Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2907 (2023-2024)
Innlevert: 25.09.2024
Sendt: 26.09.2024
Besvart: 03.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Hvordan vil kunnskapsministeren følge opp Nordlandsforsknings anbefalinger til Kunnskapsdepartementet i Omstilling i Statped Delrapport 3: Virkninger av ny organisasjonsstruktur og forsøk på avgrensninger i tjenestetilbud?

Begrunnelse

Siden 2020 har Statlig spesialpedagogisk tjeneste (Statped) vært i en omstillingsprosess som skal vare frem til 2025. Omstillingen er forankret i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, som varslet endringer for Statped og et nytt kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i kommuner og fylkeskommuner. Ifølge Meld. St. 6 (2019-2020) og Kunnskapsdepartementets spesifisering av Statpeds ansvar (KD 2021b), skal Statped rette sine tilbud inn mot «barn og elever med varige og omfattende eller særlig komplekse behov». Statped skal altså spisse sine tjenester som gis til barn og elever med behov for spesialpedagogisk hjelp, mens kommuner og fylkeskommuner skal bygge opp og styrke egen kompetanse innenfor dette feltet.
Brukerorganisasjonene har uttrykt bekymring for at elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler risikerer å falle mellom to stoler i omstillingsprosessen all den tid det ikke er tydelig avgrenset hva som faller innenfor «varige og omfattende behov». Brukerorganisasjonene har også uttrykt en felles bekymring for at nedskjæring av Statpeds tilbud vil ha negative konsekvenser for elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring, fordi mange kommuner verken har kapasitet eller økonomi til å erstatte Statpeds tilbud, og vil neppe kunne bygge opp tilstrekkelig egen kompetanse, selv om det pågår en omfattende satsning i Kompetanseløftet.
Et forskerteam fra Nordlandsforskning har fått i oppdrag å evaluere den pågående prosessen og resultater av den. I år ble Delrapport 3: Virkninger av ny organisasjonsstruktur og forsøk på avgrensninger i tjenestetilbud publisert.
Nordlandsforskning skriver at for Kunnskapsdepartementet kan det være hensiktsmessig å:
• vurdere Statpeds mandat opp mot den praktiske virkeligheten og mot utfordringer med å avgrense hva som faller innenfor «varige og omfattende behov» og «særlig komplekse saker»
• vurdere en mer omfattende kartlegging av hva som ligger til grunn for nedgangen i antall søknader til Statped
• vurdere måter å kartlegge om barn og elever får god og rask hjelp når de trenger det, uavhengig av hvilken instans som gir tilbudet

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Statped er nå inne i sine siste måneder av en omstillingsprosess som har vart siden 2020. For meg er det viktig å følge med på hvordan Statped utvikler tjenestetilbudet mot kommuner og fylkeskommuner med målgruppen barn og elever som har varige og omfattende behov for særskilt tilrettelegging. Samtidig med omstillingen av Statped, har vi også et kompetanseløft i spesialpedagogikk og inkluderende praksis for kommuner og fylkeskommuner. Kompetanseløftet vil bli en del av det helhetlige systemet for kompetanse- og karriereutvikling som fases inn i 2025 og 2026.
Nordlandsforskning følgeevaluerer omstillingen i Statped i perioden 2020-2024. Formålet med evalueringen er blant annet å identifisere forhold i omstillingen som det kan være hensiktsmessig å justere underveis i omstillingsperioden. Evalueringen skal gi råd til Statped i deres interne arbeid med omstillingen. I tillegg skal evalueringen gi råd som departementet kan bruke i politikkutviklingen og i styringsdialogen. En stor omstilling medfører naturlig nok i perioder usikkerhet i organisasjonen. Tidligere delrapporter har vært en del av grunnlaget for beslutningen om å stoppe det opprinnelig planlagte kuttet i driftsbudsjettet for 2024 på 40 millioner kroner, slik at vi også reduserer risiko for et dårligere tjenestetilbud. Den siste evalueringsrapporten viser at dette var en riktig vurdering. Kunnskapsdepartementet har tett dialog med Statped i forbindelse med omstillingen, og innspill fra følgeevalueringen inngår som del av denne dialogen.
Det er viktig for meg at Statped har god kontakt med brukerorganisasjonene når de videreutvikler tjenestetilbudet sitt. Samtidig vil jeg understreke at omstillingen i Statped ikke endrer kommunenes oppgaver og ansvar. Omstillingen skal bidra til at det blir tydeligere for alle kommuner hvor Statped skal gi tjenester, og på hvilke områder vi må forvente at kommunene har egen kompetanse. Kombinert med oppbygging av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, skal dette bidra til at det totale tilbudet blir bedre, og at vi utnytter de ressursene vi har bedre. Mitt inntrykk er at Statped jobber godt med å utvikle tjenestetilbudet sitt. De har kontakt med brukerorganisasjoner, bruker erfaringene fra møtene med kommuner og fylkeskommuner og analyserer søknadsomfanget. Kompetanseløftet evalueres også, slik at vi har mulighet til å vurdere virkemidlene på tvers.
Det er viktig å få til sammenhengende tjenester på tvers av sektorer. Statped samarbeider med regionale helseforetak for å få til dette. Statped deltar også i det tverretatlige samarbeidet for utsatte barn og unge, som skal bidra til å forenkle og samordne tjenestene for barn, unge og deres familier.