvorlige. Den brua raste sammen og gjør at Dovrebanen er stengt, at godstrafikken må gå over Rørosbanen, noe som igjen fører til at det blir mindre persontrafikk på Rørosbanen, osv.
Så er spørsmålet: Hva gjorde Bane NOR i forkant? Sjekket Bane NOR bruene? Sørget de for at de hadde en viss oversikt før uværet satte inn? Teknisk Ukeblad har avslørt at Bane NOR for det første ikke visste at de hadde et regelverk som sa at de skulle inspisere bruene hvert sjette år. For det andre viser seg nå at av 122 jernbanebruer i Norge som krysser elver, er det 113 som ikke er inspisert. På Bergensbanen er det 63 bruer. Der har det aldri vært foretatt undervannsinspeksjon på tross av at dette ligger i regelverket til Bane NOR. Er statsråden fornøyd med den jobben Bane NOR har gjort for å forebygge den type hendelser vi nå har sett?