Grete Wold (SV): Hvordan vil kunnskapsministeren følge opp Nordlandsforsknings anbefalinger til Kunnskapsdepartementet i Omstilling i Statped Delrapport 3: Virkninger av ny organisasjonsstruktur og forsøk på avgrensninger i tjenestetilbud?
Begrunnelse
Siden 2020 har Statlig spesialpedagogisk tjeneste (Statped) vært i en omstillingsprosess som skal vare frem til 2025. Omstillingen er forankret i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, som varslet endringer for Statped og et nytt kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i kommuner og fylkeskommuner. Ifølge Meld. St. 6 (2019-2020) og Kunnskapsdepartementets spesifisering av Statpeds ansvar (KD 2021b), skal Statped rette sine tilbud inn mot «barn og elever med varige og omfattende eller særlig komplekse behov». Statped skal altså spisse sine tjenester som gis til barn og elever med behov for spesialpedagogisk hjelp, mens kommuner og fylkeskommuner skal bygge opp og styrke egen kompetanse innenfor dette feltet.
Brukerorganisasjonene har uttrykt bekymring for at elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler risikerer å falle mellom to stoler i omstillingsprosessen all den tid det ikke er tydelig avgrenset hva som faller innenfor «varige og omfattende behov». Brukerorganisasjonene har også uttrykt en felles bekymring for at nedskjæring av Statpeds tilbud vil ha negative konsekvenser for elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring, fordi mange kommuner verken har kapasitet eller økonomi til å erstatte Statpeds tilbud, og vil neppe kunne bygge opp tilstrekkelig egen kompetanse, selv om det pågår en omfattende satsning i Kompetanseløftet.
Et forskerteam fra Nordlandsforskning har fått i oppdrag å evaluere den pågående prosessen og resultater av den. I år ble Delrapport 3: Virkninger av ny organisasjonsstruktur og forsøk på avgrensninger i tjenestetilbud publisert.
Nordlandsforskning skriver at for Kunnskapsdepartementet kan det være hensiktsmessig å:
• vurdere Statpeds mandat opp mot den praktiske virkeligheten og mot utfordringer med å avgrense hva som faller innenfor «varige og omfattende behov» og «særlig komplekse saker»
• vurdere en mer omfattende kartlegging av hva som ligger til grunn for nedgangen i antall søknader til Statped
• vurdere måter å kartlegge om barn og elever får god og rask hjelp når de trenger det, uavhengig av hvilken instans som gir tilbudet