Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2900 (2023-2024)
Innlevert: 24.09.2024
Sendt: 24.09.2024
Besvart: 27.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): Når ser samferdselsministeren for seg at prosjektene i utviklingsporteføljen i Nasjonal transportplan skal realiseres, og hvordan skal kommunene, grunneiere og andre aktører langs strekningen E39 Ålesund-Molde forholde seg til de vedtatte reguleringsplanene og pågående planprosessene?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan 2021-2032 ble hele strekningen E39 Ålesund-Molde prioritert. Statens vegvesen har fulgt opp dette og det er fullført reguleringsplaner for store deler av strekningen og det er gjort et betydelig arbeid med å planlegge fellesstrekningen E39/E136 Ørskogfjellet-Breivika. I Nasjonal transportplan 2025-2036 er disse strekningen, der store deler er ferdig utviklet og klargjort for utbygging, lagt over i en utviklingsportefølje. Det er uklart hvilken fremdrift regjeringen ser for seg at prosjektene i utviklingsporteføljen skal ha. Dette skaper stor usikkerhet for kommunene langs strekningen, grunneiere og alle andre som er berørt av vedtatte reguleringsplaner og andre planprosesser som er satt i gang, herunder planleggingen av fellesstrekningen E39/E136 Ørskogfjellet-Breivika.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Nasjonal transportplan 2025–2036 har regjeringen lagt opp til å dele opp Statens vegvesens portefølje av store prosjekter i en planportefølje og en utviklingsportefølje. Det legges til grunn at planporteføljen skal være mulig å realisere på om lag tolv år.
Som omtalt i Nasjonal transportplan 2025-2036 er det ikke rom for å realisere prosjektene i Statens vegvesens utviklingsportefølje i sin nåværende form i tolvårsperioden. Det vil likevel kunne være aktivitet på strekningene i perioden. Eksempelvis kan det være aktuelt å løse noen av utfordringene ved vurdering av rimeligere løsninger, bruk av ny teknologi, eller forsterket drift og vedlikehold. Statens vegvesen kan arbeide med denne typen tiltak på strekningene, men det vil være begrenset rom for planlegging og ressurskrevende optimalisering av prosjektene.
For E39 Ålesund–Molde (Møreaksen) foreligger det vedtatt reguleringsplan samt ekstern kvalitetssikring (KS2). Dette innebærer at det foreligger en plan for gjennomføringsrekkefølgen i prosjektet. Det kan imidlertid være grunnlag for en annen gjennomføringsrekkefølge, der deler av prosjektet realiseres før for å gjøre det mulig å realisere noe nytte for trafikantene selv om det ikke er midler til hele prosjektet.
Som omtalt i Nasjonal transportplan 2025-2036 vil regjeringen gi Statens vegvesen et oppdrag om å vurdere en annen gjennomføringsrekkefølge der E39 Molde–Julbøen, samt også ev. hengebrua mellom Otrøya og Molde i delprosjektet E39 Vik–Julbøen, realiseres først. Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader og nytte. Dette vil gi grunnlag for en fornyet vurdering av prosjektet ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan, herunder om deler av prosjektet kan startes opp i løpet av den kommende transportplanperioden.