Muntlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Om at mandatet til de to trafikkpakkene på Østlandet ble endret da Flytoget og Vy skulle by på disse

Datert: 12.04.2023
Besvart: 12.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Statsråd Nygård kan bli stående. Det ble en lang økt nå.

Jeg tenkte jeg ikke skulle snakke om NTP-en som skal legges fram om et år, men om et tiltak som har vært svært viktig for å bidra til å nå noen av de klimamålene Norge har satt seg, nemlig det som ble lansert som den miljøvennlige måten å reise til storflyplassen, hovedflyplassen Gardermoen på, Flytoget. Vi har vært gjennom noen runder på dette før, men dette er tross alt politikk som statsråden har ansvar for, og som han har holdt på med, med god hjelp av LO og andre, det siste året.

Jeg tenkte jeg skulle ha en annen vinkling i dag, nemlig at i det oppdraget som Flytoget og Vy fikk da de skulle by på de to trafikkpakkene på Østlandet, eller da de skulle forhandle om de trafikkpakkene etter en direktetildeling, står det veldig tydelig i premisset at man skulle gå videre til neste tilbyder dersom forhandlingene ikke førte fram. Etter det jeg vet, har det vært god framdrift i forhandlingene, der også Flytoget har lagt betydelig arbeid i å levere et tilbud. Så kjenner vi til at departementet og statsråden kortsluttet prosessen ved å gi Vy hele kaka, istedenfor å fullføre forhandlingene. Hvis det var sånn at forhandlingene hadde gått dårlig, hadde det vært naturlig i hvert fall å vurdere andre løsninger, men statsråden har jo bekreftet at det var god dialog og god framdrift i forhandlingene med Flytoget også.

Hva var grunnen til at mandatet ble endret, når det i premisset sto så tydelig at en ikke skulle avbryte dersom forhandlingene førte fram?


Les hele debatten