Seher Aydar (R): Hvilke vurderinger lå til grunn for at Oljefondet i tre måneder nektet E24 innsyn i SMS-korrespondansen mellom Elon Musk og Nicolai Tangen, og kan finansministeren forsikre om at departementet har tilstrekkelige rutiner på plass for å sikre at offentlighetsloven, inkl. § 29 første ledd om at innsynskrav skal avgjøres uten unødig opphold, følges i framtida?
Begrunnelse
Etter mer enn tre måneder med innsynsbegjæringer fra E24, offentliggjorde Oljefondet 28. januar den mye omtalte SMS-korrespondansen mellom Elon Musk og oljefondssjef Nicolai Tangen fra oktober 2024. I henhold til offentlighetsloven var Oljefondet ikke bare pålagt å imøtekomme E24s begjæringer om innsyn, men også å gjøre det «uten ugrunnet opphold», slik det heter i lovens § 29 første ledd.
I den aktuelle korrespondansen mellom Musk og Tangen framkommer det tydelig at førstnevnte hadde klare forventinger om at oljefondssjefen skulle gjøre ham tjenester i kraft av at de to var «venner», noe Tangen besvarte uten å klargjøre at han som oljefondssjef hverken har anledning til å yte eller motta vennetjenester. Da Musk senere i samme korrespondanse uttrykte misnøye med at deler av korrespondansen var blitt offentliggjort, besvarte Tangen dette med å beklage det faktum at vi har en offentlighetslov i Norge.
Oljefondssjefens formuleringer tyder på en tvilsom rolleforståelse og illustrerer viktigheten av at offentlighetsloven følges. Det tar seg videre dårlig ut at departementet i etterkant har forsøkt å hemmeligholde korrespondansen, all den tid offentligheten må kunne være trygg på at fellesskapets verdier forvaltes på en ryddig måte og at relevant lovverk følges.
Jeg ber derfor statsråden gjøre rede for vurderingene som lå til grunn for at Oljefondet i tre måneder nektet E24 innsyn i SMS-korrespondansen, hvilke rutiner departementet har for å sikre at offentlighetsloven følges i alle underliggende etater og selskaper, samt hva departementet foretar seg for å sikre at disse etterleves.