Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2922 (2023-2024)
Innlevert: 27.09.2024
Sendt: 27.09.2024
Besvart: 04.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Hva er årsaken til at fagprøven ikke kan tas på engelsk, og vil ministeren åpne for at det blir mulig?

Begrunnelse

I en tid hvor befolkningen består av en vesentlig andel innvandrere og flyktninger er det et behov for å kunne ta fagprøven på engelsk. I dag er det en barriere for å kunne øke kompetansen for mange. Rogaland fylkeskommune gjennomførte i 2012 et vellykket prøveprosjekt med et firma der fagprøven ble tatt på engelsk. Fagopplæringssjef Kjell Reidar Hetland sa den gang i Frifagbevegelse at erfaringene er gode og ønsker ordningen permanent, for fagene stillas og isolatør. Siden den gang har lite skjedd.
Dersom fagprøven kan tas på engelsk vil en få fastsatt en nasjonal kompetanse, og vise at vedkommende innehar den kompetansen som aktørene i arbeidslivet etterspør. Det vil også kunne bety noe for sikkerheten på arbeidsplassen. HMS er en vesentlig del av fagprøven, og både den faglige kompetansen og sikkerhetskompetansen ligger inne i pensum. Om prøven er på norsk eller engelsk bør dermed være underordnet.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Opplæringsspråket i norsk grunnopplæring er norsk, samisk eller norsk tegnspråk. Dette er presisert i paragraf 15-1 i den nye opplæringsloven som trådte i kraft i høst. Når opplæringsspråket er norsk, skal også eksamen avlegges på norsk. Det samme gjelder for fag- og svenneprøver.
I en tid hvor det er mange innvandrere og flyktninger i Norge, og hvor behovet for fagarbeidere er stort, er det forståelig at noen tenker det kan være hensiktsmessig å gjennomføre fag- og svenneprøver på engelsk.
Samtidig er arbeidsspråket i Norge i all hovedsak norsk, selv om enkelte bedrifter og virksomheter i Norge praktiserer engelsk. Fag- og svennebrev er nasjonalt fastsatt, og de gjelder for jobb i alle bedrifter og virksomheter. Innholdet i de fleste læreplanene forutsetter også ferdigheter i norsk. Dette gjelder for eksempel kompetansemål knyttet til norsk regelverk, HMS, kundebehandling og service.
Videre må fagarbeidere for eksempel kunne lese bruksanvisninger og kommunisere med kunder og kollegaer på norsk. En fagarbeider som ikke oppfatter beskjeder og advarsler som gis på en arbeidsplass kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
Jeg mener derfor at det er viktig at fagarbeidere behersker norsk, og at det er riktig at fagprøven gjennomføres på norsk. Stortinget har nylig vedtatt en ny opplæringslov, der det er presisert at opplæringsspråket er norsk, samisk eller norsk tegnspråk. Det er ikke aktuelt å endre dette på nåværende tidspunkt.