Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:397 (2024-2025)
Innlevert: 15.11.2024
Sendt: 15.11.2024
Besvart: 21.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvilket utredninger og følsomhetsanalyser ligger til grunn for statsrådens påstand om at en flytting av fergeleiet ikke vil bedre trafikksituasjonen i Moss og at de faglige rådene er at fergeanløpet til Norges mest trafikkerte fergestrekning skal være i sentrum av Moss?

Begrunnelse

Viser til mitt skriftlige spørsmål og statsrådens svar i dokument nr. 15:329 (2024-2025) der statsråden bla. skriver:

"Det er gjort utredninger og følsomhetsanalyser som sier at å flytte ferjeleiet ikke vil løse trafikkproblemene i Moss. De faglige tilrådningene er å videreføre ferjeleiets plassering."

Jeg registrerer også at statsråden i sine svar til undertegnende mener at en personbil bidrar like mye til kø som en lastebil på 25 meter. Ber om at statsråden også underbygger denne påstanden.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har på prosjektet Rv. 19 Moss foretatt følsomhetsanalyser av trafikkfordelingen man oppnår ved en eventuell flytting av ferjeleiet lengre sør. Trafikkanalysene viser at trafikken fra ferja flyttes, men at man ikke får flyttet trafikken fra Jeløya over på ny rv. 19. Det medfører at sentrumsområdene ikke blir avlastet for trafikk i større grad av ny vei og at trafikkstrømmene fra Jeløya fortsatt i stor grad vil påvirke sentrumsområdet.
Det er forståelig at tungbiler oppleves som utfordrende for Moss. Som det blir påpekt opptar tunge biler mer plass enn personbiler. Gjennomsnittlig årsdøgntrafikk (ÅDT) fra ferja er på 5 000, hvorav ca. 20 pst. er tungbil. Samtidig er det også viktig å påpeke at størstedel av trafikken på rv. 19 er lokalskapt med en stor andel fra Jeløya. Totaltrafikken på rv. 19 etter Kanalbrua mellom Jeløya og Moss sentrum er på om lag 25 000 ÅDT med ca. 10 pst. tunge kjøretøy. Det betyr at lokaltrafikken utgjør en langt større del av den samlede trafikken i Moss sentrum. Selv om all ferjetrafikk skulle ledes utenom Moss sentrum, så vil det fortsatt være ca. 20 000 kjøretøyer med ca. 7,5 pst. tunge kjøretøyer igjen på rv. 19.