Spørsmål
Margret Hagerup (H): Mitt spørsmål går til kunnskapsministeren.
Hver elev teller, men de telles ikke i dag. Det er all grunn til å slå alarm, for det høye fraværet i norsk skole bekymrer både foreldre, lærere og politikere. Barn og unge som er borte fra skolen, mister verdifull læring og verdifull tid med trygge voksne, og de mister et sosialt fellesskap med medelever. Man knekker ikke lesekoden eller får til det vanskelige mattestykket hvis man er borte fra skolen. Skal lærerne lykkes med samfunnsoppdraget sitt, må elevene være i klasserommet.
Det viktigste vi kan gjøre for elevene, er å være tydelige på at alle skal være på skolen, og ha god oversikt over hvem som ikke møter opp, slik at det kan fanges opp tidlig. Høyre fikk i opplæringsloven gjennomslag for oppfølging av fravær fra første dag. Det er viktig, men det fordrer at vi har tallene.
Vi har etterspurt et nasjonalt fraværsregister i snart tre år. Årene har gått uten at skiftende statsråder har fulgt opp med faktisk politikk for å få på plass dette. I arbeidslivet ville det vært uhørt ikke å ha kontroll på fraværet. Der har en stålkontroll på dette. Det er tankevekkende at vi vet så lite om fraværet i grunnskolen, for vi lykkes ikke i skolen hvis barna ikke er til stede.
Resultatene i skolen daler. En av tre elever går nå ut av skolen uten å kunne lese og regne skikkelig. Vi klarer med andre ord ikke å gi alle elever et godt nok utgangspunkt til å mestre skolen. Trivsel og fravær henger sammen med læring. Det er ingen elever som gleder seg til skolen hvis de føler at de ikke får det til, men hver elev må telle.
En god skole er den aller viktigste sosialpolitikken vår, og akkurat nå svikter vi altfor mange elever tidlig i skoleløpet. Spørsmålet mitt er: Hvorfor har ikke regjeringen fått dette på plass, og kan ministeren tidfeste når et nasjonalt fraværsregister faktisk kommer?