Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Hva er årsaken til at staten stadig utsetter lovnader om å levere på to tog i timen på Trønderbanen, og vil regjeringen nå garantere for at to tog i timen på Trønderbanen gjennomføres i løpet av 2027, slik som de lokale partene er lovet, og følge opp dette med Jernbanedirektoratet?
Begrunnelse
Halvtimesfrekvens på Trønderbanen er kanskje det viktigste samferdselsprosjektet i Trøndelag de siste ti årene, og er helt essensiell for utvikling av både Trondheimsregionen og resten av fylket. I forrige byvekstavtale var målet å realisere to tog i timen mellom Melhus og Steinkjer innen 2024. Dette ble ikke realisert, men utsatt fra staten sin side, noe som var svært utfordrende i arbeidet med et helhetlig transportsystem i Trondheimsområdet, og i å nå nullvekstmålet som ligger til grunn for byvekstavtalene. De lokale partene har blitt informert at dette er utsatt til 2027, og forholdt seg til dette. Samtidig som de har ventet på dette har staten prioritert å øke kapasiteten på E6 parallelt med trønderbanen betraktelig, og konkurranseevnen til toget er dermed også svekket.
Nå i september 2024 fikk de lokale partene i miljøpakken i Trondheim signaler fra Jernbanedirektoratet på at staten heller ikke har som intensjon å levere på dette innen 2027, som lovet. Det har nødvendigvis skapt sterke reaksjoner og ytterligere mistillit til regjeringen og departementets oppfølging av vedtatte planer for jernbane i Trondheimsområdet.
Å få etablert et reelt togpendlertilbud i Norges tredje største by med mer enn én avgang i timen er på veldig høy tid. Trønderbanen treffer usedvanlig godt på plassering av befolkning og arbeidsplasser og knytter på mange måter hele regionen sammen.