Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til statsministeren

Dokument nr. 15:2893 (2023-2024)
Innlevert: 23.09.2024
Sendt: 24.09.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 30.09.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Undertegnede har tatt opp med kommunalministeren og Klima- og miljøministeren at staten forskjellsbehandler Nordland negativt mht. søknader om næringsutvikling, særlig innen havbruk. Det har ikke blitt fulgt opp med tiltak som har bidratt til likebehandling. I mellomtiden har situasjonen forverret seg, med ekstremt lange saksbehandlingstider og særskilte krav fra statsforvalteren.
Hvordan vil statsministeren følge opp at statsrådenes konstitusjonelle ansvarsområder følges opp slik at den uakseptable forskjellsbehandlingen, opphører?

Begrunnelse

Nordland preges av en betydelig forverring av grunnleggende rammebetingelser, først og fremst grunnet praksisen hos Statsforvalteren i Nordland. Saksbehandlingstiden for akvakultursøknader har økt dramatisk, med ventetider som nå overstiger 90 uker for kurante søknader. I 2024 har det ikke blitt gitt tillatelse til én eneste ny lokalitet for laks, noe selv representanter for regjeringens egne partier har slått alarm om i offentligheten.
Det er en rekke eksempler på den uakseptable forskjellsbehandlingen. Statsforvalteren har innført særkrav som ikke eksisterer i andre fylker, som for eksempel standard størrelse (MTB) på nye lokaliteter, krav om ny søknad til Statsforvalteren før man tar i bruk ny moderne driftsteknologi på lokalitet, utstrakt bruk av særvilkår og midlertidige tillatelser samt krav om dokumentasjon som går utover de forskriftsfestede kravene og som heller ikke praktiseres i andre embeter. I sum gir dette økt saksbehandlingsbyrde og lengre saksbehandlingstider hos Statsforvalteren i Nordland. Det er dokumentert tydelige forskjeller i forvaltningspraksis mellom Nordland og nabofylkene i både nord og sør.
Vesterålen Havbruk måtte tidligere i år legge ned et nytt slakteri for oppdrettstorsk i Bø kommune i Vesterålen. 40 arbeidsplasser gikk tapt. Selskapet begrunnet nedleggelsen med at den statlige forvaltningen har stanset alle forsøk på å ta i bruk lokaliteter til oppdrett av torsk i regionen, også de som kommunene allerede hadde godkjent i sine arealplaner.
Havbruksselskapet Sinkaberg drifter havbrukslokaliteter på begge sidene av fylkesgrensen mellom Trøndelag og Nordland. I 2024 måtte selskapet på grunn av uforutsigbar, uklar og lang saksbehandlingstid hos Statsforvalteren i Nordland slakte ut to hele lokaliteter før fisken hadde nådd ferdig slaktevekt. Selskapet har beregnet at kun de tapte skatteinntektene til stat og kommune er på over 40 millioner kroner.
Regjeringen har i tidligere svar erkjent ansvaret for å sørge for lik forvaltningspraksis. Likevel er det ingen bedring å spore. Jeg ber derfor statsministeren bruke sin koordinerende rolle i regjeringskollegiet til å plassere et tydelig ansvar for å rette opp i praksisen som hemmer verdi- og jobbskaping i vår region, Nordland.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Sjømatnæringen har hatt en sterk vekst over flere år som medfører mange søknader. Dette gjelder spesielt i Nordland. Statsforvalterne har på samme tid ikke hatt ressurser og bemanning til å øke kapasiteten på saksbehandlingen for å møte den sterke økningen og antall forespørsler fra næringen. Dette har medført et stort etterslep i saksbehandlingen.
En bærekraftig vekst innebærer at bransjens virksomhet må vurderes i en helhetlig sammenheng med andre samfunnsinteresser. Godt kunnskapsgrunnlag er avgjørende for gode beslutninger. En forutsetning for vurderingene er at myndighetene har tilstrekkelige opplysninger i søknadene som skal behandles. Det stilles krav til søknadene slik at disse
bedre skal dekke informasjonen forvaltningen trenger for å vurdere søknadene etter sine regelverkverk. Dette vil påvirke saksbehandlingstiden.
Regjeringen ønsker at regelverket og søknadsbehandlingen skal bli enklere og mer effektiv, samtidig som vi sikrer en bærekraftig utvikling for oppdrettsnæringen. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å få til dette. I revidert nasjonalbudsjett styrket regjeringen statsforvalternes arbeid med akvakultur med 2,5 millioner kroner. Med denne bevilgningen vil vi bidra til at statsforvalterne kan ivareta sin rolle, samtidig som det svarer på sjømatnæringens behov for raskere saksbehandling. I 2024 og 2025 blir deler av disse midlene satt av til et restanseprosjekt, som innebærer at andre statsforvaltere med kompetanse på akvakultur skal bidra til å behandle saker hos Statsforvalteren i Nordland og dermed få ned restansene. Det er dessuten tett oppfølging og dialog mellom Miljødirektoratet og statsforvalterne.
Videre trådte nytt forurensningsregelverk for akvakultur i kraft 2. februar 2024 som vil bidra til å effektivisere saksbehandlingen. Det nye regelverket gjelder fullt ut hvis næringen søker om å etablere seg på nye lokaliteter, og statsforvalterne behandler nå og vurderer søknader om nye lokaliteter i tråd med dette regelverket. Det nye regelverket innebærer at akvakulturanlegg for fisk i sjø som hovedregel er tillatt etter forurensningsloven uten særskilt forurensingstillatelse, dersom lokaliteten er klarert for virksomheten i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av akvakulturloven. For de som allerede har en lokalitet og en tillatelse fra statsforvalteren, har regelverket en overgangsordning slik at disse oppdretterne skal få tid til å omstille seg til nytt regelverk. Dersom de søker om endringer av sin eksisterende tillatelse, vil endringene reguleres og eventuelt justeres gjennom eksiterende tillatelser frem til februar 2026. Miljødirektoratet har nå et forslag ute på høring for å forenkle behandlingen av slike endringssøknader.
For å sikre en hensiktsmessig innføring av det nye regelverket har Miljødirektoratet laget veiledning for Statsforvalter. Veiledning er publisert på statsforvalternett, statens nettsted for samlet veiledning til statsforvalteren, og er også blitt formidlet av Miljødirektoratet på flere seminarer med statsforvalteren. Det arbeides også løpende med å videreutvikle veiledning og føringer for å sikre lik praksis. Miljødirektoratet vil følge statsforvalteren tett opp for å sikre en god implementering av regelverket. Utviklingen av veiledning gjøres dels i samarbeid med Fiskeridirektoratet siden søknadskrav og driftsregelverk er felles for myndighetene.