Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2849 (2023-2024)
Innlevert: 19.09.2024
Sendt: 19.09.2024
Besvart: 27.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Hva er årsaken til at staten stadig utsetter lovnader om å levere på to tog i timen på Trønderbanen, og vil regjeringen nå garantere for at to tog i timen på Trønderbanen gjennomføres i løpet av 2027, slik som de lokale partene er lovet, og følge opp dette med Jernbanedirektoratet?

Begrunnelse

Halvtimesfrekvens på Trønderbanen er kanskje det viktigste samferdselsprosjektet i Trøndelag de siste ti årene, og er helt essensiell for utvikling av både Trondheimsregionen og resten av fylket. I forrige byvekstavtale var målet å realisere to tog i timen mellom Melhus og Steinkjer innen 2024. Dette ble ikke realisert, men utsatt fra staten sin side, noe som var svært utfordrende i arbeidet med et helhetlig transportsystem i Trondheimsområdet, og i å nå nullvekstmålet som ligger til grunn for byvekstavtalene. De lokale partene har blitt informert at dette er utsatt til 2027, og forholdt seg til dette. Samtidig som de har ventet på dette har staten prioritert å øke kapasiteten på E6 parallelt med trønderbanen betraktelig, og konkurranseevnen til toget er dermed også svekket.
Nå i september 2024 fikk de lokale partene i miljøpakken i Trondheim signaler fra Jernbanedirektoratet på at staten heller ikke har som intensjon å levere på dette innen 2027, som lovet. Det har nødvendigvis skapt sterke reaksjoner og ytterligere mistillit til regjeringen og departementets oppfølging av vedtatte planer for jernbane i Trondheimsområdet.
Å få etablert et reelt togpendlertilbud i Norges tredje største by med mer enn én avgang i timen er på veldig høy tid. Trønderbanen treffer usedvanlig godt på plassering av befolkning og arbeidsplasser og knytter på mange måter hele regionen sammen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har stor forståelse for at pendlerne og de lokale myndighetene i Trøndelag er utålmodige. Et godt togtilbud på Trønderbanen er viktig for å gi befolkningen en fleksibel og enklere reisehverdag og for å nå målet om nullvekst i by-området. Det er derfor viktig for regjeringen at tilbudsforbedringen på Trønderbanen realiseres så fort som mulig. Dette har vi lagt til rette for ved å gi effektpakken To tog i timen på Trønderbanen høy prioritet i Nasjonal transportplan. Gjennomføringen av tiltaket vil gi en forbedring i togtilbudet fra ett til to tog i timen mellom Melhus og Stjørdal i grunnrute, med utvidet rushperioder til og fra Steinkjer, og gir regiontrafikken inn og ut av Trondheim ett løft. I den videre planleggingen skal Bane NOR sørge for at grunnruteforbedringen også strekker seg til Steinkjer.
Stortingsrepresentanten har rett i at det tar lenger tid å få tilbudsforbedringen på plass enn det som var intensjonen da den første byvekstavtalen for Trondheim ble inngått. Tilbudsforbedringen viser seg å være et mer omfattende prosjekt enn først antatt. Bane NOR har identifisert 20 tiltak som må ferdigstilles før tilbudsforbedringen kan tre i kraft, blant annet kryssingssporforlengelser slik at togene kan passere hverandre på enkeltsporet bane, samt en rekke stasjonstiltak. Tilbudsforbedringen har i tillegg avhengigheter til innføring av nytt digitalt signalsystem (ERTMS), som nå er under replanlegging, og byggearbeidene må gjennomføres samtidig som det skal gå togtrafikk på linjen. Når Jernbanedirektoratet nå varsler at plan- og byggeperioden trekker ut, blir det viktig å vurdere mulighetene for å ta ut trinnvise forbedringer for de reisende frem mot 2029. Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil nå vurdere mulighetene for dette.